Uncategorized

رواية حبيبتي أم لسانين الفصل الخامس 5 بقلم بسمة سلام

 رواية حبيبتي أم لسانين الفصل الخامس 5 بقلم بسمة سلام

رواية حبيبتي أم لسانين الفصل الخامس 5 بقلم بسمة سلام

رواية حبيبتي أم لسانين الفصل الخامس 5 بقلم بسمة سلام

ف البلكونه 
يوم تلات تلات بنات ندهوني علي البساط بسط يانه وعزموني  لللللللل
عاصم:: اممم
شمس:: نت هنا من امته 
عاصم:: من وقت ندهوني 
شمس:: عايز اااي  طيب يا جرجيرة
عاصم:::هيا المكالمه كانت فيك صح 
شمس::مكالمه اي 
عاصم::
شمس:::ايوو ايو بس عادي انا ممكن اكسر ايد حد ومتتحركش تاني 
عاصم::ماشي يا ايد الهون باي
شمس::استني بس 
عاصم::خير????
شممس::ممكن طلب لو سمحت ????
عاصم::اهو انا بخاف من الزوق دا  عايز اي انجزي 
شمس::ممكن لو ينفع تنزال تجبلي شكولاتات وشيبشي وشوتيه حجات من السوبر ماركت بليززززز
عاصم::لا وتصبح علي خير
شمس::تصبح علي خبر اسود زي قلبك يعني هيا كدا 
عاصم:::ايووو كدا ونص وتلات تربع كمان
شمس:::تمم حرااااميي يا  ناس حرامي يا ناس الحقوني حرمي 
عاصم::بس بس اي يخربيتك يا ام لسانين ويضع يده علي فمهاااا
شمس::تعض ايدو 
عاصم::يخربيتك مش عارف اقررب من السور والحديد اسكتي
شمس::بكل تكبر هتنزال ولا اواصل الا بعملوا
عاصم؛::عايزه اي 
شمس:: حجات بسيطه سيكا بص يا جرجيرهه
وتتكلم بسرعه 3تلاته شيبسي بالشطه حجم كبير واتنين بالبابريكه  وخمس كيكات و7 بسكوت واتنين حجة سقعه بص انت واختيارك زوقق بقااا ويا ريت لو شويه عيش طري ومخلل بسس
#الكاتبـ_بسمه_سلام
عاصم:: نام على السور
 شمس::والهي 
عاصم::هو انتو عندكو تلاجه يا ايد الهون 
شمس:::ايووو 
عاصم لما انا هجيب كل دا الا ف التلاجه اي
شمس::شكلك بتتيتريق ومش هتيجي بالزوق يا ناس حررام…..
عاصم:::نازل خلاص
شمس::خليك هنا لما اجبلك الفلوس طيب
عاصم:::طيب بس بسرعه
خرجت شمس بالفلوس لما ترا عاصم
شمس::بصوت واطي عاصم يا عاصم اها يا واطي نمت كنت بتضحك عليه 
وبعد ربع ساعه
عاصم:::يا بت يا بت يا ايد الهون بالجبتو دا كلو تبقي غول مش ايد الهون
تخرج البلكونه
شمس:: فكرتك نمت يا ولا
عاصم:: اتفضلي 
شمس::: ايي دا كلو 
عاصم:: بالهناء والشفااا
شمس:: انت كلت 
عاصم:: اه
شمس:: طب خليك هنا 
جابت خشبه عريضه ووضعتها علي السور وفرشت الاكل عليها
عاصم::’ايي دا
شمس:: كل معايا وخد الفلوس اهو ولو اقل متقوليش ولو زياده الحق حق با جرجيرة هاااا ????????
عاصم:: شكرا مش جعان ومش هاخد فلوس بطلي هبل طيب
شمس::: هتبقشش عليه يلا ياجرجيه  ولا اي 
عاصم::اها ف مانع 
شمس::لا يا جرحبره متصفرش كدا خليك اخضر و ورور بقا
عاصم:::هههه
شمس::كل
عاصم::ماشي
#الكاتبـ_بسمه_سلام
كلو وشربو الشاي ومن كتر الكلام والحواديت الا حكوها كل واحد نام علي كرسي ف البلكونه 
الصبح
صحي عااصم ورها جميله كالملاك حتي وهيا نائما بهذه الشكل المبهدل
عاصم:: جلس ينظر يتذكر من اول مرة شفها 
شمس يا شمس
شمس:: ايي
عاصم::: شمس. قومي
شمس::: عايز ااي مني يا جرجيرة انت كل مدخل حلم تيتحشر في التاني
عاصم::: يعني انا ف الحلم معاكي
شمس:: بدات تستوعب ونطط من علي علي الكرسي لتعدل شعرها 
عاصم:: اييي اييي اهدي
شمس::اع امم ازيك صباح الخير جرجيرة
عاصم:::صباح الخير هووو انا كنت بعمل اي في حلمك
شمس:::بسهتنا بجد تحب تعرف 
عاصم::اممم
شمس:::كنت بفتكر اول يوم شوفتك في واني مكنتش هقعدك علي الكرسي  
عاصم:::ههه ايو ايو 
شمس::: وجهها ينقلب وفجاه اتغيرت وضربتك ونزالت دم وكسرتلك ايدك كنت مبسوطه جدا ????
عاصم:: يخبطها بمعلقه من اكل امبارح اصلا دا محصلش احنا اتكلمنا عادي يوميها
شمس::::لا منا كنت بعمل الا ف نفسي والا اتمني اني اعملو دلوقتي
عاصم::احم احمم انا هغسل وجه 
شمس:::كويس اصل انا وشك عرقان يا جرجيرة 
شمس:::صباح الخير
مامت شمس:::
شمس::خلاص يا ام شمس بقا متزعليش عريس راح عريس جه مش مهم يعني
طارق:::يخبطها علي راسها ويقعد جمبها  بقا حد يعمل كدا مالو عيبه اي دا دكتور ووسيم ومحترم ومن عيله ومتربي وطيب واخلاقه وامه زي السكر يعني مفيهوش عيب……
مامت شمس::بدموع.صح ✅
شمس:::متولعهاش طييب يا طروقه  تصدق خير تعمل شر تلقي من طروقه
 ونا الاكنت بظبطلك توصيله لايات 
طارق::::اااا …..بقااااا حد يعمل غير كدا بردو بصي لما اقعد افكر
#الكاتبـ_بسمه_سلام
مامت شمس::امته فكرت
طارق:: دلوقتي دلوقتي استني بس
شمس:::استني بقا نسمع راي اخويا الكبير
طارق::: امه مش كويسه
شمس::: صح ????
طارق::: مش وسيم
شمس:: صح ????
طارق:: حسيت اخلاقو مش حلو 
شمس::: صح صح ????
مامت شمس:: امشي يا حيوانه انتي وهو 
بكرا تعنسي وتترمي زي الكلبه هناااا
طارق؛::: ظبتيني بقا 
شمس::: ممم بوس ايدي طيب 
طارق::: يوو ماما. العريس كان حل
شمس::: تضع يدها علي فمو ششش بس خلاص هظبتك يا واطي مش كفايا هتنزال واطلب  من جرجيرة 
طارق::: معليشي يا روح قلبي 
#الكاتبـ_بسمه_سلام
تخبط علي الباب 
شمس:: عصومه
عاصم::: عايز اي
شمس::: لا والهي عيب عليك بقا اناجيا عندكم تقولي عايز اي ادفو علي المعامله
عاصم:: يغلق الباب
شمس::: ولاولا استني ادخل طيب
عاصم::: اممم اديكي دخلتي انجزي بقا
شمس::: ابو ام الا حوجني ليك وخلك تيتقمر عليها اعمل بس الا انا عايزه وديني لترجع تاني جرجير واحتمال خص وهتشوف
لو مرمتكش لكلام السكك مبقاش انا ????????
لو مخنقتكش مبقش ام لسانين استني عليه يا واخكي يا زباله منك لله ???????????? يا طارق دا انا هنفخكم انتو الا تنين قد اي حلو اني انفخك يا جرجير ياااا????????
عاصم:: انتي بتقولي اي نتي مش سامع كويس
شمي:: بص يا خصايه اااا اقصد يا جرجير اااااا ????ااا اق يا عصومه ????????
عاصم::: انجزي 
شمس::: ممكن توصلني بليززز
عاصم::: لا 
شمس:: معليش
عاصم:::: لا لا
شمس::: طيب
عاصم:: نورتي 
شمس::: باي وتسلم علي وتمسك ايدووو يا خالتو ام عاصم ابنك مش راضي يسيب ايدي خالتوو ام عاصم  لالاا سيب ايدي يا عاصم بقولك 
عاصم::: يضيع يده علي فمهة ويلزقها في الحيططه بس بس بس بقول 
لتنظر ف عينه لاول بمرة باحساس 
عاصم:: بس فاهمه 
شمس::: تشير براسها حااطر طيب
عاصم::: هوصلك معايا خلاص
شمس:: تبعد ايدو  حلو دا هلبس واخبط عليك
لبست وخرجو الجمع ف الشارع 
ايات:: طيب وصلها انهارده مغليشي عندكم مخاضرها وهتيتاخرو
طارق:: يخبطها ف ايديها براحه 
شمس:: اي اااا اها اقصد اهها انا مستعجله طيب وصلها يا طارق
ايات:: مفيش داعي
طارق::: لا ازاي احنا نفس الطريق هوصلك 
ايات :::: مش لزم فعلا 
شمس::: لا لزززم وفتحت باب عربيه طارق ادخلي يلا ونت يا طرق لف 
بااااااي
وتنظر لعاصم نظرهااااا حاده واخير خلصت مهمتي وهنفوخك يا جرجيرة
عاصم::: بتقولي اييي
شمس:::  ولا خجة ولا اي خجة يلا بينا ????
في العربيه مع كل اغنيه تشغلها اغنيه يقلب عليها 
شمس:::سيب دي 
عاصم:::لا
شنس:::طب دي 
عاصم:::لا 
شمس:::وتقررب منو وربي شوف وربي لو مسبت المهرجان لصوت والم الناس عليك واقول خاطفي من اجل بيع الاالاعضاء اي رايك بقا 
عاصم:::انا قولت اخرسي وسبي كظا ومفيش اغاني وبس بقا 
حاضر انا هوريك ام لسانين
عاصم::بردو مش هشغل ومسمعش صوتك فاهمه 
شمس:::طيب يا جرجيرة انا هوريك 
عند لجنه شرطه عملت نفسها نايمه 
الظابط::البطاقه والرخصه
عاصم:::اتفضل 
الظابط:::مين دب ونايمااا لي
عاصم::قومي انتي يا بت 
الظابط:::اي دا مش بتصحا انت خاطفها ولا اي
عاصم:::خاطفها اي حضرتك لا والهي 
الظابط::: يا عسكري تعالي هنا وذهب العسكري لدفتر المحاضر عشان يعمل محضر لعاصم 
عاصم::كان خايف بجد عليها 
انتي يا بت بت يا شمس انتي كويسه 
لتفتح عين وحده وتبتسم 
وتلعب بحواجبها
شمس:::اي رايك اصحي دلوقتي واقول اني معرفكش 
عاصم::لا لا هتحبس بلاش 
شمس::هتنفذ الا اقول عليه
عاصم::منا بوصلك ولو علي الاغاني ححاضر 
شمس::مش كفايا 
عاصم::مش دا الا كنتي عايزه
شمس:::قبل متزعقلي دلوقتي الشروط كترت 
عاصم::واي هيا 
شمس::لما اقولك علي حجة حااضر تمم 
عاصم::يشوف الظابط قادم حااااااااضر بس الحقيني داا جاااي 
شمس::ماشي يا عره يا هوف وديني بحلم اني احبسك بس حرام زي ابني بردو 
عاصم::مااشي مش مهم 
يدخل الظلبط لتضع يدها ف يد عاصم وتنام علي كتفه 
شعر عاصم باحساس حميل جدااا وكان كل اجزي جسمو مكتمله  وكانو سعيد للغايه
الظابط::: صحيتي 
انتي مين يا انسه ووالشاب دا تعرفي
شمس:::ايوو حضرتم انا شمس معاه ف الكليه ومخطوبين وجيران وتلبطاقه اهي تقدر تتاكد من العنوان 
الظابط’::مش شايف دبله لي طيب ف ايد حد منكم 
شمس:: اصل الشبكه بعد بكرا تقدر تشرفنا
الظابط:::مبروك يا استاذ واسفين ليكم اتفضلو علي الجامعه 
عاصم::الا كان مستغرب من تمثيلها الصححيح وجعلت الظابك يعتذرله كمان بس كان مبسوط اكتر من كلمه مخطوبين لماذا لم يعرف
بعيد عن اللجنه
شمس:::اي رايك بقا 
عاصم::انتي مستحيل تكوني بنت طبيعيه
شمس::طيب يلاشغلي مهرجان مع انها ه شويه(انداااال اندااال انداااال)
عاصم::حرفيا ليقه عليكي 
شمس::سوق ونت ساكت 
ف  الجامعه وجلسو ف المدرج 
احمد::: ازيك 
شمس::: احمد مش كدا  
احمد::: صح اخبارك
شمس::: تمم كويسه
زيدان::: يجلس بجانبه 
شمس::: ازيك 
زيدان:::  لا زعلانه منك
شمس::: مني انا هو انا اعرفك اصلا ????????
زيدان:: بقا تقوليلي تعالا اتغدي ونتي عارفه الغده اي ماشي
شمس::: يااا انت لسه فااكر
زيدان:: خلاااص صفحه جديد خلينا فيك يا احمد هجزت المكان
احمد:: اه بس لسه هقوال لايات 
زيدان::: شمس بردو جارتو 
شمس:::ايي 
زيدان:::مسمعتيش.الا كنا بنقولو 
شمس::’انا انااااا لل انا مليش اني اسمع كلام حد مع حد 
عايزن اي بقا من ايااات ???? ???? ????
احمد::لا واضح مخديش بالك فعلاااا 
شمس:::ايو يبني عمري معمل حجة زي دي 
زيدان::: بصي يا ستي عيد ميلاده بعد تلات ايام وعايزن نعملو حفله كدا حلوة 
شمس:: ابتسامت عيد ميلاد عاصم لا   سيبوها عليها دي
هاتو ارقمكم  
احمد::: ماحنا مش عارفين عايز هدايا اي حتي 
شمس:::ودي كمان سيبوها عليه انا هعرفلكم 
بعد المحاضره
خرجت ورحت عند الكافتىيا هيا والشباب وملك رات عاصم   يضع يده علي فتاه وتضحك 
لتشعر بالغيرة لماذا فهيا لا تعرف
شمس::……….
يتبع….
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فوزية القوية للكاتبة اسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى