Uncategorized

رواية عشقت ميمونة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هاجر محمد

 رواية عشقت ميمونة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هاجر محمد

نظر مالك بدهشه إلي ذلك الذي يشير بالسلاح في وجهه و:- آآدم إنت بتعمل إيه هنا؟؟؟
آدم بسرعه :- ما فيش وقت أشرح لك دلوقتي لازم تخرج من هنا بسرعه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
حرك مالك راسه وهو يمسك بيد ميمونه و:- حاضر.. يلا ياميمونه
آدم :-  لا انت لازم تمشي لوحدك وسيب المدام وإحنا هنتصرف
مالك باعتراض :- لا طبعاً مش هسيبها.. مش هكون متطمن غير وهي معايا
آدم :- مااالك واتسون وابنه في مصر وعايزين يوصلوا ليك بأي شكل وحياتي أنا وانت في خطر يعني ما ينفعش ميمونه تكون معاك
_ميمونه هتفضل في حمايتي أنا… صدح صوت له صدي من شدته الجوهريه وظهر من خلف آدم و:- المدام ميمونه هتفضل في حمايتي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
. نظر إليه مالك و:- ومين سيادتك؟؟
رد عليه وهو مازال يحمل نظره  يشع منها الرهبه و:- أنا العقيد حمزه.. و كفايا ده دلوقتي. ياريت تمشي مع  آدم بأسرع وقت  لأن وجودنا هنا مش أمان
شدد مالك قبضته علي كف ميمونه و:- ميمونه هتيجي معايا وده آخر كلام عندي
حمزه بغضب :- يبقي ما تسألنيش عن حياة حد فيكم انتم الاتنين.. أنا مش معرض كل اللي معايا للخطر علشان سيادتك تيجي تقولي لعب العيال ده  أقل من ربع ساعه وهتلاقي خالد جاي ومعاه واتسون ورجالته خد قرارك وشوف هتعمل إيه
مالك :- أنا ما اعرفش إنت مين علشان اسلمك مراتي
عض حمزه شفتيه بقوه و:- وأنا لو عايز أخد مراتك غصب عنك دلوقتي أجدع واحد فيكم مش هيقدر يمنعني. بس وعد شرف حياة ميمونه حمايتها قدام حياتي وزي ما هاخدها منك هسلمها لك بس لازم نمشي دلوقتي
التفت مالك الي ميمونه التي ترتجف بخوف وأمسك وجهها بين راحتيه و:-  مافيش حل لازم تروحي معاهم علشان اكون متطمن عليكي
حركت ميمونه راسها برفض و:- لأ أنا مش هسيبك يا نعيش حياتنا مع بعض أو  تنتهي بينا وإحنا مع بعض خليني معاك وبلاش توجع لي قلبي تاني لأني مش هتحمل
وضع مالك جبينه علي جبينها  وهو مازل ممسكا بوجهها و:- هرجع لك إن شاء الله وربنا هيجمعنها تاني  في الدنيا وفي الاخره  خلي ثقتك كلها في ربنا 
اغمضت ميمونه عينيها وهي تبكي بقوه و:- علشان خاطري يامالك  خدني معاك
قاطعهم حمزه بصوت جوهري :- أقل من عشر دقايق ويكونوا هنا.. لازم نتحرك دلوقتي حالا
ترك مالك ميمونه ونظر إلي حمزه و:- أنا ما اعرفكش. بس ما عنديش حل تاني  أنا هسلمك أغلي حاجه في حياتي. أمانه في رقبتك  حلفتك بالذي لا يغفل ولا ينام تحافظ عليها  ولو جرالي حاجه وصلها لبر الأمان  وخليها بعيد عن أي خطر
لانت نظرات حمزه  وارتسمت ابتسامه علي فمه وربت علي كتف مالك و:- ان شاء الله  هترجع لها وكل حاجه هتعدي علي خير
آدم :- حمزه باشا في عربيات علي بعد 150 متر من هنا
أشار حمزه الي مالك و:- امشي مع آدم يادكتور مالك.. وإنتي يادكتور ميمونه اتفضلي معايا
التفت مالك إلي ميمونه ليري عينيها الحمراء من البكاء أسرع إليها وضمها بقوه وهمس في أذنها و:- هرجع لك إن شاء الله بس ادعي لي..ابتسم  وهو يتابع و:- وابقي فكريني أحاسبك علي عيونك اللي باينه دي في رعاية الله
تحركت ميمونه وهي تنظر إلي مالك وما إن تحركت عدة خطوات حتي عادة راكضه نحوه والقت نفسها أحضانه وظلت تبكي وتتمسك به بقوه و:- هترجع لي يامالك صح  أنا قلبي خايف
قبل مالك رأسها و:- سلامة قلبك قولي يارب وادعي وطول ما أنا فيا نفس اعرفي إني بتنفسه علشانك.
*رحلت ميمونه مع حمزه ومالك مع آدم… وصل حمزه بميمونه أمام البيت الذي يقيم به وما إن فتح الباب حتي تشنجت قدم ميمونه و:- أنا مش هفضل هنا وديني عند ماما أمينه
حمزه :- للأسف ما ينفعش .. وعلي فكره أنا مش هفضل هنا وفي واحده هتفضل معاكي جوه وإنتي عارفاها وكمان رجالتي هيفضلوا واقفين بره علشان حمايتك
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
دخلت ميمونه بقدم ثقيله لتجد همسه مقيده علي كرسي في الداخل ..
ميمونه بصدمه :- همسه!!!!
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
وصل خالد إلي المكان الذي كان به مالك وميمونه ومعه ابن واتسون روبرت .. فوجد رجاله كلهم أشباه جثث في الأرض  اسرع إلي الغرفه التي كانوا بها وعاد سريعاً… امسك أحدهم من ملابسه وجعله يقف معه و:- هم فييييين انطق
الرجل  :- ف في فيه ناس ه هجمة علينا ياباشا وهربوهم
صفعه خالد كفا قويا و:- كلاااب
وقف روبرت خلف خالد وجذبه من ثيابه و:- أين هو؟
ابتلع خالد ريقه بخوف و:- ا ا إنه ه هو ق قد ه هرب
صرخ في وجهه بقوه :- مااااااذا
خالد:- ل ل لا تقلق اعطني مهله بسيطه  وسأحضره لك
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
_روبرت بتحذير و:- معك 24 ساعة ان لم تأتي به تحت قدامي سأقتلك بيدي
_حرك خالد رأسه و:- أقل م م من ه هذا و وسيكون تحت قدمك
_تركه روبرت ورحل برجاله ليتنفس هو براحه وبعدها نظر الي الرجل الذي ألقاه في الأرض  وضربه بقدمه وهو يصرخ بهم ويتوعد بأشد الوعيد لمالك………….
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
عند مالك وصل مع آدم إلي قرية آرياف ودخل به إلي أحد البيوت القديمه  لكن يظهر عليها الفخامه
مالك :- إيه المكان ده؟؟؟
أغلق ادم الباب و:- ده بيت  الحاج أبو بكر الهواري جدي الله يرحمه. هو حاليا قديم بس ده زمان كان قصر بالنسبه لأهل البلد وكان مجمع لأهل العلم.. وفي هنا كتب لو لفيت عليها بره مستحيل تلاقيها
مالك بإعجاب :- ماشاء الله.. هو أنا ممكن أشوفها.
آدم :- أكيد طبعا البيت كله تحت امرك  بس  ناكل حاجه الأول لأني معدتي صوتت
_ابتسم مالك و:- أنا ماليش نفس كل إنت وأنا هشوف الكتب
آدم :- ليه ياعم. ده انا هجيب لك شوية اكل فلاحي  من اللي تلاقيك عمرك ما اكلت زيه
مالك بقلق :- أنا مش متطمن علي ميمونه ياآدم خايف عليها أوي ما كانش لازم آسيبها مع الظابط اللي إسمه حمزه ده
آدم :- يابني انت عارف مين حمزه ده حمزه ده مش  أي ظابط ومعاه رجاله نادر تلاقيهم ومش بيدخل إلا القضايا الدوليه ومش بيظهر لحد أصلا أنا مش عارف إزاي اشتغل معانا
مالك بدهشه :- ما شاء الله.. مع إن شكله صغير علي كل ده
آدم :-  اللواء نور الدين هو اللي عرفنا علي بعض  بس أنا شاكك إنه يعرف خالد  وكمال أو علي علاقه بيهم
انتفض مالك من مكانه :- نعممم.. علي علاقه بمين إنت بتهزر.
أمسكه آدم من يده و:- يابني اهدي شويه وافهم للآخر أنا قصدي علاقه عدائيه حاسس إنه بكرهه جدا
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
جلس مالك مره أخري و:-  خوفتني منه .. المهم دلوقتي المكان هنا شكله أمان ليه ما تجيبش ميمونه معايا هنا علشان أبقي متطمن أكتر
آدم :- اتطمن عليها  حمزه طالما وعدك يبقي  هحميها ولو
قاطعه مالك بعصبيه و:- مين حمزه ده علشان أتطمن علي مراتي معاه….. آدم يإما تجيب لي ميمونه أو انا هخرج من هنا وأروح أجيبها بنفسي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
. آدم :- حاضر يامالك هجيبها لك.. بس نأمن الطريق الأول اهدي بقي وبلاش تهوراتك اللي بتودي في ستين داهيه دي1
مالك :- مش ها أهدي غير لما ميمونه تجي لي…هات موبايلك
آدم :- عايزه ليه؟؟
مالك :- هاعمل مكالمه ياعم اخلص
آدم :- ما تقولي هتكلم مين؟؟؟
مالك :- هكلم أمي ارتحت كده
أخرج آدم هاتفه وأعطاه له و:- خد  الموبايل أهو  بس بلاش تتعصب كده
أخذ مالك منه الهاتف ولم يعقب واتجه إلي الخارج وطلب رقم صهيب……
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
عند صهيب كان يجلس مع أمه يهدئ من روعها  فقد كانت تبكي بحرقه تشعر  بشئ في قلبها ناحية مالك.
صهيب :- ما تقلقيش ياماما مالك كويس والله بس إنتي عارفه الخلاف اللي بينه هو وميمونه  وهو قالي إنه هيصلح الخلاف ده
أمينه ببكاء :- قلبي مش مطمن حاسه إنه فيه حاجه  مش مرتاحه
صهيب :- لا حول ولا قوة الا بالله.. ادعي له يأمي ربنا ييسر له أموره 
رفعت أمينه يدها إلي السماء بتضرع و:- ياااااارب  يارب احمي لي ولادي وطمني علي مالك وما تزعلني علي حد فيهم 1
في هذا الوقت دق هاتف صهيب أخرجه فوجد رقم لا يعرفه. صهيب :- السلام عليكم
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته. أنا مالك ياصهيب
نظر صهيب الي امه بسعاده و:- مالك.. مالك ياماما
أخذت أمينه الهاتف من علي أذنه بلهفه و:- مالك إنت فين ياحبيبي كده توجع قلبي عليك
مالك -:- أنا أسف يأمي بس في شوية حجات هتشغلني عنك اليومين دول ادعيلي ربنا يوفقني وان شاء الله أول ما اخلص هتلاقيتي قدامك
أمينه :- ربنا يوفك يابني ويسعدك ويهدي لك كل عاصي
.
مالك :- اللهم أمين يارب
أمينه :- صحيح يامالك هي ميمونه معاك يابني
مالك :- أيوه معايا بس هي حالياً مش جانبي هخليها تكلمك بكره
أمينه براحه :- ربنا يسعدكم ويرزقكم بالخلف الصالح
مالك بابتسامه :- يارب.. لو صهيب جانبك عايز اكلمه1
أمينه :- أيوه ياحبيبي جانبي أهو.. خد ياصهيب كلم أخوك
اخذ صهيب الهاتف من أمه و:- أيوه يامالك أنا معاك
مالك بصوت منخفض :- ابعد عن ماما ياصهيب  علشان عايزك في حاجه مهمه
نظر صهيب إلي أمه ورسم ابتسامه و:- إحنا كويسين.. استني اطلع اوضتي علشان أريح شويه.. ماما اتطمنتي علي مالك عايز أكل بقي أكله من إيدك الحلوه دي
أمينه بابتسامه :- حاضر يانور عيني بس كده.. واتجهت إلي المطبخ في الحال تعد له الطعام
صعد صهيب الي غرفته وتابع حديثه مع مالك  و:- فيه إيه يامالك إيه اللي خبيته عن ماما
مالك :- ده موضوع كبير أوي.. المهم عايزك تاخد خالد صاحبي وتروحوا المستشفي   وتمسكوا الشغل هناك لحد ما أخلص من اللي أنا فيه
صهيب باصرار :- لا ما أنا مش هسيبك غير لما أعرف فيه إيه .. اخلص يامالك انت هتخبي عليه
مالك :- مش بخبي ولا حاجه.. الراجل الأمريكي في مصر وبيدور عليه. وخالد الجندي طلع هو الراجل بتاعه اللي في مصر
صهيب بخوف :- وإنت فين دلوقتي وميمونه معاك ولا لأ
مالك بإيجاز :- ميمونه معايا وكل حاجه هتبقي تمام قريب ان شاء الله بس خد بالك من ماما  وروح المستشفي وخد خالد معاك ماشي
صهيب :- خد بالك انت من نفسك ومن ميمونه وما تحملش هم حاجه تانيه .. وبصوت منخفض… وأنا مش هسكت لهم تاني2
مالك باستفسار :- بتقول حاجه
صهيب :- بقولك خد بالك من نفسك
مالك :- وانت خد بالك من نفسك ومن ماما.. لا إله إلا الله
صهيب :- محمد رسول الله… أغلق صهيب الهاتف معه  واتجه الي درج ما وأخرج منه ظرفا صغيرا و:-  كده مالك بقي في الخطر نفسه.. و كفايا سكوت لحد كده يابن الجندي….
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
عند ميمونه صدمت من وجود همسه ونظرت إلي حمزه و:- دي بتعمل إيه هنا… دي سبب إن حياتي خربت  دي اللي دمرت حياتي وقتلت ابني وخطفت جوزي إنتي حلال فيكي القتل
واتجهت إلي همسه وقبل أن تضربها امسكها حمزه ومنعها و:- اهدي ياميمونه  ما ينفعش اللي بتعمليه ده1
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ابعدته ميمونه عنها بحده و:- إنت اتجننت إنت إزاي تمسكني كده.. أنا عايزه أمشي من هنا  واتجهت إلي الباب ولكن اسرع بامساكها و:- بطلي الجنان اللي فيكي ده واهدي شويه
رفعت ميمونه يدها لتضربه و:- انت بتلمس ايدي تاني ياحقير يا
. أمسك حمزه بيدها ولفها حول ظهرها وفك قيود همسه.. وبدون أي كلام أخذها إلي غرفة ما وأغلق الباب عليهما..
. وما إن أغلق الباب حتي دب الرعب في قلب ميمونه وتراجعت إلي الخلف بخوف و:- انت إنت هتعمل إيه إوعي اوعي تقرب مني. إنت وعدت مالك إنك تحميني
حمزه بسخريه :- إنتي هبله يابت.. ولا بتتفرجي علي دراما كتير.
ميمونه :- اومال قافل علينا الباب لوحدنا ليه
حمزه :-  علشان عايز أقولك علي سر.
قضبت ميمونه حاحبيها و:- ليا أنا خييير
حمزه :- من غير تريقه.. ثواني.. اخرج حقيبه وأتي بها من فوق الدولاب  وبعدها نظر الي ميمونه و:- تعالي… جلست ميمونه أمامه  تنتظر ما يقوله..
حمزه :- اتفرجي علي الصور دي..
أمسكت ميمونه بها وبدأ تتفرج عليها واحده وراء الاخري باندهاش و:- دي صور بابا الله يرحمه.. ب بس مين اللي معاه ومين الطفل ده  أكيد دي اللي كان متجوزها قبل ماما2
أشار حمزه  إلي المرأه الموجوده بالصوره و:- دي أمي أنا.. والطفل ده يبقي أنا.. أما الراجل ده غير إنه أبوكي فهو أبويا أنا كمان
نظرت ميمونه إليه بأعين متسعه  ورن صدي الإسم في اذنها  و :- ح حمزه.. حمزه.. ماما حليمه حكت ليا قبل كده ب ب بس قالتي إن مامتك  هربت من بابا وهي حامل فيك  وبعد كده بقت تبعت اخبارك بس لبابا
حمزه بحزن :- أمي هربت من خالد الجندي وفاروق جدك  هربت بسبب ظلمهم ليها وتهديدهم إنهم يقتلوها وهي حامل فيا
ميمونه :- مش فاهمه حاجه
اقترب حمزه منها خطوتين و:- مش وقت الكلام في ده  .. أنا في مصر بقي لي 4 سنين كنت نفسي أشوفك واعرفك بس لما قربت  خالد وأولاده طعنوني في ضهري.. ولولا همسه اللي بره دي الله أعلم مصيري كان هيبقي إزاي
ميمونه بغضب :- بس دي واحده عامله زي الحيه  و
قاطعها حمزه بابتسامه و:- عارف وهي ساعدتني مش حبا فيا.. هي عملت كده علشان خاطر تنتقم من كمال الجندي لانه اغتصبها1
ميمونه :- بتقول مين… ابتسمت بفرحه و:- يعني يعني مش مالك
حمزه بعدم فهم :- مش فاهم  تقصدي الحمل هي قالت إنها حامل في ابن مالك
ميمونه :- انت عارف كل حاجه
حمزه :- كل حاجه عنك إنتي من يوم ما نزلت مصر كنت بشوفك صور بس لما انتقبتي بقي اللي كان بيجيب لي الصور ما بقاش يعرف…. هو أنا ليه حاسس انك مش فرحانه ومش زعلانه يعني ما فيش أي ردت فعل
ميمونه :- مين قال كده أنا فرحانه جدا بس يمكن مش مستوعبه   أو متفجأه
حمزه بابتسامه :- كنت متخيل ردة فعل غير كده يعني تخيلت إنك ياتضربيني وما تصدقيش.. أو تاخديني بالحضن
_ابتسمت ميمونه هي الاخري ورفعت عن وجهها النقاب و:- بص انا هاخدك بالحضن بس لو ما طلعتش اخوي هطلع بالسكينه
ضحك حمزه وضمها و:- يااااه كنت مستني اليوم ده من زمان وخايف عليكي من اللي ممكن يحصل بعده 
ابتعدت ميمونه عنه و:- وأنا خايفه علي مالك خايفه عليه أوي
حمزه :- اطمني مالك راجل بطل وما يتخافش عليه
ميمونه بدموع :- لحد امتي.. ليه ما تقبضوش عليهم وخلاص
حمزه :- دول أمريكان ياميمونه مش أي حد اصبري بس هانت وهنجيب رأسهم تحت رجلينا  قريب ان شاء الله
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في صباح يوم جديد استيقظ حمزه وارتدي ملابسه العسكريه وخرج فوجد همسه تجلس علي الاريكه
نهضت همسه أمامه :- هتقيدني تاني
حمزه ببرود :- لأ ميمونه معاكي ورجالتي بره وإنتي ما تقدريش تعملي حاجه
في ذلك الوقت خرجت ميمونه من غرفتها و:- صباح الخير ياحمزه
حمزه بابتسامة :- صباح النور ياغاليه.. أنا عندي شغل كام يوم بره وبعدها إن شاء الله ربنا يحل الأمور
ميمونه :- إن شاء الله مع السلامه
_رحل حمزه وظلت نظرات الكره هي المحور بين همسه وميمونه حتي تركتها وعادة الي غرفتها.
أما همسه فضغطت علي أسنانها بغل و:-  أنا لو هموت مش هسيبك ياميمونه  وتبقي نهايتنا واحده
ورفعت الاريكه وأخرجت هاتفا من تحتها وطلبت رقم و:- الو
_أيوه مين
همسه :- أنا همسه ياكمال .. إحنا لازم نرجع نكمل اللي بدئناه مع بعض تاني
كمال :- هههههه إيه اللي فكرك بيا يابنت العطار
همسه :- أنا عارفه مكان ميمونه………..
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!