Uncategorized

رواية سجين الوحدة الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن

 رواية سجين الوحدة الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن
رواية سجين الوحدة الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن

رواية سجين الوحدة الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن

وانا قاعده في الحفله وبشرب كوبايه مايه وهموت من الزهق القي واحد ماشي بفرفر زي البطه البلدي كده اسكت لاء ازاي انا وش كده برضه. 
ورد: انت كويس؟ 
حمزه بخضه ورجوع للخلف: متلمسنيش!  اوعي تيجي ايدك عليا! 
ورد: انت مجنون ول اي جزاتي اني جايه اساعدك براحتك؟! 
كان هيرد لقيته هيقع في الارض فمسكته من دراعه بقومه لقيت نفسي مرميه النحيادي كده وخدت حتت ضربه في الارض وكاني قتلاله قتي*ل، انت ليك خال اهبل!
ورد بغضب: انت مجنون ول اي 
حمزه: قلتلك متلمسنيش انا اصلا دايخ لوحدي و…..  ثانيه! 
ورد:؟؟!! 
حمزه: انتي لمستيني دلوقتي صح؟
ورد: يبني كنت هتقع فقومتك، لي محسسني اني بتحرش فيك!
حمزه: “بفرحه” انتي لمستيني فعلا وانا كويس! 
ورد: اي ده!
حمزه: بصي انتي تيجي معايا دلوقتي 
ورد: لاء والله!
حمزه: مقصدش حاجه، طيب ممكن تيجي معايا افهمك 
ورد: بلا فهم بلا بطيخ، حل عن دماغ امي انا معرفش اي الي جبني هنا اصلا، انا مروحه 
جيت امشي لقيته وقف قصادي ومسك ايدي؟!  لاء ده انت شكلك استحلتها بقي وكنت هزعق والم عليه الناس لقيته برق وقال 
لاءء! ولقيت راسي بتعمل ارور و اغمي عليا!
“تفوق تجد نفسها علي كنبه في غرفه كبيره مرتبه وفخمه ويجلس رجل كبير امامها علي المكتب متوتر وبجانبها دكتوره وممرضتين.
اكرم: ها طمنيني عايشه 
الدكتور: متقلقش يا اكرم بيه هي تقريبا مكلتش حاجه من الصبح والضربه جدت علي راسها جامده فمقدرتش تقاوم.
اكرم: الحق عليا معين شويه اغبيه يحرسوا ابني 
قائد فريق الحرس: انا اسف يا فندم، هو كان بنفذ اومري انه يحمي من اي حد يقرب منه 
اكرم: وهو عشان تحمي تضربها علي راسها ويحصلها حاجه ونشيل بقي احنا زنبها عشان حضرتك تنبسط 
قائد فريق الحرس:…..
اكرم: تعرف لو جرالها حاجه، هي بذات! هعمل فيكو اي واديني حذرت.. بعد كل السنين دي واخيرا في امل الحمد لله يا رب.
كنت مغمضه عيني كل ده وبسمعهم وبقول اي ده اي ده!
اي المجتمع ده!، لاء انا عايزه اروح لامي لو سمحته وبعدها جيت اقوم براحه لقيت راسي بتموتني جوه مين ابن…. الي ضربني علي راسي ده وقعت الي خلفه سوده!
اكرم بفرحه: واخيرا قومتي يا بنتي، انتي كويسه 
ورد بخضه ونظر للغرفه بصدمه: انا فين! وحضرتك مين!
اكرم: شوفيها يا دكتوره لو سمحتي عشان نطمن عليها 
ورد: يا عم انا كويسه ودكتوره مين الي حيبها عشان اغمي عليا  وممرضتين يا قادر معاك فلوس مش عارف توديها فين ول اي
اكرم: عفوا!
ورد: ارحمكم الله يا سيدي، عايز اي بقي 
اكرم: انتي شكلك صعبه وهتتعبني 
ورد: صعبه وتعبك اي بس يا عمو! هو انا اعرفك! انت خطفني صح والله ما عندنا غير 500 جنيه تحت المخده وهنجيب بيهم علاج لامي بعد بكره، نفضني كده لو لقيت جنيه خده 
اكرم بضحك: ههه مش بقول شكلك صعبه وهتتعبيني، كل الي في الاوضه يطلع بره محتاج اتكلم معاها شويه.
________
ورد: نعم! ابنك عنده اي!
اكرم: عنده الضطراب الشخصيه الاجتنابي، مبيعرفش يتفاعل مع حد ول يقرب من حد، واذا حد قرب منه حتي لو كان انا، جسمه كلو يورم ويحمر واحيانا لو قرب بمسافه قليله حتي من ناس جسمه كلو يتخد*ر وممكن يختل توازنه ويقع من طوله.
ورد: طيب وانا مالي يا لمبي بكل ده، انا مش دكتوره 
اكرم: انتي البنت الوحيدة الي لمسته ومحسش بالاعراض دي 
ورد: لي ان شاء الله!
اكرم: معرفش يا بنتي بس ده علي حسب كلامه، انا مش مصدق نفسي بجد عشان خاطري ساعديني انا محتاج مساعدتك 
ورد: يا عمو صدقني انا معرفش مين الي بهرب الاعضاء ول شغاله في مجلس امن الدوله متقلقش سبني اروح بس وكلو هيكون تمام 
اكرم بعصبيه: انا مبهزرش! ابني فعلا عنده المرض ده! انتي وخده الموضوع هزار لي
ورد: لانه هزار فعلا! هو في حد عنده كده؟ وبعدين لو في انا ماليش دعوه بكل ده انا عايزة اروح دلوقتي حالا 
اكرم ببرود ووضع رجلا علي رجل: وانتي مش هتروحي غير لما تشوفي 
ورد بقلق: يا عمو لو سمحت انا اهلي هيقلكو هليا كده وخصوصا اني اول مره اتاخر بره البيت، هي الساعه كام صح؟
اكرم: 1 لي 
ورد: ينهار اسود! ماما هتموتني
اكرم: انا مستعد اجي معاكي نكللمها و….
ورد: تيجي فين وناس نايمين يا حج احنا بنبيع بطاطس
اكرم: يا ولي الصابرين 
ورد: طيب هروح امتي بقي عشان انا اتاخرت!
قولتها بثقه كده وقادره علي التحدي وبتاع ولقتني متشاله من قفايه كده وماشيه مع الحراس في طرقه الفيلا زي الكتكوت المبلول بظبط عشان نشوف اوضه ابن البيه! 
وياريتني ما شوفتها!
كانك دخلت في مجتمع غير مجتمع تاني وعالم غير عالم تاني، ممرات سريه واوض قزاز وكانه محجوز من الاف السنين في قبو تحت الارض، كان في الالات واجهزه والحيطه بتنور، امي لو شافت بياض الحيطه ده احتمال يجيلها سكته قلبيه!
احد الحراس من خلف الباب: البنت الي في الحفله بره يا بيه ادخلها 
حمزه بلهفه: دخلها بسرعه انت بتستاذن 
احد الحراس: اتفضلي يا هانم من هنا، امشي شويه هتلقي اوضته في وشك.
كنت ماشيه وانا مصدومه بجد! اي التكنولوجيا دي، اي الحاجات القمر دي، اي الغنى والفلوس الي مع اهليكو دي! دول اكيد بيغسلو اموال مفيش كلام! 
ووقتها خدت بالي منه وكان واضح اكتر من الحفله وكانه خارج من فيلم هوليود، انا عمري ما شوفت حد ملمحه كيوت وقمر كده!
“يذهب حمزه لها بفرحه وسرعه فترجع للخلف قليلا فيمشي لها مجددا ويمسك يدها وياخدها معه علي الكنبه في الغرفه”
حمزه ببتسامه ونظر لجسده: انا كويس! انا ماسك ايدك وكويس بجد! انتي متخيله 
ورد بتوتر : احم ممكن تسبها دلوقتي 
حمزه باحراج: انا اسف بس انا اول مره اكلم مع حد من مسافه قرييه كده هاين عليا احضنك من الفرحه والله 
ورد: اي يخويا!
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!