Uncategorized

رواية بائعة الورد الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء ابراهيم

 رواية بائعة الورد الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء ابراهيم

وصل إلي القاهره بسلام يوسف وياسمين وسالم بعد أن اصر علي السفر معه واتفق مع ياسمين أن تقابله بروضه وأمام العماره التي تسكن بها ياسمين نزلت من السيارة ودلفت إلي السكن بعد أن ودعتهما ..
صعدت الدرج ووصلت أمام شقه الحجه وداد وطرقت الباب عده طرقات بعد لحظات فتحت لها بنت صغيره .
ياسمين: مساء الخير ياحبيبتي اومال الحجه وداد فين وانتي مين بقي ياقمر.
البنت: انا رفيده اخت روضه وانتي مين.
ياسمين: اهلا وسهلا بيكي ياقمر تعرفي أن روضه تبقي صاحبتي جدا وكمان كلمتني عنك كتير وعن رامي 
رفيده: انتي تعرفي رامي كمان ده واد غلس وبياخد مني الشكولاته.
ياسمين: ههههه انا هاجيبلك احلي شوكولاته وكتير اوي اوي.
تنادي سيده وهي تأتي من الداخل تقول يابت يارفيده بترغي مع مين ده كله..معلش يابنتي اهلا وسهلا بيكي خير.
ياسمين: ولا يهمك ياطنط انا ياسمين ساكنه هنا وكنت مسافره ولسه راجعه فكنت عايزه ادي خبر للحجه وداد وأسلم عليها اكيد حضرتك والده روضه صح.
رحمه: ايوه ياحبيبتي اتفضلي الحجه وداد قاعده في البلكونه وانا عارفاكي ياسمين دي روضه طول الوقت بتحكيلي عليكي.
تركت ياسمين حقيبتها ودخلت للحجه وداد سلمت عليها وجلست بصحبتهم وبعد فتره من الوقت جاءت روضه من الجامعه وتفاجأت بوجود والدتها 
روضه: ماما حبيبتي حمدالله علي السلامه وحشتيني اوي وانت يارفيده عامله ايه وياسو كمان وصلت ده ايه الحلاوه دي.
رحمه: الله يسلمك ياقلب امك اعمل ايه وحشتيني جدا وقولت اجي اشوفك وكمان أسلم علي الحجه وداد.
روضه: احلي حاجه عملتيها ياماما وفين الواد رامي .
رحمه: رامي اول ما وصلنا دخل نام البيه كان سهران وصحينا بدري عشان السفر.
ياسمين؛ طبعا من لاقي أحبابه نسي أصحابه مش كده ولا ايه.
روضه: ياسو ياقلبي حمدالله على سلامتك وحشتيني اوي والله كنت حاسه بفراغ من غيرك وكان اغلب الوقت بنزل عند الحجه وداد.
الحجه وداد: ربنا يخليكوا لبعض يابنات ويحفظكم من كل شر.
أمن الجميع علي دعوتها وجلسوا جميعا يضحكون ويتبادلون الأحاديث في جو رائع .
بشقه يوسف كان يجلس سالم في البلكونه يستمتع بالنظر الي النيل ومنظر القمر الساطع في السماء دخل عليه يوسف يحمل بيده صينيه عليها بعض الساندوتشات وكوبين من العصير الطازج.
يوسف: اللي واخد عقلك ياعمنا.
سالم: يارب يتهنا بيه المنظر تحفه ياجو شكل النيل وهو حاضن ضوء القمر مع شكل السفن وانوارها مزهل.
يوسف: لا انت حالتك صعبه اوي اهدي كده وقول هديت انت لسه في أولها وشكلك كده اومال هاتبقي عامل ايه لو هي معجبه بيك أو صرحت بحبها.
سالم: انا نفسي مش عارف حصلي ايه اول مره بنت تعمل فيه كده مع اني عرفت بنات كتير ايام الجامعه.
يوسف: الحب الحقيقي هو اللي بيلمس القلب من غير اسباب ولا مقدمات انا من اول يوم اتولدت فيه ياسمين وانا بحبها اوقات كنت بقول لنفسي يمكن حب اطفال وبعدها مراهقه لكن كل ما بنكبر بيكبر الحب معانا .
سالم: الحب حلو اوي كده يايوسف .
يوسف: الحب اجمل حاجه في الدنيا مش بين الحبيبن بس حب الإخوات جميل حب الاب والام ،حب الاصدقاء ، وأجمل حب في الدنيا هو حب ربنا .
سالم: تعرف اني عمري ما حسيت بحب الاب رغم أن افعال بابا بتقول أنه بيحبني اكتر من ماما ونغم لكن صدقني يايوسف عمري ما حسيت بالحب ده وانا بحاول اعوض ماما ونغم عن اللي بيعمله بابا والحمدلله أن نغم ربنا رزقها بمعتصم .
يوسف: انت قلبتها دراما ليه ياجدع وبعدين احنا كلنا معاك اهووو وبنحبك علي فكره وانا بتمني روضه تبقي من نصيبك لأنها تستاهل واحد جدع زيك.
سالم: حبيبي يايوسف والله انت اخويا وصاحبي مش ابن عمي بس.
يوسف: طيب يالا بقي ندخل ننام عشان عندي شغل الصبح وكمان حضرتك المفروض تروح محل الورد بتاع ياسمين.
سالم: يالا بينا وتصبح علي خير يارب.
**”””””””***”””””***””””””***””””***”””””**
في احدي الديسكوهات كان تامر يسهر مع مجموعه من أصدقائه الفاسدين يشربون ما حرم الله ويذهب العقل.
تامر: انا هتجنن لو مانجحتش السنه دي وابويا مستحلفلي ومش عارف اهبب ايه.
أحد أصدقائه: ياعم انت هاتفوقنا ليه مافكك من السيره دي يعني هناخد منها ايه.
صديق اخر: انت مكبر الدنيا اوي ياعم تامر لاغي بت من البنات الدحاحه وهي تظبطك
تامر: لا انا ماشي في حوار كده لو ظبط هاتبقي فله اوي انا هاقوم امشي وماتقلقوش الحساب خالص سلامووووز.
تركهم تامر وخرج صعد سيارته وتحرك ليعود الي منزله وبعد وقت قصير وصل الي الفيلا  ودخل بهدوء شديد وأثناء صعوده علي الدرج أحد أضاء الانوار وقال بصوت عالي… البيه كان سهران لحد دلوقتي فين.
تامر وقف بصدمه فهو لا يعلم بوجود والده في الفيلا وألتفت له وقال..بابا انت هنا بتعمل ايه 
منير والد تامر: هنا بعمل ايه ازاي يا استاذ انت كمان مش عارف اني رجعت من السفر 
تامر: طيب يابابا حمدالله على سلامتك انا مش شايف أقدامي وعايز انام بكره نكمل كلامنا.
اقترب منه والده وأعطاه قلم علي وجهه وقال: وكمان شارب انت ايه يابني حرام عليك يعني لا أنت فالح في كليتك وكمان بتغضب ربنا حسبي الله ونعم الوكيل فيك.
تامر: انت بتضربني يابابا وبعدين من أمتي وانت بتهتم بيا ولا اهمك في حاجه ولا كل اللي هامك شكلك وسط الناس واه شارب وماحدش في الدنيا دي يقدر يمنعني من حاجه انا عاوزها.
منير: اطلع بره ياكلب ومش عايز اشوف وشك تاني غير وانت بني آدم محترم وجد مش عيل مستهتر زيك.
خرج تامر مسرعا وصعد سيارته وتحرك بها بسرعه جنونيه وهو سائق بسرعه جاءت سياره من شارع موازي وحصل تصادم قوي .
_______________________
 صباح اليوم التالي في بيت الحج قاسم الشناوي كانت تجلس الحجه حسيبه في الجنينه تنتظر تحضير الإفطار فهما من وقت الي اخر يتناولون الفطار في جنينه البيت.
مني: تحبي اجيبلك كوبايه حليب بالعسل قبل الفطار.
الحجه حسيبه: لا يابتي هاستني نفطروا كلنا مع بعض وماتنسيش يامني الجبنه القريش للحج ده الدكتور موصي عليها.
لبني: ماتخافيش ياما الحجه الجبنه اول حاجه حطيتها علي الفطور وإلهام جايبه الفطير والعسل ونغم طلعت تنادي عليهم.
الحجه حسيبه: ربنا يباركلكم ويسعدكم اوعاكي يالبني تنسي تشيعي للبت عشان تجيب القماش للعرايس.
مني: مش لسه بدري ياما علي القماش يعني نستني لما العمال يشطبوا الجناح لكل عريس وعروسه وبعدها نختار.
لبني: ولا بدري ولا حاجه احنا هانجيب قماش التنجيد والملايات والفوط ومفارش السرير ونخلي الستاير وباقي الفرش بعد التشطيب.
الحجه حسيبه: كلامك زين يالبني . 
بالداخل كان يجلس الحج قاسم مع أولاده طاهر ومحمود 
طاهر: ايوه ياابوي بس صحتك خليك النهارده مرتاح واني ومحمود نروح المزاد ولا ايه يامحمود ماتتكلم عاد.
محمود: والله اني عايز اقول أكده بس خابر ابوي زين وكيف بيفكر 
الحج قاسم: اني صحتي كيف الفرس وخابر بعمل ايه ومابعملش ايه ويالا بزياده لت الحريم ونطلعوا ناكلوا لقمه ونلحق المزاد من أوله
طاهر: بخاطرك يا ابوي بس ماتعرفيش مين داخل المزاد 
الحج قاسم: ربنا يبارك في معتصم سأل وعرف مين داخل وكمان المزاد اخر كام
محمود: ربنا يحميه واني عامل حسابي نخلصه علي ربع مليون .
الحج قاسم: زين السعر ده ولو حد زود حلال عليه اني داخل بس عشان اعرف الكل أن شركه الشناوي أساس في كل مزاد حتي لو مرسيش علينا.
__________&&________
 في فيلا الاسيوطي والد تامر رن جرس الهاتف وقامت أحد الشغالات بالرد علي المتصل وطلب التحدث للسيد منير الاسيوطي والد تامر.
ذهب الخادمه وطرقت باب المكتب وقالت للسيد منير في شخص يريد التحدث إليه رفع منير سماعه الهاتف .
منير: الو ايوه انا منير والد تامر مين حضرتك.
المتصل: انا بكلم حضرتك من المستشفى بخصوص ابنك هو عمل حادثه ومحتاجين حضرتك لانه لازم يدخل العمليات.
منير: انت بتقول ايه ابني طيب هو في مستشفى ايه انا جاي حالا.
بعد دقائق وصل منير والد تامر الي المستشفي وقابل الطبيب وسأله عن حاله ابنه.
الطبيب: حالته خطره ولازم ادخل جراحي فورا ومحتاج حضرتك تمضي علي الإقرار ده.
منير: هامضي طبعا وارجوك يادكتور تعمل اي حاجه المهم يقوم بالسلامه وعايز اشوفه 
الطبيب: للاسف مش هينفع تشوفه دلوقتي لأننا بنجهزه للعمليه.
ترك الطبيب منير وذهب لإجراء العمليه جلس منير أمام غرفه العمليات ينتظر ابنه وطلب من أحد الممرضات مصحف ليقرأ بعض آيات القرآن
استغرقت العمليه فوق الثلاث ساعات وخرج الطبيب وقف منير وقال…خير يادكتور طمني
الطبيب: أن شاء الله خير هو حاليا لسه تحت تأثير البنج والنتيجه هانعرفها اول ما يفوق .
منير: انت تقصد ايه ابني حصله حاجه.
الطبيب: احنا عملنا اللي علينا والباقي في ايدين ربنا الحادثه كانت صعبه والعمليه كبيره واحتمال كبير تأثر رجله لكن احب اقولك أنها مجرد احتمالات مش هانعرف غير لما يفوق.
مرت ساعات بعد إجراء الجراحه وانتقل تامر الي غرفه مخصصه له وبدأ يستدعي وعيه وفتح عينيه قليلا وتحدث بصوت منخفض.
تامر: ب ا ب ا……..
الممرضه: من فضلك ماتتكلمش انت لسه فايق من عمليه كبيره ارتاح وانا هنادي علي الدكتور.
تامر: عمليه ايه وبدأ يتألم ….
دخلت الطبيب ومعه الممرضه ووالده 
الطبيب: حمدالله على سلامتك يا بطل مش تسوق علي مهلك 
منير: تامر حبيبي الف سلامه عليك يابني كده ياتامر تقلقني عليك.
تامر: بابا سامحني انا ماقصدش اللي قولته
منير: ارتاح يابني عشان الدكتور يطمنا عليك وانا مسامحك ياحبيبي بس قوم بالسلامه.
الطبيب بدأ بالكشف عليه والاطمئنان علي العمليه وأثناء الكشف قال تامر ..انا مصدع اوي يادكتور وحاسس برجلي منمله ومش قادر احركها
الطبيب: اطمن ده طبيعي بعد العمليه وانا حاليا هاديك حقنه تسكن الالم وبكره الصبح اطمن عليك الف سلامه علي ابن حضرتك يامنير بيه وياريت تعدي عليه في مكتبي ندردش شويه 
منير: اكيد طبعا يادكتور ومتشكر لحضرتك 
تامر: بابا ممكن اطلب منك طلب ……
##########################
بمحل الورد كانت ياسمين ترتب الزهور وتتابع الطلبات التي وردت الي المحل وجاءت شدوي وروضه يحملون طعام لهم.
ياسمين؛ علي فكره بقي انتوا اتأخرتوا اوي عليه وعندي اربع اوردرات مهمين ومش عارفه أنجز في حاجه.
شدوي: الحق عليه قولت نجيب أكل ونيجي عشان اكيد جوعتي.
ياسمين: انتي بتقولي فيها انا فعلا هموت من الجوع لكن الشغل كتير اخلص الاول 
روضه: ايه ده معظم الطلبات لرجال أعمال والعنوان لمستشفى واحده هو حد مهم ولا فنان اللي رايحله الورد ده.
دخل سالم وقال يعني حتي ده بتقري فيه ماتهدي ياحجه.
روضه: انت مين يابتاع انت وايه اللي جابك هنا انت مش بتحرم بقي .
سالم: بت انتي اتلمي احسنلك وانا ايه اللي جابني ولا انتي اللي بتعملي ايه هنا.
روضه: بت في عينك ياحيوان انت وبعدين ده محل الورد بتاعي انا وصحابي.
سالم: بتاع ايه ياماما سمعيني كده تاني انتي شكلك عبيطه ولا هبله 
روضه؛ تعرف لو نطقت حرف تاني انا هعمل فيك ممكن ازرعك مكانك.
سالم: لا ده انتي عايزه تتربي وا وا وا.
ياسمين: بااااااس ايه انت وهي ماتسكتوا شويه في ايه 
سالم وروضه في صوت واحد ايه ده انتي تعرفيه/ تعرفيها.
ياسمين: اهدوا كده خليني اعرفكم ببعض ده سالم ابن عمي ودي روضه صاحبتي ودي شدوي 
شدوي: اهلا بيك ياسالم بس تاني ايه انتوا اتقابلتوا قبل كده.
روضه: ماهو ده اللي حاكيتلك عليه وانا نازله من العماره والله ماعرفش انك ابن عم ياسمين بس ما انت اللي بجح اوي.
سالم: رجعنا تاني لطوله اللسان ما خلصنا بقي وبعدين انتي اللي دخلتي فيه زي القطر يومها وانا اللي كنت بلحقك قبل ماتوقعي.
شدوي: خلاص بقي ياجماعه حصل خير خلينا نقعد نأكل ونخلص البوكيهات دي وكمان عشان عندي ليكم خبر مهم.
ياسمين؛ ياريت بس ايه هو الموضوع المهم.
شدوي؛ دكتور سراج طلب ايدي من فادي وجاي يقابل بابي يوم الجمعه .
ياسمين وروضه واااااااااو مبروووووك ياشوشو ايوه بقي ……..
يتبع..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية طلب صداقة للكاتبة مي علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!