Uncategorized

رواية عشق الروح الحلقة الأولى 1 بقلم بنت الصعيد

 رواية عشق الروح الحلقة الأولى 1 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الأولى 1 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الأولى 1 بقلم بنت الصعيد

روح …بصوت يرتعش …الو الحقيني يا فريدة أنا قتلت أسر 

فريدة …اييه ازاي عملتي كده انتي اتجننتي و ليه قتلتيه

روح ….بدموع…كان عايز يغتصبني 

فريدة ….يغتصبك ايه دا جوزك يا روح أنا جايالك بسرعة خليكي مكانك…

وصلت فريدة الي فيلا أسر النجار لتجد روح في زاوية ملتفة حول نفسها غارقة بدموعها…ولا تقول سوي كلمة واحدة …قلتله قتلته 

فريدة …روح روح حبيبتي ايه اللي حصل ليه قتلتي عريسك وازاي وفيه حد شافك وانتي بتقتليه

هزت روح رأسها بالنفي 

فريدة طب يلا بينا يلا قبل ما حد يجي ويشوفنا نروح في داهية

خرجت روح بفستان زفافها وهي تنظر خلفها ولا تصدق انها قتلت انسان فهي حتي لا تستطيع أن تقتل نملة صغيرة ..ركبوا سيارة فريدة وانطلقوا

في فيلا والد فريدة وهي فيلا صغيرة محدودة الإمكانيات 

في غرفة فريدة تجلس روح وفريدة علي السرير 

فريدة …ها بقي احكيلي انتي ازاي عملتي كده

_______________________________________

فلااااااااااااش باااااااك

بعد الفرح ما خلص في غرفة أسر تجلس روح علي السرير بفستان الزفاف وهي تبكي يدخل أسر يبدو أنه سكران 

أسر …بثقة …قلتلك اني هاعمل اي حاجة عشان تكوني ملكي يا بنتي كل واحدة وليها سكة مافيش بنت تقف في وش أسر النجار ابداااا يضحك بصوت عالي 

روح …..لا ترد 

يضع أسر كأسا فارغا وينزع قميصه ويقترب من روح فتهب واقفة من مجلسها

روح …وهي ترتعش …اوعي تقرب مني لو قربت مني انا هقتلك ….

أسر ومازال يقرب منها …ههههههههه مافيش  قوة هتمنعني اني اخد اللي انا عايزه منك انتي ما تعرفيش انا عملت ايه عشان اوصل للحظة دي قاطعه رنين هاتفه 

أسر يووه مش وقتك خالص دلوقتي 

الو 

شخص …..   

أسر يعني ايه.. ازاي عمل كده خلاص مافيش غير حل واحد اقتله ..وقفل هاتفه 

روح …يقتل مين انت كمان مجرم اوعي يكون قصدك علي شريف خطيبيي 

أسر اتعصب جدا ….خطيبك ايه دا كان زمان  دلوقتي انتي مرات أسر النجار فاهمة وان كان علي الكلب دا اه  قتلته ..بسخرية …قتلته بمليون جنيه عشان اوصلك تعالي بقي وهم ليحتضنها وإذا يعينها تقع علي سكينة بجوار طبق الفاكهة ولا تشعر بنفسها الا وهي تغرس السكينة في صدر أسر فيقع علي الارض غارقا بدمائه فاقدا للوعي من الصدمة 

______________________________________

بااااااااااك 

احتضنتها فريدة …يعني ايه أسر قتل شريف مش ممكن .دا حيوان ويستاهل دمر حياتك بعد ما كان باقيلك شهر وتتجوزي..

روح …دي ما كانتش اول مرة يحاول أنه يغتصبني 

فريدة بصدمة …ازاي هو حاول يعمل كده معاكي قبل مايتجوزك وانا اللي كنت فاكراه بيحبك السافل 

روح ..أسر اتجوزني بس عشان ياخد اللي مش قدر ياخده مني كان هيتجوزني شهر بالكتير ويطلقني 

_____________________________________

فلاش باااااااك

قبل الفرح بشهر في شركة أسر النجار

روح كانت السكرتيرة الخاصة لأسر 

خرج أسر من مكتبه 

أسر …آنسة روح فيه ورق  مهم  جدا لازم تخلصيه دلوقتي حالا

روح…يا فندم دلوقتي معاد الانصراف لكل الموظفين وانا هامشي 

أسر بصوت عالي ….انا ميت مرة قلتلك تنفذي اللي اقلك عليه من غير نقاش فاهمة 

روح بضيق …فاهمة حضرتك 

انصرف الجميع ودلفت روح الي مكتب أسر 

أسر يرمقها بنظرات اعجاب من أعلي لاسفل والعكس 

روح بتوتر …فين الورق المهم حضرتك 

اقترب منها أسر وهمس …انتي لأمتي هتفضلي تكابري كده اكيد ليكي سكة ..ويحاول أن يقبلها ولكنها تقاومه بكل ما أوتيت من قوة .

روح …حرام عليك أنا مخطوبة ومكتوب كتابي وكمان شهر وهتجوز ارجوك ابعد عني طلعني من دماغك 

أسر …بهدوء …تؤ تؤ مستحيل تكوني لحد تاني انتي ليا انا وبس …وإذا به يضع رجله خلفها فتتعرقل وتقع أرضا 

فتمسك بمسدس يضعه علي طاولة مكتبه وتصوبه نحوه 

أسر …هههههههههه دا اكسيسوري يا حلوة مش بيموت..  .

اسمعي أنا متعودتش اني اعمل اي حاجة مع بنت غير برضاها …وأخرج أسر دفتر شيكاته وكتب شئ

أسر …دا شيك بنص مليون مقابل تكوني معايا لحد ما ازهق….قولتي ايه 

روح تنظر له بإحتقار شديد …حد قالك قبل كده أنه في حاجات ملهاش تمن ما ينفعش تشتريها بالفلوس

أسر ..  تؤ تؤ …كل حاجة بالفلوس ايه بقي اللي ما اقدرش اشتريه 

روح…الشرف الكرامة والعرض تمنهم الوحيد انك تحافظ عليهم 

نظر إليها أسر بتعجب كيف ترفض شابا وسيما  وغني مثله ويعرض عليها كل هذا المال 

وفجأة فتح لها باب المكتب 

أسر …اخرجي…بعصبية …يلا اخرجي 

هرولت روح للخارج راكدة 

_____________________________________

باااااااك

فريدة…بكت كنتي مخبية عليا كل دا ليه ليه ياروح كل ماكنت أسألك تقوليلي انك مبسوطة في شغالك

روح … عشان متحسيش بالذنب لانه بابكي ما رضيش يشغلني في شركته ..

حضنتها فريدة ….نامي دلوقتي يا حبيبتي وبكرة إن شاء الله هنعرف إذا كان السافل دا مات ولا لا اكيد الاخبار هتنتشر في كل الجرائد والتلفزيون ..بس مش هسيبك أنا معاكي …

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببتك صدفة للكاتبة فاطمة أحمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!