Uncategorized

رواية كنت لي عوض الفصل الثالث 3 بقلم رنا محمد

 رواية كنت لي عوض الفصل الثالث 3 بقلم رنا محمد

رواية كنت لي عوض الفصل الثالث 3 بقلم رنا محمد

رواية كنت لي عوض الفصل الثالث 3 بقلم رنا محمد

منه بخوف:ف ايه يماما ماله حازم
كريمه حكتلها ال حازم قاله
منه بصدمه:يبقي اكيد بابا حصله حاجه وجريت تلبس ولبست كريمه وكلمت إياد تعرف منه اسم المستشفي وراحوا ع هناك
___ف المستشفي
منه وكريمه وصلوا ومنه جريت ع حازم
منه:حازم بابا ماله حصله ايه
حازم ب ارتباك:اا..البقاء لله يمنه باباكي اتوفي بسبب جرعه مخدرات زياده
كريمه: لا حول ولا قوه إلا بالله
منه بجمود:انا كنت عارفه إن دي اخرة الِ هو بيعمله،طب احنا محتاجين نخلص إجراءت الدفن
حازم:منه انتي معيطيش ليه
منه:أعيط ع أيه ولا أيه يحازم 
راح حازم وإياد يخلصوا إجراءات الدفن وقعدت كريمه ومنه ف حضنها يستنوهم لحد م يخلصوا وخلصوا وراحوا دافنوه وبعدين راحت منه وحازم البيت تجيب ليها هدوم عشان كريمه إصرت عليها انها م هتقعد لوحدها هنا..خلصوا وراحوا بيت حازم وطلعت منه م غير متتكلم الاوضه وحازم كان لسه هينادي عليها كريمه وقفته
كريمه:سبها دلوقتي يحازم منه ال حصلها مش شويه محتاجه تفصل م كل حاجه سبها تهدا دلوقتي وانا هعمل الاكل واطلعلها ب الاكل
حازم بحزن:حاضر ي ماما
مشي إياد راح اوضته وغير هدومه وقعد يزاكر عشان امتحاناته قربت..وحازم طلع اوضته ودخل ياخد دش وعيط ع حال حبيبته وهو مش عارف يعملها حاجه..
_____بعد ساعه ف اوضه منه
لسه قاعده بهدومها وضمه رجلها ف حضنها وبتعيط وافتكرت زكرياتها كلها يمكن تلاقي حاجه واحده حلوه باباها عملها ليها وتسامحه بس للأسف مفيش اي حاجه حلوه كله ضرب وإهانه ليها وفصلت تعيط وقامت وفضلت تكسر ف الاوضه وصوت عياطها بيزيد 
عند كريمه تحت سمعت صوت خبط وهبد م اوضه منه طلعت جري تشوف ايه الِ بيحصل قعدت تخبط وتنادي عليها بس مفيش رد..وجريت ع اوضه حازم وخبطت عليه 
كريمه بخوف:الحقني يحازم ف صوت خبط ورزع م اوضه منه وبخبط عليها مبتردش عليا
جري حازم وراح يخبط ع بابا الاوضه وفجأه صوت الخبط والصويت هدا خافوا اكتر وحازم كسر بابا الاوضه لقي منه مرميه ع الارض ودماغها بتزل دم..جري عليها وشالها وجري بيها ع العربيه وإياد خد كريمه وراح وراهم ع مستشفي
___ف المستشفي
حازم بخوف:ها يدكتور طمني
الدكتور:عندها صدمه جامده اوي وهيا حاليًا نايمه
كريمه بعياط:يعيني عليكي يبنتي مشفتش يوم حلو ف حياتها..إياد راح عندها
إياد:اهدي يماما بس هيا محتاجنا دلوقتي نبقي جمبها 
حازم نزل يلف بالعربيه وهو م عارف هو مفروض يعمل اي ولا يتصرف ازاي عدا كتيير م الوقت لحد م ساعه بقت 11م وهو بيلف بالعربيه لقي تليفونه بيرن
حازم:الو يماما ف حاجه حصلت
كريمه:منه فاقت يحبيبي تعالي بسرعه
قفل حازم ولف ورجع المستشفي وصل ف وقت قليل وطلع عند منه لقي إياد قاعد بيتكلم معاها وبيحاول يضحكها وكريمه قعده بتقرألها قرآن دخل حازم وخبط ع باب الاوضه
حازم:عامله ايه دلوقتي يمنه 
منه:كويسه يحازم الحمدلله انت عامل ايه
حازم:بخير لما شوفتك
إياد:احم..لاحظوا اننا هنا وضحك
كريمه:تعالي معايا ي إياد نجيب اكل م تحت لمنه عشان تاكل
إياد:ماشي يماما يلا وهو ماشي غمز ل حازم وضحك 
حازم راح قعد جمب منه ع سرير ومسك ايديها 
حازم:منه انتي لازم تعرفي حاجه مهمه جدًا
منه بقلق:خير يحازم مالك 
حازم:منه أنا بحبك ومعرضتش عليكي الجواز محرد شفقه انا فعلاً بحبك وعايز اكمل معاكي باقي حياتي معاكي موافقه يمنه
منه وعيونها مدمعه:انا كمان بحبك يحازم والله وبجد اول مره احس بالأمان معاك ومع ماما كريمه ومع إياد انتو بقيتو عليتي يحازم بس مينفعش مينفعش يحازم وإنهارت م العياط حازم حاول يهديها بس معرفش نده ع دكتور بسرعه
دكتور:اديها حقنه مهدئه يجميله،إرجوك ي أستاذ حازم سيبها ترتاح شويه
خرج حازم وهو ع وشك البكاء وجت كريمه وإياد لقوه قاعد ع كرسي الِ جمب اوضه منه وماسك دماغه
كريمه بقلق:فِ ايه يحازم مالك قاعد كده ليه منه حصلها حاجه اترمي فِ حضنها وإياد واقف مش فاهم فِ ايه 
حازم وحكلها الِ حصل 
كريمه بخوف بتطبطب عليه وتهديه
كريمه بصوت فيه قلق:معلش يحبيبي بردو الِ هيا مرت بيه مش قليل 
حازم:لا يماما موضوع فِ حاجه تانيه لازم اعرفها..هيا مش حكيالك حاجه
كريمه بقلق:ل..لا لا يبني هتحكيلي ايه يعني كل الِ حكيته أنتَ سمعته يوميها 
حازم وحس إن فِ حاجه ولازم يعرفها
حازم:يلا ي إياد خد ماما كريمه وروح وانا هفضل مع منه هنا
ومشيت كريمه مع إياد والقلق جواها وخايفه ع منه 
_____تاني يوم ف المستشفي عند حازم ومنه
كان حازم نايم ع كرسي ف اوضه منه ومنه قامت وبتكح جامد وصحي حازم وجري عليها
حازم بقلق:مالك يمنه..قومي معايا اقعدي كدا وامسكي اشربي مياه شربت منه المياه وبقت كويسه
منه:شكرا يحازم،بس أنتَ ايه الِ مقعدك هنا ممشيتش ليه
حازم:امشي واسيبك ازاي يعني انتي هبله
منه ب ابتسامه:ماشي يسيدي شكرا..طب هو انا هخرج أمتي بقا 
حازم:استني هقوم اشوف الدكتور واتكلم معاه واجيلك
راح حازم للدكتور وكتبلها ع خروج ورجع حازم للاوضه تاني
حازم:يلا يستي قومي اجهزي عشان هنمشي
منه ب انبساط:متشكره جدًا يحازم انا هجهز واطلع ع طول
____نسيبهم بقا عقبال م تجهز ونروح عند كريمه وإياد
_فِ الڤيلا 
إياد:ماما كريمه هو اي الِ مخلي منه متوافقش ع جوازها م حازم مع أنها بتحبه
كريمه بقلق:م..مش عارفه ي إياد
إياد بشك:فِ أيه يماما احكيلي يمكن أعرف أساعدكوا 
كريمه:هحكيلك ي إياد بس إوعدني متقولش ل حازم غير اما منه هيا الِ تتكلم معاه
إياد:اوعدك يماما..بس أحكي أنتِ قلقتيني
كريمه:………
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!