Uncategorized

رواية من وحي الخيال الحلقة الخامسة 5 بقلم هايدي يسري

 رواية من وحي الخيال الحلقة الخامسة 5 بقلم هايدي يسري

رواية من وحي الخيال الحلقة الخامسة 5 بقلم هايدي يسري

رواية من وحي الخيال الحلقة الخامسة 5 بقلم هايدي يسري

الموظفه :والله زي ماقولت لحضرتك مفيش فلوس في الفيزا 
مراد : طيب شكرا 
مراد رجع الفندق وكلم البنك قاله ان الفلوس اتسحبت من الفيزا كلها 
مراد : ماهي كملت 
عند رقيه 
ساره في الفون : مراد اتصل اتعذرلي 
رقيه : طب كويس والله 
ساره : بس هو ماله شكله مضايق 
رقيه : اه متخانق مع باباه وكده 
ساره : اه طيب يلا انا هقفل بقي عايزه حاجه 
رقيه : لا ياقلبي تسلمي باي 
تاني يوم مراد يصحي يروح الشغل
في شركه امجد النجدي 
مراد يدخل مكتبه يلاقي حد قاعد مكانه 
مراد : مين حضرتك
ادهم : انا المدير الجديد 
مراد بستغراب : معلش مدير مين بس علشان مش مستوعب ده مكتبي 
ادهم بضحك : تقصد اللي كان مكتبك 
مراد بزعيق : ايه الهبل ده 
ادهم : متزعقش للمدير بتاعك ميصحش 
مراد وهو خارج من الاوضه : اصلها كانت ناقصه 
راح مراد علي مكتب امجد 
مراد : ممكن اعرف ايه اللي بيحصل ده يابابا 
امجد : انا هنا امجد بيه مش بابا وزي ما انت شوفت مكتبك حد خده وانت اتعينت موظف عادي في الشركه ونفس مرتب الموظفين 
مراد : طب ليه كل ده عملت ايه 
امجد : لما تعدل من نفسك كل ده هيرجعلك وزياده 
..اه وعلي فكره انا اللي سحبت الفلوس من الفيزا بتاعتك وكمان للعربيه اللي معاك مبقتش ب اسمك فا ياريت تسبها في الجراج بتاع الشركه 
مراد بصدمه : ايه ليه 
امجد : اللي سمعته وياريت تتفضل تشوف شغلك بقي
مراد : تمام حاضر 
مشي مراد راح مكتبه الجديد وسط الموظفين وكلمهم عليه 
مراد في نفسه : اللهم طولك ياروح 
في نفس الوقت فونه يرن من ساره 
ساره : هاي مراد ازيك 
مراد بضيق : تمام ياساره وانتي 
ساره : تمام…. مال صوتك 
مراد : ماليش ورايا شويه شغل بس هخلص واكلمك
ساره : اوكي باي 
مراد قاعد طالع عينه في الشغل هو مش واخد علي كده
خلص يوم الشغل 
مراد : اعمل ايه دلوقتي فلوس مش معايا وكمان العربيه هياخدها طب هرجع الفندق ازاي ….خلاص هكلم رقيه تجيلي 
عند رقيه 
في الفون 
مراد : رقيه عامله ايه 
رقيه : انا تمام انت عامل ايه يابني مكلمتنيش ليه من امبارح 
مراد : معلش كنت مشغول شويه… معلش عايز منك خدمه 
رقيه بهتمام: اتفضل طبعا 
مراد : ينفع تيجي علي شركه امجد بيه توصليني الفندق لان مش معايا فلوس ولا العربيه 
رقيه : بس كده طبعا حاضر استناني ربع ساعه واكون عندك 
مراد: تمام 
بعد شويه رقيه وصلت عند مراد 
رقيه : يلا يابني اركب 
مراد : شكرا انك جيتي 
رقيه : متقولش كده الصحاب لبعضيها …. هو انت مش بتكلم حد من الشباب
 مراد : لا واوعي تحكلهم حاجه مش عايز حد يبص نظره شفقه لمراد انا لما اقف علي رجلي تاني واتصرف في اللي انا فيه هكلمهم 
رقيه : طيب براحتك انت وراك حاجه دلوقتي
مراد : لا 
رقيه : خلاص تعالي معايا بقي نروح ناكل علشان جعانه اوي وعايزه اشتري لبس وبحب زوقك 
مراد : ماشي بس انا مش معايا فلوس 
رقيه : ياعم ما انت ياما عزمتني فيها ايه يعني خليها علينا 
مراد بضحكه مكسوره : خلاص ماشي 
راحو مول وقعدو ياكلو الاول 
مراد : تعرفي انا فعلا كنت جعان كأنك حسيتي بيا 
رقيه بضحك : قلب الام بقي بيحس 
مراد بحب : فعلا صح 
رقيه : طب يلا بقي نقوم نشوف اللبس همرمطك معايا انهارده 
مراد بضحك : عادي جات عليكي مرمطي
دخلو محل لبس 
رقيه نقت شويه بلوزات وقالته يستني علشان تدخل تقيس 
بعد شويه جاتله وهي جايبه بدلتين وكام قميص وجزمه 
رقيه : بص هما تقريبا مقاسك لان انت نفس جسم اياد وانا علي طول بنزل اشتريله فا ادخل قيس بقي نتفرج 
مراد : دول لمين معلش 
رقيه : ليا انت مالك 
مراد : لا يارقيه مينفعش انا وافقت اه انك تعزميني علي الغدا لكن كده كتير اوي لا مش هوافق 
رقيه : بطل رخامه بقي ممكن وينفع تروح الشغل مبهدل كده وبعدين ياسيدي اعتبرهم سلف وبعدين هو انا مش زي سيلين عندك يلا بقي علشان خاطري 
مراد : والله انتي اكتر من سيلين عندي بس مش هينفع 
رقيه : هزعل منك والله ومش هكلمك تاني خالص ولا هتشوفني 
مراد : دماغك ناشفه دي يخربيتك 
رقيه بضحك طفولي : اشطا انا بحب كده يلا بقي خلص عايزين نمشي 
دخل يقيس الهدوم وطلعت مقاسه فعلا 
خدو الهدوم ومشيو 
مراد بستغراب : ايه ده انتي مجبتيش لنفسك ليه 
رقيه : انا كنت جايه اشتريلك أصلا بس انت بيضحك عليك 
مراد : اه ياقرده 
رقيه بضحك : عايز تروح في حته تاني 
مراد : لا شكرا عايز اروح انام علشان الشغل الصبح 
رقيه بضحك : ياختي بقيتي موظفه وبتنامي بدري علشان تصحي للشغل يابيضه 
مراد يقاطعها : رقيه انا بحبك
يتبع..
لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة ديسمبر للكاتبة هند حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!