روايات

رواية الخطه بي الفصل الأول 1 بقلم سلسبيل أحمد

رواية الخطه بي الفصل الأول 1 بقلم سلسبيل أحمد

رواية الخطه بي الجزء الأول

رواية الخطه بي البارت الأول

رواية الخطه بي الحلقة الأولى

اخيرا جيت بقالي كتير مستنياك..!!
– اطلعي بره
= هو انا لحقت اتنفس يا مروان
رمي المفاتيح بعصبية على الترابيزة: بقولك بره اوضتي يا كارما حالاً
= مش هطلع غير لما تبطل عبط و تسمعني قولتلك مش هاروح اقابله لوحدي و عاوزاك معايا بتقفش ليه وتسبني و تمشي ؟؟
– لا ماهو انتي كدا كدا مش هتقابليه يحببتي عشان لو خرجتي هكسر رجلك حلو ؟
= مروان! اتكلم بعقلك شوية وبطل طريقتك دي
ده واحد هيجي يتقدملي لازم اشوفه و نتكلم
– انا هشوفه قولت.؟
= انا كل مره بتشوف عريس بترفضه! مش بلحق اعرف ولا افهم ليه
– مش واثقة فيا يعني ؟؟
= واثقة بس ده بالذات مفهوش غلطه
– طيب يعني عايزه تشوفيه ماشي بره بقي روحي ع بيتكو يلا
= اخرس بقي امك عزماني عالغدا
– امك؟ يلا يا بيئة من هنا عاوز اغير
= مش هخرج
حدفها بالتي شيرت بعد ما قلعه بعصبية فا جريت من قدامه اما هو ضحك و بعدين قفل الباب و ابتسم بخبث
– الو.. ايوه مصممه برضو
= ………….
– معاك حق خش بقي بخطه بي
=…………..
– حبيبي يلا باي
*********************************
– مروان مارو حبيب قلبي هو جاي هناك اهو ارجوك براحه و خليك لطيف ماشي ؟؟
= وحيات ابوكي لو معجبنيش هنمشي
– طب وحيات عمك بقا خليك مؤدب
* كانت لسه بتقف عشان تسلم قعدتها جه قعد و سلم عليا و انا بصيت فساعتي *
– متأخر عشر دقايق يحماده
ذغدتني: اسمه عمر !
– مش هتفرق ، قولي بقي يا حماده بتشتغل اية؟!
= انا اكبر من كارما بسنتين هتخرج السنة دي وهشتغل مهندس و هستنها تخلص الجامعه
– و ناوي تشغلها ؟
= اكيد لاء
– اها يعني عاوز تحبسها؟!
= لا بس.. عاوز اريحها لكن هي لو عاوزة مفيش مشكله
– اها يعني عاوز تشقيها؟!
= مقلتش كدا انا
قاطعه: انت يعتبر مش بتشتغل دلوقتي و
– بشتغل مع بابا في الشركة لحد ما اتخرج
= اممم و عندك شقة ؟!
– اها
= متجهزه؟
– ايوه ناقصها العفش
= يعني جهزت الشقة من غير ما تاخد رأيها؟! افرض الألوان معجبتهاش!؟
* مروان ! انت بتجري كدا ليه
– اسكتي انتي
= هخليها تغير اي حاجه مش عاجبها معلش هو حضرتك مين؟
– ابن عمها و زي اخوها
= زي اخويا اها
– شششش ، عمتا فرصه سعيده يا حماده هنمشي احنا عشان كارما مشغولة جدا و عندنا مواعيد و كدا
“شدها وقام و بعدين وقف”
– انت بجد مستفز لو عملت كدا مع كل العرسان الى فاتو طبيعيي يطفشوا!
= شششش
– يعم بقا يلا نروح
= استني يحببتي
– استني اية ؟
= تعالي بصي
“شاورت بأيدي علي حماده الى كان واقف مع واحده بتتدلع عليه و بعدين سمحلها تقعد و كمان طلب لها حاجه”
كارما بصدمه: هو لحق؟! مين دي ! لازم اروحله
= ششششش اهدي انا سألت عنه بمعرفتي يحببتي وعرفت انه بتاع بنات و مش محترم و بيلعب بيكي و عايز بس يعمل خطوبة عشان يتسلي
– معقول ! بس ده
= خاين و غدار يلا بينا بقي طبعا تقطعي علاقتك بيه و ملكيش دعوه بيه فالجامعه نهائي حصليني على العربية
” مشيت عالعربية اما هو فتح موبايلة و عمل مكالمه ”
– الو اي ياض يا احمد خلاص كلم شهد قولها تقوم من جمبه الخطه نجحت…. لا عيب عليك….. اهااا هنتقابل بليل نلعب بلايستيشن يلا سلام
********************************
– كارما؟ انتي قاعده كده ليه؟!
= عمر شافني فالجامعه امبارح و حاول يشرحلي لما قولتله انا شوفتك مع واحده قعد يقول كلام كتير كدا مصدقتوش سبته و مشيت و بعدين فكرت.. اول عريس اتقدملي قولتلي بتاع بنات و التاني قولتلي مش سالك و بيضحك عليكي و كل عريس سبب شكل و عمر بقي الى موقفه غريب مفهوش غلطه و فجأة تطلع واحده تكلمه في نفس الوقت الى احنا موجودين فيه؟!
” بلعت ريقي وانا مركز مع كلامها ”
= مش صدفه ابدا ده زي ما يكون حد زق البنت دي عليه مش كدا يمروان ولا انت اية رأيك ؟!
بصتلها وانا بحاول ادور على كلام اقوله: اية العبط ده يابنتي اكيد صدفه يعني
زعقت: مروان ! كفاية كدب ! بتعمل كده ليه مش فاهمه ؟؟
= عشان بحبك

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الخطه بي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى