روايات

رواية حب وانتقام صقر الفصل العاشر 10 بقلم إسراء أبو شنب

رواية حب وانتقام صقر الفصل العاشر 10 بقلم إسراء أبو شنب

رواية حب وانتقام صقر الجزء العاشر

رواية حب وانتقام صقر البارت العاشر

رواية حب وانتقام صقر
رواية حب وانتقام صقر

رواية حب وانتقام صقر الحلقة العاشرة

يا اسيا انتي يابت قالتها امل وهي تسير ناحيه اسيا
امنيه استغربت من شكل اسيا
امل : اسيا مالك
اسيا بغضب مكبوت اقعدى انتي كده وبس وهتفهمي كل حاجه
ثم جلست امنيه علي المقعد المجاور لاسيا ثم نظرت ناحيه اتجاه التي تركز عليه اسيا
امل : الحقي الحقي يا اسيا يخربيت اهله اي المدير ال بيعملوا ده الله يخربيته
اسيا وقد طفح بها الكيل ثم ذهبت الي ناحيه المدير
المدير : انتي مقرفه انا مش بطيقك كان يوجه كلامه الي زوجته فهي تعمل معاه في الحضانة ثم رفع يده عليها وكاد أن يضربها أغلقت زوجته أعينها باستسلام
فجاه اسيا مسكت ذراعه
فنظر خلفه بغضب
اسيا بغضب عارم: انت ازاى تمد يدك عليها ومين سمحلك تعمل كده هي تقربلك علشان تعمل معاها كده حتي لو تقربلها محدش عطاك الاذن ترفع إيدك عليها
المدير رءوف : وانتي مالك اي ال يدخلك في حاجه مالكيش دعوه بيها
اسيا بغضب : وانت محدش علمك انو اي راجل يمد يده على وحده ست ثم كملت باستهزاء ميبقاش راجل يا سياده المدير المحترم
زوجته ناديه : خلاص يا بنتي حصل خير انا متعوضه منه علكده
اتجه اسيا نحوها ثم طبطت علي كتفها قائله :, ممكن لو سمحتي تجي اقعد معاكي عشر دقائق بس
ناديه بابتسامة بسيطه : طبعا تعالي يا بنتي
رؤوف : اي في هي وكاله من غير بواب ولا اي ايه هو ال انتوا هتقعدو ده والشغل مين هيشتغلوا حضرتكم
اسيا بنفاذ صبر ولكان حاولت السيطره علي أعصابها
اسيا بسخريه : هو حضرتك اتعميت ولا في غيبوبة احنا لسه في البريك ولسه فاضل عليه ربع ساعه تمام يعني احنا مش في ساعه عمل ولا حضرتك مش عارف القوانين انا ال هعلمهالك يا مدير يا محترم
رؤوف بغلب من جراءة اسيا
ماشي اتفضلوا وفضل يلعن اسيا في سره ثم اكمل بوقاحه وبجاحه
رؤوف : بس ما يمنعش انها صاروخ وجميله اوى ادى النسوان ال بحق وحقيقي مش انا متجوز جعفر
ثم ذهب إلي مكتيه وظل يراقب اسيا وناديه
عند اسيا وناديه
اسيا اتفضلي حضرتك اقعدى وشدت لها الكرسي لتجلس عليه ناديه
اسيا بهدوء عكس ما بداخلها
: ممكن افهم اي في بينكم وليه بيعملك المعاملة الوحشه ده انا عارفه انو ده حاجه تخصكم انتوا ومينفعش ادخل ما بينكم بس لما يبقي الجوز مش بيحترم زوجته للحد ده كان لازم ادخل واي حد مكاني كان هيداخل
ناديه ببكاء : انا يا بنتي اتعوض منه علكده فمعدتش تفرق معايا
اسيا باندهاش من هذه المراه العجيبة كيف تسمح له يتطوال بيده عليها ويسب فيها بأبشع الألفاظ
اسيا : ازاى يعنى !؟؟؟
ناديه بانكسار : هو دائما يضرب ويهين فيا ده كله علشان ربنا مكرمنيش لحد دلوقتي وجبتله الاولاد ال كان نفسه فيها
اسيا : بس ده حكمه ربنا وربنا ال بيجيب ويدى الواحد وبعدين ربنا بيعوض علي الإنسان حاجات كتير ربنا كريم ومش بيسيب عباده
ناديه : دائما بقوله كده وهو مفهوش فائده انا مش بايديا حاجه غير الدعاء وبس
اسيا : ربنا يكرمك ويعوض عليكي بس برضه ده مش سبب انه كل شويه يضرب ويزلك بالشكل ده
ناديه بحزن : خلاص انا مش عوزاه انا كرهته كرهه العمه انا بحمد ربنا انه مرزقنيش بطفل منه علشان عارفه كان هياخد طبع وأسلوب أبوه ثم مسحت دموعها بايديها ثم كملت سبحان الله ربنا عنده الخير كله
اسيا : طيب واي اللي جبرك تقعدى معاه
ناديه نظرت نظره انكسار لاسيا قائله
ناديه : ببساطه ضيعت ال ورأى وال قدامي من سذاجتي وهبلي ثم ضحكت بانكسار أو تقولي من حبي ليه عملت حاجات كتير وانا مش بوعي من حبي ليه
اسيا في سرها ياااااه هو في حد لسه بيحب حد في أيامنا ده برغم معاملته الوحشه ليها والضرب والإهانة لسه بتحبه برضه
ثم تحدثت الي ناديه
اسيا : طيب كلامك ده يدل علي انك خسرتي حاجات كتير صح
ناديه : فعلا انا كتبتاله عماره والحضانة ده باسمه
اسيا بصدمه ده بجد ازاى عملتي ده كله وضاحتي بالسهولة ده في مالك
ناديه : بعض ما ورثت ابويا الله يرحمه وهو قد اي بقي حنين معايا كويس جدا ثم كملت بسخرية اتارى بيلف ويدور علشان الورث وانا بكل هبل وسذاجة كتبتاله كل حاجه باسمه وهو ده ال مضطريني قاعدة معاه ومستحمله ال بيعملوا في ده مش معايا حد حتي ألجآلو اخواتي بعض ما اخدوا ورثهم سابو البلد كلها وسافروا فعلشان كده مغلوبه علي امرى وساكته
اسيا بشفقه علي هذه المراه كم حظها سئ مع هذا الرجل الذى لا يتقي الله في معاملتها
اسيا بغموض وتفكير وهي تنظر ناحيه ناديه : طيب لو حد جابلك حقك وقتها هتقررى وتفكرى باي
ناديه بدون تفكير : اكيد هطلق منه وكل واحد فينا يروح لحاله
اسيا بفرحه داخلية : اوك تمام
اسيا : يعني متاكده انك هتعملي كده ومش هترجعي عن قرارك
ناديه بتنهيده : اه انا متاكده مليون في مائه اني هطلق منه وكفاية كده ذل واهانه محدش بيحب قله الكرامه وقله القيمه والاحترام يا اسيا
انا ال عشته يا بنتي مش من فراغ
اسيا : كده تمام أوى
ناديه بقلق : هتعملي اي يا بنتي
اسيا بغموض : ولا حاجه كل حاجه هتعرفيها في وقتها مش تقلقي واعرفي بأنه ربنا مش بيسيب حد إذا كان ظالم او مظلوم
ناديه برضا : الحمد لله كله مقدر ومكتوب ومحدش بياخد اكتر من نصيبه يا حبيبتي
ثم رن جرس البريك بمعنى خلاص خلص وكل واحد علي شغله
اسيا : طيب يله حضرتك نروح علي شغلنا علشان منسمعش كلمه سيادة المدير
ناديه : ماشي يلا
ثم ذهبوا الي عملهما
اسيا دلفت الفصل
وأثناء ما بدرس سمعت صوت شجار فالتفت ناحيه الصوت فوجدت ايمي تتشاجر مع زميل لها في الكلاس
ذهبت اسيا مسرعه لفك ما بينهم
ايمي بغضب طفولي : انت مالكث دعوه بيه
اياد بغضب مماثل : وانا قولتلك مايه مره مش تقفي مع اي ولد تتكلمي معاه غيرى انا وبس
ايمي بغيظ : انا هتلم التل وانت مالكث دعوه ( انا هكلم الكل وانت مالكش دعوه)
اياد : انا بحبك ومبحبش اشوف حد يكلمك انتي تعرفي لما نكبرو انا هتجوزك
ايمي بغرور : بس انا مس بحبك
اياد بغضب : هتجوزك يا ايمي بالعافيه وهتحبيني كمان بالعافيه
ايمي بصراخ طفولي : اعاااااااااا اوعي باااا زقته علي الأرض
اسيا بغضب : بااااااااااااس اي في وجعتولي دماغي
ايمي ببراءة : انا مش عملت حاجه
اسيا مال مين عمل اي في
ثم ساعدت اياد وأخذته من فوق الأرض ونضفت هدوم من الوسخ
اسيا : تعالوا بره كده واخدتهم هم الاتنين خارج الكلاس
اسيا بهدوء : ممكن اعرف في اي
اياد بغضب: قولتلها مليون مره مش تقفي تكلمي ولاد ولا تقعدى جانبهم وهي مش بتسمع الكلام
اسيا بصدمه وبصوت مش مسموع : احيه عليا وعلي ال يعرفني معقول دولا يكون اطفال لا لا مستحيل انا اشك في أمرهم
اسيا : خلاص يا اياد هي بتمسع كلامك بس مش تتدايقها تاني اوك وهعتبر ايمي من لحظه ده في حمايتك انت اوك
اياد : نظر لايمي ثم تحدثت قائلا : وانا هحطها في عيوني
اسيا ضربت جبينها بيدها : اقسم بالله حرام عليكم في مشاعر صدات هنا حضرتك وحضرتها ارحموا اهلي معاكم يلا بقي علي الكلاس
استني يا اياد انت مش اكبر ايمي بسنه يعني المفروض ده مش كلاسك فين الكلاس بتاعك
اياد : ايوا انا مش في كلاس ايمي بس بحب اقعد معاها علشان محدش يدايقها ثم كمل بابتسامة والمس كتير بتاخدني وتوديني الكلاس بس انا بجي هنا تاني
اسيا بضحكه من هذا الطفل الشقي لاليس هذا طفل كلامه هذا يدل علي انه راجل كبير ويعشق بهيام :
اسيا : خلاص ماشي يا اياد بس تاخد بالك منها
اياد : حاضر
ايمي بنفاذ صبر : يوووووه مث هتخلثوا بقي انا تعبت وجعت أو تمان
اسيا بضحكه : دائما علي بطنك ثم أخذتهم وكملوا دروسهم مع اسيا
&&&&&&&________&&&&&&&
في مكان توجد فله علي احدث الطرز وفخمه كتير حقا كم هي رائعه وجميله
داخل الفله في غرفه تتميز بالاتساع والاثاث الفاخر وألوانها الغامقه
تدلف امرأه داخل الغرفه أواخر الأربعينات تفتح الستائر وتتجه ناحيه السرير لتهز وتتحدث قائله
الفت : حمزه يا حمزه قوم يا بني ومتغالبنيش معاك
حمزه بنوم وبيشد الحاف عليه :
اي يا امي اي في
الفت وتملس بيدها علي شعره بحنيه : كفايه يا بني انتي اتاخرتي ايوا علي الشركه
ثم استيقظ حمزه واخذ يده امه وقبلها
حمزه : عامله اي يا ست الكل
الفت : الحمد لله يابني
حمزه : مالك يا امي من ساعه ما جئنا من أوروبا دائما شايفك حزينه اي في هو احنا مقصرين في حاجة معاكي
الفت بحزن وفرت دمعه حاره منها علي خدها : يا بني انت عارف ليه انا زعلانه وقلقانه ومش هيرتاح بالي غير لما اطمئن عليهم واعرف انهم بخير
حمزه : بس صدقيني يا امي انا مش ساكت وعامل اقصي جهودى علشان اعرف طريقهم
الفت مسحت دموعها باناملها : عارفه يا حبيبي والله بس ده غصبا عني من كتر اشتياقي ليهم صعبان عليا اوى ربنا يرد الغائب يله يا حبيبي قوم كل لقمه واطلع علي شغلك
حمزه بمزح : احبك يا دوده وانتي مدلعاني وخده بالك مني
ثم كمل بخبث يا ترى وخده لبالك من ادهم باشا ولا مهمله معاه
الفت بكسوف ومسكت المخده وحدفتها عليه : عيل قليل الادب قوم يلا من هنا
ثم خرجت من الغرفه وهي مبتسمه بخجل علي خفه ظل ابنها ثم قام حمزه ودلف الي الحمام وارتدى هدومه وبعدها ليس بوقت طويل هبط للاسفل تناول الطعام وذهب الي شركته
&&&&&&______&&&&&&&
في بيت اسيا بعض ما غادرت الحضانه وتناول غذائهم اتصلت علي امل وامنيه مكالمه جماعية
اسيا : عاملين ايه
امل وامنيه : الحمد لله كويسين
عامله اي انتي
اسيا : يارب دايما
الحمد لله بخير انا بنبره جديه عاوزاكم في موضوع ضروري جدا فمش غيركم انتوا ال هتساعدوني
امل وامنيه بفضول : بعيد عن أي حاجه احنا معاكي ومش هنسيبك
اسيا : عارفه وعلشان كده التجت ليكم انتوا واثقه مليون في المائة انكم هتقفوا جنبي
امنيه : قولي اي في ومحتاجة مننا اي
ثم حكت لهم اسيا كل شي بالتفصيل الممل
بعض ما انتهت اسيا من شرح لهم ما هيقومنا به
اسيا : هااا قولت ايه
امل وامنيه بانبهار : بجد الله يخربيت عقلك ده خطه متخرش المياه
امل : بجد دماغك ده فيها اي ازاى فكرتي كده وجبتي الخطه ده
اسيا بثقه : علشان تعرفوا قيمتي يا شويه هووو هووو
(بتشتهم بشياكه 😂)
امنيه. : بس برضه ما يمنعش انو احنا ناخد بالنا كويس وبعدين ده بتشكل خطر علينا كلنا مش وحده فينا و
اسيا بثقه : متخافيش كله بامر الله هيمشي كويس واحسن من ال احنا عوزينه
امنيه :بس اي ال يجبرك تعملي كده وتجاذفي بحياتك
اسيا : وانا من امتي يا امنيه بسيب حد محتاج مساعده وخصوصا لو حد طلب مني وانا شايفاه فعلا محتاج مساعده انا لازم اساعدها وارجعلها حقها لانه ده فعلا حقها ولازم تاخده
اكيد انتوا فهمتوا هتعملوا ايه صح
امنيه وامل : اه طبعا خلاص وربنا يقاف معانا ونخلصها منها علي خير
اسيا : يارب خلاص دلوقتي سلام وهكلمكم كمان شويه
اغلقت اسيا الفون معاهم وظلت تفكر لو فشلت الخطه ده
اسيا مطارده الأفكار من دماغها لا أن شاء الله هتمشي كويس يارب يارب احنا هنعمل خير فتتملنا موضوعنا علي خير
&& يا ترى ماهي الخطه التي ستنفذها اسيا هي ورفقاتها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب وانتقام صقر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى