Uncategorized

رواية الضائعة الفصل الثالث عشر 13 بقلم بسمة سلام

 رواية الضائعة الفصل الثالث عشر 13 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الفصل الثالث عشر 13 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الفصل الثالث عشر 13 بقلم بسمة سلام

في غرفتي قعده وبشوف القمر الا بين كل الغيوم بيختفي ويرجع يظهر.. 
خرجت اتمشا شويه ف الڤيلا وسمعت صوت همس وكان ف حد بيحاول بنادي رجعت خطوطين وفهمت اني جمب غرفه 
مدام اميرة.. ونظرت والباب كان مقفول بسيط.. 
كانت الممرضه نائمه ومدام اميرة تحول ان تصحيهاا.. 
دخلت واقتربت منها وفهمت من نظرت عنيها انها عايزه 
تشرب جريت وجبتلها مياه وشربتها بهدوء وبدات امسح فمها بهدواء واكلمها..  عايز تااني تحبي اجبلك حجة عندك دواءة طيب 
كانت توزع نظرتها علي وجههي ولم تتحدث.. 
وشعرت بانفاس وحركه خلفي كانت جدتي وحاتم يقفون ويبتسمون.. 
ف الصاله جدتي:  يااا يا نغم لسه فكركي 
نغن:  وانا كمان فكركي يا جدتي عمري منسيتك ونتي بتتخنقي مع مدام اميرة عشان تسبنا وتبطل تعذبنااا.. 
ولا انك وفقتي نه، ب وطلبتي من الحارس انو يخرجنااا.. 
جدتي:  لزم تشكري حاتم..  حاتم قعد اسبوعين محبوس لما اميرة عرفت انه هربكم.. 
#بقلم_بسمه_سلام
نغم:: مقولتليش لي ان كل دا حصل 
حاتم:  محصلش حجة انتي فكرني مش هستحمل ولا اي.. 
انتي قعدتي خمس سنين ف الظلم دا كان لزم اجربو انا كمان 
جدتي: بس انتي بقيتي قمر يا نونو
حاتم: قوليلها يا جدتي دي بقت قمر وعصفورة كانريااا..
جدتي: اتلم يا واد 
نغم:  اتلم هيا تقول انت لا..
حاتم: تؤامر يا محسن ا خوياا
نغم: ضحكتني هاها هاها
جدتي: بس قلبك ابيض زي مانتي والدليل شربتي اميرة حتي بعد مكانت مش بتشربك نقطه مياه ولو شربتي تشربي مياه مش نظيفه..
نغم::الحمد الله علي كل حاال انا مش زعلانه منها خلاص هيا اها اذتني جاامد بس يا ليها فضل عليه كبير..
حاتم: وعليه وربنا
نغم: مش الفضل الا ف دماغك..
خاتم: امال اي يا  بومه 
نغم:: لو مكنتش اشترتني كنت ممكن اكون ميته لاني كنت هبقا اعضاء للبهوات الكبار 
جدتي:: الحمد الله علي كل حال ومن انهارده اي حجة محتاجها انتي بس تقوليلي عليهااااا..
نغم:  شكرا يا جدتي 
حاتم: انا انا نفسي ف حجة هتعملهالي 
جدتي  وقفت وهيا مشيااا.. هعملهالك  بس لما نغم توفق.. 
تصبحو ع خير يا ولاد..
حاتم بغمز من عينه الساحره..: ااي 
نغم: بغمره::  هو اي الا اي 
حاتم:: بتقولك لو وفقت هتنفذلي طلبي..
نغم: طيب ربنا يوفقق انا هنام عشان بكرا يومنا طويل..
حاتم: هتنام ويوفقني مهو هيوفقني معاكي يا هابله يخربيتك وبيت الحب دا ????????
 ف الصباح تحت بيتنا القديم المحروق شهاب يعيش ف شقتنا وهاله تعيش ف شقه خالتي روحيه.. 
شهاب:  صباح الخير 
نغم:  ازيك 
شهاب:  تمم 
حاتم:  يبني قولنالك تعال عيش ف القصر معانا احسن 
شهاب:  لا لا..  وبعدين انا وفقت تعيش عندك عشان مش هينفع اعيش انا وهيا ف بيت واحد من غير عبدالله الله يرحمه وهاله.. 
 نغم: هو انت مكلمتهاش خاالص 
شهاب وهو بيركب بغضب.. لا زم عايز اكلمها وملكيش دعوة بيها فهمه..
في الطريق ركبت وراء والشباب قدم كان الهواء فوي جدا من الشباك وبدا يطير شعري الطويل.. 
flash back
نغم: انا بس عايزه اعرف اي السبب الا يخلكي تعملي فيا كدا 
هاله: كنت عايزه يحبني انا 
نغم: طب انا زمبي اي 
هاله: زمبك انو حبك ومش شايفني كنت عايزه يبعد عنك عشان يشوفني 
شهاب: وفعلا شوفتك بس شوفتك حجة تقرف…
هاله: بس حبيتك بجد 
شهاب: اسمعيني كويس من انهارده اي حجة كانت بيني  او بين نغم او عبدالله تنسيهااا فهمه 
دااا مفتاح شقه خالتي روحيه عيشي فيها ونتي يا نغم..
حاتم: لا نغم هتعيش عندي 
شهاب: الا هو ازاي 
حاتم:: هيا مساعده الدكتور حاتم ولا نسيت وانا سلمتها المريضه اميره امي 
هشام:: انت مجنون امك عشان تعذبها كمان وهيا كبيرة 
حاتم:  متخفش امي جالهااا شلل ومحتاجه ممرضه ونغم هتكون الممرضه ونت هتعيش ف الشقه بدلها او تيجي معانا القصر 
شهاب: لا اكيد لا 
حاتم: طيب يبقا انت ف شقه.. وهاله خلاص تعيش ف شقه وطبعا نغم وهاله مينفعش ابدااا يعيشو سواء 
شهاب:ولا يتكلمو سواء حتي ولا يعرفو بعض ومن انهارده انتي ملكيش دعوة بينا وملكيش اخوات تاني فهمه…
نغم: كفايا يا شهاب امشي يا حاتم امشي يا شهاب كفايا كل حجه حصلت وربنا يسمحهاا…
back..
سمعت صوت حاتم وهو بيقولي وصلنا..
حسيت بالدموع علي ع خدي ومسحتها ونزالت وبدانا ندور علي البيوت ونسال…
نغم: بيت عم محمود فين لو سمحت 
الراجل: محمود.مين 
شهاب: ابو اسر ومصطفي 
الراجل اهاا اهو تاني بيت علي ايدك اليمين..
طلعنا وبدات افتكر الباب فشكل السلم وكل حجة.. 
خبطنا الباب..
حياه: ايو نعم 
شهاب:بيت الاستاذ محمود 
حياه: ايوها  يبني انتو مين
مصطفي: مين يا امي علي الباب
نغم بصدمه ودموع:  ماما حياه 
حياه: نعم 
نغم: ااااا ن.  
شهاب: ممكن ندخل 
مصطفي::ادخلو اتفضلو مين حضرتكم 
نغم:: مصطفي 
مصطفي: انتي تعرفيني 
حاتم: حضرتك تعرف بنت زمان كانت عندكم اسمها نغم 
حياه بدموع وتمسك قلبها وتقرب من حاتم وتمسك ايده 
بنتي فين بنتي.. نغم بينتي حبيبتي هيا فين قولي 
شهاب:  اهي.. 
كانت صدمه فضلت بصالي وهيا بتعيط ومش قادره تصدق ومسكت وشي وبدات تلمش جسمي وتشوف طولي وشعري واني كبرت  وحضنتني جاااااامد جداا 
مصطفي:  مش معقوله نونو رجعت انتي نونو… 
حاتم بهمس:  اي يا عم الدلع الكتير دا 
شهاب:  معليش نفوتها االمره دي 
حياه:  يا حبيبتي يا بنتي يا حبيبتي كنتي فين يا محمود يا اسررر  يا اسررر  اسرر  يا ولاد. اختكم رجعت .. 
ادم خرج من الغرفه وهو يرتدي بنطلون رصاصي شروال
 وعاري الصدر وشعره منكوش وطويل وعينه الساحره  نظر لها… 
 لفتاه شعرها يميل للاصفر وعيون خضراء جميله وقموره 
 وبملامح  استعجاب 
ادم: مين دي يا ماما. 
مصطفي:  دي…..  
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى