Uncategorized

رواية ملاكي الفصل العشرون 20 بقلم نيللي ياسر

  رواية ملاكي الفصل العشرون 20 بقلم نيللي ياسر

 رواية ملاكي الفصل العشرون 20 بقلم نيللي ياسر

 رواية ملاكي الفصل العشرون 20 بقلم نيللي ياسر

مصطفى بغضب: انا هقولك…طفل صغير اتولد ومن يوم ما اتولد وهو مشفش يوم عدل.. أبويا يبقي جمال الاسيوطي..رجل الأعمال المعروف..وانا  من يوم ما اتولدت وانا متربي في ملجأ…
كارلا بصدمه: ملجأ..ابوك جمال الاسيوطي وانت متربي في ملجأ…؟!.
مصطفى ببكاء: ايوه…كان بيجي يزورني في السر مره كل شهر أو مره كل شهرين او تلاته او اربعه..ولما كان بيجي يزورني كنت أقوله خدني معاك.. يقولي ” انت مش أبني انت ابن حرام ومش ملزوم مني وإحمد ربنا اني بصرف عليك”. تخيلي طفل صغير أبوه يقوله الكلام ده..لا وكمان كان موديني ملجأ أقل ما يقال عنه” زريبه” علشان هو واحد معروف ومينفعش حد يلاحظ حاجه..
كارلا: طب..طب انت متأكد انك..يعني
مصطفى ضحك بسخرية: إبنه صح…هههه .. لا مش متأكد انا مش متأكد اني إبنه..بس هو بيقول أنه غلط مع امي زمان و بعت ناس يموتوها لما عرف انها حامل..ايوه كان بيقولي كده
وفعلاً الناس اللي بعتهم ضربوها لغايه لما ناس لقوها و ودوها مستشفى..وانت عيشت بس هي ماتت..ايوه لحقوني في بطنها..قبل ما اموت
كارلا ببكاء: طب وخدك لايه؟!.
مصطفى بسخرية: يعني بيقول اني صعبت عليه وكان بيكفر عن ذنبه.
كارلا: إزاي كده.
مصطفى: امم..بيكفر عن ذنبه بذنب أكبر أني ابقي يتيم وهو عايش  فقير وهو معاه فلوس أعيش حياه اليتيم وهو علي وش الدنياااااااا!!.
  ” مصطفى بدأ يبكي جامد اوي..و كارلا خدته في حضنها بدون وعي..وهو مسك فيها زي الطفل ونام جنبها”
…. ” عند ملاك و ادهم”
 ” ملاك صحيت بس كان ادهم صحي قبلها وقاعد يملس علي شعرها بالراحه”
ملاك بضعف: ممكن تفهمني.
ادهم لسه بيلمس شعرها بحنان: افهمك ايه..؟!.
ملاك قعدت وبتعيط: انت ايه..طيب ولا وحش..متجوزني برضاك ولا غصب عنك..طب ط ب لايه اتجوزتني..بتحميني من ايه..ولايه دفعت المبلغ ده فيا وانت هتطلقني..بتكرهني..ولا..و لا بتح..بتحبني
     ” ادهم حضنها وهي مسكت في قميصه وبتعيط وهو بيطبطب عليها بالراحه وبعدين بعد عنها شويه واتكلم”
ادهم: حاضر هجاوبك.. انا طيب بس اللي حصلي خلاني وحش وحش اوي  وانا متجوزك برضايا يا ملاك مفيش حد بيغصبني علي حاجه  اتجوزتك علشان احميكي من عمك واظن انك عرفتي لايه   والمبلغ ده علشان يبعد عنك لغايه لما أبعده عن الدنيا خالص   وانا مش هطلقك يا ملاك..و..و
ملاك بدموع: بتحبني يا ادهم..
  ” ادهم بصلها جامد وبعدين خرج بره الاوضه وسند علي الباب من بره واتكلم بضعف”
ادهم: انا في حاجه بتمنعني أقولها لايه  لايه .. انا غبي اوي
   ” و خرج ركب عربيته وراح مكان يسهر فيه”
ملاك بدموع: يعني ايه  هو م ممكن يكون… بيحبني
…..  صباح يوم جديد” عند اميره”
   ” اميره نايمه و امها بتحاول تصحيها”
داليا: يا بنتي..يا بنتي قومي بقي تعبت
اميره بنوم: يا ماما أخرجي لو سمحتي انا عايزه انام
داليا بغضب: وحيات أمك يا اميره لو مقومتيش دلوقتي.. هخليكي تمسحي الشقه كلها
اميره قامت بفزع: يعني انا راضيه ذمتك انتي أمي انتي أمي
داليا بتضربها: اه وهوريكي ايام سوده كمان
اميره: خلاص هقوم..
داليا: انا حضرتلك الحمام علشان تاخدي شاور ويكون خطيبك وصل تقعدي معاه شويه..
اميره: ماشي هقو…اااااايه خطيب مين يا وليه.
داليا بغضب: محمود ايه نستيه..
أميره بغضب: انا مش فكراه أصلا..انا بكرهه مش بطيقه
داليا: لا اسمعي لما اقولك الواد جي النهارده ولو زعلتيه والله يا اميره ما هيحصلك كويس وأبسط حاجه هتحصلك انك مش هتروحي الشغل سامعه. ” وخرجت وسابتها”
اميره: ( بتتصل بحازم)
حازم: الو يا ميرو
أميره بدموع: الو يا حازم.
حازم بفزع: اميره انتي كويسه.
امير: لا يا حازم عمري ما هكون كويسه غير وانت جنبي.
حازم: حصل ايه يا اميره.
اميره: ( حكتله اللي حصل)
حازم بغضب: يعني انتي هتقعدي مع راجل غريب و تتكلمي معاه عادي؟!.
اميره: ده ابن خالتي يعني و ..
حازم بغضب:  و الله العظيم لو خرجتي بره اوضتك يا اميره مش هيحصلك كويس..
اميره: يعني انت تقولي مش هيحصلك كويس وماما تقولي مش هيحصلك كويس…طب اعمل ايه يعني.؟
حازم بغضب: اميره انا النهارده جي اتقدملك تمام و الواد محمود ده مش هيجي أصلا…
اميره: لا طبعاً أنا عايزه وقت انا لسه معرفكش..( بتضحك).
حازم بعصبية: وحيااااااات امك يا بت.
اميره: حااازم.
حازم: كلمه تانيه هاجي اكتب عليكي النهارده واخدك من بيتك غصب عنك فاهمه؟.
اميره: هي بقت كده يا حازم؟!
حازم: ايوه يا أميره.
اميره: طب انا مش موافقه بقي.
حازم: انتي فاكره انه بمزاجك يعني.
اميره: اه
حازم: هههه .. سلام يا اميره و انا جاي الساعه 6 
  ” قفل حازم واميره وقفت علي السرير وبتضحك وبتتنطط”
اميره: بحبكككككككككك اوي يا حازم.
…… ” عند مصطفى وكارلا “
     ” كارلا صحيت ولقت مصطفى نايم جنبها وسرحت فيه “
كارلا: انت صعبت عليا اوي يا مصطفى  يعني انت  ملكش ذنب في اي حاجه  بس ربنا وقف معاك لغايه لما بنيت نفسك وبقيت دكتور كبير وعندك مستشفى بدون مساعده ابوك ..
  ” مصطفى بدأ يصحي من النوم”
كارلا: صباح الخير..
مصطفى أبتسم: صباح النور.
كارلا: كل ده نوم.
مصطفى: معلشي بس كنت تعبان..انتي كويسه دلوقتي.
كارلا: اه الحمد لله بقيت كويسه أوي.
مصطفى: طيب انا هروح اطلب منهم الفطار
كارلا بأبتسامه: ماشي بس هنفطر مع بعض.
مصطفى: اكيد.
  ” وخرج يطلب الفطار”
….. ” عند ملاك”
     ” ملاك صحيت من النوم بس مش قادره تقوم حتي .. وتعبانه جداً..حاولت تقوم كتير بس مش قادره وسقعانه جدا”
ملاك بدموع: ااااه..مش قادره..ااااه يا أدهم..ادهم..
ملاك: ااااه!!.
….. ” عند أميره”
    ” الباب خبط وكان راجل معاه شنطه كبيره و بوكيه ورد وكان واحد من رجاله حازم”
الراجل: تك..تك
اميره: مين.
الراجل: انا أستاذ حازم بعتني علشان اوصلك حاجه
اميره: طيب هات
الراجل: اتفضلي .
   ” اميره خدت الشنطه ودخلت الاوضه بتاعتها وفتحتها ولقت فستان لونه أزرق بكم وطويل و مش واسع أوي بس شكله جديد جدا وتحفه كده ..  و جزمه شبه جزمه سندريلا 
وفتحت الكارت اللي مع بوكيه الورد وكان مكتوب فيه” لسه مش موافقه برضو؟؟!.” اميره ضحكت جامد و موبايلها رن”
اميره بفرحه: الو يا دومه
حازم: دلوقتي بقيت دومه
اميره: يعني ادلع محمود بقي؟.
حازم بعصبية: طب جربي تتكلمي معاه حتي وانا والله. هقتلك يا اميره.
اميره بضحك: وانا اقدر برضو اكلم حد غيرك يا دومي.
حازم: ايوه كده اتعدلي.
اميره: طب انا هجهز واكلمك لما أخلص.
حازم: ماشي انا برضو قولت ل بابا وهو بيلبس وانا هلبس واكلم ادهم علشان يجي معايا..باي.
اميره: باي
  ” اميره بدأت تلبس قبل ما امها تطلع من تحت “
…..” عند ادهم”
   ” ادهم قاعد في نيتكلب بس فاضي علشان هما الصبح..قاعد قدامه واحد بيديله كاس خمره وادهم عمال يشرب وفجأة حس أن قلبه وجعه وكان هيمشي بس موبايله رن”
ادهم سكران:   ا   الو.
حازم: الو يا ادهم انت سكران.
أدهم: ايوه عايز ايه يا حازم.
حازم: كنت هقولك تيجي معايا علشان رايح أخطب أميره.
ادهم: مبروك يا حازم بس انا مش هقدر.
حازم: لايه بس كده حاول.
ادهم: ملاك يا عم لوحدها..ملاك يا نهار اسود ( افتكر ملاك)
حازم: طيب ماشي انا هخلص واكلمك
  ” ادهم قفل و ركب عربيته و طلع علي الڤيلا بسرعه و طلع الأوضه وفتح الباب بس لقي ملاك نايمه وبتشد الغطاء وسقعانه جدا و ملامحها باين عليها انها تعبانه..جري عليها”
ادهم وهي بيلمس و شها: ملاك..انتي كويسه 
ملاك بتعب: انت كن…كنت ف..فين يا .. أد.. أدهم..قلقت..عليك..ا.. اوي
ادهم بأسف: معلش والله ما هسيبك لوحدك تاني انا أسف
ملاك: ادهم..انا..انا سقعانه اوي..ممكن تحضنيني يا تاتا
  ” ادهم حس من كلامها أنها بتخرف و أتصل بالدكتور وعرف منه أنها لازم تاخد شاور في مايه ساقعه علشان الحرارة العالية…وتاخد دواء معين قاله اسمه وهتبقي كويسه”
ادهم: ملاك انا هروح اجيب الدواء.
ملاك بدموع: لا..لا والنبي خليك معايا.
ادهم: طب انتي لازم تاخدي الدواء.
ملاك: يا بابا متسبنيش.
  ” ادهم قرب منها وشالها ودخل الحمام وحطها في البانيو وشغل المايه الساقعه وهي مسكت في قميصه زي الطفل وبتترعش من المايه وادهم بيقرب المايه منها وبعد شويه خرج بيها الاوضه وجاب ترنج تقيل من عنده و لف وشه وحاول يقلعها هدومها وفعلا عمل كده ولبسها التىرنج وشالها حطها علي السرير واتصل بالصيدليه وجاب الدواء وخدت الدواء وفعلاً الحراره نزلت وبدأت تصحي وهو قاعد جنبها”
ادهم: ملاك انتي كويسه.
ملاك: بقيت أحسن الحمدلله.
ادهم: طب انا هروح اجيب ليكي اكل انتي بقالك كتير مش بتاكلي كويس.
 ” ملاك مسكت ايديه علشان ميقومش”
ملاك بتعب: انت لايه عملت كل ده معايا.
ادهم: علشان…علشان
ملاك ابتسمت: انت بتحبني يا ادهم؟!.
   ” ادهم باسها من خدها واتكلم”
ادهم: بحبك..ومش هحب غيرك ومحبتش غيرك انتي دخلتي حياتي من غير ما اسمح ليكي يا ملاك و فجأة بقيتي مراتي بس انا من جوايا فرحان يمكن مفرحتش قبل كده..بس انا فرحان اني بحبك وفرحان وانتي فرحانه كده.♥️
ملاك بدموع: وانا كمان يا ادهم.
ادهم بفرحه: انتي كمان…
ملاك: ( هزت رأسها بمعني أيوه)
  ” ادهم قرب منها و باسها بكل المشاعر اللي جواه بيحضنها جامد وكأنه مش مصدق أنها بقت بتاعته وقرب منها و راحو لعالم خاص بيهم هما بس ♥️♥️????.
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المسمومة للكاتبة كوكي سامح

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!