Uncategorized

رواية جحيم بين الفهد والأسد الفصل الحادي عشر 11 والأخير بقلم نور عصام

 رواية جحيم بين الفهد والأسد الفصل الحادي عشر 11 بقلم نور عصام

رواية جحيم بين الفهد والأسد الفصل الحادي عشر 11 بقلم نور عصام

رواية جحيم بين الفهد والأسد الفصل الحادي عشر 11 والأخير بقلم نور عصام

اسد. قام وقف وقال معقول يكون فهد معقول هو اللي ورا كل حاجه حصلت مستحيل مش ممكن
بيسان.  مالك يا خالو
اسد. بصلها بنظره كلها آسي وزعل وقالها انتي غلطي اكبر غلطه ف حياتك وحطيتي رقبتي تحت سكينه فهد
بيسان.  فهد ومالو فهد
اسد.  مش هو اللي عمل كدا فيكي بالفندق
بيسان. بس انا مقولتش اسمه
اسد.   بعد كلامك ليا اتأكدت ان هو وانا مستحيل اغلط ابدا
بيسان. طيب هو هيعمل كدا ليه
اسد.  دا اللي هيجنني ليه عمل كدا ليه أذاني فيكي كان كفايه عليا الشركه والملايين اللي خسرتها 
بيسان.  لا لا يا خالو فهد مستحيل يعمل كدا
اسد.   عاوز عنوانه
بيسان.  معرفوش بقلمي نور عصام 
اسد. بس اكيد موجود بالمشفي
بيسان.  ايوا
اسد.   قالها تمام وبعدين قال مش عاوز حد يعرف حاجه عن اللي حصل وانا هتصرف أمك لو عرفت هتموت
بيسان.  بدموع قالت والله ما غلط انا مش عرفه دا حصد ازاي
اسد. اهدي 
بيسان.   هتعمل ايه يا خالو
اسد.   بعصبيه قال اكيد لازم اقابله
عند فهد
زهره.   الموضوع مش هيعدي علي خير ابدا
عليه.  متقلقيش فهد عاقل هو بس متعصب
زهره.  دي عصبيته وغضبه هيدمروه
عليه.  اتفاءلي خير حبيبتي
زهره.   ياتري عمل ايه ف البنت
عليه.   قلبي بيقولي انو معلطش
زهره.  انا بقا قلبي بيقولي انو اتجوزها وسابها
عليه.  لا لا مستحيل فهد يعمل كدا بقلمي نور عصام
زهره.   ابني مش هيغلط معها دا تربيتي لكن اكيد عمل حاجه كبيره
عليه.  ربنا يستر 
زهره.  ليه كدا يا فهد ليه يابني
عليه.   حقه
زهره.  انتي اللي بتقولي كدا
عليه.  الحق حق اسد ظلمك وابنك جاب حقك منه لكن بطريقه غلط
زهره.  طيب والبت يا قلبي
عليه.  كان لازم تدخل ف الصراع دا علشان اسد يتوجع زي ما فهد قال
زهره.   مني مش هتستحمل 
عليه.  ربنا كريم يحلها من عنده
زهره.  فهد قلب عليا كل المواجع اللي نستها او بحاول انساها
عليه.  هو انتي نسيتي يا زهره
زهره.  بصتلها ودموعها نزلت وقالت عمري وانتي عرفه وجع قلبي قد ايه ااااه ااااه من اللي انا فيه ياتري ماما عامله ايه 
عليه.  اكيد بخير
فهد.  دخل وقال بخير يا ماما وخالو كمان ومش قادر اقول جدو لانو ضحي بيكي بسهوله بدون ما يتأكد
زهره.  بصتله
فهد.  كنت جاي اتطمن عليكي وسمتعت كلامك وراح قعد جنبها وقال انا سألت عن تيتا وعرفت انها بخير هي صحيح صحتها تعبانه لكن حالتها مستقره وخالو مهندس بقلمي نور عصام وعنده شركة هندسه واللي المفروض ابوكي قعد من الشركه علشان ما عاد قادر ودا شئ طبيعي 
زهره.   شوفت مازن
فهد. ايوا لكن ما كلمته بس محترم جدا زي ما سمعت
زهره.  شكله ايه
فهد. يشبهك كتير يا ماما بس أكيد انتي احلي
زهره.  طول عمره حلو
فهد.  مال عليها ونام ف حضنها وقالها سامحيني يا ماما حقك عليا بس كان لازم اعمل كدا علشان اهدي
زهره.  طبطبت عليه وقالت عمري ما ازعل منك يا قلب ماما بس كنت قولي لأن اللي عملته غلط او بمعني اصح انتقمت بطريقه غلط هو مهما كان ابوك وما كان مفروض تأذيه
فهد.  علشان كلامك دا انا مأزتوش هو انا بس أزيته ف شغله لكن صدقيني يا ماما انا كنت حريص جدا عليه انو يجراله حاجه
زهره.   طيب هو محصلوش حاجه اكيد تعب نفسيا
فهد.  قالها ماما انتي لسه بتحبي بابا
زهره.  مش موضوع حب يا فهد موضوع ان ابوك
فهد.  ردي عليا يا ماما
زهره.    ابوك يا فهد 
فهد.  لسه بتحبيه 
عليه.  ردت وقالت أمك وأبوك قعدو أربع سنين يحبو بعض قبل ما يتجوزو كانت امك ف تالته ثانوي وابوك شافها واعجب بيها وحبها وراح يطلبها من جدك رفض وقال بقلمي نور عصام بنتي لسه صغيره ولما دخلت الجامعه هي الي قالت لما اخلص ولما دخلت سنه رابعه راح ابوك لجدك وصمم انو يتجوزها وقاله لو ما اتجوزها هخطفها
فهد.  ابتسم
زهره.   كان بيعشقني مش بس بيحبني لكن وسكتت
فهد. سكتي ليه يا ماما
زهره.  لما عمل حادثه تعب جدا ودا سبب كل اللي حصل هو معذور يا فهد تعرف لو كان شك فيا لسبب تاني كنت هكره لكن هو كان معاه اشعه وتحاليل تثبت كلامه وتدمرني انا لكن منكرش انو غلط لما ما سمعني وراح عادها تاني للاسف سيطر عليه شيطانه وعمل اللي عمله
فهد.  قام من حضنها وباسها وقالها انا ماشي
زهره.  رايح فين 
فهد.  مشوار كدا 
زهره.  رايح فين يا فهد
فهد. مشوار ولازم اعمله علشان انهي كل حاجه ومشي
زهره.   فهد فهد استني فهد تعالي
عليه.  اهدي يا بنتي 
زهره.  اكيد هيروحله انا عرفاه
عليه.  سيبيه يواجهه
زهره.  اسد لو شافه هيقتله وخصوصا وهو ميعرف دا مين هيقتله بمجرد ما يعرف انو هو اللي ورا اللي حصله
عليه.  ومين بس اللي هيقوله
زهره.  للاسف فهد اللي هيقوله علشان يوجعه
عليه.  يارب استر بقلمي نور عصام
زهره. انا لازم الحقه وقامت
عند اسد.  
بيسان.  خالو انااا
اسد.  مش عاوز اسمع صوتك علشان انتي كسرتيني وخلتيني وقبل يكمل جرس الباب رن
بيسان.  مين هيجي دلوقتي
اسد.   جايز المتخلف اخوكي
بيسان.  معاه مفاتيح وعارف ان الوقت اتأخر والشغالين اكيد نامو
اسد. انا هنزل اشوف ونزل 
بيسان.   قامت وطلعت ورا خالها
اسد. فتح الباب وانصدم
فهد.  بصله بقوه
اسد. بس استوعب وجوده بصله بقوة لا تقل عن نظرة فهد
فهد.  ايه يا اسد بيه مش هتقولي اتفضل
اسد.   لو كنت احترمتني واحترمت علاقتي بيك واني أاتمنك علي بنت اختي كنت هقولك اتفضل لكن انا حاليا معنديش غير تصرف واحد بس اللي المفروض اعمله معاك
فهد.   ببرود قاله ايه هو
اسد.  اني اقتلك
فهد.  متقدرش
اسد.   اقدر وانت عارف كويس
فهد. طيب ممكن تخرج برا بيتي وبعدين ابقي اعمل اللي يعجبك بعد كدا براحتك نور عصام
اسد.  نعم 
فهد.  عدي من جنبه وقال اخرج برا بيتي 
بيسان.  واقفه 
اسد.   يظهر عليك انك اتجننت يا 
فهد. قاله فهد اسمي فهد
اسد.  راح عليه ومسكه من ياقة قميصه وقاله لازم اقتلك مرتين مره علشان دمرتني ف شغلي ومره علشان دمرتني ف اعز انسانه عندي ودي اكبر ازية ودمار انت عملته فيا 
فهد.  نزل ايده عنه وقاله عادي كل دا ولا حاجه جنب ازيتك ليا ودمارك فيا وكان لازم اخد حقي واعيشك ف جحيم الفهد 
اسد.  انا معملتش فيك حاجه بالعكس انا دايما كنت احس ان فيه رابط قوي بيني وبينك كنت احب اشوفك واحضنك وقعدت سنين اتكلم معك ف الفون رواية جحيم بين الفهد والاسد بقلمي نور عصام وبعدها انت اختفيت وما قدرت اوصلك وللاسف لما ظهرت
فهد.  قاطعه وقال ظهرت ووفيت بوعدي ليك
اسد.  بصله وقال برافو اخدت كل شئ حتي المتخلفه اللي واقفه دي بس مكنتش اتوقع انك تغلط معها وتخليها حامل منك
فهد. مين قال انها حامل مني
اسد.  اخرص كل كلامها وكلامك ليا من قبل بيقول انك انتي اللي عملت كدا ومحدش تاني عملها
فهد.   اثبت
اسد. من غير ما ثبت 
فهد.   بصلها بأرف وقال انا مستحيل اتجوز واحده خاينه وكمان حملت من غيري وانا اصلا مش بخلف
اسد. اتهز للحظه من كلام فهد 
فهد. ايه مالك الكلام وجعك ولا فكرك باللي عملته من قبل 
اسد.  دقات قلبه ذادت وبصله ومش عارف يتكلم
فهد.   بصله وبهدوء قاله ودلوقتي اتفضل اخرج برا بيتي 
اسد.  قرب منه وقاله انت فعلا عاوز تتربي 
فهد.  مين قال اني ناقص تربيه بالعكس انا اتربيت كويس جدا اتربيت علي الاخلاق والقيم والمبادئ والعدل وانا هنا دلوقتي علشان انفذ عدل ربنا وراح قعد عالكرسي وقاله معك نص ساعه تلم فيها كل حاجتك وتمشي وبصله وبعند وقوه قال شوفت انا كريم معك ازاي
بيسان.  راحت عليه وقالت فهد انت ازاي تتكلم كدا 
فهد.   وجه كلامه ل اسد وقاله اقتلها لانها بجحه
بيسان.  انت مجنون
فهد.  مش بقولك بجحه غلطت ومش اي غلط وكمان ليها عين تتكلم
بيسان.  انت هتتجوزني غصب عنك علشان مكنش حد موجود غيرك لما فوقت يبقي انت اللي عملت كدا
فهد. بهدوء عندك دليل
بيسان.  هعمل تحليل للبيبي
فهد. بكل قوه قال كان خالك عمله قبل كدا
اسد.  مستغرب كل كلام فهد وف نفسه قال كأنك كنت موجود وقت اللي حصل ليه كل كلامك اثبات وبصله وقال اخرج برا بيتي وجوازك منها هيتم غصب عنك وبعدها انا هطلقها منك
فهد.  ببردو قال دا علي اساس اني طفل ولا معنديش شخصيه
اسد.  راح عليه 
فهد.  قام وقف وقاله برا بيتي وطلع ورق من جيبه وقال اعتقد ان دي امضة حضرتك اسد بيه ودا تنازل نور عصام منك عن كل شئ باسمك كل شئ فاكر الكلمه دي علشان بس تعرف اني راجل ولما بوعد بوفي
اسد.  ف لحظه دخل المكتب وجاب سلاحه
فهد. شافه وقال اهدي ليه كدا انا معملتش حاجه غلط انا رجعت حقي
اسد. حقك 
فهد. ايوا طبعا حقي سنين طويله وعلي فكره دا مش كل حقي لان لولاها كنت دفنتك ف جحيم الفهد مش بس عيشتك فيه لفتره لكن انا كنت ناوي اعيشك فيه مدي الحياه وانتقم منك بطريقه تخليك تتمني الموت بس للاسف غاليه عندي ومقدرتش ازعلها وطبعا يقصد امه
اسد.   بكل عصبيه رفع سلاحه و قال وانا هموتك مش هخليك تتمني الموت لاني مش بحب اضيع وقتي
فهد.   اعملها لو تقدر وانا اخليك تعيش اللي باقي من عمرك كله ف عذاب وجحيم ومش اي جحيم وقرب منه ووقف ف وشه اكتر وقال جحيم الفهد ومش اي فهد دا ابن
اسد.   قاطعه وحط السلاح ف راسه  
فهد.  رجع خطوتين لورا وقال اضرب
اسد.  بغيظ وعصبيه من بردوه ضغط عالسلاح وهنا دخلت
زهره.  صرخت وجريت وقفت ف وش ابنها 
اسد.  كان اطلق الرصاصه 
زهره.   لاااا لا لا فهد فهد حبيبي فهد 
فهد.   بصلها وقالها متقلقيش انا بخير 
زهره.   بفرحه قالت انت عايش 
فهد.  ايوا يا قلبي عايش والبركه فيكي وباس خدها وقالها الحمد لله ان انتي اللي عايشه لولا زئيتك كنتي روحتي مني وبص ل اسد وقال وكنت قتلته ميت مره لو كان حصلك حاجه
اسد.   مش مستوعب اللي بيحصل 
بيسان.  واقفه وبتعيط
عليه.  بتحمد ربنا 
زهره.  قامت بمساعدة ابنها
اسد.  بصلها ومش عارف يتكلم
زهره.  وقفت قصاده وابنها ماسكها وقالت كنت عاوز تقتله للمره التاتيه كنت عاوز تقتل ابني عاوز تقتل ابنك ايوا ابنك يا اسد وهفضل اقولها للدنيا كلها وكل عمري ابنك ابنك ابنك 
اسد.   دموعه نزلت ومش مصدق انها قدامه
فهد.   خمس دقائق ومش عاوز اشوف حد منكم هنا 
هيثم.    دخل وسمع كلام فهد راح عليه وقال انت مين علشان تقول كدا انت من عارف انت بتتعامل مع مين
فهد.  ببرود قاله عرفني انته
هيثم.   بصله بغيظ وقال انا بتتعامل مع اسد المحمدي مش اي حد
فهد.    بقوه قال وانا فهد اسد المحمدي من اكبر الدكاتره ف البلد كلها 
هيثم.  وهو علشان انت دكتور وبعدين استوعب كلامه وقال انت قولت ايه قولت اسمك ايه 
فهد.    لسه واخد بالك
بيسان.  افتكرت ان اسمه فهد المحمدي بصتله
فهد.  فهم نظرتها رد وقال اعملك ايه اذا كنتي غبيه
اسد.  عيونه علي زهره راح عليها ودقات قلبه سريعه
فهد.    وقف ف وشه وقال دي امي ومحدش له الحق بيوصلها غيري
اسد.  قال اوعي يا فهد من وشي 
فهد.   دي تخصني انا وبس وانت مش مسموحلك تقرب منها 
اسد.  علي فكره دي مراتي 
فهد.  نعم
اسد.  انا مطلقتهاش هي لسه علي ذمتي 
فهد.   ولو بردو مش هسمحلك تقرب منها 
اسد.   لو كانت الرصاصه جت فيها وصابتها كنت هتعمل ايه يا فهد
فهد.  بصله واستغرب كلامه
اسد.  عندي فضول اعرف منك كنت هتعمل ايه
فهد.  كنت هقتلك بدون ما اتردد ثانيه واحده
اسد.  ابتسم وقال لو كنت قولت غير كدا عمري ما كنت هثق فيك ابدا
فهد.   قال ماما انتي كويسه
زهره.  هزت راسها ب ايوا
فهد.   قال طلعيها يا تيتا ترتاح علي ما الجماعه يمشو
اسد. بص ل عليه وابتسم وقالها كبرتي يا داده بس متغيرتيش قوي وفهم طبعا انها كانت عايشه معهم بقلمي نور عصام
عليه.   السن بقا يا اسد بيه
اسد.  قال زهره
زهره.  عيونها كلها دموع وبعدين بصت ل فهد وقالت حبيبي يلا نمشي انا قولتلك من قبل انسي وخلينا نعيش ف حالنا 
اسد.  قرب منها وقالها وحشتيني ودموعه نزلت وقال قلبت عليكي البلد كلها ما لقيتك
فهد.  طبعا علشان تموتها زي ما كنت عاوز   
اسد.  بصله وقال اخرص يلا 
فهد.   ابتسم وقال متحاولش دي امي 
اسد.  قاله عارف ان ليك تأثير عليها وهي هتختارك انت وبصلها وقال كنت بموت ف غيابك معشتش يوم حلو من بعدك ندمت ندم مخدش ندمه ف الدنيا كلها علي شكي فيكي علي طريقتي معاكي ندمت علي كل اللي عملته انا اسف حقك عليا كفايه عليا عذاب سنين وانا عايش بندم اني ضيعت مراتي حبيبتي مني وقتلت ابني 
زهره.  بصتله بدموع
اسد.  كنت فاكر انو نزل وابتسم ابتسامة حزن وقال مكنتش اعرف انو هيفضل ويجي اليوم اللي يعاديني فيه ويدمرني بكل قوته ويوقف ف وشي ويقولي انا فهد اسد المحمدي انا ابنك ابن الاسد وطبيعي يكون بكل القوه اللي هو فيها مكنتش اعرف انو هيجي ويعيشني ف جحيم من تعب نفسي لتعب عضوي ويأزيني ف بنت عمته وبصله وقال اما الفلوس والشركه والبيت وكل شئ كل شئ ف هو حقك بما انك ابني وانا مش زعلان علي دا ومش عاوزه
فهد.  قبل يكمل كلامه قال ومش هتاخد حاجه مني ولا حتي اللي بتحاول تلمحله لانها امي ومستحيل اخليك
اسد.  قاطعه وقال متكملش يا فهد دي مراتي وحبيبتي وحب عمري 
زهره.  دموعها مش قادره تسيطر عليها 
فهد.    كان زمان مراتك كانت فين مراتك دي لما عذبتها وحاولت تسقطها وشكيت فيها وخليت ابوها يقولك اقتلها 
اسد.  بصوت عالي قاله غصب عني انا ذنبي ايه واحد الدكتور بيقوله انت مش بتخلف وفجأه مراته تقوله انها حامل تفتكر يعمل ايه حط نفسك مكاني ورد عليا
فهد.    كنت اتمني تسمعها 
اسد.  مقدرتش اسيطر علي نفسي غضبي عماني غصب عني
زهره.  يلا نمشي يا فهد 
اسد.  مش هتمشي يا زهره انا ماصدقت لقيتك مستحيل اخليكي تبعدي عني تاني انتي مش هتخرجي من هنا ابدا
زهره.  معتش ينفع يا اسد خلاص اللي بينا انتهي
اسد. بص ل فهد وقال مين قال كدا اومال البيه دا ايه الدكتور اللي واقف ف وشي وبيتحداني بكل قوته مش دا ابننا بردو
زهره.   دلوقتي بتقول ابنك بسهوله كدا
اسد.  ايوا يا زهره ابني وانا متأكد انو ابني وكفايه الشبه اللي بيني وبينه وكل حركاته وكلامه وقوته انا عرفت يا زهره اني بخلف والتحاليل والاشعه كانت غلطة دكتور 
زهره.  اخدت نفس بصوت عالي ودموعها نزلت بغزاوه
فهد.  حضنها وقالها حقك رجعلك يا ماما انا طول عمري مصدقك وإلا مكنتش عملت اللي عملته علشانك لكن دلوقتي انا حاسس انك ارتحتي ارتحتي بمجرد نطقه لكلامه دا 
اسد.  بص ل فهد نظرة كلها ندم وضعف وقال فهد
فهد.   انا معنديش أب طول عمري عايش من غيرو وحب ماما عندي وتيتا بالدنيا كلها ومش محتاج غيرو
اسد.  بدموع قال بس انا عاوزك يا فهد 
فهد.  بص ل امه وقالها المره دي هسمع كلامك واقولك يلا نمشي
اسد.  وقف ف وشه وقال استني يا فهد وبص ل زهره
زهره.  ف حضن ابنها 
اسد.  قال اوعي يا فهد وشدها منه واخدها ف حضنه وحاوطها بدرعاته وعاوز يدخلها بين ضلوعه ودموعه نزلت
زهره.  عيطت بصوت عالي 
اسد.   بدموع قالها اسف اسف يا حب عمري سامحيني
بيسان وهيثم وعليه دموعهم نزلة
اسد.   سامحيني يا زهرتي حقك عليا متسبينيش تاني ارجوكي انا من غيرك ميت اترجاكي اوعي تسبيني
زهره.  بتعيط وخلاص
فهد.   بص ل ابوه
اسد.  فهم نظرته وقال بلاش يا فهد 
فهد.  وقف قدام امه وقالها يا انا يا هو 
زهره.  شدت نفسها من حضن اسد وبصت ل ابنها
اسد.   قولتلك بلاش يا فهد ليه كدا
فهد.  وجه كلامه لامه وقال قولتي ايه
زهره.  بقهر وحرقة قلب قالت انت يا فهد واغمي عليها 
فهد.  نزل بلهفه علي امه وشالها وقال يلا يا تيتا 
اسد.  مش هتخرج يا فهد 
فهد.  لو سمحت يا اسد بيه ابعد عني
اسد.  مش دا بيتك اللي اخدته مني خليك فيه وانا اللي همشي
فهد.   انا مش محتاجه انا كنت محتاج بس تريح قلبها وانها تسمع منك انها برئبه برغم هي عرفه نفسها نور عصام إلا انها كانت مستنيه الكلمه دي منك اوعي تكون فاكر اني مش حاسس بيها لا دي امي وفاهمها كويس وعارف هي بتفكر ف ايه
اسد.  طيب اهدي وخيك بس لحد ما امك تفوق
فهد.   لو سمحت ومشي راح علي عربيته ودخل امه وطلع شنطته وكشف عليها وقال ضغتها نزل تاني وعطاها ادويه وقال يلا يا تيتا
اسد.  ركب عربيته هو هيثم وبيسان وراحو وراهم 
وبعد شويه وصلو فيلا فهد ودخلو 
فهد.  طلع امه اوضتها وقال ل عليه خلي بالك منها ونزل
اسد.  واقف علي باب الفيلا برغم ان فهد ساب الباب مفتوح لانو عارف انهم وراه واكيذ هيدخلو
فهد.   نزل وبصله 
اسد.  قاله خليني اتطمن عليها 
فهد.  اعتقد يا اسد بيه انها قالت رأيها 
اسد.  طبيعي انها تختارك انت ابنها ومكنش ينفع تحطها ف اختبار زي دا ابدا ليه كدا يا فهد 
فهد.  اسد بيه احنا خلاص معتش بينا اي كلام
اسد.  قاله انت من قبل قولتلي لولاها كنت عيشتني ف جحيم وازيتني اكتر من كدا يا تري انت عارف ليه 
فهد.   فهم ابوه وقاله ست وضعيفه ومش بسهوله تنسي حب عمرها وابو ابنها برغم أسوتك عليها إلا انها لسه بتحبك
اسد.  وانا كمان بموت فيها ومش هسيبها 
فهد.    يبقي انا اللي همشي
اسد.  شده لحضنه غصب عنه
فهد.  وابوه دقات قلبهم سريعه ودموعهم نزلت
اسد.   مستحيل اسيبك تاني انا من اول مره شوفتك فيها وانا حبيتك واتعلقت بيك وحسيت برابط قوي بينا وانت عارف كدا كويس ورفع وشه ليه وقال انت ابني يا فهد ابني وانا محتاجك جنبي وحضنه بقوه وقالها انا بجد ندمان وبقولهالك حقك عليا انا اسف ومد ايده ومسك وشه بين ايديه وقال كفايه عليا كدا يا فهد صدقني انا اتعذبت كتير كفايه يا فهد كفايه علينا احنا التلاته عذاب لحد كدا انا تعبت خلاص
عليه.  نزلت وقالت خلاص يا فهد كفايه بعد وحزن لحد كدا يا ابني
اسد.   قاله ارضي يا فهد علشان خاطري
فهد. بصله
اسد. علشان خاطر ماما وافق 
هيثم.  راح عليه وبمرح قاله متهدي بقا يا عمنا ولا هو انت علشان دكتور هتعمل فيها بتاع يعني
فهد.  بقوه قال بس ياد انته
هيثم.   لاحظ اني اكبر منك بخمس سنين
فهد.   غور من وشي يلا
هيثم.  شده وحضنه وقال ياراجل دا انا مصدقت يكون عندي اخ وابن خال بدل البت دي اللي كل ما اكلمها تعيط دي احساسها مرهف قوي
اسد.  ابتسم بحزن
هيثم.  مش هسبيك غير لما تحضني انت كمان وإلا خليك كدا ف حضني انا وانا بصراحه مبسوط
عليه.   ابتسمت وقالت دا اخوك يا فهد اتمني تكونو دايما اخوات
اسد.   حن بقا يا ابو قلب حجر 
هيثم.  والله منا سايبك غير لما تقولي انت حبيبي يا هيثم
اسد.   راح عليهم وحضنهم الاتنين وبص ل فهد وقاله بهمس علشان خاطر عيلتنا اللي هتزيد واحد بعد كام شهر
فهد.   رفع حاجبه وبصله
هيثم.  خالو انا تعبت والأحضان دي مش مريحاني
عليه.   ضحكت وقالت حبيب تيتا لو ليا خاطر عندك تسامح وكفايه اللي حصل كفايه يا فهد 
فهد.   قال مبدئيا كدا الواد دا يمشي وميجيش هنا تاني
هيثم.   حضنه بقوه وقال ليه دا انا هاجي ونص وبص ل بيسان وقال وكمان هجوزك البت البومه اللي علطول تعيط دي 
اسد.   من جهة هيتجوزها ف هو هيتجوزها 
فهد.   لو كنتو عاوزين علاقتنا تستمر البومه دي مش عاوز اعرفها تاني
اسد وهيثم وعليه هههههههه هههههههههه
اسد.  طيب ممكن نطلع نتطمن علي ماما
فهد.  هو دا اللي انت عاوزه من وقت جيت
اسد.  اعوذ بالله منك 
فهد.  اتنهد وقاله اتفضل وطلعو فوق
زهره.  اول ما شافتهم قالت حبيبي انا مقدرش استنغني عنك
فهد واسد.  مع بعض قالو الكلام دا لمين فينا 
زهره.  ابتسمت عليهم 
فهد.  راح قعد جنبها وقال مين يا ماما اللي مش قادره تستغني عنه
زهره.  حضنته وقالت انت يا حبيبي
اسد.   راح قعد جنبها من الناحيه التاني وقال طيب وانا يا زهرتي
زهره.   بصت ل فهد 
اسد. بمرح قالها انتي بتستأذني منه
زهره.   قلبي ونور عيني ومن غيرو اموت
اسد. تاني وبتقوليها ف وشي
زهره.  ولدنيا كلها 
اسد.   بصله وقال ربنا يخليه لينا وميحرمنا منه ابدا
زهره.  باست ابنها من خده بقلمي نور عصام
اسد.  طيب ايه
فهد.  ايه ايه
اسد.  غور يلا من هنا وبص ل زهره وقال عاوز اقعد مع زهرتي لوحدنا 
فهد.   خمس دقائق لاني بصراحه مش ضامنك
اسد.  هههههههه
فهد.   قاله بقررها تاني هما خمس دقائق ومشي وسابهم
اسد.  حضنها وقالها زهرتي حبيبتي وحشتيني يا قلبي
زهره.  بصتله وعيونها كلها دموع
اسد.  كفايه دموع يا عمري كله حقك عليا اوعدك اني عمري ما هزعلك تاني ابدا كانت غلطه وندمت عليها غلطه ضيعت سنين عمري
زهره.    نادي فهد 
اسد.  قالها عوزاه ليه الواد دا 
زهره.  الخمس دقائق خلصو 
اسد.  ابتسم وقالها لسه مبدئوش وقرب عليها وف لحظه كانت شفايفها بين شفايه وقبلها بحب ولهفه وشوق سنين طال انتظارهم
فهد.  نزل وراح عند عليه وهيثم وبيسان
عليه.  عين العقل يا ابني
فهد.  باس ايدها وقالها ربنا يخليكي ليا يا قلبي 
هيثم.  ايه يا فهوده 
فهد.  انت لسه هنا قوم ياد روح مش عاوز اشوفك
بيسان.  بزعل قالت طيب وانا يا فهد
فهد.  بصلها وقام وقف وراح الجنينه برا 
بيسان.  خرجت وراه
عليه.  قالت ل هيثم ماما عامله ايه
هيثم.  انتي تعرفيها 
عليه.  ابتسمت وقالت طبعا انا اللي ربيتها هي وخالك بعد وفاة جدك وجدتك بس القدر بقا 
هيثم.  ممكن تحكيلي 
عليه.    احكيلك شويه عنهم وهما صغيرين وقعدو يتكلمو 
بيسان.  راحت عند فهد وقالت ممكن اقعد   
فهد.   بصلها وقال ومالو اتفضلي
بيسان.  قعدت وقالت فهد حبيبي 
فهد.  لسه بتقولي حبيبك بعد كل اللي حصل
بيسان.  قربت منه وقعدت جنبه وقالت حبيبي وعمري كله كل اللي حصل دا غصب عن الكل كل واحد كان له اسبابه ومبرراته فلازم ننسي علشان نقدر نكمل حياتنا مع اللي بنحبهم ومنستغناش عنهم
فهد.  لدرجه دي 
بيسان.  واكتر كمان وبعدين قالت بحبك يا فهد بحبك من وانا طفله بحبك وهفضل اقولها لحد ما اموت بحبك يا فهد
فهد.   وانا كمان بحبك
بيسان.  مش مصدقه اللي بتسمعه
فهد.  قرب عليها بكل حب 
بيسان.   اتكسفت وبعدت
فهد.  قالها انتي مراتي يا هبله
بيسان.  استغربت كلامه وبصتله 
فهد.  بعدين افهمك وقالها تعالي واخدها من ايدها ودخلو
بيسان.  فهد استني فهمني وبعدين انت رايح فين
فهد.  رايح للي حاسس انهم هيملو البيت عيال ف الخمس دقائق وطلع بيها فوق وخبط عالباب علي امه وابوه
اسد.  ابن الل
زهره.  لبست هدومها وقالت ابن الاسد 
اسد. عدل نفسه وفتح الباب ووقف ف وشه وقال نعم
فهد. انا كنت حاسس انك مش هتجيبها البر وهدخل الجيش بسببك
زهره.   ههههه وقالت تعالي يا فهد
فهد.  وسع يا عم انت ودخل
اسد.  مكنتش اعرف انك رخم قوي كدا 
فهد.  بص لامه وقالها من هنا وجاي هتنامي معايا انا مش ضامن الراجل دا انا بقولك اهو بقلمي نور عصام
اسد وبيسان ههههههه هههههههه
اسد.  قاله هتتجوز البت دي امته
فهد.  واتجوزها ليه وانا متجوزها اصلا الكل اتفاجك 
زهره.   ابتسمت وحضنته وقالت انا كنت عرفه ان تربيتي عمرها ما تغلط غلطه زي دي
اسد.  فهم كلامها
بيسان.  يعني ايه بقا
فهد.  يعني اللي ف بطنك دا ابني وابن حلال واحنا متجوزين علي سنه والله ورسوله انا مستحيل اغلط واعمل كدا وكمان مستحيل أزي البنت اللي حبيتها وكنت هتجنن واشوفها اول ما رجعت مصر
بيسان.  بس انت ااا
فهد.  لما روحنا الفندق حطيتلك منوم ف العصير وبعدها طلعنا فوق واتصلت علي كمال وخليته جاب مأذون وكتبنا الكتاب وفوقتك علي فكره علشان الماذون نور عصام ما يشك بس انتي كنتي تعبانه من أثر المنوم ودا خلاكي نمتي بسرعه وعلشان كدا مفتكرتيش اللي حصل 
بيسان.  عيطت وقالت بقا كدا يا فهد تعمل معايا كدا مش هسامحك ابدا عمري ما هسامحك
فهد.  قام وقف ومسكها من ايدها وقالها انتي هتعمليهم عليا بتحبيني وبتموتي فيا كمان وهنتحوز يوم الخميس
بيسان.  ابدا ما هيحصل
اسد. قالهم اقعدو انتو الاتنين واسمعوني كويس وبعدين قال اللي حصل دا خلوه بينا بلاش حد يعرف عنه حاجه امك وابوكي واخوها مش هيعرفو عنه حاجه اللي حصل حصل وخلاص ومادام علي سنه الله ورسوله يبقي خلونا ننسي ونفرح ونكمل باقي حياتنا مع بعض
فعد.  انا موافق بس امي بردو هتنام معايا بعيد عنك
اسد.    هههههههه
نهله. صحيت ونزلت شافتهم كلهم مع بعض قالت مين دول وليه دكتوره بيسان هنا ايه اللي حصل
فهد.  ما انتي نايمه مع الأموات وجايه دلوقتي تقولي ايه اللي حصل
نهله.  الله مش كنت تعبانه من الشغل 
فهد.  كلمي عبده وقوليو فرحك يوم الخميس علي د كمال وانا علي بيسان وبصلها بحب
نهله.   نعم كدا تتجوز من غير ما تقولي
فهد.   هقوملك والمصحف بس لو قومت هقولك بطريقتي
نهله.   ولا تقدر تعمل حاجه
فهد.  قام وراح عليها
نهله.  جريت وقفت قدام اسد وقالت عمو انت مين
اسد.  ضحك علي طريقتها
نهله.   وقفت وراه وقالت ل زهره مين الموز دا
زهره.   دا اسد ابو فهد
نهله.  غبيه انا كان لازم افهد منك لله يا عبده انت السبب ف اني مفكرش غير ف سي فهد وبصوت عالي قالت الله يسامحك يا عبببببده
الكل ضحك عليها
اسد وزهره وفهد راحو عند اهل زهره وعرفو كل حاجه
سلوي.  فرحت جدا برجوع بنتها وحفيدها
اسماعيل.  اخد بنته ف حضنه وكان ندمان
زهره.  بادلته الحضن وقالت انها مسمحاه
مازن.  حضن اخته بقوه وقالها عمري ما صدقت اللي اتقال وعرفها علي مراته وبنته زهره الصغيره 
فهد.  ايه يا خالو هو انا مش موجود مش شايف غير ماما
مازن.  حضنه وقال وهل يخفي القمر اكبر دكتور ف البلد
فهد.  بهزار قال هو احنا جاين علشان تقرو علينا ولا ايه
الكل ضحك وعمت الفرحه عليهم من جديد
وتاني يوم مني وجوزها رجعو من السفر لان اسد كلمهم
مني.  فرحت جدا برجوع زهره وابنها 
فهد  راح وطرد السكرتيره بتاعت اسد وقالها الخاين ملوش مكان بينا
وبعد كام يوم جاء الموعد المنتظر وتم حفل زفاف ف ارقي الفنادق
اسد.  شاف فهد وراح عليه وقاله الف مبروك حبيبي
فهد.  بفرحه قاله الله يبارك فيك يا بابا
اسد.  حضنه وشدد من احتضانه بعد سماع كلمة بابا 
فهد.  بهزار قاله متقلقش هقولهالك كتير
اسد.  ابتسم وضربه بخفه علي كتفه 
فهد.  ربنا يخليك ليا حبيبي
وبعد شويه
الكل كان بيرقص وفرحان
كمال.   مبروك يا قلبي
نهله.   الله يبارك فيك حبيبي
فهد.   نورتي حياتي كلها يا عمري كله
بيسان.  ربنا يخليك ليا حبيبي وميحرمني منك ابدا
اسد.   زهرتي حبيبتي
زهره.  نعم يا قلبي
اسد.  انا حجزت مع العيال دي وهنسافر كلنا مش هما بس اللي هيضو شهر عسل وغمز بعينه وقالها احنا كمان
فهد وبيسان ونهله وكمال قالو بصوت عالي هيييييييييييي هو دا
وانتهت روايتنا ويارب تكون نالت اعجابكم

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية وقعت أسيرة في حبك للكاتبة غفران

‫7 تعليقات

  1. رائي بمنتهي الصراحة ان الرواية محتاجة تعديل شغل كتير عليها أولا حبكة الرواية و السرد ضعاف جدآ ، و الأحداث الزمنية سريعة جدآ ، الكاتبة مش مصرية و بتحاول تكتب مصري لو كانت كتبتها بلهجتها الأم كانت هتبقي أحسن لأن فرق اللهجات باين جدآ

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى