Uncategorized

سكريبت ابن خالي الفصل الثالث 3 بقلم لقى خالد

 سكريبت ابن خالي الفصل الثالث 3 بقلم لقى خالد

سكريبت ابن خالي الفصل الثالث 3 بقلم لقى خالد

سكريبت ابن خالي الفصل الثالث 3 بقلم لقى خالد

طلعت وانا بعيط نمت ع سريري والدموع مغرقه وشي وجالي مسدج منه خلتني تنحت 
هو : افتحي شباك الاوضه بتاعتك بسرعه
انا : ليه ف اي !! 
هو : افتحي بس !! 
   *فتحت الشباك ولقيته واقف وف ايده شنطه* 
هو : امسكي دي 
انا : اي دي 
هو: خديها بس وهتعرفي 
*خدتها وقفلت الشباك وفتحتها * 
لقيت جواها الشوكلت اللي بحبها ودبدوب قمر اوي وخاتم فضه !! 
بعد 5 دقايق      * مسدج منه *
هو : عجبوكي ؟ 
انا : اها جدا بس انت عرفت منين اني بحب الحاجات دي 
هو : انا عارف كل حاجه عنك 
انا : يعني اي ! 
هو : مع الوقت هتعرفي سلام 
   *قفلت وانا الفضول هيموتني هو عاوز مني اي وبيعمل كده ليه* 
“صحيت الصبح ع مسدج منه مكتوب فيها انه عاوز مواعيد دروسي وقولت اعمل فيها ناصحه ومقولتش ع واحد “
     *قومت لبست عشان الروح الدرس اللي مقولتلوش ع معاده وكانت الصدمه !! بعد ما لبست ونزلت لقيته مستنيني ع اول الشارع !!
انا ف نفسي : الواد ده مهكرني يعم الحج !! 
هو : ابتسم بلئم وقالي متحوليش تعملي عليا ناصحه 
15 minutes 
هو : اتفضلي خشي الدرس ولاسف مش هعرف اروحك عشان اجازه الجيش خلصت وهسافر بعد ساعه 
انا : زعلت جدا بس مبينتش وقولتله ترجع بسلامه ودخلت الدرس 
 • بعد ساعه ونص * 
هو : قولت ارن عليكي اشوفك خلصتي ولا لا 
انا : اه خلصت وهروح 
هو : متاكده انك هتروحي ولا هتتصرمحي مع صحابك ! 
انا : الاه انت عرفت منين ???? 
هو : يلا يا هنام ع البيت بدل ما اجي اجيبك من شعرك 
انا : ضحكت وقولت حاضر وروحت فعلا 
               عدي عشرين يوم وإبراهيم مش موجود 
وطبعا انا رجعت للشخص اللي كنت مرتبطه بيه لاني اكتشفت ان صحبتي بعتني ليه وبعتتله صور ليا بلبس البيت 
                        اليوم ال 22
انا فنفسي : حاسه اني هشوف ابراهيم 
5 Minute 
  ” صوت جاي من ورايا وعرفاه وحفظاه كويس “
هو : لقاء !! 
انا وقلبي بيرقص : انت جيت امتا !! 
هو : لسه واصل من ساعتين اي لحقت اوحشك ???? 
انا : لا طبعا مفيش الكلام ده 
هو : طب يلا عشان اروحك عشان تاكلي وبعدها اوديكي درسك التاني 
15 minutes 
هو : يلا يا ست البنات كلي وخلصي وهتلاقيني مستنيكي 
انا : فجأة وانا باكل حسيت ان الاكل وقف ف زوري وافتكرت ان لو ابراهيم عرف اني رجعت للشخص اللي كنت مرتبطه بيه هتبقا مصيبه !! 
5 Minute 
انا : خلصت اكل وعدلت هدومي وخدت الكتب ونزلت 
هو : يلا يا لقاء اتاخري !! 
انا : خلاص خلاص كنت باكل 
هو : طول الطريق بيتكلم بس مكنتش سمعاه كنت بفكر ف اللي هيعمله لما يعرف ! 
10 minutes 
هو : يلا خشي الدرس ولما تخلصي هتلاقيني واقف مستنيكي 
انا : دخلت الدرس وحولت اطلع الحوار من دماغي واركز ف الشرح 
                   *     بعد ساعه ونص *
طلعت لقيته واقف والشرار بيطق من عيونه 
هو : انتي فكرانيي نايم ع ودانيي يا هانم ! 
انا بعياط : ف اي 
هو : بجد ولله ف اي يعني انتي متعرفش ان فلان معاه صور ليكي بهدوم البيت !! 
انا : بس مش انا اللي بعتهم ولله !
هو : مسك ايدي بعصبيه لدرجه انها وجعتني وقالي امال مين !! 
انا : فلانه 
هو : طب يلا هروحك وانا هتصرف ! 
   *مشيت وانا حاطه وشي ف الارض من الخوف*
5 Minute  
هو : اتفضلي يلا اطلعي ذاكري 
انا : حاضر 
                            *بعد ساعتين*
تلفوني رن وكان هو 
انا : الو ! 
هو : صورك اتمسحت ي هانم وابقا اعرف اني لقيت ليكي صور عند حد تاني 
انا : شكرا اوي انت مش متخيل انا كنت خايفه منه قد اي بسببهم 
هو : يلا سلام عشان مش طايقك  
          *فضلت تتكرر المواقف دي كتير اوي بينا وكان بيثبتلي دايما انه بيخاف عليا وانه دايما بيحميني* 
                               *بعد شهور *
ماما ظروف شغلها انحسنت شويه وقررت تأجر بيت اقعد فيه انا وهي شهر رمضان بما انها كانت وخداه اجازه 
انا : ماما ينفع اقولك ع حاجه؟ 
ماما : اتفضلي يا عيوني 
انا : تعرفي ابراهيم ابن خالي فلان ؟ 
ماما : ايوا عرفاه ليه ؟ 
انا : حكيتلها كل اللي حصل واعترفتها اني معجبه بيه بس مقولتلوش 
  • وبما اني انا وماما صحاب ومش بخبي حاجه عليها وأنه ابن اخوها ف نفس الوقت ف هي خدت الموضوع براحه *
انا : ماما اي رايك نعزم ابراهيم عندنا بكرا بما انه اول يوم رمضان ؟ 
ماما : وماله يا حبيبتي رني عليه اعزميه 
5 Minute 
انا : الو !
هو : استر يا رب ف اي 
انا : لا مفيش كنت بكلمك عشان اعزمك تفطر عندنا بكرا 
هو : وانا موافق 
                         • تاني يوم* 
هو : ان ان ان انا جيت???? 
انا : يا ساتر حد يخض حد كده 
هو : انا اعمل اللي انا عاوزه 
انا : طب يلا يا فالح خد الاطباق دي 
هو : جرا اي يعمتي هو انتي جيباني تشغليني ! 
ماما: شيل وانت ساكت 
15 minutes 
                • الاذان اذن وقعدنا نفطر *
هو: افتحي بوقك يابت انتي هاكلك????
انا : شكرا يخويا بعرف اكل نفسي 
هو : اخوكي طب اهو وراح حاطت ورك الفرخه كله ف بوقي 
انا : يبن ال….
هو : كمان بتشتمي طب ولله ما هحلك 
      *فضلنا نلعب وقعدنا والوقت سرقنا لحد السحور* 
ماما : قومي يا لقاء اعملي السحور 
انا : حاضر
هو : يا عمتو ياحسن تسمني ! 
انا : بس ياض 
15 minutes 
            *اتسحرنا وشربنا الشاي وهو مشي*
                          *بعد 3 ايام*
انا : يانهارر قمر انهارده عيد ميلاد ابراهيم انا لازم اكون اول حد اقوله كل سنه وهو طيب  
ماما : مخلفه هبله ولله !
                         الساعه 12:00 
رنيت عليه ، انا : كل سنه وانت طيب وكل سنه وانت اطول مني ومش بوصل لكتفك يا بتاع الصاعقة انت???????? 
هو : كل سنه ونتي ع قلبي 
           “بعد 3 ساعات رغي ف الفون “
هو : ينفع اقولك حاجه ؟ 
انا : قول يا آخره صبري ! 
هو : انا بحبك ! 
                    • تيت ، تيت ، تيت *
قفل السكه وانا فضلت متنحه ! 
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!