Uncategorized

رواية مليكة الزين الفصل الثالث عشر 13 بقلم جودي عماد

 رواية مليكة الزين الفصل الثالث عشر 13 بقلم جودي عماد

رواية مليكة الزين الفصل الثالث عشر 13 بقلم جودي عماد

رواية مليكة الزين الفصل الثالث عشر 13 بقلم جودي عماد

وافقت همس على زواج عدى منها وكانت سعيده جدا و ذهب الى منزلها لتخبر امها 
همس: ماما 
الام: نعم يا حبيبتى انا فى المطبخ 
تذهب لها همس الى المطبخ 
همس: ماما انا فرحانه اوى و مبسوطه جدا 
الام: يااارب دايما يا بنتى بس ايه السبب
همس: انا خلاص هتجوز 
الام بصدمه: نعم يا عين امك 
همس: اه يا ماما زى ما بقولك كده 
الام: يعنى قررتى من دماغك كده 
همس: لاء يا ماما انا هحكيلك اهوه 
الام: احكى 
همس:_________
تسرد لها همس كل شئ و بعد ساعتين تجلس همس امام والدتها تنتظر ردها واخيرا 
الام: انتى متأكده انه بيحبك 
همس: اه واللهى يا ماما ده حتى باين فى عينه 
الام: خلاص قوليلو يأتى و انا هكلم عمك عشان يكون معانا 
همس بسعاده: حاضر يا ماما 
وتذهب الى غرفتها وتتصل على عدى و تخبره وسعد جدا بأن والدتها وافقت واتفقت معاها يذهب اليهم فى الغد 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
تجلس مليكه فى غرفتها يرن الهاتف ويكون رقم غير مسجل تتجاهل الاتصال و لكن يظل الاتصال يتجدد وتتنهد بصوت عالى و ترد 
مليكه: الو مين معايا 
جاك: لاء عزيزتى لا تعرفين صوتى 
مليكه بعصبيه: لماذا اتصلت بى الان 
جاك ببرود: لانى اشتقتلك 
مليكه بغضب: لا تتصل بى والا سأخبر زين 
جاك: اخبريه و سيكون هو الثمن 
ويفصل الخط تقلق مليكه على زين تحاول الاتصال به لكن الهاتف خارج نطاق التخطيه فتتنهد وتقوم تؤدى فرضها وتقرأ وردها اليومى 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
عند زين يجلس مع عدى فى مكان شبه صحراء 
زين: كويس انك قولت ليها كل حاجه 
عدى: انا كنت غبى لما قولت انى مش بحبها وانا هروح بكرا ليهم عايزك معايا 
زين: من عينيه يا صاحبى ايه رأيك تعمل الخطوبه و الفرح معايا 
عدى: تفتكر والدتها و عمها هيوافقوا 
زين: سيب الموضوع ده عليا 
عدى: قولى بقى هتعمل ايه مع مليكه 
زين: انا سيبها براحتها لحد ما نتجوز وبعدين هخليها تحبنى تانى ده اذا اصلا مكانتش لسه بتحبنى 
عدى: تماااام يلا بقا نروح عشان انا جعان نوم
زين: يلا 
ويذهب زين الى القصر و عدى الى بيته
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
فى القصر تجلس مليكه فى الحديقه الخلفيه وتسمع صوت اطار سياره زين تذهب بسرعه لتطمأن عليه و يقول لها ان عدى سيذهب غدا لخطبه همس 
مليكه: انا عرفت من همس 
زين: طب كويس اكيد هتروحى ليها بكرا صح 
مليكه: اه هروح ليها 
زين: خلاص هوصلك فى طريقى 
مليكه: تماااام 
وتذهب الى غرفتها وتنام و كذلك باقى ابطالنا 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
فى الصباح يوصل زين مليكه الى همس و يذهب للشركه لانهاء بعد الاوراق ويذهب بعدها الى عدى 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
فى منزل همس 
مليكه: انتى قمر يا قلبى ربنا يحميكى 
همس: تسلملى يا موكه يا عسل انتى
تدخل الام الى الغرفه
الام: يلا يا بنات الجماعه برا 
يخرجوا الفتيات وكل منهم تحمل شئ مليكه الكيك وهمس المشروبات  وتقدم كل منهما الذى تحمله ويجلسون بجانب بعضهم ويتناقشوا الرجال والجد مع العم ويتفقوا على كل شئ وميعاد الخطوبه والفرح مع زين و مليكه ويتفق الشباب ان يذهبوا مع بعضهم غدا ليجلبوا ملابس الخطوبه ويذهب كل منهم الى بيته
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة ياقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!