Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل العاشر 10 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل العاشر 10 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل العاشر 10 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل العاشر 10 بقلم منة وائل

شروق:انا مش عارفه اي ده انا صابره بس كل ده عشان خاطر الخطه الخطه غير كده انا كنت طربقت دماغه
عاصم :استاذ رعد جوا
شروق:ايوا يا فندم….. يالهوي
……………
رعد:يا نادر انت دلوقتي بتتكلم في صفقه تمنها يعدي شركات العرباوي باكملها
نادر:طب وفيها اي لما ندخلها
رعد:فيها أي فيها ان المنافس بتاعها صابر فواز وده مفيش اي صفقه بيدخلها غير لما بيكسبها مش عشان ذكاء اهله لا، ده بالخداع، يعني لو دخلتها كل اللي احنا فيه ده هيكون في حضن فواز اي قولك بقا
نادر:مش مقتنع احنا لو قدرنا نحقق كل بنود الصفقه هتكون في صفنا
رعد:نادر الله يخليك ماتخليش جدك يقلب علينا خلينا كده احسن
نادر :ياعم انا مالي انا كنت بقترح بس
دب دب
رعد:ادخل
شروق:مستر عاصم جه يا مستر رعد
رعد :طب حلو اوي خليه يقعد في أوضه الاجتماعات لحد اما تجيلوا
شروق:حاضر
نادر:طب اسأل عاصم كده وشوف رأيه اي
رعد:يااخي امشي بقا قدامي
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في مكتب وائل
دب دب 
وائل :ادخل 
انجي وهي تقوم باحتضانه :وحشتني وحشتني اوي 
وائل :انجي انتي اتجننتي افرض حد دخل علينا يشوفنا بالمنظر ده يقول اي
انجي بدلع :اعمل اي يا حبيبي وحشتني اوي، الشركه بقالك كتير مش بتيجي ولما بتيجي مش بنعرف نتكلم عشان الناس حتى بقالك فتره مش بتيجي عندي والتليفونات عملي منها بلوكات عشان ماارنش عليك وانت مع مراتك اوصلك ازاي انا طيب
وائل:معلش يا حبيبتي حقك عليا بس انا فعلا مكنتش فاضي الفتره دي انتي عارفه فاطمه كانت في المستشفى وعصام سافر إنجلترا تاني والشغل بقا وكده
انجي :ما ولادك ماسكين كل حاجه
وائل:ماشي ياحبيبتي ماسكين كل حاجه هنا انما فرع اسكندريه مكنش في حد يفتتحه فكنت مشغوله بتوديبه انا وحسام
انجي :طيب هتجي امتا وحشني النوم في حضنك اوي
وائل:حاضر والله هحاول بس اوعي بقا وافتحي الباب لا حد يجي ويشرفنا
انجي :يووووو بقا حاضر
وائل :يلا بقا روحي على مكتبك يا حبيبتي وبليل هنتقابل يلا
انجي :ماشي هستناك باي
وائل وهو يزفر باءرتياح  :باي
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في منزل سحر
سحر:خلاص جبتي كل حاجه
نورهان :اه ياماما خلاص
مشيره :وانا كمان خلاص
حسام :تمم هاتوا يلا اشيل الحاجات
مشيره:حسام معلش هتعبك معايا تبقا توصلني الجريده في الطريق
حسام:مفيش مشكله عادي
نورهان :واتا هروح الجامعه
حسام :ماشي حاضر يلا بينا
…………..
سحر وهي تغمز لمشيره:انا هقعد ورا عشان اريح رجلي تعباني
نورهان:ماشي يا ماما تعالي جنبي
مشيره :لا انا مابقعدش قدام بدوخ تعالي انتي
نورهان :مش فاهمه انا مااحنا جايين كده اي الل اتغير على العموم يلا ماشي
سحر:اتلحلح ها
حسام باءستغراب :ها… اتلحلح؟ طيب
حسام،:انتي مرتاحه في كليتك دي يا نورهان
نورهان:ايرا انا بحب الرياضه جدا والهندسه ونفسي فعلا اطلع مهندسه ميكانيكا 
حسام:واشمعنا ميكانيكا 
نورهان:عارف كده لما تمسك تصلح ماتور عربيه وتطلع الكريتيف  اللي فيه جمدان يعني
حسام :برافو عليكي انا بحب الست اوي اللي عندها طموح
مشيره :بس خلاص أقف هنا يا حسام الجريده هنا
حسام :ماشي حالي بالك من نفسك
مشيره:اوكي، باي
سحر:وديني على البيت الأول يا حسام رجلي تعباني اوي
حسام :حاضر يا عمتو
………….
حسام :اتفضلي انزلي يا عمتو
سحر:ماشي يا حبيبي خالي بالكم من نفسكم ماشي يلا سلام
حسام ونورهان :سلام
حسام :تعرفي نفسي اوي اكول من على عربيه فول
نورهان باءندهاش:تصدق وانا كمان لسه جايه على بالي
حسام :اه ومعاها َكوبايه قهوه اي مَظبرطه مظبطه التظابيط
نورهان :هههههههه ايوا ايوا بظبط ده اللي كنت بفكر فيه
حسام :يلا تيجي
نورهان بتفكير :امممم يلا ههههههه
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
     في مطعم فول وطعميه
عصام :ما رأيكما تتذوقون الفول والفلافل المصريه؟
جوليانا:اوه يا إلهي اريد ان اتذوقها رائحتها شهيه للغايه
مارةل:من ماذا تصنع هذه الفول والفلافل
عصام بمرح:حسنا حسنا لن افشي لكم هذا السر، انه سر الفراعنه
جوليانا وماركل:ههههههههههه
عصام :ههههههه هيا بنا
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
        في شركه العرباوي
رعد:يابني دي صفقه مش سهله
عاصم :والله احنا بنقول نجرب بس ماندخلش بكل اللي معانا
رعد:لا لا سيبك منها نركز في اللي جاي، دلوقتي احنا نخلينا في الصفقات اللي جايه من الوفد الأمريكي متفقين على البنود اللي انا حاطتها في عقد الصفقه
نادر:انا عن نفسي موافق
عاصم :انا موافق َ معنديش مشكله بس انك تحطلهم الربح ليهم في السنه ربع المكسب بس مظنش انهم هيوافقوا
رعد:هيوافقوا وهتشوف
عاصم :تمم يبقا على البركه
دب دب
رعد:ادخل
شروق:وقت الغدا يافندم هروح انا اتغدى والا محتاج مني حاجه
رعد:لا روحي انتي يا شروق
شروق:تمم
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
           في منزل شروق
ناديه :امير يا حبيبي اصحى عشان تاكل اي حاجه
امير :لا يا ماما سبني انام مش قادر
ناديه:ياحبيبي كل اي حاجه
امير:لما اصحى هبقا اكول
ناديه :ماشي يا حبيبي اللي يريحك
التفت امير برأسه يمينا ويسارا ثم اخرج سجاره من الدرج واخذ يشربها
امير:يااااااا على السلطانه ده الواحد مش عارف كان هيتسلطن  ازاي من غير السجاير دي
ترن ترن
امير:الو، اي يا هشام لا يابني انا كويس ماتخافش، لا عادي بقا نحن لها، اي بجد قاعده ياض وكده، لا هتصرف لا ابله شروق مش هنا امي هي اللي بعرف اسيطر عليها طب سلام ساض وانا هتصرف
…………
امير :ماما
ناديه:اي يا حبيبي جوعت
امير:لا ده بس انا كنت عاوز اقولك ان المستر عامل حصه مكثفه ببلاش ولازم اروحها هيشرح فيها اللي فاتني
ناديه :يابني انت مش قادر تصلب طولك هتروح ازاي
امير:لا يا ماما انا كويس والله ما تخافيش
ناديه :مش هتتنقل من هنا الا لما تأمل طيب
امير :حاضر هاتي الأكل اهو باكول اهو اهو حلو كده
ناديه :يا واد براحه كول على مهلك هتفطس
امير :كح كح كح اهو كلت سلام بقا
ناديه وهي تضرب كف بكف:لا اله الا الله سلام
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في قسم الشرطه
فارس :وبس يابني نقلوني على هنا
معاذ:لا بس احسن حاجه انك اتنقلت معايا، بيتهيألي ممكن تكون معايا في بعض المهمات مش كده
فارس :بيتهيألي عشان نفس التخصص
معاذ:طب كويس
فارس :طيب انا هقوم انا بقا عشان لسه واصل هروح ارتاح شويه لحسن جيت من السفر يادوبك حطيت الشنط وجيت على هنا عشان اقولهم اني استلمت
معاذ:هتيجي بليل طيب
فارس :مش عارف بس هبقا اقولك في التليفون
معاذ:خلاص اشطا
ترن ترن 
معاذ :الو ايوا يافندم، اه طيب تمم حاضر، مع السلامه
……………
ساره وهي تلف المكتب بغضب :كل حاجه ملكيش دعوه ملكيش دعوه اي بني ادم رخم وبارد وكل البواخه فيه مز بس دمه تقيل والله
دب دب
ساره :ادخل
معاذ:قومي يلا تعالي معايا
ساره:على فين
معاذ :رضوان بيه عاوزنا في مهمه جديده
ساره:تمم يا فندم
معاذ:هو انتي اي اللي كان مخليكي تعبانه امبارح
ساره بغيظ:ملكش دعوه، يلا بينا
معاذ بغضب:يلا قدامي
……………
اللواء رضوان :دلوقتي العمليه الجديده هيتم تنفيذها في اسكندريه، الأول كانوا مقررين تنفيذها في الشرقيه، بس غيروا الخطه تماما وقدرنا اننا نوصل لوقت ومعاد التسليم، بس في حاجه
معاذ:واي هي يا فندم
اللواء رضوان :ان العصابه دي زره نساء
ساره:بمعنى
اللواء رضوان : بمعنى انهم بيحبوا الستات زي عينيهم وطبعا عشان يتم معرفه أخبارهم محتاجين عنصر نسائي يدخل بينهم
الظابط ميرفت:ايوا يا فندم وجود عنصر نسائي في العصابه لازمته اي بالنسبه ليهم غير العلاقات دي
اللواء رضوان :لازمته كبيره طبعا بالنسبه ليهم ان هي يعني تعرف اخبار الظباط وتروح تنقلهم كل كبيره وصغيره وقال يعني تلهي الظباط عنهم
ساره:ايوا يعني حضرتك عاوزه حد مننا يدخل جوا العصابه وينقلكم الاخبار وطبعا يخدعهم في نفس الوقت عشان مايشكوش فينا
اللواء رضوان :بالظبط كده
معاذ:طيب ومين بقا اللي هيضحي بحياته من البنات عشان يدخل وسط العصابه
ساره وهي تقف:انا
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في منزل معتز
عبد الرحمن :انتي كويسه يابنتي قادره تتحركي والا اوديكي مستشفى
حور :لا انا كويسه
عبد الرحمن :تمم انا هاخدك دلوقتي للبيت وهندخل نتكلم مع الست الوالده ونفهمها تمم وان شاء الله هتوافق، بس بعد اما توافق هتيجوا تقعدوا في الشقه هنا مؤقت على مانحدد الفرح واظبط الدنيا مع العيله تمم
حور بحزن :اللي تشوفوا حضرتك
عبد الرحمن :ماشي يابنتي، انت يا عره
معتز بغيظ:ايوا يا جدو
عبد الرحمن :اي مش عجبك والا اي
معتز:لا ازاي ياجدو على راسي
عبد الرحمن :خد الحاجه دي حطها في العربيه وسندها عشان مش هتقدر تقف
حور بخوف :لا لا انا همشي لوحدي خليه يبعد عني
عبد الرحمن :يابنتي ماتخافيش مش هيعملك حاجه
حور:لا ونبي
عبد الرحمن :خلاص اهدي هسندك انا انا زي جدك يلا يابنتي يلا
حور:ماشي
         بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
            في المطعم   
جوليانا :اوه لقد تعبت كثيرا بطني امتلئت 
عصام بمرح :كفا جوليا سوف تصبحين مثل قرص الفلافل ههههههههه
ماركل :ههههههههههه
جوليانا :اوه عصام ان مزاحك يزعجني
عصام :ومنذ متى ومزاحي لم يزعجك، انا اتعمد ذلك هههههه
جوليانا بغيظ:اصمت عصام اصمت ان لم تصمت سوف افتح رأسك نصفين بهذه البصله
ماركل :ههههههههه كفا لقد جعلتوا منا مسلسل كوميدي للجميع
…………
شروق:لوسمحت هاتلى طلب هنا، انا مش عارفه مستر عاصم فعلا هيقدر اللي قولتهوله والا هيقولهم
فلاش باك
شروق :ايوا موجود يافندم……. يالهوي
عاصم :انتي اي اللي جابك هنا يا شروق
شروق :ها بص يا مستر عاصم، انا عارفه ان اللي هقوله لحضرتك ده ملكش علاقه بيه بس الموضوع ده فيه كل حياتي 
عاصم :في أي يا شروق ماتتكلمي اي اللي جابك هنا وليه طلبتي اجازه 
……… وبعد ربع ساعه 
عاصم :ياااااااا يا شروق بقا هما السبب في كل ده، بصي انا ولا كأني اعرفك وان شاء الله لو ليكي حق هتاخدي
شروق :بجد يافندم
عاصم :بجد يا شروق
شروق :شكرا جدا جدا مش عارفه اقول لحضرتك اي
باك
ترن ترن
شروق :الو، مستر رعد ها لا انا قاعده في محل باكل، محل اي، محب كده بتاع فول وطعميه جنب الشركه، ابعت الابلكيشن، طيب، هو عاوز اي ده وانت مالك باكول ولا بتنيل فين، انا ابعتله الابلكيشن اشوف اخرتها اي
عصام :الان بعد اناة نرتاح قليلا سوف اخذكم الي منزلنا قصر العرباوي
جوليانا :منذ أن تعرفت عليك وانا اتمنى ان ارى هذا القصر عندما كنت تحكي عنه
ماركل :لقد زاد فضولي ان أراه
رعد:اي المكان الغريب ده
نظرت له شروق بغضب. وقالت :هه ده مكان الغلابه، الغلبان لما بيجوع بيجي يأكل هنا 
رعد:طب ومالك بتقوليها بقرف كده ليه، تعالي ناكل في مكان احسن من ده
شروق :لا شكرا انا مرتاحه هنا حضرتك لو حابب تروح تاكل في أي  مطعم تاني اتفضل ماتشغلش بالك بيا
رعد:لا خلاص قعدنا وهاكول من اللي هتاكلي
شروق :طيب، لو سمحت هاتلوا زي
العامل :تحت امرك يا فندم
رعد:وانتي طلبتي اي
شروق بحده:فول وطعميه وبتنجان ومخلل وبطاطس
رعد:تعرفي اني انا أول مره اكول كده في حياتي اصلا
شروق بهمس :فالح بس تدوس عليا انا وامي واخويا
رعد:بتقولي حاجه يا شروق
شروق:لا بقول الف هنا
عصام :رعد
رعد:عمي انت بتعمل اي هنا؟
شروق باءندهاش:عمه، بابا؟
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!