Uncategorized

رواية أحببت قمراً الحلقة الثامنة والعشرون 28 بقلم مريم حسن

 رواية أحببت قمراً الحلقة الثامنة والعشرون 28 بقلم مريم حسن 

رواية أحببت قمراً الحلقة الثامنة والعشرون 28 بقلم مريم حسن 

رواية أحببت قمراً الحلقة الثامنة والعشرون 28 بقلم مريم حسن 

ادهم:مالك ي قمر انتي مش فرحانه انك خلاص اتخرجتي

قمر:لا انا فرحانه جدا 

ابتسمت لها اميره بحب وقالت:ي حبيبتي انتي تستاهلي كل خير

ابتسمت لها قمر وقالت:انا من غيركم عمري ماكنت هقدر اوصل للنجاح ده ابدا الفضل يرجع ليكم بعد ربنا بجد شكرا ليكو

ابتسمو كلهم ليها 

ادهم:فرحتك هتكمل صدقيني

قمر بعدم فهم:قصدك اي

في اللحظه دي حد دخل المكان وبتدور عنهم في كل مكان لحد ملقتهم واقفين بعيد قربت منهم بهدوء و لقت قمر بتتكلم معاهم قربت منها وحضنتها بحب وتكلمت جنب ودانها

…: مبروك

 وقفت مكانها لما وهي مش عارفه مين دي لفت بصدمه لقت واحده كبيره بس مش اوي فيها شبه كبير منها

…:وحشتيني

بصت ليها وهيا بتقول لنفسها مين دي مين اللي شبهي دي

….:مامتك

قمر بتوتر:م ما مامت مين

….:انتي مامتك انتي ي قمر مش واخده بالك انك بقيتي شبهي خالص لما كبرتي

قمر:انتي مين

….:مامتك وفاء ي قمر

قمر:انتي بتكدبي

وفاء:ممكن ي ادهم تسبونا ثانيه لوحدنا

ادهم بحب:حاضر ‘وخدهم و وقفوا بعيد’

وفاء: انا مامتك وفاء ي قمر عندك حسنه في رجلك اليمين صح

قمر: ايوه 

وفاء:انا كمان عندي واحده 

قمر:عادي

وفاء:ليه مش مصدقه

قمر سكتت بس اتاكدت ان هيا مامتها فعلا

وفاء:صدقيني انا امك والله

قمر:وسبتيني ومشيتي ليه؟

وفاء:مكنتش هقدر علي مصاريفك انا عارفه انك كنتي عايزه تدخلي طب ونا مكنتش هعرف اصرف عليكي وكان حلمك مش هيتحقق انا اسفه صدقيني

قمر:يعني متجوزتيش

وفاء:والله ما اتجوزت انا كنت شغاله وجبت شقه ليا وقعدت فيها

قمر:اشتغلتي اهه طب وليه لما اشتغلتي مجتيش ختيني انتي عارفه انا كنت بتعذب ازاي انتي عارفه مرات عمي وسلمي وعمي نفسه كانو بيعذبوني ازاي دنا كنت بنام معيطه حرام عليكي والله وخلوني اشتغل خدامه غصب عني بس كان احسن شغل شفته عشان ربنا رزقني ب ادهم مكنش يعتبر شغل اصلا وثانيه كده انتي لسه قايله ممكن تسبونا لوحدنا ي ادهم صح عارفه اسمه منين 

وفاء: هقولك 

فلاش باك 

علي الطريق ادهم كان بيسوق و واحده طلعت قدامه فجأه 

ادهم وقف لعربيه بسرعه ونزل: انا اسف حضرتك حصلك حاجه 

رفعت وشها ليه: انا اللي اسفه 

ادهم لنفسه: اي ده دي شبه قمر اوي مش معقول اي الشبه الكبير ده 

فاق ادهم وقال:لو سمحتي تعالي اوصلك 

وفاء: لا يبني انا هروح 

ادهم: تعالي بس 

وفاء: تمام

ادهم: احم هو انتي عندك عيال او حاجه 

وفاء بحزن: اه عندي بنت بس مش وسكتت 

ادهم: كملي متخافيش 

وفاء: مش عايشه معايا 

ادهم: لي بقا 

وفاء: ظروف 

ادهم: قولي متخافيش انا معاكي و هجبهالك 

وفاء: بص يبني انت شكلك طيب وابن ناس ومحترم عشان كده هقولك 

ادهم: ربنا يخليكي 

وفاء:انا سبت بنتي وهيا عندها 14 سنه لما باباها توفي بس انا سبتها غصب عني سبتها عشان مكنتش هعرف اربيها وهيا كان نفسها تحقق حلمها وتدخل طب بس مكنتش هعرف اصرف عليها ومكنش عندي مكان اعيش فيه لان اهلي مش معايا متوفيين ماليش حد هيا كان ليها عمها سبتها ليه ومشيت اشتغلت وجبت شقه وفضلت احوش ف فلوس لحد دلوقتي وجمعت فلوس وبدور عليها كل يوم ومش لاقياها نفسي ترجعلي معرفش شكلها اي حتي بس كل اللي اعرفه ان هيا عيونها كان لونهم زتوني وعندها دلوقتي 18 سنهبس هيا دلوقتي اكيد اتحجبت مش عارفه اوصلها ولو رجعتلها مش هتسامحني انا عارفه بس والله مكنش بإيدي 

كل الكلام ده وادهم مصدوم و وفاء بتعيط 

ادهم: طب اسمها اي 

وفاء بعياط: قمر 

ادهم اتصدم وقال: ممكن تهدي انا عارف مكانها بس اهدي 

وفاء مسحت دموعها وبصتله: فين هيا بنتي فين 

ادهم: بنتك دلوقتي ف حفله التخرج 

وفاء: مش فاهمه 

#الكاتبه_مريم_حسن

ادهم: بنتك مخطوبه وهتتخرج اهو عايزه تعرفي انا مين 

وفاء: مين 

ادهم: خطيبها وحبيبها انا ادهم خطيب قمر والنهارده هيا دلوقتي وصلت ل حلمها وهتتخرج 

وفاء: بجد 

ادهم: ايوه تعالي معايا واستني شويه لما ادخل وبعدين ادخلي انتي 

وفاء: حاضر شكرا يبني 

ادهم بإبتسامه: العفو 

انتهي الفلاش باك 

قمر بصدمه: ايوه فعلا ادهم نسي حاجه في البيت وكان رايح يجبها 

وفاء:سامحيني ي قمر سامحيني ونبي

اميره من وراها: سامحيها ي قمر 

قمر ساكته 

ادهم: دي مهما كانت مامتك 

نورا: مكنش بإديها سامحيها 

حنان:سامحيها ي بنتي

كلهم: سامحيها ي قمر 

وفاء بتبصلهم بحب وابتسامه 

قمر بتردد: م  مسمحاكي 

وفاء حضنتها 

وفاء: شكرا ليكو بجدد شكرا وشكرا ليك ي ادهم وشكرا ليكي ي قمر انك سامحتيني 

ادهم: طب يلا بقا ي جماعه نمشي 

عمر: تمام انا هاخد طنط بهيره واحمد وريماس 

احمد بضحك: مش انا نسيت اقولك اني اشتريت عربيه ومش هتروحنا وغمز ولا ايي ي ريماس 

ريماس وعمر بصوله بغيظ 

ابو ريماس: ههه يلا ي احمد 

عمر بتردد: طب م تروحو انتو وانا هجيب ريماس وجاي اهو 

ابو ريماس: هههه ماشي المرادي بس ومشيو

مراد: يلا ي طنط حنان يلا ي اميره 

اميره/حنان: يلا   مشيو 

نورا: يلا ي ريم 

وفاء: يلا ي قمر تعالي معايا 

ادهم: لا تعالي انتي مع قمر 

قمر: لا ممكن ي ادهم تاخدني اجيب هدومي واسلم علي خالتي ام محمد 

ادهم: طيب تمام 

 بقلمي مريم حسن

•••في بيت جميل•••

وفاء: اتفضلو،  اتفضل ي ادهم 

ادهم: شكرا ي طنط همشي انا بقا 

وفاء: ماشي يبني 

وفاء: دي اوضتك ي قمر 

قمر: ماشي 

قمر خدت الشنطه ودخلت وقفلت الباب لقت الاوضه باللون الازرق وفيها نجوم وفتحت الدولاب لقت هدوم كتير شكلها حلو خالص خرجت لمامتها 

قمر بترد: م ماما 

وفاء بفرح: نعم ي حبيبتي 

قمر: الهدوم اللي في الدولاب بتاعت مين 

وفاء: بتاعتك، كنت بشتريهم واقول اكيد قمر هترجعلي شوفيهم علي قدك كده 

قمر: تمام عايزه حاجه 

وفاء: شكرا،  تصبحي ع خير 

قمر: ونتي بخير 

قمر دخلت ولقت في هدوم كتثر علي قدها وفي لا 

•••بعد اسبوع•••

وفاء: تعالي ي قمر افطري 

قمر: حاضر وراحت قعدت كلت وقامت 

وفاء: راحه فين 

قمر بكذب: ل اميره هقعد معاها شويه 

وفاء: ماشي خلي بالك من نفسك 

قمر: تمام 

•••••••••

قمر قاعده عند ترب باباها وبتعيط: لي كده ي بابا لي سبتني ومشيت انا حققت حلمي وهدخل الكليه قدمت فيها  واتقبلت مش انتا كنت بتقولي انا واثق انك هتحققي حلمك وهتبقي اشطر دكتوره النهارده هتم ال19 سنه وانت مش معايا بس ماما بقت معايا انا كنت ظلماها وبقول انها مشيت واتجوزت بس طلعت غلط، ربنا يرحمك ي حبيبي وحشتني اوي 

:كنت عارف انك هنا

يتبع..

لقراءة الحلقة التاسعة والعشرون : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية انتقام للكاتبة آية محمد.


اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى