روايات

رواية اختيار القدر الفصل الثامن 8 بقلم جنات بدر

رواية اختيار القدر الفصل الثامن 8 بقلم جنات بدر

رواية اختيار القدر الجزء الثامن

رواية اختيار القدر البارت الثامن

اختيار القدر
اختيار القدر

رواية اختيار القدر الحلقة الثامنة

حك احمد طرف مناخيره وقال ماما نور مطلقه ومعاها بنتين
اتصدمت عبير وقالت مطلقه يا احمد ليه يا ابني ده انت لسه اعزب وكمان معاها بنتين يا ابني هتاخد بواقي الناس يا ابني
من بين بنات العالم يا احمد ما ما لقيتش غيرها هي دي ده بنت عمك يا ابني هتموت عليك ده نهى بتتمنى لك الرضا يا ترضى يا احمد وانت في الاخر تتجوز مطلقه ليها بس يا ابني
تنهد احمد وقال يا ماما بس افهميني مالها المطلقه يا ماما هي ناقصها ايه ولا ذنبها ايه يعني عشان هي اتجوزت وعاشت تجربه فاشله يكون ذنبها ان هي مطلقه
بعدين يا ماما ما تبصيش من المنظور ده نور انسانه محترمه وطيبه ولو شفتيها تحبيها يا ماما وبناتها كويسين قوي وطيبين يا ماما ما لهمش ذنب في اللي عمله ابوهم
انا شايفها بعيني يا ماما ان هي دي اللي هتكون شريكه حياتي انا ما تفرقش معايا مطلقه ولا انسه ولا بنت بنوت ولا الكلام الفاضي
ده المهم ان قلبي حبها يا ماما وارتاح لها عشان كده انا مش عايز
غيرها هي يا ماما انا حاسس ان هي دي الانسانه اللي اقدر اسند عليها وقت تعبي وهي دي اللي هتشيلني وقت ضيقتي وهي دي اللي هتصون بيتي وعرضي عشان كده يا ماما انا شايفه الانسان المناسبه لي
بس ايدها احمد وقال الموضوع وقف عليكم دلوقتي يا ماما وعلى موافقتكم انتم عشان خاطري يا ماما انا مرتاح معاها وحاسس ان هكون انسان سعيد معاه
تنهدت عبير بضيق وقالت والبنات يا احمد البنات هيكون وضعهم ايه هياخدهم ابوهم ولا هيكون وضعهم ايه يا ابني
قال احمد البنات هيكونوا معايا ماما انا هعتبرهم بناتي وهربيهم احسن تربيه ومش هنقص عنهم حاجه ومش هفرط
قالت عبير بحزن بس يا ابني
قطع كلامها دخول زوجها سالم
قال سالم خلاص يا عبير احمد رايدها سيبيه هو شايف حياتها هتكون مرتاحه معاها
جيري احمد علي سالم وحدنا وقال حبيبي يا بابا انت بس اللي فاهمني انا بحبك قوي احلى اب في الدنيا
ابتسم سالم بود وقال قد الجمايل يا باشا عشان هتحتاج تردها
ضحك احمد وقال مصلحجي قوي انت يا ابو السلم
غمز ليه سالم وقال اعمل ايه انا عايش بمده قدم السبت تلاقي لحد بس غير كده ما فيش
دخل محمد من وراهم هم الاثنين وقال بتعمل ايه
قال احمد تعال يا محمد شوف اخوك قرر يتجوز
حضن ومحمد وقال الف مبروك يا حبيبي ربنا يتمم لك بخير
جال احمد المهم انا ما خدتش منكم عوجات نافع اعمل ايه دلوقتي انا عايز موافقتكم
ابتسم سالم وقال يا حبيبي انا اهم حاجه عندي سعادتك اكتر من كده ما يهمنيش حاجه وانا ما عنديش اي مانع في الجوازه دي
نظر احمد لعبير بمعنى ايه يا ماما قلت ايه
ابتسمت عبير قالت ان انت شايف يا ابني ربنا يقدم لك اللي فيه الخير ويتمم لك على خير خذنا ميعاد مع اهلها واللي فيه الخير يقدم ربنا
حضن احمد عبير وقال لها شكرا يا ماما ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي وما يحرمنيش منك يا رب
ضحك احمد وقال هي امك بس اللي لها حضن وانا ما ليش ولا يعني علشان مش والدك الحقيقي
قشر احمد وقال كده زعل منك يا ابو السلم ينفع ده بتقولي ده ده انت الخير والبركه يا حبيبي انت احسن اب في الدنيا كلها ربنا يخليك لنا وما يحرمناش منك ابدا يا رب
ضحك احمد قال وانت كمان يا حبايبي ربنا يخليكم ليا
دخل وليد وانجي وليد قال ايه ده متجمعين عند الله بخير في ايه في الاجتماع ده
قالت عبير عقبالك يا حبيبي اخوك قرر يتجوز
حضنوه وهنوج الالف مبروك ربنا يقدم لك اللي فيه الخير
ابتسم احمد قال طبعا اذنكم انا هروح اقعد معاد من الجماعه عشان نروح لهم
خرج احمد وساب الجميع متجمعين نظرت عبير لاثر بحزن
بس عليها سالم وقال يا حبيبتي مالك سيبيه يمكن هو راحت معاها البنت دي ممكن تكون صح بنت حلال وغلبان
وبعدين مالها المطلقه يعني هي عره ولا عره يا حبيبتي اهم حاجه يكون في بينهم وقبول وحابين بعض وقابلين بعض ده بالدنيا كلها
ابتسمت ابتسامه بسيطه رواية اختيار القدر بقلم جنات بدر عبير وقالت ربنا يقدم لنا اللي فيه الخير وتكون هي بنت الحلال اللي تريح قلبي انا مش زعلانه بس انا كنت عايزه افرح بيه زي الناس
سالم يوه يا عبير انا بقول لك ايه وانت تقولي ايه هو هيفرح ويعمل احلى احلى فرح في الدنيا وكل اللي نفسك فيه اعمليه
قال وليد خلاص يا ماما انت مكبره الموضوع ليه يعني هي عملت ذنب عملت شرع ربنا كانت متجوز على سنه الله ورسوله وما حصلش نصيب ولا وفق
تنهدت تعبير وقالت ربنا يقدم له اللي فيه الخير…….
كان احمد بيكلم اسيل
ها يا سوسو يا حبيبتي اخبارك ايه دلوقتي مش تمام
ردت عليها اسيل ببراءه وقالت انا كويسه يا صديقي اللطيف
رد احمد وقال بصي رواية اختيار القدر بقلم جنات بدر طيب يا قلبي اللطيف انا عايز اكلم جدو ايوب ممكن تدي له الفون
ردد اسيل حاضر ثواني وانا هدي له الفون
راحت اسيره عند ايوب وقالت له خذ يا جد وصديقي اللطيف عايز يكلمك
ابتسم ايوب وخد الفول منها وقال السلام عليكم
احمد وقال وعليكم السلام حضرتك عامل ايه يا عم
رد ايوب وقال الحمد لله يا ابني في زحام من النعم انت اخبارك ايه والاسره الكريمه تمام
قال احمد الحمد لله يا عم كلنا تمام وبخير الحمد لله انا كنت عاوز حضرتك في موضوع
رد ايوب بحبه قال موضوع ايه يا ابني
رد احمد وقال حضرتك كنت حابب نجي انا ووالدي ووالدتي نشرب معاك كوبايه شاي
ابتسم ايوب وقال انت تنورونا يا ابني وقت ما تحبوا تعالوا
رد احمد بسعاده وقال تمام حضرتك ينفع نيجي لك النهارده بعد صلاه العشاء
قال ايوب مفيش مانع يا ابني تنورونا
ابتسم احمد قال شكرا لحضرتك شكرا وراح فاصل
ندى ايوب على رحاب ونور
جهز ضيافه في ضيوف جايه عندنا
ردد رحاب باستغراب وقالت ضيوف مين اللي جيانا دي
قال ايوب ده احمد واهله
نور زي ما هي واقفه ملامحها ما تغيرتش ولا اتفاجاتش بالموضوع اما رحاب قالت وجاي يعمليها عندنا احمد هو واهله
رد ايوب وقال لما يوصلوا بخير هنعرف بس روحي يجهزوا ضيافه ليهم
قومت راسها بالموافقه رحاب وانصرفت الى المطبخ
اما نور نادهت عليها اسيل وقال ماما موبايل بيرن
راحت نور على غرفتها وشافها تليفون وقالت السلام عليكم
رد احمد بحب شديدوقال وعليكم السلام اخبارك ايه طمنيني عنك
الحمدلله بخير انت عايز حاجه
رد احمد بزعل ايه المعامله النشافه دي
قالت نوم احمد انت جاي عندنا ليه
قال احمد يا حول الله يا رب هو انا جاي عندي انا جاي عند عم ايوب هو انت بخيله ولا ايه انا شكلي خميط فيك
قالت نور بجديه احمد انا مش بهزر انت جاي ليه
تنهد احمد بتعب من تصرفاتها وقال وجاي وطلب الحلال يا نور
وقال انا خلصت لبس وجهزت نفسي يلا كمان انت تاني اروح جهزي نفسك عايزه اشوفك مزه ما استناش منها رد وفصل الفون
وقفت نور زي ما هي محتاره مش عارفه تفرح ولا مش عارفه تزعل كانت مشاعرها مختلطه
بعد كم ساعه كان وصل احمد واهل البيت رحب بيهم ايوب وقعدوا
ولسه هيتكلم في موضوع الجواز خبط الباب
راحت رحاب تفتح الباب اتصدمت من اللي كان على الباب ما عرفتش ترد تقول ايه
فتح الباب حسن وراح داخل على طول وقال منورين يا جماعه متجمعين كده عند النبي ان شاء الله””

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اختيار القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى