Uncategorized

رواية الحبيب الغائب الفصل الثاني 2 بقلم سلمى محمد

 رواية الحبيب الغائب الفصل الثاني 2 بقلم سلمى محمد

رواية الحبيب الغائب الفصل الثاني 2 بقلم سلمى محمد

رواية الحبيب الغائب الفصل الثاني 2 بقلم سلمى محمد

روح بنتي قومي يا يبنتي متخضنيش عليكي 
روح مبتردش 
عمها خدها وراح بيها المستشفي 
الحقني ي دكتور بنتي تعبانة 
دكتور :اهدى يا حج متقلقش عليها هتبقي كويسة ونا هدخل افحصها وطمنك عليها
 محمد : يارب يبني 
 دخل دكتور وقام بفحص روح وخرج ليطمئن ابيها  
محمد بلهفة : خير يبني هيا كويسة 
دكتور: متقلقش ياحج هيا كويسة بس هتفضل تحت الملاحظة انهارضة لانها اتعرضت لصدمة اتسببت ليها بنهيار عصبي وانشاء الله هتبقي كويسة 
محمد بحزن وتعب وخائف من خسارة ابنته  كما خسر ابنه :الحمد الله  يبني 
دكتور لاحظ تعبه وارهاقه فقال
دكتور :متقلقش عليها هتبقي كويسة حضرتك روح ارتاح علي ما انسة روح تفوق ونا زي ابنك انا دكتور اسر وصاحب المستشفي ولو احتجت اي حاجة انا موجود وهطمنك عليها بس حضرتك ارتاح 
محمد :متشكر يا اسر يبني بس انا هفضل جنبها هكون كدا مرتاح اكتر 
اسر بابتسامة : طب ممكن حضرتك تيجي معايا نشرب قهوة  وتحكيلي ايه اللي حصل وصلها لكدا عشان اقدر احلل حالتها محتاجة لايه عشان متوصل لاكتئاب حاد 
محمد : ماشي ييني 
وقص عليه ما حدث وماسبب انهيار روح ابنته 
اسر : امم واضح انها كان متعلقة بيه اوي ودا ادي لانهيار عصبي شديد بس انشاء الله هتبقي كويسة 
محمد :يارب ي يبني يارب 
واثناء حديثهم سمعوا صراخ و جاءت الممرضة 
ممرضة :دكتور دكتور المريضة اللي في غرفة ستة بتكسر في كل حاجة حوليها وبتصرخ في وش اي حد بيقرب منها ومحدش قادر يسيطر عليها 
اسر بقلق : هاتي حقنة مهدئة بسرعة 
اسر دخل لقاها قاعدة علي ارض وحاطة ايديها علي وشها وبتقول ليه يا ادم تعمل فيا كدا ليه انت اكيد عايش انت عايش يا ادام قلبي بيقولي كدا انت مستحيل تسبني لوحدي  واشتد بكائها
اسر بهدوء : ممكن تهدي وهو عايش مش قلبك قالك كدا يبقا لازم تصدقي قلبك 
روح ودموع تتجمع في عنيها وقد لاحظت وجوده : بجد يعني انت مصدقني انه عايش وانه لازم اصدق قلبي صح قول صح
اسر بابتسامة :صح ممكن بقا تقومي ونتكلم شوية 
 روح قامت وقعدت علي كرسي اللي ادامه 
اسر شاف ممرضة داخلة شاورلها انها تمشي من غير ما روح تاخد بالها 
اسر: ها يا حور قلبك بيقولك ايه 
روح بدموع : حاسة انه عايش حاسة ان قلبه لسة بيدق عشاني حاسة ان دا كابوس وهصحي وهخده في حضني وهنكد عليه اسبوع علي خوفي عليه وانه فكر بس يبعد عني قلبي بيقولي انه هيرجعلي وهيتجوزني وافضل في حضنه وادام عينه طول الوقت ويفضل ادام عيني واشبع منه 
اسر بابتسامة :  صدقي قلبك هيرجع لسة في امل انه يرجع 
روح بعدم فهم : انا مش فاهمة انت ليه واثق اكتر مني معئني كل حاجة بتدل ان مفيش امل 
اسر : هو انتي مستعتيش الاخبار للاخر ولا ايه 
روح : انا مش فاهمة حاجة ممكن توضح 
اسر : والدك حكالي اللي حصل وان الاخبار بتقول انه الطيارة متفجرتش دي وقعت في جزيرة جنب بحر وللاسف كل اللي جواهم ماتو وجثثهم موجودة الا اتنين مفقودين لحد دلوقتي مش يمكن ادم منهم وممكن يكونوا جوا الجزيرة دي وبيتم البحث عنهم وانشاء الله ادم يكون منهم 
روح بفرحة :بجد اها يا ادم انا قلبي مكدبش عليا وانك عايش يا حبيبي  انشااء الله هترجع لروحك ي حبيبي انا متشكرة اوي يا 
اسر بتصنع الحزن :يااه لسة فاكرة انا اسر ي انسة روح مش روح برضو 
روح بابتسامة : ايوا روح يا دكتور اسر 
اسر بتصنع حزن مرة اخري ليخرجها من حالة الحزن : بعد دا دكتور اسر مفيش ي اسوري دا احنا اصحاب بقالنا نص ساعة بحالهم اخص عليكي اخص 
  روح بضحكة:اسوري وصحاب ونص ساعة بحالهم توء توء دا انت غريب خالص 
اسر بضحك : ايوا امال 
اثناء حديثهم دخلت مريم
مريم صديقة روح الوحيدة وجارتها البيت اللي قصادها وبيشوفو بعض من البلكونة دايما ويقعدوا ينموا علي خلق الله.مواصفتها شعرها اسود طويل وعيونها زرقة وبيضة وطيبة جدا وبتحب حور اوي هما اخوات مش صحاب وكل اسرارهم مع بعض ) 
مريم :احمم ازيك يا روح انتي كويسة ي حبيبتي 
روح : تعالي ي مريم انا كويسة يا حبيبتي 
اسر : استاذنكم هاجي تاني اطمن عليكي ي روح خلي بالك منها بقا ي انسة مريم 
مريم بتوهان : انا عايزة حد ياخد باله مني ياقوله بحبه وافضح نفسي 
ادم يكتم ضحكته : بتقولي ايه 
مريم بستيعاب : احمم حاضر ي دكتور 
روح بضحك علي صديقتها : تعالي ي مريم اقعدي جنبي ي حبيبتي سلام ي اسر عشان احنا صحاب وكدا
اسر هو يضحك ضحكة رجولية رنانة : دا احنا شكلنا هنبقي عيلة وغمز لمريم وخرج 
 روح بضحك : فضحتينا الله يسمحك انتي جنتني مش كنتي بتقولي سنجلة جنتلة يبت انتي ايه اللي حصل 
مريم بتوهان :حد يشوف قمر دا وميحبش
روح : والله ووقعتي ومحدش سمي عليكي
مريم :الا قوليلي انتي ايه اللي حصلك مش كنتي منهارة وتعبانة دا اول ما عمك قالي جيت جري اجي اشوفك بتضحكي ولا اكن حاجة حصلت  متفهميني في ايه 
روح بهدوء :ادم عايش في اتنين مفقودين اسر اللي قالي انا ملحقتش اسمع الخبر كله من صدمة وقلبي بيقولي ان ادم راجع قريب انشاء الله
مريم : يارب يا روح يارب عمك تعبان اوي و مرات عمك اول مسمعت الخبر وهيا منهارة ومش مصدقة وبتقول ابني راجع والله صعبت عليا اوي واختها خدتها معاها تقعد عندها لان عمك سيبها وقاعد هنا جبنك ربنا يصبرهم انا مكنتش بحبها ماللي بتعمله فيكي بس ضني غالي اوي وهيا في صدمة ربنا يرجعه بسلامة ويبقي كويس
روح بحزن علي عمها ومرات عمها وعلي حالهم من دون حبيبها :انشاء الله هيبقي كويس  
مريم :انا همشي دلوقتي
وهجيلك الصبح اطمن عليكي 
 روح : ماشي ي حبيبتي مع السلامة 
خرجت مريم ودخل عم روح وجدها نائمة قبل جبينها وقال ربنا يجبهولك بسلامة يا يبنتي ويريح قلبك 
تاني يوم 
  دخلت مريم مستشفي لتري روح وقفت ادام الاسانسير وبتكلم نفسها 
هو اها انا طالعة دور التاني بس انا مكسحة واحنا ناس كتع كسح كسل ههه هركبه وامري الله 
اول مدخلت الاسانسير دخل اسر الاسانسير ورائها وقال 
اسر ببتسامة : صباح الخير ي انسة مريم مش انسة مريم برضو 
مريم بخجل: صباح نور ي دكتور اسر مش دكتور اسر برضو 
اسر بتوهان :يا احلي دكتور اسر سمعتها في حياتي ايوا يستي دكتور اسر 
مريم بتضحك وبخجل : شكرا 
اسر :ضحكت يعني قلبها مال وخلاص الفرق مابينا اتشال 
 مريم :اول ما باب الاسانسير اتفتح طلعت تجري علي اوضة روح وقلبها عمال يدق ودخلت اوضة 
روح بخضة : ايه يبنتي خضتيني ايه فار بيجري وراكي 
مريم بتوهان : فار اه فار بس قمر يخربيته وحطت ايدها علي قلبها 
روح بضحك :واضح اوي انه فار ولا يكونش اسر يبت انطقي 
مريم بخجل وضحكة :ها اه يستي هو كان عمال يعكسني قومت سيباه وجاية جري من ادامه 
روح هشس داخل علينا اسكتي هتفضحينا
اسر : صباح خير يا انسة روح تقدري تخرجي انهارضة بقيتي احسن جهزي نفسك ووالدك مستنيكي برا وبص لمريم وغمز وخرج 
مريم قلبها بيدق جامد :شوفتي الل مش محترم بيغمزلي ازاي 
روح بضحك : ربنا يهني سعيد بسعيدة يستي يلا ساعديني عشان نروح 
مريم :يلا 
رجعت روح بيت تاني وافتكرت كل اللي حصل عينها دمعت ووافتكرت لما قالتله هستناك ي ادم هستناك لاخر يوم في عمري 
ودخلت غرفتها وكلمت مريم 
مريم :ايه ي روح انتي كويسة انا لسة سيباكي حصل حاجة 
روح ببكاء :وحشني اوي ي مريم البيت من غيره وحش اوي عايزاه يرجعلي 
مريم  : اهدي ي حبيبتي انشاء الله هيرجع وبعدين محنا اتاكدنا انه هو مفقود والحمد الله مطلعش واحد من جثث اللي في طيارة خلي ايمانك بربنا كبير وانشاء الله هيرجع وابقي قرفيه بقا بدل منتي منكدة عليا وقرفاني كدا وبتضحك 
روح : حد قالك قبل كدا انك واطية ي مريم 
مريم : اها انتي ليه 
روح :لاةبس بتاكد بقولك تعاليلي بكرة اقعدي معايا مرات عمي هتيجي من عند اختها بكرا وحتجاكي جنبي بكرا اوي 
مريم :حاضر يا حبيبتي من صبح هجيلك دا احنا في وش بعض كل يوم  هنطلك من بلكونة  دلوقتي بهزر بهزر تصبحي من اهل خير يارب ي حبيبتي  
 روح بضحك:وانتي من اهله يارب ي مجنونة
محمد :قومي ي حور  حبيبتي افطري معايا 
روح :حاضري بابا ي حبيبي قايمة اهو 
 قعدوا يفطروا سوا 
روح لتقطع الصمت : تفتكر يا بابا ادم هيرجع 
محمد بحزن : بتمني من ربنا يبنتي يرجع بس خايف اعشم نفسي 
روح بابتسامة وضعت يديها علي ايده :هيرجع يا بابا ويوفي بوعده هيرجع ويرجع روحنا وسعدتنا اللي راحت معاه انشاء الله هيرجع 
محمد يبادلها الابتسامة : يارب ي يبنتي 
يقاطعهم الجرس 
روح بمزاح :هتلاقيها مريم مبطللش خبط ورن زي جموسة 
محمد بضحك :طب يلا افتحي دا انتو مجانين 
فتحت باب روح بصدمة :……
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ديفشا للكاتبة شهد مرسي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى