Uncategorized

رواية نيروز والظابط الحلقة الثانية عشر 12 بقلم سماح أبو داغر

 رواية نيروز والظابط الحلقة الثانية عشر 12 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة الثانية عشر 12 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة الثانية عشر 12 بقلم سماح أبو داغر 

عدت ايام كتتتير
وأحمد الي كل يوم بيروح يقعد معاها. ويترجهاا انها تصحي عشانه
????????
وحور الي بقت شبه ميته ع. اختها
وزين الي زعلان ومقهور عليها احمد لازم ياخد حقها وحقه
وكان بيحبس نفسه بالايام بس في يوم انقلبت الموازين
معتز هتفضل كده كتتتتير
احمد ملكش دعوه بيا
معتز لدرجادي بتحبها ليه جرحتها كل ده بسببك
زين بس ي معتز متحملوش فوق طاقته
احمد زين سيبه يتكلم ازاي انا السبب
معتز انا شوفت الكاميرات
احمد كمرات الي في الفيله
معتز ايوه
وبدء يقص عليه كل الي شافه في الكاميرات واني لوريا شافت نيروز وانتو بتتكلمو بس متكلمتش وزادت الحديث
احمد التعصب اووووووي لدرجه انو كان عاوز يخنقلها وكان عاوز يقتلها
زين الفكره انتا لازم تهدا خالص ولازم تتصرف بعقل
معتز ايو متنساش أنها شركتك في الشركه واني هي ليها 60في المايه
معتز هو انتا ليه يتخسر المناقصات واشمعنا لما لوريا جات بتكسب كل صفقه دلوقتي في لغز في الموضوع
احمد مش عارف ليه بس كل المناقصات مهما كنت بحاول ع قد مقدر بس بردو بخيرها حتي الصفقات الكبيره
زين يبقي في عدو جوله الشركه نفسها أو برها وانتا متعرفش مثلا
بس هيستفاد اي
زين عندي فكره
معتز قول فكرتك ي زين كده
احمد انا خايف ليغرقانا
????????????????????????????
نيروز في غيبوبه بس وهي في عالم تاني خالص بتفكر ابوها وانها هتروحله وفرحانه أنها هتروح له بس فجاءه وبدأت نبضات قلبها تعالي وتعالي
الممرضه الحق انا ي دكتور المريضه ضربات القلب عاليه جدا
الدكتور جري ع نيروز وبقي خايف ليحصل حاجه
وبعد ساعتين
احمد كان هناك
احمد خير ي دكتور
الدكتور متخفش ده كويس يبقي بدأت تعيد توازنها تاني
تعال معايا المكتب هفهمك
احمد تمم
الدكتور بص حضرتك المدام أو بشكل عام ممكن الغيبوبه تيجي بسبب كده
وبدء يشرحله ازاي بس
????????????????????????
يمكن للدماغ ضبط مستويات نشاطه ووعيه بسرعة عند الضَّرورة عادةً. يقوم الدماغ بإجراء هذه التعديلات وفقًا للمعلومات التي يتلقَّاها من العينين والأذنين والجلد والأعضاء الحِسِّيَّة الأخرى؛ فمثلًا، يمكن للدِّماغ أن يُخفِّضَ نشاطه الاستقلابي (مستوى الطاقة) ويَحُثُّ على النوم.
????????????????????????
وإذا كان الشخصُ متيقظًا (اليقظة) يتحكَّم فيه الجزء العلوي من جذع الدماغ من خلال نظامٍ يتكوَّن من خلايا العصبية وألياف (الجُملَة الشَّبَكِيَّة المُنَشِّطَة). ويتفاعل الدِّمَاغ (الجزء الأكبر من الدماغ) مع الجزء العلوي من جذع الدماغ للحفاظ على الوعي واليقظة. يتكوَّن الدِّمَاغ من جزأين (النِّصفان الكرويَّان الأيمن والأيسر).
????????????????
تضعُف قدرة الدماغ على التَّحكُّم في مستويات نشاطه ووعيه عندما:
يحدث خللٌ في وظيفة نصفي الكرة المخية، لاسيَّما عند حدوث ضررٍ مفاجئٍ وشديد.
حدوث حالات خلل في الجُملَة الشَّبَكِيَّة المُنَشِّطَة.
كما تضعُف قدرة الدماغ على التَّحكُّم في مستويات نشاطه ووعيه
عندما يُحرَمُ الأشخاص بشدَّةٍ من النوم
بعد حدوثِ اختلاجٍ مباشرة
عندما تنخفض غزارة جريان الدَّم أو كمية العناصر الغذائية (مثل الأكسجين أو السكر) المُتَّجهة إلى الدماغ
عندما تقوم المواد السَّامَّة بإضعاف الدِّماغ
مستوياتُ ضَعف أو اضطراب الوعي
يمكن أن تكونَ فترات ضعف الوعي قصيرة أو
????????????????????????????
(((من باب العلم بشيء))#استفادة
وفجاءه الممرضه
ي دكتور ي دكتور الممرضه فاقت
الدكتور جري عليها وأحمد كان طاير من الفرحه جري ع اقرب مسجد وفضل يشكر ربنا قد اي هي وحشته
وبعد شويه كان الكل متجمع حوليها ومستنين انها تفتح عيونها معتز وزين وحور والداده سعاد
الدكتور واقف منتظر وبيظبط الضغط وضربات القلب
نيروز فتحت عيونها بصعوبه وابدات تعيد توازنها بصعوبه
الداده حمد الله على السلامه ي بنتي وكلهم فرحانين وحور حضنت اختها وبدأت تعيط
نيروز بصعوبه اهدي ي حور انا كويسه
وفجاءه دخل احمد
نيروز افتكرت كل حاجه نيروز يعصبيه لوسمحت اخررج برررر برررره احمد مصدوم نيروز أنا نيروز الله اخرج برههه. بررررررررررره وطلقنيييييي
والكل اتصدم في اي
الداده اخرج بره ي ابني عشان هي لسه متحسنتش
نيروز لفت وشها مش عاوزه تشوفه ولا حتي تلمحه ((
(((كيف هذا الحب الذي تحول الي كره كيف هذا الكذب والخيانه اصعب حاجه )))
وأحمد بالفعل خرج بررره وزين جري وراه
معتز خليك انا هشوفه
احمد واقف حاسس بالذنب يارا هي سمعت حدثنا انا ولوريا اكيد سمعته
زين اه ي احمد انتا جرحتها جامد ومن حقها اصبر عليها وحاول تعمل اي حاجه تعرف انك حبيتها بجد حاول تبعد شويه يمكن تنسي
احمد انا هاخد حقها وهعرف كل حاجه بس ماشي اخليها ترجع لحضني من تاني
زين متياسش وهي لو بتحبك بجد هتسمحك متقلقش
احمد بعد العمليه هخليها تعرف كل حاجه
يلا اجهز عشان هناخد الخطوه الجايه
وخرج احمد من المستشفى بأكملها وهو مكسور
????????????????????????
نيروز داده انا عاوزه اخرج من هنا
الداده انتي لسه متحسنتش ي بنتي ازاي هتخرجي بسرعه دي نيروز لا انا بقيت كويسه انا هرجع بيت ماما وحشاني عاوزه اشوفها
الداده الي يريحك ي بنتي
معتز طيب تمام انا هشوف الدكتور وهظط كل حاجه للخروج
نيروز شكرا
وبالفعل خرجت نيروز من المستشفي
وروحت البيت
الام نورتي بيتك ي بنتي السفريه كانت حلوه
نيروز بتوتر والداده بصتلها كأنها بتقولها امك متعرفش
نيروز بتوتر اه ي ماما انا عاوزه ارتاح الام حاضر ي حبيبتي وهجهز الغدا
ودخلت أوضتها واترمت ع السرير وبدأت تتطلع صوره لباباها
وتتكلم معاه ليه مقولتليش ي بابا اني هجرح كده ليه سبتني لوحدي ومشيت لبيه ي بابا تعرف لو كنت موجوده مكنننش قبلته ولا شوفته اصلا انا بكررررررههههه اوووووووي ومستحيل اسمحه ليه عمل فيا كده هما عاوزين مني اي تاني كفايه اوووي بقي كفاايه جرحوني جامد بس انا قويه صح اااه قويه وهعلمه الادب وهاخد حقي انا قويه ومبكسرش ولا بتوجع ???? وقامت وقفت وتتوعدت انها هتعمل اي حاجه وهتقزي الي قزها وبعدها راحت في ثبات عميق من النوم
(((الحياه مدرسه????
والناس اسئله
والايام اجابات ????????
School is Leif
People are answers
And days are questions،????????
وعدت الايام والشهور
وأحمد الي بقي مهتم بالخطه والنعمه الي اتحط فيها وازاي هيقبض ع عصابه المخدرات
ومبيرجعش البيت ولوليا الي بقت بترجع كل يوم متأخر وبتسهؤ كل يوم مع واحد شكل ونيروز الي حابه نفسها ديما بين أربع حيطان
وفي يوم
نيروز اهلا ي داده اتفضلي
الداده وحشتيني ي نيروز ي بنتي البيت ملهوش طعم من غيرك????????
نيروز عادي ي داده بقي المهم انتي نورتي وفرحت جدا لما شوفتك
الداده هتفضلي كده كتتننير ي بنتي مينفعش الي انتي بتعمليه في روحك ده ميرضاش ربنا ي بنتي
نيروز انا كويسه ي داده جدااا والله ونسيته
الداده احكيلي بقي كان في اي لما اهم عليكي
نيروز كانت محتاجه حد تتكلم معاه فعلا
نيروز بدموع كالشلال
وبدأت تقص عليها كل حاجه وكل حاجه هي سمعتها
وقد اي هي كانت لعبه بين أيديه وجمالها ع الي عرفته عن اختها وقد اي هو خاين وبيشتري الناس بفلوسه
الداده حضنتها وبدأت تهديها بصي ي بنتي دوري واتاكدي من الحقيقه ي بنتي
نيروز كل حاجه واضحه زي الشمس انا بكرهووو ودموعها كالشلال
الداده تب اسمعيني
فلاشش باك
((((((((❤️????
زمان من 30سنه
احمد أبوه كان أكبر تاجر مخدرات اتجوز ام احمد دي غصب ((ناديه)) ام احمد كانت بتحب واحد اسمه جاسر السيوفي نيروز قالت لنفسها سمعت الاسم ده قبل كده يترا فين نيروز اه افتكرت نادر السيوفي بس قالت لا يمكن مش هو
يابنتي أمه مكنتش بتهتم لاحمد ولا مالك الله يرحمه وكانت بتكره شوفي ام كانت بتكره عيالها عشان من واحد مغصوبه عليه اه هو كان بيعزبها وفي يوم ابو احمد كان متشارك هو وابو لوريا في شركه وفضلو يتخانقو خناقه كبيره
لحد مابو احمد مات ومنعرفش هو أبو لوريا الي قتله ولا هو الي مات لوحده كان عنده القلب حاجه خطيره فيه(( بس انا يابنتي مش متعلمه ومعرفش اي المرض )) وكان ساكت كل محد يقولو اكشف يقول لا انا كويس وبخير ويشخط ويزعق لحد مكان بيجيله غيبوبه ونوبات قلبيه وقتها احمد زعل اووووي ع أبوه ومكنش بياكل ولا بيشرب ولا اي حاجه
وقتها لوريا دي كان عندها 6 سنين وأحمد كان عنده 10وكان بيحبها جدا والي يجي جنبها كان بيزعله جامد هي سابته وسافرت عاشت هناك لحد كملت 25سنه لحد انهارده احمد كان نفسه يطلع ظابط ي بنتي عشان يقتل الي قتله ابو من الظلم الي شافه أمه مكنتش بتهتم بيه لما صدقت أبوه ملت بدأت تتدور ع حبها القديم وفعلا سابت احمد وسابت الدنيا تخرب وكان في اخ لحمد مالك ده اكبر من احمد بسنه مات بسبب حادثه امهم سألتهم وراحت تتدور ع عشقيها واتجوزته
في يوم مالك كان ريحلها احمد مرديش يروح ومرديش يمنع أخوه دي ام برده مالك كان متعلق بيها المفرود أنها هتبعت عربيه تاخده لأن وقتها ختهم وربتهم ي بنتي متهم. وكنا لنكمل عشان نوم وانا كنت بشتغل عشان اقدر أعلمهم امهم كانت تبعت فلوس مكنتش يقبلها عليهم عشان عارفه انها فلوس حرام احمد اتظلم مكنش في حنان اب ولا عطف ام مالك كان مستني ع الطريق العربيه تيجي كانت بتاخده ومكنش بيحب يقعد معاه وكانت ترجعه بس المرادي اتاخرت عليه جامد كان واقف ع الطريق الكوره بتاعته جريت فضل يجري وراها وعمل حادثه وكان بين الموت والحي وهي بردو محستش مالك مات في حضن احمد وهو بيقوله خالي بالك من نفسك انا فرحان انا رايح عند بابا ي احمد هشوفه وهبقي أقوله انك كويس خلي بالك من نفسك ي اخويا وابتسم ومات في حضنه احمد دخل في حالت اكتءاب شديد مكنش بياكل ولا بيشرب ولا حتي ينام حالته كانت تصعب ع الكافر وقتها كان بيكرها وكان ببكره يشوفها اصلا واو يسمع صوتها
لحد مكبر وحقق حلمه. بقي ظابط صاعقه بس حوله مكافحه المخدرات لانو شاطر وزكي وقبل وبعدها حالها شلل نصفي وبقت تقعد ع كرسي احمد قبلها بالصدفه وحس اني الوش مقلوف لما ورهالي طلعت هي وقتها مكنش طبقها أو مستقبلها بس عشان تخف كان لازم يبقي معاها لحد متحف قبل متموت بحوالي يومين كان حبها هنا وماتت وهي في حضنه وقبل متموت فضلت تقوله سمحني سمحتي وفضلت تحميله وتطلب مني اني اخليه يسمحها احمد سمحها اه بس قلبه وجعه من جوه وماتت وهي في حضنه هو زعل عليها لانو الحاجه الوحيده الي كانت فاضلاله راحت تعب جامد لحد مقبلك وحس انك بتغيريله العالم بحاله ومكنش همه تبقي مش بنت كان همه انو حبك وباقي معاكي امان نفتقده من زمان
هو حكالي ع كل حاجه وقتها انا قولتله انو لازم يقف جمبك
))))))نرجع
نيروز دموعها كالشلال ع وجها وبتعيط جامد
الداده بدموع اهدي يابنتي مش كده انا بعيط
نيروز تعرفي حسيت بالوجع ده لما انا مريت بيه
الداده سمحيه ي بنتي وقربي منه وبلاش تبعدي وحوالي تشوفي الحلو الي جواه داه كان بيموت من غيرك وقتها في المستشفى انتي صرختي عليه وبداتي تزعقي وتعيطي عليه وهو وقتها كان مستحمل وكان كل يوم بيجي يقعد معاكي ويلات معاكي ويحكيلك قد اي هو قوي بيكي
وفعلا نيروز وهي في المستشفى حست بجد قريب من قلبها اوووي وهي سمعته وقد اي اترجعا انها تقوم وده الي يعدها أنها تفوق

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة عشر : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية حوري للكاتبة شيماء محروس.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!