روايات

رواية جمعهم الحب الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم أبطال الروايات

رواية جمعهم الحب الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم أبطال الروايات

رواية جمعهم الحب الجزء الخامس والثلاثون

رواية جمعهم الحب البارت الخامس والثلاثون

جمعهم الحب
جمعهم الحب

رواية جمعهم الحب الحلقة الخامسة والثلاثون

كان سيف في طريقه لمكتبه.
لكن صدم حين فتح الباب.
وجد المكتب مقلوب رأساً علي عقب…..ولا يوجد اثر ل حور!!!
اخذ ينظر حوله كالمجنون اثر الافكار المخيفه التي راوضته.
ماذا لو خطفها شخصاً ما….اعدائه كثيره لا تعد….ماذا يفعل كيف سوف يعود من دونها ماذا سوف يقول ل عائلته وعائلتها…….فقط كيف!!!
يسمع سيف صوت من خلفه.
حور من خلفه: سيف انت جيت.
سيف وهو يشدها لحضنه بغير وعي: كنتي فيين واي الي طلعك من المكتب مش قولتلك متتحركيش!!!
حور: انا كنت بدور علي شاحن الفون بتاعي فصل ومكنتش لاقيه شاحن عندك…..اه صح اسفه بهدلتلك المكتب.
سيف بجديه: اسمعي كلامي بعد كده انتي مش عارفه انا قلقت عليكي قد اي ويلا هنروح دلوقتي كفايا لحد النهارده.
تلاحظ حور وضعيتهم وتبتعد عنه: حاضر…..يلا نروح
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الفيلا
فريدة بزهق:زهقتتتت ياجدعانن
قدس بلامبلاه:روحي ذاكري اعملي اي حاجة في حياتك
فريدة وهي تقف بعصبية:هشش لحد هناا وكفاية انا بقي اللي يشوفني يقولي غوري ذاكري مش بيصبح عليا حتي
قدس بخوف:الله انتي مش ثانوية عامة!!
فريدة بصويت:اعاااا كان يوم اسود يوم ما دخلتها ياريتني كنت دخلت كلية زراعة قسم خراطيم رش جناين احسن
جويرية:عايزة تجبيلنا العار
فريدة وهي تقف اعلي السفرة:عارفة انتي يامقصوفة الرقبة لو مسكتيش هاجي اكلك علقة
جويرية بخوف:خالتوو تعالي شوفي بنتك تقريبا عملت نفسها وضع طيران
ندي بزعيق:عارفة ياحلوفة لو منزلتيش لطلع اجيبك بطريقتي…واي اصلا اللي طلعك فوق بتفكري منين انتي
فريدة :وانتو خليتو فيا عقل ….عليا النعمة اللي هيقرب مني لانتحر
قدس بسخرية:هتنتحري من فوق السفرة ليه هو الروف قصر في حاجة
فريدة:سكتوا الحيوانة دي عشان مش انط بجد
جويرية :لا نطي ياختي
فريدة وهي تقفز:طيب من عنيا
ولكن رأت من يحملها من خصرها
عمر وهو يحاوط خصرها:مش نخف جنان بقي..لو كنتي اتعورتي دلوقتي
فريدة بتلقائية:انت اي اللي جابك…قصدي جيت امتي
عمر ببتسامة:لسه جاي وانتي فاكرة نفسك هتنتحري من فوق السفرة
فريدة بحزن:ما هما اللي زهقوني كل ما حد يشوفني يقولي ذاكري ذاكري انا تعبت
عمر بتنهيدة :خلاص كلها شهرين وتمتحني وتخشي الكلية اللي بتحبيها…ثم اكمل بخبث بس اي الجمال دا
فريدة وهي تبعده عنها:اوعي كدا ياعم انت..وانت شبه درفة الدولاب كدا
عمر وهو يضربها اعلي راسها:انتي اللي اوزعة اعملك اي
فريدة وهي تتجه بعيد:اوعي ياعم جتك ضربة في ايدك
عمر وهو يشدها من ملابسها:خدي هنااا بتقولي اييي
فريدة بتوتر:هاا بقولك تسلم ايدك ياشبح
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فالمساء اجتمع الجميع علي المائده ظلوا يتبادلوا الاحاديث بينهم بين المرح والضحك والنكت…السمجه!!!
ندى لحسام: بقولك اي ي حسام ما تشوف شغل للداهيه جويريه بدل ما هي قاعده علي قلبنا طول اليوم.
جويريه وقد وقف الطعام ف حلقها: فيي ايي هو انا قوولت عاييزهه حاااجهه انتي هتتصرفي من دماغك…كح…كح…كح.
وقف الطعام ف حلقها وهي تتكلم.
ريناد وهي تخبط علي ظهرها
: براحه هتموتيي مننا دي اخرة الطفاسه منك لله يندي انتي التانيه هتموتيي البت الي حيلتي.
ندي توجه كلامها لجويريه: والله انتي براس كلبة ويلا ي بنت الجزمه كنت هنفعك بس طز فيكي.
جويريه: خالتي انا هتنيل اقعد فالبيت لحد ما اتجوز شغل اي ونيله اي بس.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد قليل تجمع جميع الشباب والبنات فالخارج بعيدا عن كلام الكبار الممل!
فريده بمرح طفولي: تعالوا نعمل سباق مين هيوصل اخر الجاردن الاول.
جويريه: ماانتي لسا شباب عضمك مش بيوجعك.
قدس: اتهدي يافريدة ياحبيبتي السباق ده تعمليه انتي وصحابك بعد ما تكلوا السيريلك.
تتدخل حور بمرح: بس انا عايزة اعمل سباق مليشش دعوهه.
جويريه: انتو شايفين انتو طولكم قد اي ده لو واحد من الطوران دول جري معاكم هيجيبكم ف ثانيه.
تميم من خلفها: طوران!
جويريه: مش هترجم انت محتاج قاموس عشان تفهمني.
تميم بتحدي: انا هعمل معاهم سباق خليكي انتي قاعده زي العواجيز.
جويرية: طب اوعي تدوس عليهم وانت بتجري
تميم بقرف:هششس خالص
بعد قليل تجهزت فريده وبجانبها حور وتميم كان قصي يقف بالجانب يمسك منديل يضعه امامهم وجويريه وقدس يصوروا وعمر يعد من واحد لثلاثه…..هذا طفولي قليلا لكن تماشوا معه جميعاً.
عمر: واحد….اتنين…..تلاتهه..
في هذه اللحظه رمي قصي المنديل من يده ليبداء السباق.
عمر: يلا ي ديدهه يلااا.
كان سيف يقف عند خط النهايه ب انتظارهم من يصل اولا يسلم عليه.
وصل تميم اولا….هءا منطقي هو الاطول بينهم.
وقفت جويريه تصور.
امسك سيف يد تميم ورفعها فوق.
سيف بنبره جامده لكن ساخره: الفائز هو تميييم.
اخد الجميع يصفق ثم نظر تميم لجويريه التي تنظر له وتصوره ثم غمز.
شعرت جويريه بالحمره تكتسيها لكن لم يلاحظ احد هذا عدا تميم.
اقتربت جويريه منه وهي تمسك معلقه ممثله انها ميكروفون: اي احساسك بعد ما كسبت الاولمبيه العالميه للمتشردين.
تميم بغرور مصتنع: احساس جامد جداا عشان انا راجل طووبب الطووب وكسبت العيال القصيره ديي واحب اقول لكل فنزاتيي تميم راجع وبقوهه.
ثم اتنقلت لفريده: اي احساسك؟
فريده: ده غشش والله هو طوييل.
تتدخل حور: ايواا احناا بنطاالبب بالاعاده.
يدفعها تميم ويقف امام الكاميرا: طبعا زي اي واحد ناجح عندي اعداء بس ولا يشغلوني
فريدة:والله الواد دا نصاب قد الدنيا خايفة اجري يدوس علياا ولا الخطوة عنده ب خمسة من عندنا
قصي:هششش شوف مين بيتكلم دا انتي اكبر غشاشة
فريدة:ايوة ما انتو طبخنها سوا
تميم بردح:لاياحبيبتي انا كسبان بمجهودي هااا مجهودي
فريدة بصويت وردح:مجهود مين يابو مجهود دا انت نصاب وهتلاقيك ضاحك عليهم بقرشين….انا اطلب من الحكم يعيد الجولة من تاني
عمر :ايوة انا الحاكم وموافق
تميم:اقعد يانحنوح انت دلوقتي مش وقت الحنيه
عمر وهو يجز علي سنانه:عارف لو مخرستش هخلي ايدي تمسي علي قفاك وانت عارف ايد الظابط بقي
تميم:الجولة دي لازم تتعاد فعلا يرجالة
وعادوا تاني
عمر:واحد….اتنين….تلاتههه
وبدء السباق
فريدة وهي تقع:اعااااا
سيف بخوف:في اييي
فريدة بصراخ:رجليييي وجعاني
اجتمع الجميع حول فريدة التي بدورها كانت مستلقيه علي الارض تتأوه بألم من وجع قدمها.
عندما اقترب منها تميم طلبت منه ان يمسك يدها: امسك ايدي عشان اعرف اقوم.
فاللحظه التي امسكت بها يده ووقفت اخدت تجري حتي خط النهايه.
تميم وهو يركض خلفها: ي غشاشه انتي عشاشه ي فريده اي دهه.
جويريه بتدخل: اتفق ي فريده ي غشاشه.
تدخلت حور: شطوره ي ديده خليكي ف حالك ي جويريه.
جويريه ب انفعال: بس ي صفره خليكي ف حالك.
سيف بتدخل: متكلميهاش كده ي بت انتي.
جويريه ب قرف مصطنع: غور يااض.
في عالم اخر كان عمر هناك من العشردقائق القليله كييف لهذا التميم ان يمسك يدها او ان يلمسها ب اي طريقه لديهم حساب طوييل اليوم…بعد قليل يخرج عمر من دوامة افكاره.
عمر بانفعال:تمييييييم.
رج صوت عمر الارجاء حتي انتبه له الجميع وسكتوا.
في هذه الاثناء كانت قدس وقصي يقفون بعيد.
قصي: تفتكري لازم نتدخل؟
قدس: شكل الواد عكر هيعمل مصيبه شكله مش مريحني بربع جنيه…ثم تنطق بخبث…..دهانا هولعها.
بعد قليل داخل الفيلا في الغرفه التي يمكث بها الجميع.
قدس: ######

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جمعهم الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى