روايات

رواية ظلام الرعد الحلقة الخامسة 5 بقلم فاطمة عيد

 رواية ظلام الرعد الحلقة الخامسة 5 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة الخامسة 5 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة الخامسة 5 بقلم فاطمة عيد

استيقظت في الصباح بكامل نشاطها واحتلت الابتسامه وجهها تلك الابتسامه كانت تعني لها انتصاراها في البدايه لتأتي الاخري من خلفها وهي تقول:-

صباح الخير ياكوكي

كيان ولازالت الابتسامه علي وجهها:-

صباح النور

ورد:-

داري الضحكه الحلوه دي عشان هتكشفك

كيان:-

طب بس بقا انا ما صدقت جهزت هاطب عليه بقا قبل ما يخرج من اوضته

قالت كلماتها وأخذت حقيبتها واتجهت نحو غرفته …طرقت الباب بثقه حتي إذن لها بالدخول لتجده عاري الصدر ويرتدي بنطال باللون الاسود شهقت بمجرد رؤيتها لهيئته ليقول هو بغضب:-في اي مابتشوفيش حد كده …مابتروحيش بحر

تعلقت عينها بأعينه الحاده التي أسرت كيانها ظلت شارده بسحرهم ليقترب الآخر منها ويصتدم وجهها بانفاسه الحاره ليقول وهو يهمس في أذنها:-

احم ..مش ملاحظه ان وقفتك كده غلط

أفاقت من شرودها لتبتعد عنه قائله بتوتر:-

انا….انا…اصل

رعد بنفاذ صبر:-

خلاص خلاص متقوليش حاجه….كنتي جايه ليه

كيان بتوتر:-

انت عارف ان ده اول يوم شغل ليا

رعد بملل:-

ايوه عارف

كيان:-طيب انا قولت اجيلك نروح الشركه سوا

رعد بسخريه:-

والله فكره كويسه وياتري عملتي السندوتشات

كيان بعدم فهم:-

سندوتشات اي

رعد:-

مااحنا رايحين حضانه….اسمعي بقا الشغل ده كله مايكلش معايا ..عايزه تشتغلي فالشركه يبقي زيك زي اي موظف تمام لا تروحي معايا ولا تدخليني ف مشاكلك ولا حتي تجيبي سيرتي نهائي

كيان:-

انت عارف اني مش معايا عربيه

رعد:-

مش شغلي روحي بعربيه جدك مؤقتاً

احمرت وجنتيها من شده الغضب وقالت:-

طيب …عن اذنك

لم تكمل ووجدوا أحدهم يطرق الباب ليقول رعد:-

ادخل

أدهم بحرج:-

احم احم….خلاص هجيلك وقت تاني

رعد:-

انت عبيط دي اختي الصغيره اي هجيلك وقت تاني دي ….وانتي مش خلصتي اتكلي علي الله

غادرت وتبدلت هيئتها احتل وجهها معالم الحزن واليأس بدلا من تلك الابتسامه البلهاء التي اختفت بمجرد وقوع كلماته اللاذعه عليها

أدهم:-

مالك مكشر ليه علي الصبح

رعد:-

من الهنا اللي انا فيه…عجبك اللي بيعمله جدك ده

أدهم:-

وفيها اي ما البت حابه تنزل الشغل ومتحمسه

رعد:-

وفكرك واحده ف سنها ده هتقدر علي الشغل

أدهم بسخريه:-

دي اللي قادره ياجدع

رعد:-

الموضوع جاي علي هواك انت كمان

أدهم:-

فيها اي مش زي اختي ولازم افتخر بيها

رعد:-

انا عارف هي عايزه تنزل الشغل ليه بس مش هتنول اللي ف بالها

أدهم:-

واي اللي ف بالها

رعد بنظرات غاضبه :-

انا فاهم كل اللي بيحصل واللي بتخططوله

أدهم:-

لا انا مش بخطط انا مجرد متفرج الكوتش الكبير هو اللي بيخطط

رعد:-

ماشي كأني معرفتش حاجه أما نشوف اخرتها

أدهم:-

اي اخرتها يعني البت زي القمر وبتحبك ولسه صغيره بالنسبالك يعني هتربيها علي ايدك معقد الحوار ليه

رعد:-

انا اخدت نصيبي من الدنيا…جواز واتجوزت..خلفه واتحرمت من بنتي من قبل ما اشوفها بسبب استهتار امها أقرر غلطتي مرتين ليه !

أدهم:-

رعد كل ده حصل ممكن يكون عشان يمهد قدرك مع الغلبانه اللي بره دي وكمان هي مختلفه عن ساره بكتير

رعد:-

كلهم واحد كلهم خاينين عنيهم ماتملاهاش الا التراب

أدهم:-

واضح أن الكلام معاك ملهوش فايده يلا ننزل عشان الفطار

بعد مرور دقائق التف الجميع حول مائده الطعام ليأتي مازن من خلفهم وهو يقول:-

صباح الخير ياكوكي اي القمر ده

كيان:-صباح النور

رعد بغضب:-

يا ام سعد

ام سعد:-

ايوه يا بيه

رعد:-

روحي فطري كوكي

كيان بتسرع:-

مانا بفطر

رعد:-

مش انتي …الكلبه

ارتشفت بعض قطرات الماء ولكنها سعلت بمجرد سماعها لتلك الكلمه سعلت بشده ليقول هو ببرود:-

الف سلامه ….معلش تشابه الاسماء وارد

كيان لنفسها:-

انا كلبه ياكلب ماشي

داليا:-

وانت مختفي ليه يااستاذ مازن طول الوقت

مازن:-

اول ما برجع بلاقيكي نايمه

صمت قليلا وقال:-

كوكي اعملي حسابك البارتي بتاعت عيد ميلاد سو النهارده

رعد بغضب:-

مالك يالا ملزق كده ليه علي الصبح ما تنشف كده ادي اللي اخدناه من قعدتك بره

سيد:-

رعد ميصحش كده

رعد:-

انا بحذره عشان مصلحته ….وبالمناسبة ياست كوكي مفيش بارتي ياروح ماما اكيد كلها ملزقين زيه

كيان بصوت لا يكاد مسموع:-

بارد

رعد:-بتقولي حاجه

كيان بحزم:-

بقول رايحه …احنا مش ف حضانه عشان تأمورني انا مش تلميذه عندك

رعد بضيق:-

عايزه اي علي الصبح

كيان:-

مش عايزه حاجه انت ملكش حق تمنعني من اني اروح ف اي حته

رعد:-

لا دي مبقتش عيشه…انا خايف علي مصلحتك

كيان باقتضاب :-

متخافش

رعد:-

طب انا ماشي

سيد بصوت جهوري:-

استني عندك

رعد :-

اي تاني

سيد:-

هتاخد كيان معاك

رعد:-

بس يا جدو

سيد:-

مفيش بس خدها معاك قولتلك

رعد:-

حاضر

خرجو من القصر تجاه سيارته ولكنه أراد أن يعطيها بعض التعليمات قبل ركوبها:-

بصي بقا مفيش كلام معايا ومفيش تليفون ومفيش حاجه اسمها استني هنا هجيب حاجه ومسمعش نفسك لحد ما نروح الشركه انتي فاهمه

القي كلماته بصوت عالي وغاضب لتهز رأسها بنعم وهي ترتجف ابتسامه خفيفه احتلت ملامحه علي طفولتها لكنه نفض تلك الشعور من رأسه وعاد لهيئته الغاضبه

بعد مرور نصف ساعه دلفت برفقته الي الشركه وسط همسات من الموظفين همسات تعني التساؤل من تلك التي تجرأت علي مرافقته …شعر هو بتلك التساؤلات لكن غموضه لن يسمح له بتقديمها لهم وصلو الي مكتبه ودلفت وراءهم السكرتيره (مي)

جلس هو علي كرسيه بارهاق وقال لها وهو يشير إلي الكرسي الذي أمامه:-

اقعدي هنا لحد ما اجهزلك مكتب جنبي

كيان:-حاضر

نظرت الأخري لهيئتها ونظارتها وكانت ترتدي بدله نسائيه باللون الرمادي وبلوزه باللون الاسود تاركه لشعرها العنان لتقول مي بسخريه:-

ودي مين اللي خارجه من غلاف سلاح التلميذ دي

رعد بغضب:-

احترمي نفسك يامي وخليكي ف حالك مالك ومالها

مي:-

اصل لبسها شبه لبس المدارس سوري

كيان:-

مش احسن ماانسي اغير واجي بقميص النوم ..سوري اصل لبسك شبه لبس الكباريهات

رعد:-

بقولكم اي انتو الاتنين مش عايز دوشه انتو فاهمين…مي هاتيلي قهوتي وهاتيلها عصير برتقان

كيان بغضب:-

مش عايزه عصير

رعد:-

ما تتلمي بقا هو انتي بتطفحي غيره

إجابته الأخري بالموافقه وخرجت وهي تحمل نفس السؤال من تكون تلك الفتاه

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!