Uncategorized

رواية عشقت الأدهم الحلقة السابعة عشر 17 بقلم ملك ماهر

رواية عشقت الأدهم الحلقة السابعة عشر 17 بقلم ملك ماهر 

رواية عشقت الأدهم الحلقة السابعة عشر 17 بقلم ملك ماهر 

رواية عشقت الأدهم الحلقة السابعة عشر 17 بقلم ملك ماهر 

ف الكافيتيريا…

رقيه:م بدري يختي

هند:مجيتيش امبارح ليه

رقيه:كنت عتد خالتي

هند:خالتك اللي بيتها علي اول شارعكوا

رقيه:احمم هي

هند:تمام يرقيه

ادهم:خلاص بقا يهند

هند:مالي يعني م نا كويسه هو نا اتكلمت

ادهم:طيب ايه رايك اجيب باقي العيال ونقعد كلنا ع ترابيزه واحده وناكل سوا لان مينفعش اسيبهم واقعد هنا ولو روحت هناك هسيبك ف نضم الطرفين احسن

هند:تمام مستنياك

ذهب ادهم الي اصدقاءه

مازن:اللي واكله عقلك

يزن:اهو مبقيناش نشوف وشه غير كل فين وفين وحتي لسه معملش الخطوبه

ادهم:مالكو يجدعان

عبدالرحمن:مخاصمينك متكلمناش

كريم:ايوه متكلمناش روح شوف كنت فين

ادهم:ده نا حتي كنت هعزمكوا علي اكل

يزن:متبطلو اڤوره يجدعان هو كلكو ع الواد الغلبان دهه تعالي يبني سيبك منهم هتاكلنا ايه 

ادهم:لا م احنا مش هناكل لوحدنا

يزن:هناكل جماعه ولا ايه مشفاهم

ادهم:احنا هناكل جماعه فعلا

يزن:انت عازم الدكاتره عشان ينجحونا ولا اي

ادهم:لا مش كده

يزن:امال ازاي لامؤاخذه

ادهم وهو يشير علي ترابيزه هند:شايفين الترابيزه الحلوه دي

كريم:يارب اكون اتعميت ولا اني شوفت صح

ادهم:لا شوفت صح وبينا يلا

كريم:يارب اكون سمعت غلط ولا انه يكون اللي فبالي

ادهم:هو يلا

كريم:انت عايزني اقعد انا ورقيه علي ترابيزه واحده

ادهم:نفسي افهم كل اما تشوفوا بعض بتتخانقوا ليه

كريم:لا هي بتطيقني ولا نا بقبلها

ادهم:تمام يلا هنروح

ذهبوا جميعاا لهند..

رقيه لكريم بقرف:منور

كريم:عارف

ادهم:عاوزين الجو يبقي لطيف مش خناق

كريم:انت عارف اني مش طايقها ومع ذلك جبتني

رقيه:انا اللي دايبه ف دباديبك يولا

كريم:انتي تطولي اني ابصلك اصلا

رقيه:ده انت تتمني شحال ان بس نص مصر بتجري ورايا من حلاوتي

كريم:حلاوتك اهه طب اتلهي بس اتلهي

هند:خلااااااص كفايه جبتولي صداع

يزن:المهم بردو انا جعان هتاكلوني ايه ف ام الليله السوده دي

رقيه:اهي دي الناس اللي بتفهم

يزن:حبيبة قلبي وربنا

رقيه:روحي روحي روحي

يزن:قلبااااي

رقيه:لا كفايه كده هيفهموا غلط

طلبو الاكل وطبعا رقيه ويزن طلبو الضعف

يزن:بما اننا جايبين اكل كتير و…

كريم:اتكلم عن نفسك

يزن:انا بكلم رقيه انت رقيه ي اخ…المهم تيجي نعمل سباق ونشوف مين اللي هيكسب

رقيه:واللي هيخسر هيعزم التاني وصحابو علي عصير لمون بالنعناع

يزن:موافق

رقيه:شغل الستوب واتش يبني

كريم:خلي حد من عندك يشغل لان اللي هيخلص الاكل ف وقت اقل هو اللي هيكسب

مريم:انا هشغلهولك يرقيه يلا

1

2

3

بدأو وكل واحد بياكل بسرعه

رقيه وهي في فمها الطعام:اتتلم يلا

كريم:اتتلم ايه بس كمل يبني

هند:رقيه فاضلك ساندوتش والبيبس يلاا

رقيه:اصبري يبومه انا تعبت

هند:عصير اللمون بالنعناع يرقيه اوعي تستسلمي

رقيه:عندك حق جايالك يحبيبي

يزن كان ف اخر لقمه ورقيه فاضلها ربع الساندوتش قامت واكلاه كله وشربت البيبس تبلع وبكده الاتنين تعادلو خلصو ف7دقايق و45ثانيه

رقيه:اه ياني اعزمني يلا

يزن:اعزميني نتي كمان

رقيه:انت الراجل يشلحف

يزن:هو عشان الراجل هعزمك

رقيه:جدعنه مني هجيبلك باكو لبان

يزن:اجدع حد شوفتوا ف حياتي

رقيه:عشان تعرف بس

ادهم:خلاص هطَفحْكوا انا

رقيه:اجدع حد شوفتوا ف حياتي

ادهم بغمزه:عدوا الجمايل بس ايه رايكو نروح المول كلنا كدهه!

رقيه:فكره حلوه بس هتاكلوني!

هند:رقيه انتي لسه طافحه والمشكله انه مبيبانش

رقيه:احسديني كمان وكمان المهم لو هنروح حد يرن علي امي يقولها ل تفكر اني اتخطفت ولا حاجه

مريم:وامي نا كمان ل تفكر ان حد خد اعضائي ولا حاجه

سهيله:والعبدلله لاحسن انا لو اتاخرت خمس دقايق احتمال اروح الاقي امي عملت الصوان والناس بتصوت عليا اصلا

هند:هي امي لاقياني علي باب جامع يجماعه دي بتقولي مشوفش وشك غير بعد المغرب

ادهم:حصل حصل ونا شاهد

هند:واهو الاخ ده كان حاضر

رقيه:طب بينا علي بيتنا يلا

ادهم:رقيه احنا ماخدناش المحاضره اللي المفروض نكون فيها من نص ساعه اصلا يلا فين بس

رقيه:نهار اسوح احنا نسينا المحاضره الا هو احنا كان علينا مين صحيح

مريم:علي ما اتذكر دكتوره جديده اسمها سهر وشكلها هتطردنا المحاضره الجايه بعون الله لان دي اول محاضره ليها ف القسم بتاعنا واحنا محضرناهاش

مازن:هي اول مره نتطرد يعني احنا من ساعة م عرفناكو واحنا بنتطرد علطول

سهيله:والله يبني احنا كنا دحيحه من ساعة مش شوفنا خلقكوا دي واحنا مبقيناش نفتح ولا ماده لاي دكتور

عبدالرحمن:احنا ربنا ياخدنا

كلهم في صوت واحد:آمين

رقيه:احنا مش هنروح بيتنا ولا اي

يزن:رقيه انتي محضره حد ياخد اعضائنا هناك

رقيه:لا ليه

يزن:اصلك مستعجله اوي ي اما فاتحه بيتكوا شقه مفروشه تقريباا

رقيه:فشرر بيتنا اشرف من الشرف اشحال مكناش ساكنين ف الدور التالت بيطل علي الشارع ومناظر خلابه زي الارض اللي قدامنا مزروع فيها بصل وهكذا يعني وعم محمد بتاع الروبابيكيا بيعدي من تحت بيتنا كل يوم والله من غيروا انا مكنتش هصحي اصلا ربنا يخليهولنا

يزن:طب بينا علي بيت رقيه يجماعه واتصلي علي امك خليها تعملنا اكل

رقيه:اعتبروا حصل يزعامه

يزن:شالله يخليكي

ادهم:بما ان باقي المحاضرات ملهاش لازمه وكمان هتخلص علي العصر ف بينا علي بيت رقيه يجماعه

رقيه:خلصانه يلا

خرجوا جميعا من الكافيتيريا ولفتو انظار الجميع لانهم كانو كثير كان ادهم ويزن وكريم ومازن وعبدالرحمن يرتدون نظاراتهم الشمسيه ويمشون في الخلف وهند ورقيه ومريم وسهيله ف الامام وكانو ايضا يرتدون نظارات شمسيه وحقائبهم واتجه كل واحد من الشباب الي سيارته ماعدا ادهم الذي اخذ كل اصدقاء هند معه ف السياره وكان ادهم في الامام والباقي في الخلف يتبعونه لان رقيه تركب مع ادهم وتصف له الطريق

مجموعه من البنات…

***شايفه ماشيين ازاي يختي

**# واخدين الحظ كله وادي هند واخده ادهم والباقي هياخد بعضه

***ازاي دول خمس شباب ودول اربعه

**# يستي واحنا مالنا دول واخدين احلي شباب اللي جامعه كلها هتموت من نظره منهم ودول ماشيين معاهم عادي كدا

***هنشوف هيحصل ايه بعدين

ف سياره ادهم…

رقيه:ايوه خش من هناهو

ادهم:هنتحشر هنا الشارع ده ضيق

رقيه:بيتهيألك لانك شايفه من بعيد ده يدخل فيه فيل دهه

ادهم:اما نشوف

رقيه:يخي ثق فيا ولو لمره واحده

هند:ذا كان انا مش واثقه فيكي

رقيه:حسبي الله ونعم الوكيل فيكو كلكو

وصلو الي الداخل والسيارات لفتت انظار الماريين وكل الموجودين ف الشارع ونزلو جميعا بطلتهم الرائعه

ادهم:فين عمارتكوا يرقيه

رقيه وهي تشير له:متلقحه اهي

ادهم:والله العماره دي مكانها مش هنا المفروض تتحط ف مصر الجديده مثلا او اكتوبر الحتت النضيفه دي

رقيه:ومالو شارعنا يخويا العيال الصغيره اللي فيه برقبتكوا

ادهم:اه م نا واخد بالي

رقيه وهي تنادي الي احدي الاطفال:خد ياض ي بليه

بليه:عايزه ايه يرقيه

رقيه:قلب رقيه اطلع قول لامي تبص م البلكونه

بليه:هتديني كام

رقيه:كلب ماديات وربنا خد2جنيه اهم

بليه:فوريره

كريم:بيحترموكي اوي

رقيه بثقه:جداا انت مش شايف ولا ايي

سمعت رقيه صوت من الاعلي واتنفضت ومسكت ف هند 

رقيه:ازيك يست الحبايب

ناديه(ام رقيه):مين دول يرقيه انتو مخطوفين ولا اي يبت

رقيه وهي تشير علي ادهم:مخطوفين ايه بس يماما ده خطيب هند اللي قولتلك عليه ودول صحابه

ناديه بفرحه:بجد طب اطلعو اطلعو خلوني اسلم عليه

ادهم بابتسامه:امك دي عسل اوي مش شبهك

رقيه:ايوت عارفه عارفه

طلعو الي فوق ولكن اوقفهم صوت جارتهم حسناء:رايحه فين يرقيه

رقيه:طالعه بيتنا عندك مانع

حسناء:انتي وكل الشباب الحلوه دي

يزن:والله انتي اللي حلوه

رقيه وهي تضرب يزن في بطنه:اتلم

يزن بوجع:اهه يبنتالمجنونه

حسناء:مقولتليش برضو

رقيه:انتي عايزه ايه ي حسناء م الاخر كده

حسناء:تتفضلو اعملكو عصير ولا حاجه

هند وهي تمسك في يد ادهم:لا مش فاضيين ي حسناء والله اصل نا طالعه نا وخطيبي وصحابو لطنط ناديه اصلها عاوزه تسلم عليه

حسناء بغل:خطيبك يهند اهه هو انتي اتخطبتي

هند:الخميس الجاي ان شاء الله 

حسناء:اهاا مبروك بس مش لايق عليكي

هند لسه هترد بس مريم سبقتها

مريم:شكلك بصورم وهتتعبينا يلا يجدعان انا تعبت من السلم

ضحكو جميعا بصوتهم كله وذهبوا لفوق

ناديه بترحاب شديد:اتفضلو يحبايبي

رقيه:عاملين اكل ايه النهارده اصل نا والحج ده هفتانين وكانت تشير علي يزن

يزن بحزن مصطنع:اهه والله هفتانين وهنموت من الجوع والعيال دي مش خلونا ناكل

كانو جميعا ينظرون لهم بصدمه

ناديه بشفقه:يحبه عيني من عنيا ثواني والاكل هيكون جاهز

رقيه وهي تصافح يزن:تمثيل رائع جداا يبو الصحاب

يزن:لا انا اعجبك اوي

كريم:ده انتو ناقص تاكلونا

ناديه:تعالو يولاد كلكو يلا

ادهم:شكرا والله لسه واكلين كلنا

يزن وهو يضربه:هما كلو انما انا والغلبانه دي لا

ناديه:لا كلو هياكل

رقيه:علفكره الاكل اللي امي بتحطه لازم يخلص كله واللي مش هيخلصو هتاكلهولو بالعافيه

يزن:قد ايه امك دي عظيمه 

انتهوا من الاكل وشربوا العصير..

ناديه:انهو بقي خطيب هند

ادهم بابتسامه:انا

ناديه:بسم الله ماشاءالله لايقين علي بعض يحبيبي

ادهم:تسلمي

ناديه:الا جايين كلكو ليه كدا اول مره اشوفكوا يعني اكيد فيه مصيبه

كريم:هي مش مصيبه اوي يعني 

ادهم:احنا عاوزين رقيه تلت اربع ساعات كده

ناديه:هتخطفوها ولا اي انا مستغنيه عنها اه بس مش للدرجادي

ادهم بضحك:لا هنروح المول كلنا نشتري حجات ونجيب فستان هند وبدلتي ونتفسح شويه وهجيبهالك سليمه

ناديه:اذا كان كده ماشي

سمعوا صوت يقول رقيه التفتو جميعا الي مصدر الصوت ووجودا طفل جميل يتجه لرقيه

رقيه:قلب خالتو يناس تعالي سلم

سلم علي الكل ولكن وهو عند كريم رقيه قالتله

رقيه:تف علي عمو يحبيبي

مروان:مث كده عيب

رقيه:لا عمو ده مش عيب

كريم:والله اما ننزل بس

رقيه:بصي ياما بيقول ايه

كريم:اما ننزل بس هجيبلك شاورما

رقيه:بينا يلا

نزلو جميعاا واتجهوا لمنزل مريم..

يتبع..

لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية أحببتك صدفة للكاتبة حبيبة كوكب.

‫6 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!