Uncategorized

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم بسمة سلام

 رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم بسمة سلام

نغم علي الارض دمغه تنزف بسبب خبط ف احد ارصفه الشوارع. 
كانت صدمه قويه علي الرس ونزفت كثير وكانت ف شارع لا يعدي به العربيات كثير..
عواطف:  يا نهار اسود ومنيل لو نعمه عرفت 
سعاد: بقولك اي انا مش عايزه لك وعجن كتير احنا مصدقنا خلصنناااا
عواطف: طب حتي كنا ندفنهااا
سعاد: متستهالش 
عواطف : كدا ممكن حد يخد اعضائهاا او كلب تكل ف لحمهاا حرام…تعالي نرجعع
سعاد: يسمع من بوقق يختي ربناااا..
عواطف: ولو سالت عليهااا نعمه 
سعاد: مش هتسال  ةنتي اتهدي بس..
في الكباري وسط صرخاات الضحك المغيبه كان مهند يجلس في مكان غير مرئي وشهاب واسر وحاتم يجلسون منتظرينهااا..
نعمه: فين شوشو يا معوض.
معوض: كاانت هنا مع سعاد وعواطف 
نعمه:ااامال مش باينه ل..
دخلت شوق بفستانهااا الاسود ..
نعمه: انتي جيتي يا قمر 
معوض: قمر ف كل الفساتنن 
شوق بابتسامه: تسلملي يا معوض 
معوض: بس الاحمر حلو يا شوشو وكان هياكل مع الزبابن 
شوق: احمر اي
معوض: الفستان التاني الا كنتي لبساه من شويه 
شوق: انا 
معوض: ايوو يا شوشو 
شوق:  اطلع برا يا معوض هيا مش نقصك الصراحه
معوض:  يختي وانا مالي انا غلطان اني بشكر ف اللبس 
نعمه:  مالك يا شوشو اوعه تكون سعاد  معكره مزاجكك.. 
شوق: مين دي الا تعكر مزاجي دا لهيا ولا عشره زيهااا
نعمه: اها انا قولت كدا برضو اكمنك كنتي معاهم من شويه
شوق: لا مشوفتهمش اننهارده متقلقيش
نعمه: امال معوض بيقولي انو شافك معاهم لي 
شوق: تلقي شارب
نعمه: يمكن المهم ف زباين تحت وعايزك تدلعيهم وتبسطيهم وتخلاصي قوم قوم..
شوق: ماشي يا نعمه سلاام 
نزالت شوق وبدات تتميل بين كل شخص والتاني.وكان الجميع يتحدث عن جمالها بمجرد ان تظهر يبدا الجميع ف الصريخ.
 ومع صوت ضحكات عااليه لشوق..التفتت انظار اسر ليراهااا
 تضحك مع الرجال بطريقه مغريه وملفتهااا 
 وونظر حاتم وشهاب وكانت صدمه شهاب ان يراهاااا بهذا المنظر.. 
وقف شهاب ونظر لهاابغضب ودهشه قااتله وبعده اسر وكان حااتم مزال مصدوم لم ينتبه لهم.. 
نظر مهند وكان يقف بعيد لا يراه احددد .. 
اقتربت شوق منهم وكانت لا تعرفهم ولكنها اقتربت لتدلع عليهم ايضااا…ولكت  سبق كلامها قلم قوي من حاااتم.. 
حااتم:  انتي فعلا متستهليش اي حجة 
شهاب مسك يد شوق المصدومه من القلم وخرجووو الجرچ
 ووقف مهند بعيد ينظر ماذا يحدث 
شوق ابتعدت بغضب انت ازاي تمد ايدك عليه يا زبا… 
فاجهاا قلم اخر من شهااب كان اقوي.
شوق: اي انتو مجانين.ولا اي..
اقترب حااتم ووقف امامهاا بغضب..بدموع وكسره قلب..
شوق: كل حجة تخصك هبعدهااا علي بيت اهلك المصيبه حبي وقلبي واهتمامي وكل حجة ليكي ف قلبي هبعتهملك اززي 12 سنه ضااعو من عمري هبعتهملك اززاي 
كانت شوق تقف ولا تستوعب مين وبيقول اي 
تنهد حااتم ونزالت دمعه من عيونه وبدا التحدث بعد مسحهااا فورااا
حاتم: انتي طالق…
نظرت شوق وعوجت حاجبيهااا: بحزن رغم انها لم تكن زوجته..
ركب سيارته  وذهب 
شهاب: ارتحتي كداااا صح انتي انتي اصلا ازاي كدااا انا لو عليز افكر مش هفكر  فيكي بالشكل دا اكيد انتي مش اختي الا ربيتهااا
شوق: اختك اختك مين 
شهاب: صح اختي مين وازاي ف مكان زي دا وف الشكل دااا
شوق: هو انتو مجانين 
شهااب: من انهارده  مش عايزه اعرفك فهمه ولا اشوفك  انتي سمعاني…اختي ماتت خلاص
شوق: البقاء لله 
اسر نظر وكان مصدوم حتي لم يستطيع التحدث اقترب ونظر ف عينهاا ولكن كانت بجحه لا تخجل وتقف وقفه ثقه ولا يهمه شي..
ذهب الجميع وكانت تنظر وهيا لا تفهم اي شي ودخلت ههيا تهمس بكلمااات..يلا ف داهيه مش قد الشرب بتشربوو لي بلا قرف..
ذهب مهند خائف من بيبرس ومن ظهور شوق ذهب  واخذ كارولين وحجز برا مصر ليدير شركااات بيبرس ف نيويورك
كان يعلم مكانها من اول يوم ولكن كان مطمائن عليها مع نغم 
دخلت شوق  الكباري وكان خدهااا محمر..
نعمه: نهار اسود اي داااا  يا شوشو دا 
شوق: ابعدي عني ونبي يا نعمه داوقتي 
نعمه: لا مانتي تفهميني مين الواطي الا عمل فيكي كدا 
شوق: تلاته مهزئين شكلهم شربو كتير اوووي وفكرني قربيتهم والا اي طلقني 
نعمه: اتجوزتي من ورايا ولااا اي 
شوق: يا نعمه 
نعمه: بتفكري ف اي طيب #بقلم_بسمه_سلام
شوق: بصرحه يا نعمه الواد الا ضربني صعب عليه 
نعمه: صعب عليكي  عشان ضربك 
شوق:  يا ست لا بس انا شفت دموع ف عينو واضح اوي انه كان بيحبهااا.واخواتها برضووو صعبو عليااا
نعمه: يترا مين دي…
في الطريق كان كل واحد ف صدمه شكل كان كل واحد ي
بيموت من الوجع وصل شهاب البيت ودق الجرس علي هاله وحضنهااا بدون تفكير 
هاله: اي ف اي 
شهاب: انا تعبان اوووي 
هاله: طب تعال ادخل ادخل 
دخل شهاب وحكي بدموعه كل الا حصل 
هاله: دا اكيد غلط ف حجه غلط اكيد 
شهاب بابتسامه سخريهه بين الدموع:  يا ريت بس خلاص نغم ضيعت كل حجه 
هاله: اهدا طيب اهداا
نام شهاب علي قدم هاله وهيا كانت تحاول مواسته وتحاول ان تستوعب كل ما حدث وسمعته…
ذهب اسر الي بيت اسماء وجلس مصدوم وكان يبكي ويحاول ان يصدق ماذا حدث من ساعات..
ولكن حاتم وصل بيته بعد لف طويل وتعب وشرب وسكران بقوه وكان لا يسطتيع حتي الروايه والوصول الي غرفته..
وصل غرفتهااا وجلس علي السرير بدموع وبكااء وكان يتذكرهاا حتي ايام الطفوله..
وبدا ياخذ ملابسهاا قطعه قطعه ف شنطه سفر… ونظر لبرواز به صور نغم بفستان الفرح وهيا تبتسم… وبدا بصرخ
والتحدث مع صورتهااا.. انتي بتعملي كدا لي انتي  ازاي  اصلا تعملي كدا انا.. انا طلقتك بس انا بحبك طب انا لي
 احبك وانتي لا انتي كدا مش بتحبيني صح انا انا تعبت انا بكرهك بس بحبك انتي اذيتيني يا نغم بس مش عارف اكرهك حتي..ونام حاتم وفي احضانه البرواز…
في مطار القاهره كانت كارولين ومهند يقفون امام الطائره..
كارولين: هو ف اي يا مهند
مهند: في اي 
كارولين: مش عارفه بس مش مطمنه انك خدني وكسرت الباب عليه انت عملت حجة غ نغم 
مهند: لا بس هيا هيا سافرت 
كارولين: طب احنا مسافرين فين
مهند:عشان ف خطر عليكي 
كارولين: مسكت يده ونظرت لمهند بخوف ارجوك يا مهند حجة حصلتلهااا صدقني نغم طيبه جدا وانا عايزه اعرفف هيا فنين
مهند مسك وجهها وقبلهاا من راسهااا: هيا كويسه بس.. سفرت حبي بس انتي  ادعيلهاا..
ساافر مهند وكارولين وهو يعلم بشي سي حدث ولكن لا يعرف ما هو ❓…
ف الكباري دخل معوض ف مكتب نعمه وكانت شوق تنام علي الكنبه خلفه..
دخل معوض: يا ست نعمه 
نعمه: خير يا معوض 
معوض: الهوانم لسه وصلين دلوقتي 
نعمه: كنتي فين يا حلوة انتي وهيااا
سعاد  بتكبر: كانه بنتفسح بس خلاص مش هنعمل كدا تاني عارفه كويس ان انا وعواطف الشغل هيبقا علينا كتير اليومين دول  يا نعمه 
عواطف: اهاا وبكرا يطلبنا مليون شخص ونقعد ننقي واحنا نرفض ونتشرط يا نعمه 
تحدثت شوق وهيا مغمضه العين ونائمه علي الكنبه وتضع يدهاا علي وجهااا  وتتحدث..
لي يا ختي انتي وهيااا رخصتو عشان كدا الطلب عليكم هيزيد
فزعت سعاد وعواطف  من الخوف وابتلعت ريقهاا..
عواطف: يلهووووي اعوذبالله من الشيطان الرچيم
سعاد: شهقت بصوت عالي وضربت صدهاا بقوه 
وقفت شوق بنهم ونظرت ف اعينهم..
شوق: مالك يا مره انتي وهيااا.. شوفتو عفريت 
سعاد: ا.ا… ان… انتي هناا
شوق بغمزه: لا هناك اي يا بت حد قالك اني ميته ولا اي..الدفنه ف عمر مكرم يختي 
عواطف: بس بس احنا دا احنا مو..
مسكت يدهااا سعاد وتوقفت وتنهددت لا يا شوشو انا هروح اشوف شغلي بقااا 
شوق: روحي يختي انتي وهياا…
التفتت سعاد وعواطف ومسكتهم شوق من شعرهمم وقربتهم من صدرهاا وسط صريخهمم..
شوق: اسمهاا يا ابله نعمه والا هتتجرا تقولها يا نعمه تبقااا تعملها وتشوف  
عواطف بصريخ: حااضر حااضر يا ست شوق من عنينه ابوس ايدك سيبي شعرننااا
نعمه: يلا يختي انتي وهيااا علي شغلكم المم الا بناكل منه 
سعاد: حااضر 
نعمه بفرحه: يا مفرحاني ومحافظه علي مركزي ..
شوق: انا ماشيه يا نعمه 
نعمه: رايحه فين 
شوق: سلام يا نعمه 
نعمه: يسترهاا معاكي ليل ونهار يا شوشو..
خرجت شوق من الكباري ونظرت لهااا
  عواطف بصدمه هيااا  وسعاد وهما لا  يستطيعون ان يصدقووو..
سعاد: اي 
عواطف: انا شفتها بعيني دمغهاا باتنزال دم زي الحنفيه  واكيد ماتت  
سعاد: وانا خنقهاا لحد موقعت علي الارض..
عواطف: دا مفيش فيها خدش حتي
سعاد: اكيد ف حجة غلط
عواطف: بقولك اي لصح ولا غلط انا مليش ف انتي عارفه شوق والحمد الله انهااا محصلهاش حجة لكنت نعمه قتلتناااا 
وكويس انها مقلتش انناا عملنلهااا حجة اصلا
سعاد: لزم اروح المكان الا رمينهااا ف واشوف 
عواطف: تاني يا خرابي ياما 
سعاد: لزم وضروري…
وصلت سعاد وعواطف ولم يراو اي اثر لوجد نغم لا يوجد سواء الدمااء… فقط..
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!