Uncategorized

رواية عشقتك سراً الحلقة الثانية 2 بقلم فاطمة خميس

 رواية عشقتك سراً الحلقة الثانية 2 بقلم فاطمة خميس 

رواية عشقتك سراً الحلقة الثانية 2 بقلم فاطمة خميس 

رواية عشقتك سراً الحلقة الثانية 2 بقلم فاطمة خميس 

الشاب :انا عاوز اطلب ايد الانسه  وقد قالها بسرعه وهو مغمض العينين لتضحك قمر علي طريقته ونظر لها احمد بغضب ثم أعاد نظره للشاب وقال للاسف مش هينفع 

الشاب :ليه 

احمد :ايه هو الي ليه هو انت هتحقق معايا مش هينفع يعني مش هينفع 

ثم أمسك يد قمر وجرها خلفه مسرعا لخارج القاعه وهو يقول بغضب هلاقيها من ايمن ولا منك ولا من الباقين الي جوه ادفنها واخلص 

ضحكت قمر بصوت منخفض لينظر لها احمد ويقول :اضحكي ما لو سمعتي الكلام ولبستي حاجه غير المسخره دي مكنش حصل حاجه 

قمر :اولا لبسي مش مسخره ثانيا هما الي بيكلموني مش انا الي بروحلهم ثالثا طب ما خطيبتك عريانه اهي محدش بصلها ليه 

احمد وهو يقبض علي يدها بعنف :قولتلك هي لسه مش علي ذمتي عشان اغير لبسها بس انتي غيرها 

قمر وعينها تلمع بالفرحه :غيرها ازاي يعني 

نظر احمد لعينيها ورفع يده ليزيح خصله من شعرها لخلف أذنها  وكاد أن يتكلم لولا صوت أيه الذي أتاه من الخلف 

أيه :احمد انت بتعمل ايه 

نظر احمد لقمر ثم ارجع نظرة لايه وهو يقول :ها ابدا كان في حاجه في عينيها كنت بشوفها 

نظرت له قمر بصدمه لماذا يكذب لماذا يتلاعب بها وبمشاعرها دفعته قمر قليل ثم خرجت وكانت تتجه للخارج غير مهتمه لنداء احمد لها 

ايه :احمد انا عوزة اعرف في ايه 

احمد وهو يلحق بقمر :بعدين يا ايه خمس دقائق وراجع 

ايه لنفسها :ماشي يا احمد وانتي يا قمر انا وريتك صبرك عليا 

احمد :قمر استني ماشيه فين قالها وهو يقبض علي يدها 

قمر :اوعي يا احمد انا تعبانه ولازم اروح 

احمد :بطلي هبل وارجعي 

قمر بزعيق :يووووه بطل تتحكم فيا سبني عوزة اروح ثم بدأت في البكاء 

احمد :خلاص اهدي اهدي يلا تعالي هوصلك كويس أن المكان مش بعيد 

اوصلها احمد ثم رجع القاعه ولكن عقله معها 

وبعد ليله طويله عاد الكل للمنزل 

احمد لخالته :انا هطلع اشوف قمر نايمه ولا لا (هما عايشين في بيت واحد )

امه :سيبها يابنى زمنها نايمه كلمها الصبح 

احمد :طيب تصبحوا علي خير 

وصعد لغرفته 

فتحيه :قوليلي يا نجوي اكلم قمر علي موضوع العريس ده بكرة ولا استنى 

نجوي :لا بكرة احسن 

فتحيه :خلاص اول ما تصحي هقولها يلا تصبحي علي خير 

نجوي : وانتى من اهله 

تانى يوم صباحا استيقظت قمر ونزلت لتعد الافطار 

فتحيه :انتى هنا يا قمر كنت بدور عليكى 

قمر : في حاجه يا ماما 

فتحيه :في عريس متقدملك يا بنتى وانا نفسي تفكرى لانه كويس ومن عيله كويسه وانسى الي عدا بقا انا نفسي افرح بيكى 

قمر:انسي ايه يا ماما انا بس مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي 

فتحيه :قمر انا امك وعرفاكى اكتر من نفسك بس هو خلاص شاف حياته لازم انتى كمان تعملي كده وبعدين انتى عارفاه 

قمر :مين هو

 أخبرتها فتحيه لتسرح قمر 

لتترجها فتحيه قائله :عشان خاطرى يبنتى

قمر :حاضر يا ماما بس ادينى يومين افكر 

فتحيه :ماشي يا بنتى 

أنهت قمر الافطار وجلسوا جميعا ليفطروا وكانت قمر شارده تفكر في سبب شعورها القوي انها لابد ان تكلم احمد وينهوا حوار أمس نهضت قمر واتجهت لمكتب احمد وطرقت الباب ودخلت 

قمر :احمد محتاجه اتكلم معاك 

احمد :خير يا قمر 

قمر انت امبارح قولت أن انا غير ليه 

احمد بتوتر :عشااان عشان انتى اختي 

قمر بصدمه :اختك (اوختيشك بعد كل ده اوختيشك ????????،)

احمد بتلعثم:ايووة اختي

نظرت له قمر بغضب وخرجت وقد حسمت امرها وتبعها احمد 

قمر :ماما انا موافقه 

فتحيه :بجد لولولولولولي (ما صدقت يا عينى ????????????)

احمد :علي ايه 

قمر :مش تقول مبروك لاختك مش انا جايلي عريس وانا وافقت 

احمد :نعم  وده مين أن شاء الله

أخبرته قمر ليمسك يدها وهو يصيح بها  وووو….

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية وتين الروح للكاتبة فاطم عبدالجواد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!