Uncategorized

رواية حبك حياة الحلقة الرابعة 4 بقلم سهيلة سعيد

 رواية حبك حياة الحلقة الرابعة 4 بقلم سهيلة سعيد

رواية حبك حياة الحلقة الرابعة 4 بقلم سهيلة سعيد

رواية حبك حياة الحلقة الرابعة 4 بقلم سهيلة سعيد

مراد : عاوزك تظبطلنا الدنيا بقا ????
…….. : بس كدة تؤمرني .. دقتين والدنيا تكون تمام استريحوا ????
( يقعدوا ، تمشي الست )
مردا : ايه رأيك ف الجو دة ؟
عز وهو بيقوم : مش مرتاح وعاوز امشي ????
مراد وهو بيشده يقعده : ي فقري اقعد ????????
عز : ي عم دي شقة مشبوهه وانا مش ناقص لبش ????
مراد : لو مرتاحتش ناخد البنات ونطير 
( يتنهد عز )
عز : مش حابب بجد ????
مراد : دة من امتى دة يعني ؟!
عز ب توتر : ااا م انا ارتبطت انت متعرفش ????????‍♂️
مراد : خلاص اعتبرها وداع للعزوبية ????
عز : ي عم انا بقولك ارتبطت مش اتجوزت ????
مراد : فكها بقاااا متبقاش غتت ????
عز : ماشي ????
( تقرب بنت وتشغل مهرجانات ويتلموا البنات يرقصوا ويشده مراد وعز يرقصوا معاهم ، مراد هايص وطبعاً عز متوتر جداً ومش مرتاح وكل تفكيره ف فرح ، تاخده بنت ع جوة ، يبص ل مراد وينده عليه وطبعاً مراد مش مركز معاه نهائي ، ياخدوه البنات ع جوة هو كمان ، عند عز )
……… وهي بتقرب عليه : ايه ي قمر مالك ????
عز ب ارتباك : اااا لا ماليش ماليش ????
…….. وهي بتقرب عليه : لا شكلك كدة متضايق دة انا هفرفشك خالص ????????
عز : بس من بعيد بس لو سمحتي ✋
…….. : نعم !!!! 
عز : اااا اصل انا بردان اخاف اعديكي ????
……… وهي بتفكله زراير القميص : فداك ي عمرااااي ????
عز : اسف ي فرح ????
( يعدي الوقت ، الجد يصحى ، يمسك فونه ويرن ع فون مراد ، عند مراد ، فونه برة بيرن ، تمسكه الست )
…….. : ههههه جدو بيرن ي بنات ????
البنات : هههييههيي ????
…….. ب دلع : الو ي جدووو ????
( يتخض الجد ويبص للرقم ب استغراب )
الجد : مين معايا ؟!!!!!
…….. : انا لولااا ي جدوووو 
الجد : لولا مين مش دة تليفون الباشمهندس مراد ؟؟
…….. : اه بس هو مش فاضي دلوقتي ف السونااا انا اسد مكانه أأمرني ي حبي دة انا بعمل مساچ سبعيناتي يجنن هيهههييي ????
( يضحكوا البنات وسامعهم الجد ، يجيب اخره ، يقفل الفون ف وشها ، يخرج مراد ، يلمح الفون ف ايدها )
مراد : بتعملي ايه ب الفون ؟!!!!!
 …….. : جدو اتصل ي كوكو ????
( يتخض مراد )
مراد : انتي رديتي عليه ؟؟؟
……… : اه وقفل ف وشي باين جدو بيتكسف اوي ????
البنات : ههههييييههيي ????
مراد ب خضة : ي نهار ابوكي اسود ????
( يمسك الفون بسرعة يلاقيه فعلاً جدو ، يجري مراد ع جوة يكمل لبسه ، عند عز ، قاعد والبنت قاعدة قصاده ف الارض )
عز : بس بقا ف قلتلها يوميها بحبك 
…….. : هييييييح ????♥️
عز ب حب : بصراحة كان شكلها حلو اوي اليوم دة .. كان فرح بقا وكدة ف مقدرتش استنى اكتر .. الي يفرح اكتر ف الموضوع ان هي كمان طلعت بتحبني وانا كنت متخلف ومش واخد بالي .. بس بقت ليا دلوقتي ????????
………. : ربنا يخليكم لبعض ????❤️
( يتفتح الباب مرة واحدة ويدخل مراد )
مراد : قوم بسرعة 
عز : في ايه ؟؟
( يمشي مراد ، يجري وراه عز )
عز وهو نازل جري ورا مراد ع السلم : في ايه ي بني ؟؟؟
مراد وهو بيجري : الولية ردت ع جدك يومي اسود انهاردة ????????‍♂️
عز ب خضة : يلهوي الله يخربيت معرفتك هينفخني معاك ????
مراد : متدخلش معايا انت استنى شوية ف اي حتة مش هقول اننا كنا سوا 
عز : طب انت هتعمل ايه ؟؟
مراد وهو بيركب عربيته : معرفش زي م تيجي بقا 
( يركب عز عربيته ويمشوا هما الاتنين ، ف البيت )
مالك : ي بابا اهدى طيب عشان خاطري ????
الجد ب زعيق : اهدااااا دة لما يجيلي الاستاااذ يومه اغبر انهاردة ????????‍♂️
عصام : هي يعني حاجة جديدة عليه مهو ممرمتنا وراه دايماً ????
( يبصله مالك ب غيظ )
الجد ب انفعال : وانا اخر من يعلم .. محدش قالي لييييييه ????
مالك ب ارتباك : ي بابا دة طيش شباب انت فاهم ????
الجد : طيش شباب ايه دة عنده ٢٥ سنة هو مراهق .. اتصلي بيه ي اسلااااام ????
اسلام ب خوف : حاضر ????
( يمسك اسلام الفون ، عند مراد ، سايق ب اقصى سرعة وعمال يدخل بين العربيات ، يرن فونه )
مراد : الو 
اسلام : فينك ي بني ؟؟
مراد : قربت ع البيت اهو
اسلام : طب انجز طب ????
مراد : ايه الدنيا عندك ؟؟؟
اسلام ب صوت واطي : والعة ????
مراد : الله يبشرك اقفل ????
( ف البيت ، تقرب فرح ع البنات )
فرح : هو في ايه ؟!
نيرة : جدك بيكلم مراد ف الفون واحدة الي ردت عليه وقعدت تعاكسه 
فرح ب خضة : ايه بتهزري ????
نيرة : وربنا اومال هو والع ليه كدة ????
فرح : دة عز كان معاه !!
نيرة : اوبااااا بيعمل ايه معاه بقا !!!
فرح : معرفش ????
( بعد دقايق ، يوصل مراد البيت ، يركن وينزل م العربية ويدخل ع جوة جري ، الكل قاعدين )
مراد : احم ????
( ينتبهوله ، يقوم جده ، يقرب عليه مراد )
الجد : كنت فين ي باشا ؟؟
مراد : ا ………..
الجد : استنى بس ✋ لو كدبت ورحمة جدتك ل انزل بالعصاية دي ع جتتك البسك المستشفى انهاردة وم هيهمني انك شحط قدامي ????????‍????
( يتخض الكل ويبلع مراد ريقه بالعافية )
مراد : ي جدي انا اتسرقت ????
الجد : اتسرقت !!!!
مراد : ايوة رحت انا وعز نزور واحد صاحبنا عيان هو ساكن ف حتة شعبية قعدنا معاه هو واخواته وفجأة وانا ماشي ملقتش موبايلي واتحرجت اني ادور عليه ليفكروني بتهمهم بس والله اتسرقت ????
الجد ب عدم اقتناع : اممممم .. وايه كمان ؟؟
مراد : بس كدة خلاص ????????‍♂️
الجد وهو بيشاور بالعصاية ع رقبة مراد : والبوسة دي .. كانت تعويض عن السرقة بقا مش كدة .. ولا دي عضة ي باشا ????????‍????
( يتخض الكل ويتنح مراد )
الجد : انا قلتلك لو كدبت هلبسك المستشفى صح ؟
مراد : مش بكدب صدقني دي وحمة من ساعة الولادة أسأل امي مش كدة ولا ايه ي حجة انطقي ????
كارولين ب ارتباك : ااااا مش فاكرة ????
الجد وهو بيقلب عصايته : وحمة ي بن الكلب ????
( يضربه بالعصاية ع دراعه ، يتخض الكل )
مراد ب وجع : اااه استنى بس استنى ????✋
( يجري مراد ع فوق والجد وراه )
الجد ب زعيق : هتروح مني فيييييين ????
مراد : ي جدي انا مش صغير منظري زبالة وانا بجري كدة ????
الجد وهو بيطلع وراه : انت مش راجل اصلاً مالك معرفش يربي وانا والله ل اربيك ي مراد وم انهاردة هعتبرك عيل صغير وكل حاجة هتبقا ب امر مني ي ابن مالك ????????‍♂️
( يقف مراد عند الاوض )
مراد : طب خلاص حقك عليا والله اخر مرة انا اسف ✋
الجد وهو بيقرب عليه : ابداً لازم تتعلم الادب ي بن الكلب انت ????
( يدخل مراد الاوضة ولسة هيقفل يدخل جده )
الجد : بتجري مني بزمتك منتش مكسوف من نفسك ي بغل ي بن البغل ????????‍♂️
( يضربه بالعصاية )
مراد : اااااه خلاص بالله عليك بقاااا ???? 
( ينزل عليه ضرب بالعصاية ، عند لايرا ، واقفة مع تيم عند عربيتهم )
تيم ب غيظ : وربي م هسيبه ????
لايرا : خلصنا بقا ي تيم هو كل دة غيظ منك عشان اخترتك انت وبعدت عنه ????
تيم : بردوا الي حصل دة مش هيتعدى بالساهل 
لايرا : هتعمل ايه طيب ؟
تيم : سبيها ب ظروفها بقا ????
( تتنهد لايرا )
لايرا : طب ممكن تروحني عشان اتأخرت ؟
تيم : م لسة بدري !
لايرا : مودي باظ ي تيم عاوزة اروح ????
تيم : طيب اركبي 
( تركب لايرا ، يعدي الوقت ، ف بيت مراد ، امه وابوه داخلين اوضتهم وباين انهم كانوا برة )
كارولين : شفت الي ابوك عمله عاوز يموتلي ابني ????
يتبع..
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حبقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!