Uncategorized

رواية عروسة ديسمبر البارت الرابع عشر 14 بقلم هند حمدي

 رواية عروسة ديسمبر البارت الرابع عشر 14 بقلم هند حمدي

رواية عروسة ديسمبر البارت الرابع عشر 14 بقلم هند حمدي

رواية عروسة ديسمبر البارت الرابع عشر 14 بقلم هند حمدي

غرام.. بعد قراءه الرساله 
ياخبر اسود ومنيل اهو ده اللي كان ناقصني 
ايه اللي عملتي فنفسك ده يا غرام كان فين عقلك لما مشيتي ورا واحد كلب ذي ده كل همه ينهش فعرضك.. صدقتي ومشيتي ورا كلامه المعسول من غير ما تعملي حساب لسمعتك ولاهلك اللي وضعوا ثقتهم فيكي  واهو بيساومك فالاخر من غير ذره ضمير
 يارب انا عرفه اني غلط بس اعترفت بغلطي اقف جمبي يارب..  ودلني علي الصواب.. وذهبت للوضوء لتصلي وتستخير ربها 
..
..
حنين بحزم.. انا مش موافقه عن اذنكم 
كاد والدها يناديها لينهرها ع ما تفوهت به الا ان سامح اوقفه وعلم ان تلك اللحظه المناسبه 
سبها يا عمي يمكن مكسوفه بس غريبه ليه عملت كده.. لما فاتحتها فالجامعه كانت فرحانه جداااا وطلبت مني اجي اقابل حضرتك ونحدد معاد… معقول تكون افتكرت اني صدقت الاشاعات  اللي طلعت عليها واني صدقت انها  صحيحه 
والد حنين بزعر.. اشاعه ايه يابني ما تكلم بصراحه قلقتني
سامح بمكر.. اصل صاحبه حنين الوحيده اتمسكت مع شاب وهما احممم يعني فوضع مش تمام.. بس بعدها طلع كلام انها مش لوحدها وان المرء ع دين خليله وخصوصا ان هي وحنين مكنوش بيسيبوا بعض 
انا عاوز اطمن حضرتك هنبقي علي معادنا.. انا واثق فاخلاق حنين رغم كل الاشاعات دي وذي ما اتفاقتا
الشبكه وكتب الكتاب يوم الخميس الجاي.
عن اذنك.. بس ياريت كتب الكتاب يكون علي الضيق لاني مش بحب الهيصه الكتير تتعوض فالفرح عن اذنكم 
صدم والد حنين مما استمع له..هل اصبحت ابنته وسمعتها مضغه بافواه الاخرين فشعر ببدء ازمته القلبيه فهو مريض قلب منذه زمن 
استمعت حنين لصراخ والدتها وهي تنادي باسم ابيها
فهرولت لهم.. فوجدت والدها ملقي ع كرسيه فاقد للوعي ووالدتها تولول بجواره فاستدعت  الاسعاف ع الفور وتم نقله الي المشفي 
..
..
..
حمزه… ايه ده مين دوول انتوا عملين مظاهره فالقسم 
امجد بتكبر لا يا حضره الظابط مش مظاهره ولا حاجه دول جزء نن اسطف المحامين اللي عندي 
حمزه وهو يضع يديه بجيب بنطاله وبنظره استعلاء
وانت خايف من ايه عشان تجيب جيش المحامين بتاعك
امجد.. امجد التهامي مبيخفش ومتخلقش اللي يهزلوا شعره.. لما تتكلم اتكلم علي ادك عشان مستقبلك
استشف حمزه ان امجد يحاول استفزازه ليتهور معه ويوقعه بالخطأ…ليتمكن احد محامي من تصوير ذلك والتشهير به  ولكن حمزه ازكي من ذلك 
فنظر له وابتسم ثم اخذ يقهقه ووضع نضارته فوق راسه وذهب الي مكتبه بعد ان امر احد افراد الامن بدخول امجد ومحامي واحد فقط معه 
..
..
..
استمر التحقيق اكثر من ساعة ونصف وهو يحاول الايقاع بامجد ولكن كان هو ومحامي اذكياء بقدر كافي حتي انهم طالبوا بتفريغ كاميرات الملهي ليثبت ان امجد ترك المكان قبل عمليه الاغتيال وذلك يجعل موقفه قوي وخاصه انه وعثمان لم يكونوا اعداء بل المعرفه سطحيه 
قبل انصراف امجد ومن دون ضمان ذهب لحمزه ورمقه بنظره تحدي
اللي بنا لسه مخلصش يابن الصاوي وانا طاري مبسبوش وبكره تجي زاحف علي ركبك وتترجاني اسامحك بس ساعتها هفعصك ذي الحشره افتكر كلامي ده كويس
جذبه محامي قبل ان ينقض عليه حمزه ويحوله الي اشلاء 
ولكن حمزه علم ان امجد يدبر له مكيده ويجب ان يضعه بحساباته..  
ثم ترك حمزه مكتبه وذهب لياخذ والده واخته ويذهب الي منزل غرام لاتمام مراسم الخطبه ولم يخبر احد بما ينتوي فجعلها مفاجئه للجميع 
.. 
.. 
صلي علي النبي وتبسم
بقلم #هندحمدي 
والدة محمد بغضب يعني ايه خطبتها واذي اصلا تعمل كده من غير ماتقولي..  تعرفها منين دي ولا تعرف اصلها وفصلها منين عشان تديها اسمك 
اسمع يا محمد.. انا وفقتك ع اللي فات لكن ده لاااا..  انا قولت بيعمل عمل خير ويمكن عشان شبه حبيبته فحب يساعدها مش اكتر انما تقولي جواز هقولك لاااا وده اخر كلام عندي..  ودلؤقتي حالا تخرجها بره بيتي والا هخرج انا بنفسي اطردها اظاهر اني كنت سايبه فبيتي حيه لفت شبكها حواليك وانا مش دريانه
محمد..  حاضر يا امي بس ارجوكي وطي صوتك لحسن تسمعك حضرتك متعرفيش هي حساسه اد ايه وتركها وذهب لايمان 
ولكن تفاجئ بدبلته فقد تركتها وانصرفت فذهب خلفها ع الفور 
…. 
وبالفعل وجدها بالقرب من منزله..  رآها فذهب لها سريعاً 
واخذ ينادي  عليها ولكنها لم تستجيب لندائه فجذبها من يدها.. وادارها تجاهه 
محمد…  ايمان انتي بتعيطي..  انا اسف بس اكيد ماما متقصدش انها تجرحك هي بس لسه متعرفكيش كويس
ايمان ببكاء..  مامتك معاها حق..  انت تستاهل واحده احسن مني بنت اصل وعيله تتباهي بيها انما انا 
واحده فقيره ويتيمه والدنيا جايه عليها بزياده..  انساني واختار واحده تناسبك يا حضره الظابط واسمع كلام مامتك
محمد…  ايمان انتي بتحبيني وواثقه فيا ولا لا..  عرفه اني راجل واد اختيارتي ولا لا
هزت ايمان رأسها دليل ع موافقتها لكلماته 
محمد…  يبقي خلاص خليكي واثقه فيا اوعدك هي فتره بسيطه  وامي هتطلب منك اننا نتجوز بنفسهااا
ثم امسك يديها ووضع دبلته مره اخري ونظر لعينيها 
اوعي تقلعيها تاني مفهوم. 
ايمان. نظرت له وابتسمعت حاضر
محمد.. بغمزه..  حبيببي المطيع صحيح انا اجرتلك شقه محندقه ليكي انتي ومامتك قريبه من هنا عشان ابقي مطمن عليكم وامسكي الموبايل ده فيه خط وباقه نت عشان اعرف اتواصل معاكي طول اليوم لاني مش بضمن ظروفي وعايز ابقي مطمن عليكي 
ايمان… بس ده كتير.. 
محمد بهيام..مفيش حاجه تكتر علي حبيبي وتعالي بقي اوريكي الشقه ونعدي نجيب مامتك 
ايمان… بسعاده وكانها ملكت الدنيا ومن فيهاااا يلااا
..
..
حمزه وهو بمنزل غرام بعد ان قاموا بتبادل المحابس 
شعر ان غرام ليست ع ما يرام ولكن وجد زهره تطير فرحا فقرر تنفيذ قراره فالوقت ليس بصالحه
عمي.. انا كنت عامل مفاجئه ليكم بعد اذن حضرتك 
انا كلمت المأذون عشان نكتب الكتاب بالمره 
علام.. وليه الاستعجال ده يابني
حمزه.. بصراحه احنا مضطرين نسافر المانيا اول الاسبوع  الجاي عشان علاج زهره
ولازم اكون فالبلد قبل مانسافر عشان اسلم علي اهلنا ومعارفنا 
فوالدي اقتراح اني اسافر انا وغرام ونقضي شهر العسل هناك وبعدين خير البر عاجله والفرح هيكون فالبلد بعد اذنكم طبعا 
علام..  ايه رايك يا غرام 
غراام بعدم تركيز .  هاه اللي تشوفه حضرتك يابابا 
زهره اخذت تطلق الزغاريط وتغني كلاطفال من شده فرحتها  وشاركتها  والدة غرام 
وبالفعل اتي المأذون واتي صديقه محمد ليشهد علي عقد صديقه وكانت والد حمزه الشاهد الاخر 
تزلزل كيان غرام عندما توجه لها الماذون وبادرها بسواله.. 
موافقه يابنتي علي جوازك من حمزه عبدالرحمن الصاوي
غرام.. بعد لحظات صمت موافقه 
وتم عقد القرأن وتمت المباركات.. وبعدها استاذن محمد بالانصراف.. والذي كان يختلس النظر لزهره بين الحين والاخر 
ولكن قبل انصرافه اقترح ان يوصل الحاج عبدالرحمن وزهره معه ليتيح لصديقه فرصه للانفراد بعروسه
وبالفعل تركهم الجميع وانصرفوا 
فاخذها حمزه وذهب الي الفرندا ليحادثها علي انفراد
..
..
حنين التي لم تتوقف عن البكاء وهي تري والدها يتم توصبل الاجهزه له وعمل تنفس صناعي له فظلت تدعو الله ان ياخذ بيد والدها 
وبعد مده قصيره.. استفاق والدها واخذ يناديها
فهرولت له وامسكت بيده وظلت تقبلها 
الف سلامه عليك يا اغلي الناس
صحيح الكلام اللي سمعتوا ده.. اااه ان صحبتك اتمسكت مع شاب فالجامعه
حنين بغضب من ذلك المعيد..  هو اللي قاال لحضرتك الكلان ده
يابابا  والله غرام دي محترمه جدااا بس حظها وقعها مع ناس ميعرفوش ربنا
والد حنين الذي بدء يتالم من جديد..  يعني الكلام صح والاشاعات مليه الجامعه عليكي انتي وصحبتك يا خساره تربيتي فيكي 
كاد حنين تدافع عن نفسها وتنفي تلك التهم الا ان والدها  اشار لها ان تصمت 
هي كلمه واحده..  ياما تتصلي بالاستاذ سامح وتبلغي انك موافقه علي الجواز ياما لانتي بنتي ولا اعرفك 
ثم اتت احدي الممرضات واخرجتها واخبرتها ان حاله والدها حرجه ولم تتحمل المجهود
بصوت مهزوز قبل ان تخرج  حاضر هنفذ اللي تامر به بس ارجوك متنفعلش 
لم يكن امامها الا ان تتصل بسامح وتبلغه موافقتها علي تلك الزيجه البائسه خشيت ان تتعرض صحه والدها للسوء وتكون هي السبب
فاخذت هاتف والدها واتصلت ع رقم سامح المدون لديه وانتظرت حتي سمعت صوته
سامح بابتسامه فهو علم ماحدث فور خروجه فظل اسفل منزلهم  وراي سياره الاسعاف التي اتت وحملت والد حنين 
واحضرته للمشفى  فذهب للطبيب فور خروج حنين ووالدتها من عنده وعلم وضعه الصحي 
ف علم انه اصاب الهدف
سامح…  الو مين معايا 
حنين..  احممم انا حنين مع حضرتك.  احمم  انا كنت بتصل عشان ابلغ حضرتك اني موافقه علي الجواز
فقالت ذلك وهي مغمضه اعينها 
سامح بمكر.. بس انا مش موافق ولغيت العرض 
بصراحه معنديش استعداد اتجوز واحده الاشاعات مليه الكليه عليهااا انا ليا مركزي اللي اخاف عليه 
حنين بحاله اشبه بالانهيار..  انت بتقول ايه لو بابا سمع اللي بتقوله ده مش بعيد يروح فيها 
سامح  … مش مشكلتي عن اذنك وكاد يغلق الهاتف بوجهها الا انه استمع لتوسلها
حنين..  ارجوك انا مستعده  اعمل ايه حاجه مستعده اتاسفلك ادام الدفعه كلها بس بلاش تلغي الجواز از حتي خطوبه لحد ما بابا يسترد صحته
انتشي سامح فور سماعه توسلها له 
يعني عرفتي مقامك كويس.. انا مستعد اتمم الجوازه بس بشرط.. 
حنين…. انت بتقول ايه مستحيل
.. 
.. 
حمزه.. اسمعي الجوازه دي تبادل مصالح مش اكتر يعني انتي تلاقي اللي يتستر علي بلاويكي وانا اعمل لزهره العمليه وبعد كده هنطلق وكل واحد يروح لحاله مفهوم
غرام.. التي كانت تستمع لكلماته وهي تشعر انها كالخناجر المصوبه لها.. اهي تلك ليله خطبتها وعقد زواجها 
ولكن عزمت علي اخباره بما حدث… فيكفي ما ارتكبته من اخطاء 
حمزه.. احممم انا كنت عوزه اقولك علي حاجه مهمه ولكن قبل ان تكمل جملتها استمعت الي صوت رساله بهاتفها.. ومن شده توترها ذهبت واحضرت الهاتف الذي كان بجانبها وفتحت تلك الرساله 
ولكن وجدت بها ما منعها عن النطق بحرف واحد وعدم اخبار حمزه بشي.. وقررت انها ستذهب لطارق لتترجاه ان يتركها ينسي ما حدث بينهم 
حمزه.. مالك وشك اتقلب ليه لما شفتي الرساله 
غرام التي حذفت الرساله خشيت ان يراها هاه لا اتقلب ولا حاجه دي دي شركه اتصالات
حمزه.. والله طيب ورهاني عايز اشفها
غرام بارتباك واضح.. لا لا مانا مسحتها 
لم يعقب حمزه فعلم انها تكذب وانها تداري عليه شي خطير.. 
المهم بكره عوزك الساعه 5.30  تكوني جاهزه عشان هتروحي لكابتن ساره عشان تكملي التدريب معاها
..غرام بزعر…هاااه امتي لااا تمرين ايه انا مش عوزه وبعدين انا مش فاضيه خاالص 
علم ان غرام ورائها اسىرار فاتساع حدقه عينيها ورعشه يدها تدل علي ذلك فقرر مراقبتها حتي يعلم ما تداري
حمزه قبل ان يتركها..  غرام مش عوزه تقوليلي حاجه قبل مامشي 
غرام.. هاه لا 
تركها حمزه وانصرف
..
قام طارق بتثبيت الكاميرات بالشقه وغرفه النوم وقام بتخفيف الاضاءه واحضر الكثير من المشروبات وفي تمام الخامسه مساءا سمع صوت جرس الباب فذهب علي الفور
فذهب.. ووجد من اتي؟؟؟؟
يتبع..
لقراءة البارت الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصاب شرعي للكاتب محمد مالك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!