Uncategorized

رواية عشقت ميمونة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم هاجر محمد

 رواية عشقت ميمونة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم هاجر محمد

_أزاح هاني الأطباء بعيداً وهو يصرخ بأعلي صوته و:- وأنا بقول ما ماتتش ساره مش هتسيبني.. عاد إليها وامسك بكتفيها وأخذ يهزها بقوه و:- ساره قومي علشان خاطري ساره اصحي فوقي يااااارب رفع رأسه الي أعلي وصرخ ببكاء مستجير و:- ياااارب ياااارب رجعها لي يااارب تركها وخر علي الارض ساجدا عاملا بكلام مالك واخذ يدعو وشهاقته ينفطر لها القلب وتبكي لأجله السماء فما بال رحمة رب الأكوان نزلت رحمته لترطب قلب عبد تضرع اليه في ذل وخشوع وقلب ملهوف أعاد إليه قلبه.. وحينما كان أحد الأطباء يهم بأن يرفع الغطاء علي وجه ساره أعلن جهاز القلب عن عودة النبض والحياه إليها مما أثار الضجة في الغرفه وأصبحت علي قدم وساق وهمهمات من الجميع و:- سبحان الله… النبض رجع… لسه عايشه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
امسك أحدهم بكتف هاني يعينه علي النهوض و:- المدام عايشه حصلت معجزه وربنا استجاب لدعائك
احد الأطباء و:- الكل يخرج من هنا لو سمحتم بسرع.. هاني بيه المدام ان شاء الله هتبقي بخير بس لازم تخرج دلوقتي رجاء
نهض هاني ومسح دموعه واقترب من ساره وطبع قبله مطوله علي جبينها و:- عندي ثقة بالله إني مش هخسرك… وتركها وخرج من الغرفه1
٪٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪ ٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪
عند مالك وميمونه :-
قامت ميمونه من نومها مفزوعه وهي تمسك بطنها بألم و:- اااه… مالك الحقني
استيقظ مالك مسرعا بلهفه و:- م ميمونه إنتي كويسه
أمسكت ميمونه يده وضغطت عليها بقوه وهي تتألم و:- بطني وجعاني أوي يامالك مش قادره
مالك بقلق :- وجع إيه دلوقتي ط ط طب استني .. وضع مالك يده علي بطنها
ميمونه ببكاء :- مالك مش عايزه ابننا يروح تاني عاوزاه يفضل
مسح مالك علي رأسها بحنو ورسم ابتسامه بسيطه :- ما تقلقيش خير إن شاء الله هكلم عبد الرحمن يجيب علاج من أي صيدليه وأجيلك بسرعه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
*خرج مالك واتصل بعبدالرحمن الذي اتي بعد فتره ومعه ما طلبه مالك وأيضاً طبيب خاص بالنساء
مالك :- انت جايب دكتور ليه هي أن شاء الله هتاخد العلاج ده وتكون كويسه
عبد الرحمن :- علشان نطمن زياده بس اتفضل يادكتور2
مالك :- هو بيفهم عربي
الطبيب بابتسامه و:- أنا مصري زيك يادكتور
مد مالك يده وصافحه وسمح له بالدخول
فحص الطبيب ميمونه و:- الدواء اللي دكتور مالك جابه هو المطلوب فعلا بس المدام لازم ليها راحه تامه وممنوع أي حركه لمدة تلت شهور وربنا يتمم حملها علي خير ان شاء الله1
خرج الطبيب واوصله مالك هو وعبد الرحمن إلي الخارج
ابتعد مالك بعبد الرحمن و:- إيه الأخبار في مصر
عبد الرحمن :- كل حاجه تمام وحمزه باشا كام يوم وهيكون هنا إن شاء الله
حمزه :- يعني خلاص ينفع ارجع مصر
عبدالرحمن :- لما حمزه باشا يجي هو قايل كده
حمزه بتساؤل :- عبد الرحمن هو انت سواق بس
ابتسم عبد الرحمن وربت علي كتفه و:- أنا لازم امشي دلوقتي علشان أوصل الدكتور سلام عليكم
مالك بريبه :- والله شكلك مش سواق خالص
عاد مالك الي ميمونه ليجدها غارقه في النوم وملامح التعب باديه علي وجهها جلس بجوارها وبدأ يمسح بيده علي شعرها حتي حركت هي راسها ورفعت عينيها إلي أعلي و:- مالك
اعتدل مالك سريعا و:- روح قلب مالك.. حاسه بحاجه تاني
حركت رأسها بلا و:- الحمد لله الوجع خف خالص
. مالك بابتسامه :- الحمد لله … إنتي اكيد جعانه دلوقتي هقوم أعملك اكل سريع
ميمونه :- هتعمل اكل تاني لا أنا افضل جعانه أحسن
مالك بضحك :- الاكل إنتي عملاه تحت هسخنه واطلع لك بسرعه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
حركت ميمونه رأسها و:- ماشي وأنا هقوم اتوضي عقبال ما تطلع علشان اصلي العشاء
قبل مالك وجنتها و:- قومي أنا هساعدك تتوضي وعقبال ما أنا اطلع تكوني صليتي علشان سبقتك وصليتها
ميمونه بتساؤل :- هي الساعه كام
نظر مالك في هاتفه و:- 10.5
ميمونه :- أنا نمت كتير أوي أخرت صلاة العشا أوي ليه ما صحتنيش وكمان صليت من غيري
مالك بأسف :- أنا آسف بس أنا كمان والله نمت وصليت علشان ادعي لك بس يلا هصليها معاكي تاني ولا تزعلي
ميمونه :- أيوه هتصلي معايا تاني علشان أنا بحب اصلي معاك أوي
مالك بضحك :- هههههه طب يلا هنصلي مع بعض وبعدين أبقي أنزل أجيب الأكل
٪٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪ ٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪
بعد مرور عدة أيام في المستشفي العسكري….
فاقت ساره آخيراوبعد طول إنتظار فتحت عينيها لتضيئ النور في حياة من طال انتظاره والذي أسرع في الحال ما إن سمع همهماتها و:- س س ساره إنتي إنتي ف ف فوفتي س سمعيني صوتك علشان أتأكد اني مش في حلم
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
سعلت ساره بخفه وهي تنظر اليه بضعف و:- أ أنا أنا معاك وا وانت م مش في حلم وبعدها اغمصت عينيها مره أخري وغابت عن الوعي
قام هاني من جوارها وركض سريعاً ناحية الطبيب المعالج وأخبره بما حدث وهو يلهث بشده
هاني بسرعه و:- د د كتور س ساره فاقت ب بس نامت تاتي
نهض الطبيب سريعا وأخذ سماعته و:- ما تقلقش خير ان شاء الله تعالي معايا
خرج الطبيب بصحبة هاني وذهب إلي غرفة ساره وبعد فحصها نظر إليه بابتسامة و:- أنا مش عارف ده إعجاز ولا تمسك بالحياه ولا ثقتك انت في ربنا اللي رجعتها وخليتها مصره علي الحياه بالشكل ده وكمان اللي الجنين اتحمله إنت حقيقي ربنا وقف جانبك وأنا شخصيا شوفت رحمته واعجازه في مراتك وابنك
ارتمست معالم الرضا علي وجه هاني ورفعا وجهه إلي اعلي شاكرا المولي عز وجل علي فضله وكرمه وبعدها نظر الي الطبيب و:- يعني ساره هتفوق يادكتور
الطبيب :- علي اخر النهار ان شاء الله هتكون كويسه.. أستاذت دلوقتي ولو فيه أي حاجه أنا تحت امرك
خرج الطبيب واتجه هاني سريعاً إلي ساره واخذها بين أحضانه التي اشتاق لها وإلي دقات قلبها التي تعطيه الحياه والأمل بها
٪٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪ ٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪
بعد مرور عدة أشهر…….
فاقت ميمونه وهي تصرخ بصوت عال و:- ااااااااااه مااالك الحقني بسرعه
ركض مالك سريعا إليها و:- ميمونه فيه إيه إنتي كويسه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
أبتسمت ميمونه وهي تعتدل في جلستها و:- أنا كويسه خالص1
مالك بغضب قليل و:- ميمونه من ساعة رجعنا وإنتي مش عايزاني اتحرك من جانبك عايز اروح المستشفي
وقفت ميمونه أمامه وامسكة بملابسه و:- وأنا وفرح عايزينك معانا مش عايزينك تروح
امسك مالك يدها وقبلهما واحده وراء الاخري و:- الدلع الشهر ده زايد شويه وأنا بضعف قدامه
ميمونه بفرحه :- يعني هتفضل معايا يامالك
ترك مالك يدها و:- لا طبعاً ياروح مالك أنا هروح الجامعه علشان أعملك التأجيل وبعدين هطلع علي المستشفي عندي عمليه مهمه متأجله من شهور
تحركت ميمونه من أمامه بوجه عابث وجلست علي الاريكه :- أنا أصلاً مش مهمه عندك روح المستشفي أهم مني
جلس مالك علي ركبتيه أمامها و:- إنتي عارفه إن إنتي وفرح أهم حاجه في عمري كله بعد أمي فبلاش الكلام ده علشان خاطري. امممم وهجيب لك نيوتيلا معايا وأنا جاي
صمتت ميمونه بتفكير وبعدها نظرت إليه و:- وكيسين شيبسي وواحد كولا كبير واتنين بيتزا كبار و كورن فليكس شيكولا كبير و
وضع مالك يده علي فمها و :- و إيه!!!! إنتي لسه هتكملي سلام
وقفت ميمونه سريعاً و:- استني استني والله حاجه أخيره
التف مالك إليها و:- ميمو علشان خاطري ياروح قلبي اتأخرت ياعمري أقسم بالله
اقتربت ميمونه منه ووقفت علي أطراف اصابعها وطبعت قبله علي وجنته و:- لو انت نسيت الدعاء اللي بدعيه ليك كل ما تخرج أنا مش هنسي وابتسمت ثم أمسكت بيده و:- ربنا يسلم طريقك ويحفظك ليا وبعد عنك كل شر
بادلها مالك الابتسامه وقبل وجنتيها و:- ويحفظك ليا يااحلى حاجه في حياتي إنتي وفرح قلبي وعمري . أمشي بقي
ميمونه :- في رعاية الله
٪٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪ ٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪. ٪٪٪٪٪٪٪٪
في المستشفي وصل مالك إلي هناك ليجد حمزه في انتظاره أمام المستشفي
خرج مالك من السياره وتوجه ناحيته و:- حمزه باشا أخيرا شرفتنا وآلله مش مصدق
تحرك حمزه في اتجاهه و:- أنا مستني بقي لي ساعه ياعم
مالك و:- أختك السبب ما ليش فيه
حمزه بضحك :- هههههههه ده آخر اللي يتجوز ويحب
ارتسمت ابتسامه هادئه وحالمه علي وجهه و:- أنا عشقت مش حبيت وبكره لما تتكعبل هتعرف إن الحياه من غير الحب الحلال مالهاش معني
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ربت حمزه علي كتفه و:- الحب ده ما ينفعش لواحد زيي حياته علي كف عفريت يلا ياعم دخلني المستشفي بتاعتك بقي وسيبك من ميمونه دلوقتي علشان أنا راجل اعزب وعيب كده
مالك بضحك :- هههههه مش هتفضل كتير اعزب قدامي
*دخل مالك ومعه صهيب إلي المستشفي وتوجه إلي مكتبه ليجد حازم واخته ريم في انتظاره
القي مالك التحيه و:- السلام عليكم معلشي ياحازم اتأخرت عليكم
وقف حازم وصافحه و:- ولا يهمك يادكتور مستنيين بقي لنا شهور علي الأمل اللي علقتنا فيه
مالك :- الأمل في ربنا اتفضلي معايا يانسه ريم ساعدها تقعد علي الكرسي ده ياحازم
ارتدي مالك البالطو والقفاز و:- حمزه معلشي الكشف متأجل من زمان هخلصه وأفضي لك… حمزه.. حممممممزه
حمزه بانتباه و:- أ أ أيوه يامالك ب بتقول حاجه
مالك بابتسامه و:- بقول غض بصرك وادخل القلب بمفتاح بابه1
حمزه بارتباك :- ق ق قلب إيه أ أنا ب ب بس حالتها شدتني ك شوف اللي هتعمله وأنا هستناك هنا
مالك بخبث :- يمكن ولكن ياصديقي أظن أنه قد أصابك عشق من النظرة الاولي هههههه
ضربه حمزه علي كتفه و:- شوف اللي وراك أحسن لك يارخم
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في مجلس أخر يجلس صهيب مع سجود يراضيها عن اهماله لها بسبب شركته الجديده التي بدأ في تأسيسها…..
امسك بيدها و:- وحشتيني
نزعتها منه بحده و:- ما وحشتنيش
امسكها صهيب مره أخري و:- بحبك
نزعتها منه ثانية أو:- وأنا مش بحبك
أمسك صهيب بيدها مره أخري و:- آسف آسف آسف بحبك والله علي عيني إني أبعد عنك بس غصب عني والله العظيم
حاولت سجود أن تجذب يدها منه ولكنه ضغط عليها ومنعها مما زاد من حنقها ونهرته بعصبيه :- إنت كل مره بتقولي الكلمتين دول ولا حاسس إني قربت علي الامتحانات ومن المفروض انشغل بالمزاكره إنما إزاي افضل شاغله عقلي بالبشمهندس وشركته وهو ولا حاسس ودلوقتي جاي يقولي وحشتيني وبحبك
اقترب صهيب منها و:- والله غصب عني إنتي اللي اصريتي الفرح يتأجل لحد ما ميمونه تولد وإنتي تخلصي امتحانات أنا ذنبي إيه انشغلت في الشركه
سجود بدموع :- يعني ما فيش عندك ولا شوية وقت صغيرين تيجي أطمني قلبي بشوفت عيني ليك ولا إنت قاصد تعذبني كده
جذبها صهيب إلي صدره وضمها و:- لدرجة الدموع لا ده أنا استاهل تطبيق أقصي العقوبه
هزت سجود رأسها و:- فعلا تستاهل أقصي عقوبه علشان انت مش بتحس أصلا ولا حاسس أنا بخاف عليك إزاي من ساعة اللي حصل معاك لكن انت ولا فارق معاك
صهيب :- سجووود هو أنا عيل صغير هتخافي عليه وبعدين خلاص الموضوع كله اتقفل وما فيش داعي للخوف ده كله
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ابتعدت سجود عنه و:- اقنع قلبي وعقلي بالكلام ده قولهم ما تقلقوش علي صهيب ولا تسألوا فيه زي ما هو بيعمل
اقترب صهيب منها و:- شكلك نفسك في أكلة كشري تاني علشان تعرفك إنتي إيه عند صهيب طالما إنتي مش بتفهمي من عيني إنها مش بتشوف غيرك ولا قلبي اللي عايش بحبك والله بحبك اكتر من روحي
سجود بدموع :- والله العظيم أنا بحبك وبموت فيك بس إنت غلس ورخم
ضحك صهيب بخفه وضمها و:- والله شكلك اتعديتي مني وبقيتي مجنونه
ضربته سجود بخفه علي صدره و:- وقريب بسببك هبقي قتالة قتله كمان
ضحك صهيب بصوت عال و:- هههههه لا وعلي إيه الطيب أحسن يامدام توبه والله
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
نهض مالك بعد فحص ريم و:- لااااا ماشاء الله عال جدا وحالتك سهله ان شاء الله
حازم بفرحه وأمل :- بتتكلم بجد يادكتور مالك ي يعني ريم ممكن ترجع تشوف تاني
مالك بتأكيد :- قدم المشيئه وتفائل بالخير وإن شاء الله الانسه مش هتخرج من المستشفي غير ونور الشمس مزغلل في عيونها
لم يستطع حازم وصف سعادته فاسرع وضم مالك و:- د د ده جميل عمري ما هنساه العمر كله .. تركه وعاد إلي ريم وحضنها بقوه و:- ريم حبيبتي هترجعي وتشوفي تاني ياست البنات
ريم بابتسامه هادئه و:- يارب ياحازم يااارب
مالك :- أنا خليتهم يجهزوا ليكي اوضه وإن شاء الله العمليه بعد تلت أيام
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
حازم بامتنان :- أنا مش عارف أشكرك إزاي ربنا يسعد قلبك زي ما خليت الفرحه دخلت قلبنا مره تانيه
مالك :- الشكر لله إنت زي صهيب وعيب تشكرني علي حاجه واجبه عليه
فتحت الممرضه الباب لتخبرهم أن الغرفه أصبحت جاهزه فنظر مالك إلي حازم :- خد الانسه ريم وروح معاها وأنا إن شاء الله همر عليها كل شويه
*بعد خروج حازم نهض حمزه الذي لم يستطع أن يزيح عينيه من علي تلك ذات العيون السوداء التي رغم أنها لا تري النور إلا أنه يشع من برائة وجهها التي بالفعل سلبت عقله من اول نظره ولكن نهر نفسه بحده فهو حرم علي امثاله أن يعيش الحب ويذوق طعم الحياة
نهض مره واحده و:- مالك أنا همشي دلوقتي وابقي اجيلك في وقت تاني
مالك برفض و:- وقت تاني إيه بس استني ده انا هصالح ميمونه بيك واخدك ليها علي الغدا
حمزه باعتراض :- لا معلشي خليها مره تانيه لازم امشي دلوقتي عندي شغل مستعجل و
قاطعه مالك برفض قاطع و:- مش هقبل أي عذر هتيجي معايا يعني هتيجي وبالمره تشيل معايا في الطلبات البسيطه اللي اختك طلباها
حمزه بسخريه و:- بسيطه هههههه يبقي طالبه سوبر ماركت اكيد
ضحك مالك و:- استني هنا شويه وراجع لك
*أنهي مالك عمله وعاد هو وحمزه إلي البيت بعد أن اشتري ما طلبته منه ميمونه ولكن ما إن فتح الباب ودلفا إلي الداخل حتي تفاجأ بمنظر ميمونه ونظر الاثنين إلي بعضهما وانفجارا في الضحك و:- هههههههههههههههههههههههه
_ياترى شافو اييييييييييييه اضحكو معاهم وخلاص واعرفه في الحلقه اللي جايا ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???? ???? ????
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى