Uncategorized

رواية عشق الصخر الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء عصمت

 رواية عشق الصخر الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء عصمت

رواية عشق الصخر الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء عصمت

رواية عشق الصخر الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء عصمت

عشق: ممكن اعرف انت فرحان كده ليه اللي يشوفك دلوقتي ميشوفكش من كام دقيقة وانت بتضرب الشاب المسكين بكل همحية
صخر: اممممم شاب ومسكين!! لا وايه بضربة بهمجيه .. الشاب المسكين دا كان قاصد يخبطك انا شايفه بعيوني .. دا غير انه بيقولك ياقمر!! بيقول لـ مراتي انا كده
عشق بغيظ : وهو انا مش قمر ولا ايه؟ ولا انت بتعجبك الحاجات الملزقة وبس
صخر بتسليه: وهو فيه احلى من الحاجات الملزقه
عشق بغضب: تصدق بالله انت واحد قليل الادب وبنت عمك معندهاش ادب اصلا واقولك على حاجة طلقني ياصخر 
في نفس الوقت اللي نطقت فيه الكلمة دي كانوا وصلوا قدام الشالية نزلت من العربية بغضب ودخلت الشالية .. صخر نزل من العربية وشال الحاجة اللي اشتراها ودخل الشالية وحط الحاجة المطبخ وراح لـ عشق ومسكها من ايديها وبغضب قال: اقفي عندك وفهميني .. هي طلقني كلمة سهله على لسانك كده ليه؟! 
عشق بغضب: ومتبقاش سلهة ليه ان شاء الله! متنساش احنا اتجوزنا ازاي ومتنساش ان انا مبحبكش ولا عمري هحبك وجوزنا دا فترة مؤقتة واول ما الست شهور ينتهوا هنطلق ياصخر فـ متتجاوز حدودك
صخر: ما تجوز حدودي!! هقلك كلمة قولتهالك قبل كده وخليها حلقة في ودنك طلاق انا مبطلقش ولاخر نفس فيا هتكوني مراتي وبتاعتي انا وبس 
عشق بصريخ: انا مش مراتك ولا بتاعتك وعمرنا ماهنعيش زي اي اتنين متجوزبن انت قولت هنعيش مع بعض 6شهور ولو انا مرتحتش هنطلق وانا مش مستريحه ولا هرتاح طول مانا معاك .. وتقدر تروح للملزقه بتاعتك انما انا هطلقني .. افهم بقاا انا مبحبكش انا بحب سيـ
صخر بجنون كتم بوقها بـ أيده: متنطقيش كلمة انتي مش قدها ولا قد رده فعلي عليها ومتنسيش انك على زمة راجل .. راجل بجد وكل الهري اللي كنتي هتقوليه انا متاكد مليون في المية انه مش حقيقي وهـ تحبيني ياعشق بمزاجك او غصب عنك هـ تحبيني زي مانا بحبك
عشق عيونها وسعت بصدمة!! هو فعلا صخر اعترافلها بحبه ليها؟!!
صخر بتاكيد وهو ملاحظ صدمتها: ايوه بحبك بحبك من اول يوم شفتك فيه مش من دلوقتي لا خالص .. من زمان .. من وانتي عيله بضفاير .. انتي واصلة جويا لمرحلة علي قد ماهو احساس على قد ماهو اقتناع انك حته مني .. انا بحبك بجد .. بصي بلاش بحبك دي عشان هبقى بظلم اي حاجة جويا بالكلمة دي .. كلمة بحبك لا يمكن توصف مشاعري من ناحيتك ياعشقي .. انا استنيت كتير اووي عشان تكوني مراتي وبتاعتي وعندي استعداد استناكي تاني لحد ماتحبيني وهـ تحبيني
عشق: انت اكيد مجنون هتخليني اعيش معاك بالعافية ياصخر؟!! هتقبلها على نفسك؟!! نسيت وعدك ليا!!
صخر وهو بيبوسها من جبينها: ومين قالك اني نسيت وعدي ولا حتى هجبرك على حاجة بس في خلال الشهور الباقية مش هتقدري حتى  تتنفسي من غيري
زقته بغيظ وبعند قالت: دا لما تشوف قفاك انا لا يمكن احبك لاني ببساطه بكرهك
صخر ببتسامة مستفزة: طب خلي بالك بقى لـ الكره دا يتحول لحب وانتي مش واخده بالك
عشق بغضب دبت الارض برجليها وطلعت على اوضتها ودا خلى صخر يبتسم اكتر واكتر
وبمرح قال: البت دي بتموت فيا .. اه والله!!
____________ صلوا على النبي 
اما في اوضة عشق رايحة جاية بتوتر وعصبية وبتقول لنفسها: قال بيحبني قال هو في حد بيحب حد يعمل معاه اللي هو عامله معايا الكداب ده! بس لا يمكن احبه لا يمكن!! ان مكرهتكش في عشتك ياصخر مبقاش انا هخليك تلف حاولين نفسك زي الفرخة الدايخة لا وكمان انت اللي هتتحايل عليا عشان نطلق .. قال بيحبني قال مش كفاية قريبته الملزقه كانت بتحضنه ازاي .. انا غلطانة كان لازم اجبها من شعرها ازاي تعمل مع جوزي كده وانا واقفة اما بجحة بصحيح .. لا وصخر باشا واقف ولا على باله
بغضب نزلت لـ صخر تاني اللي كان قاعد باريحيه بيتفرج على التليفزيون
عشق بغضب وحده: علفكره انت قليل الادب ازاي تسمح بالملزقه دي تحضنك بالطريقة دي ولا انت متعود على كده!! انا مش هسمحلك تهين كرامتي قدام حد .. وافتكر اني قدام الناس مراتك
صخر بصلها بهدوء ورجع يتابع التليفزيون ودا عصب عشق اكتر واكتر .. راحت قفلت التليفزيون ووقفت قدام صخر وبغضب قالت: انا بكلمك على فكره
صخر بصلها كتير بنظرات وترتها ومره واحده ساحبها قعدت على رجله .. عشق شهقت بصدمة وبصتله بذهول وصخر عمزلها بتسليه حاولت تقوم بس حرفيا كان مكتفها بايديه 
عشق بخجل وصدمة: صخر انت اتجننت سبني
صخر وهو بيدفن وشه في شعرها: لا مش هسيبك انا مستريح كده
عشق بخجل وارتباك: صخر بجد احترم نفسك وسبني عيب كده والله
صخر وهو بيمرمغ وشه في شعرها: انا مش محترم اساسا وبطلي كلام عايزة اقولك على حاجة مهمة
عشق بتوتر: حاجة مهمة! بخصوص ايه؟!
صخر بتنهيدة: الملزقه
عشق بغضب حاولت تقوم: عشان تعرف انك قاصد تضايقني
صخر بتسليه: هو انتي بتغيري عليا ولا ايه
عشق بذهول: ا ايه؟ اغير عليك!! ومن ايه اصلا؟ هي مين دي اللي اغير منها لا بقولك انت انسان مش طبيعي بجد والله
صخر: اتهدي بقا يابت واسمعيني
عشق بغيظ: اتهدينا اتفضل قول
صخر اخد نفس عميق وقال: دينا تبقى طلقتي
عشق قامت من حجرة زي الملدوغة وبصدمة قالت: مراتك
صخر وقف قصدها: مش مراتي طالقتي في فرق
عشق بدموع: في كام كدبة لسه مخبيهم ياصخر 
صخر: انا مكدبتش عليكي ياعشق مكدبتش
عشق بصريخ: لا كدبت وكدبت كتير الاول في موضوع كريمة هانم ودلوقتي في الملزقة اللي طلعت طالقتك
صخر كان هـ يضحك من اخر جملة قالتها بس مسك نفسه: انا مكدبتش بردو لان ببساطة انتي مسالتنيش وانا مثلا جوابتك بـ اجابة مش صحيحة فـ انا مكدبتش
عشق: عذر اقبح من ذنب .. مجرد انك تكون عارف حاجة ومخبي عليا ومستغفلني فـ انت كدا بتكدب وانا مراتك ومن حقي اعرف كل حاجة عنك
صخر بتسليه: مش على اساس عايزة تطلقي
عشق بغيظ: انت مستفز ياصخر مستفزززز
صخر ببرود: لسانك ده عايز يقطع من حته اصله طويل اووي
عشق: محدش يقدر على فكره
صخر بعبث: اعتبر دي دعوة صريحة منك اني ابوسك
عشق بصدمة: اقسم بالله انت مش طبيعي مش معقول كل كلامة وتصرفاتك بتوصلها لحتت منحرفة زيك .. قليل الادب
صخر: مش قولتلك انا متربش اصلا احفظيها بقى
عشق: محدش هيربيك غيري ياصخر ياانا ياانت
صخر وهو بيبوس خدودها: انتي طبعا ياجميل
عشق: عاااااااااا متلمسنيييييييييش يابارد واعمل حسابك بكره هنرجع القصر مستحيل اقعد لوحدي مع واحد متحرش زيك
قالت كلمها وطلعت اوضتها تجهز شنطتها للرجوع لقصر السيوفي
صخر بدهشة: انا متحرش 
______________ 
في قصر السيوفي
كريمة وعلي ومريم قاعدين مع بعض في جنينة القصر
كريمة بتعب: صخر مااتصلش بيك ياعلي وقالك هيرجع امتى؟!
علي بهدوء: من جهه انه كلمني فـ احنا كل يوم بنكلم بعض بخصوص الشغل بس مفتحش موضوع هيرجع امتي دا
كريمة بدموع: حتى لما بيكلمني مبيجبش سيرة رجعوهم ولا سيرة عشق اصلا .. ياترى هيرجعوا هنا تاني ولا لا 
مريم وهي بطبط عليها: اكيد هيرجعوا هتلاقيه مستني عشق تهدى وتريح اعصبها وهيرجعوا علطول اطمني ياماما
علي: مريم معاها حق ياماما كريمة كلها وقت مش اكتر
كريمة: ان شاء الله انا هطلع استريح ف اوضتي شوية البيت بيتك ياعلي
مريم لسه هتعترض قاطعها علي: براحتك ياست الكل انا شوية وماشي
وفعلا كريمة طلعت اوضتها ومريم متبعاها بدموع قطع شوردها علي: بتعيطي ليه
مريم ببكاء: ماما بقت حابسه نفسها في اوضتها علطول وكل دا بسببي
علي: مش بسببك ولا حاجة انتي فعلا غلطتي لما اتسرعتي وخليتي عشق تعرف بطريقة مش ظريفة بس نيتك كانت خير ورده فعل عشق اعتقد كانت هتكون نفس اللي هي عملته .. هي عايزة وقتها وبكره ولا بعده هتلقيهم رجعوا .. بطلي عياط بقى وامسحي دموعك دي
______________
نريمان بصدمة: كريمة عايشة يامايا .. عايشة .. ومش بس كده لا دي تبقا مرات ابو صخر .. صخر السيوفي ممكن يكون عارف كل اللي حصل زمان اكيد مش هيسبني اكيد .. بس كريمة عايشة ازاي انا شوفتها بعيوني قاطعة النفس يالهوي لو كشف الحقيقة ناصر وقتها مش بعيد يقتلني اعمل ايه واتصرف ازاي انطقيييي انتي بارده كده ازاي
مايا بتفكير: اهدي يامامي عصبيتك دي مش هتفدنا بحاجة اهدي خلينا نلاقي حل في المصيبة دي
نريمان بشر: مفيش الا حل واحد
مايا بلهفة: ايه هو
نريمان بحقد: نقتل كريمة 
مايا بزهق: طبعا لا .. لو فعلا صخر عارف كل حاجة مش هيشك غير فينا انت ايه رايك ياسيف
سيف بـ ابتسامة خبيثة: تعجبني دماغك يامايا .. بس انا عندي فكره هتعجبكم
نريمان بلهفه: ايه هي
سيف بشر: اقولكم
وحكالهم كل تفاصيل خطته
مايا بأعجاب: يخربيت تفكيرك .. سمم
سيف بغمزه: تلميذك
________________
صخر وعشق جهزوا شناطهم واستعدوا للعودة لقصر السيوفي .. طول الطريق وعشق متجاهله صخر تماما رغم انه طول الوقت بيشاكسها بس هي منفضاله وده غيظه جدااا بس بيحاول ميبينش
بمرور الوقت وصلوا قصر السيوفي ودخلوا البيت بس اتفاجئوا باللي شافوه
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت معملي للكاتبة شهد خالد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!