روايات

رواية وهم الحب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زهرة الربيع

رواية وهم الحب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زهرة الربيع

رواية وهم الحب الجزء الثاني والعشرون

رواية وهم الحب البارت الثاني والعشرون

رواية وهم الحب الحلقة الثانية والعشرون

بسم الله الرحمن الرحيم
سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظيم
عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه
البارت الثاني والعشرون
اذا اهتدتك الحياة شخصا يحبك ويتمسك بك
وتشعر معه بلامان والحياة فلا تضيعه
فالقلوب ليس لها بدائل والحب الحقيقي نادرا بهذا الزمان
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
ذات مساء يجلس عمر ومرام في حديقة فيلا مرام
وفجأة اردف عمر سعيدا:
حبيتي تعالي معايا هنروح عندنا
مرام: اكيد بتهزر ياعمر اروح اقول لخالو ايه
لا بلاش
ملس على وجهها ثم اردف:
بابا عارف كل حاجة وهو اللي شجعني وخرجني من وهمي انك هتفضلي اختي
ضيقت عينيها منتظرة تكملة حديثه ولكنه استغرب
دهشتها
مالك ياحبي مستغربة ليه
يعني مش قلبك اللي جابك لعندي ياعمر.. كنت مستني حد يدفعك لعندي اردفت بها بحزن
: ايه اللي بتقوليه دا يا مرام انتي متعرفيش انتي ايه عندي… انا حبيت اتعب قلبي ببعدك واذي روحي ولا أني في يوم اجرحك انتي عارفة معنى كلامي دا ايه.. معناه اني بعشقك… وضع جبينه على جبينها واردف بصوت مبحوح من المشاعر: انا بتنفسك حبيبتي ولحد دلوقتي مهوس بحبك وخايف في يوم اجرحك.. انتي غالية عندي قوي
: عمر مينفعش كدا ابعد
: لا مش هبعد ودلوقتي عايز اسمع منك توافقي اكون شريك حياتك وافضل معاكي لاخر عمري اللي فضلي.. توافقي تكملي عمرك جوا حضني
توافقي انك تستحمليني ومتزعليش مني مهما حصل بينا… توافقي تكوني زوجتي وام لاولادي
نظرت اليه بفرحة وهي مازلت على وضعها بين يديها وماكان عليها الا انها امأت براسها بنعم
قام باحتضنها ودار بها وهو يشعر بكم سعادة العالم تحيط بهما2
في مساء اليوم التالي بفيلا المصري
اثناء تناولهم العشاء
نظر عمر الى والده ثم اردف سعيدا:
بابا عايزين نروح نطلب ايد مرام قبل السفر انا مسافر بكرة الفجر..
ذهلت والدته من حديثه ثم اردفت بغضب:
مرام مين مش دي اللي زي اختي ومستحيل افكر فيها
توجه عمر بانظاره الى والدته ثم تحدث اليها:
ودلوقتي مش قادر اعيش من غيرها ياماما
نزلت مديحة بيديها بقوة على مائدة الطعام:
يعني تتجوز مرام اللي من صغرها بتحبك واخوها يرمي اختك بعد ما وعدها بالجواز… دا في قانون مين ان شاءلله.. مستحيل اوافق على الجوازة دي
كانت سها تتناول طعامها في صمت ولا تبالي بحديثهم
ربت علي والد عمر على يديه:
هنتعشى حبيبي وهنعملهم زيارة
بعد يومين
ذهبت نغم الى جميلة
وصلت الى فيلا المنشاوي في عدم وجود ريان
اتت جميلة اليها بعدما اخبرتها الخادمة بوجود نغم
نظرت نغم اليها بحزن بعدما رأت عدم قبولها لو جودها ولكن حاولت ان تدعي بالهدوء والحنية لديها حتى تكسبها مرة اخرى ثم اردفت قائلة:
حضرتك عاملة ايه.. انا جيت لحضرتك بعد ماعرفت ان ريان خرج وهو وعمو عايزة اتكلم مع حضرتك واعرف ايه السبب اللي خلاكي كدا
نظرت نبيلة اليها بقوة مستفهمة عن ماذا تتحدث
انتي قصدك ايه.. قصدك اني اقبل وجودك في حياة ابني بعد ما نجا من الموت باعجوبة بسببك
_طنط جميلة لو سمحتي متعملش كدا انا مش عايزة اوافق اتجوز ريان وحضرتك رافضة.. انا معرفش مين اللي وصلك فكرة اني مبحبهوش
قاطعتها جميلة انتي بتحبي ريان مش كدا
نظرت الى الارض باستحياء واردفت انا بعشقه مش بس بحبه ثم رفعت نظرها اليها وتحدثت بحزن: ريان دا هدية ربنا ليا بعد عذابي مع الدنيا
طيب يانغم لو بتحبيه قوي كدا يابنتي مش خايفة عليه لحد دلوقتي مامسكوش المجرم انا ام حبيبتي واهم حاجة عندي ولادي، سامحيني يابنتي انتي عندك ابن عمك بيحبك وممكن ربنا يعوضك بيه او حتى لو مش هو ممكن ربنا يعوضك بشخص تاني احسن من ريان بس انا معنديش غيره فهماني يابنتي .
بس انا مش عايزة غير ريان لو سمحتي ياطنط
قاطعتها: وانا معنديش غير ابني لو بتحبيه زي مابتقولي لازم تبعدي عنه الحب تضحية
نزلت دموعها انا مقدرش ابعد عنه والله مااقدر انا بحبه جدا
طيب بدل انك بتحبيه قوي كدا ممكن اعرف ليه سبتوا بعض الفترة اللي فاتت دي!!
صمتت نغم ولم تعلم بما تجاوبها.. ماذا تقول لها
بنت اخيكي لعبت لعبة ق. ذرة عشان تفرقنا
انتظرت جميلة حتى تجاوبها ولكن نغم الزمت الصمت
اخرجت جميلة نفسا عميقا: كنت عارفة انك مش هتجوابي هتقولي ايه ابن عمي رجع وكنت متذبذبة بينه وبين ريان لا انا اكســ. ـــر قلب ريان هو بيحبني وهيستحمل
نظرت اليها بقوة رافضة حديثها:
لا يوسف مالوش دخل خالص هو حصل بينا سوء فهم بس
وقفت جميلة لانهاء الحوار الذي ادعت انه بلا فائدة
وانا عند رائي الجوازة دي مستحيل تتم
دخل ريان في هذه اللحظة
استغرب وجود نغم هنا
: نغم انتي هنا من امتى وليه مقولتيش انك جاية كنت جبتك حبيبي وجوازة ايه اللي ماما بتتكلم عنها
اتجهت نغم اليه حتى لا يحدث جدال بين والدته وخاصة عندما علمت عدم علمه بنية والدته
مفيش ياريان كنت جاية اشوف طنط جميلة
: طيب كويس حبيبي انك جيتي تعالي معايا عشان اوريكي الجناح اللي هنعيش فيه شوفي انتي عايزة تعملي فيه ايه عشان من بكرة العمال هيشتغلوا فيه
نظرت الى جميلة التي كانت تلتهـ. ـبها بعيونها
: مش دلوقتي ياريان عندي مشوار ولازم امشي
امسك يديها وغمز بعينيه:
لا مش بكيفك ياقلبي انتي جيتي برجليكي لحد عندي تخيلي كدا ممكن اسيبك تروحي ثم اقترب وهمس لها مستحيل اسيبك غير لما تشوفي بيتك ياعروسة اللي هتنوريه
_اخفضت نظرها للارض واخجلت من حديثه وبدأت تفرك يديها وتحدثت اليه:
ريان لو سمحت بعدين انا متاخرة
لم يعطيها فرصة لرفض وجذبها من يديها متجها للاعلى تحت انظار جميلة التي استـ. ـشاطت غضـ. ـبا من افعال ولدها ولكن حسمت امرها انها ستواجهه بقوة
جلست بانتظارهم
دخل ريان الى جناحه:
: شوفي حبيبي دا مملكتك شوفي انتي عايزة تغيري فيه ايه
على رغم انها المفروض تكون سعيدة ولكنها لم تكن في حالة لرؤية شي كلمات جميلة مازالت تتردد باذنها..
نظرت اليه ولا تعلم ماذا تخبره ولكن حاولت ان تتلاشى التفكير بماحدث
: حبيبي ممكن نأجل الموضوع دا بجد لاني مش قادره وعندي مشوار مع فريدة
نظر اليها علم ان بها شي تذكر حديث والدته:
هي ماما كانت بتتكلم عن ايه
معرفش قصدك ايه انا لازم امشي دلوقتى
امسكها من يديها وسحبها بقوة داخل احضانه
واعتصرها وحشتيني قوي على فكرة بقالي يومين مش عارف اقعد معاكي
رفع ذقنها ونظر داخل عيونها التي كانت تتهرب منه
مالك ياقلبي حاسس فيه حاجه حصلت معاكي
احضنته بقوة وبدأت تتمسح به كقطة وديعة
لا تعلم ماذا تفعل كي لا تفقده وفي نفس الوقت تكسب حماتها؟
انت كمان وحشتني قوي حبيبي نفسي افضل في حضنك ياريان ومااخرجش منه ابدا دا اللي بترجاه من الدنيا مش عايزة غيرك انت وبس
وانا معاكي اهو حبيبي مستحيل ابعد عنك
وضعت راسها على صدره وماكان منه الا ان يعتصرها في احضانه بعد حديثها ثم انزل براسه لمستواها والتقط شفتيها بقوة.. بدأ يقبلها بقوة كانها يقبلها لاول مرة.. قام بفك حجابها وفرد شعرها ينظر اليها بانبهار كمثل كل مرة يراها بها
رفع ذقنها عندما نظرت للارض خجلا
: عارفة نفسي ايه دلوقتي
نظرت اليه منتظرة تكملة حديثه
: نفسي اقفل عليكي الباب دا ثم اشار بعينيه للباب
ومتخرجيش من هنا غير لما اشبع منك وتكوني مدام ريان المنشاوي بجد
وضعت وجهها في ذراعه خجلة من حديثه، ثم اردفت: عيب على فكرة اللي بتقوله دا هتفضل منحـ.ـرف كدا على طول مين هيسمحلك بكدا
1
حضنها من خصرها بقوة متجها الى الاريكة
وجلس واجلسها على ساقيه
: اممم يعني مش من حقي وفيه كمان اللي يمنعني مش كدا، ثم ازاح شعرها عن عنقها وجمعه على جنب واردف بخبث:
تحبي تشوفي انا ممكن اعمل ايه
وقفت كالمدوغة ولكن جذبها بسرعة عندما علم نيتها وظل يضحك عليها
: خليكي يا قلبي متخافيش مش هعمل حاجة انا بس بشوف رد فعلك ايه
اتجهت بانظارها الى جناحه الذي كان يتكون من غرفتين وريسبشن وفي اخر الطرقة مطبخ وحمام مع وجود حمام في كل غرفة
حلو قوي جناحك حبيبي والوانه هادية تحسه رجولي فعلا
ضحك عليه بصخب ثم رفع حاجبه: تحسه رجولي امال انا ايه بنت اختك
اتجهت بنظرها اليه وملست على خديه
انت احسن راجل في الدنيا دي كلها.. انت حبيبي وروحي وعمري وكل ماليا
انزلها من على ساقيه ثم اردف
لا كدا بقول نمشي احسن اصل الموضوع اتطور
ضحكت عليه بانوثة.. شعر بان ضحكتها سلفنونية موسيقيّة تخيل اشياء اراد ان يفعلها
امسك بيديها واخرج من الجناح ومنه للاسفل وجد جميلة تنتظرهم بالاسفل
نظر ريان لجميلة التي استـــ. ـشاطت غضـ. ـبا عندما وجدت ايديهما متشابكة
ماما فيه ايه ومالك ونسيت اسالك انتي كان قصدك ايه من كلامك مستحيل الجوازة تتم.. جوازة مين
على رغم ان حديثها سيغضب ابنها ولكن بعدما وجدته بدأ بالتجهيزات اتخذت قرارها
وقفت امامه وملست على وجهه بحنان اموي ونظرت داخل عيونه واردفت حزينة لما تقوله تعرف انها ستسرق سعادته ولكن مؤقتة
: انت عندك شك في حبي ليك.. واني اتمنى سعادتك
هنا شعرت نغم بان الارض تدور بها ولا تعلم كيف ستواجه الطوفان المقبل هي تعلم عشق ريان لها ولكن كيف سيقف في مواجهة والدته!!
تركت يد ريان وتحركت للخلف وعيونها تحجرت بالدموع
نظر ريان لها واستغرب حركتها ثم اتجه بانظاره لوالدته التي كانت في حالة يرثى لها ولكنها صممت على موقفها
: ممكن اعرف فيه ايه انا ملاحظ حضرتك متغيرة من يوم الحادثة بس قولت يمكن من خوفها عليا بس نغم مالها في ايه بينك وبينها
بسط يديه لنغم حتى تمسك يديه ولكن اتجهت بنظرها الى والدته وتحدثت اليها بعيونها تستجديها ان ترحمهما ولكن كيف تصمت جميلة وكأن الشيطان استحوز عليها بالكامل
: انا مش موافقة على الجوازة دي ياريان مستحيل الجوازة دي تتم هذا مااردفت به جميلة بقوة
نظراليها ولم يفهم ماذا تقول والدته أهي تمزح معه!
مش فاهم حضرتك ياماما تقصدي ايه..
اعطته ظهرها وتحدثت مرة اخرى وبقوة اكبر
انا مش عايزة نغم تكون مراتك.. انت من يوم ما دخلت في العلاقة دي ومفيش غير الا وجع قلبك انا اعرف مصلحتك اكتر منك…
صدمة نزلت عليه ماذا تقول والدته
اتجه بنظره لنغم ونظر اليها بمعنى أكنتي تعرفي بهذا!!
اخفضت بالنظر لاسفل ودموعها تنزل بغزارة على وجهها
اتجه اليها ببطئ واردف حزينا
انتي كنتي عارفة بكلام ماما دا
اه ازاي عدت عليا موضوع المستشفى… ماما هي اللي خلتك تسبيني في اكتر وقت احتجتك فيه
لم تنظر اليه ودموعها فقط تبكي بصمت
رفع ذقنها وتحدث اليها وكأنه امام كابوس
امه تقف في مواجهته بكل قوة.. وتمنع زوجته من زيارته
: ازاي انتي كدا بقالي اكتر من اسبوعين خارج من المستشفى عمرك ماحاولتي تقوليلي ليه سبتيني
نظر اليها بعطف وحنان ثم قام باحتضانها كانه يثبت لها انه لم يتخلى عنها مهما كان.. ازاي قدرتي تتحملي دا ومن مين امي يانغم
امسك يديها واتجه الى والدته:
ماما ممكن اعرف ايه اللي غيرك ولو هتقولي على وجع قلبي انا راضي بيه ياامي.. لو سمحتي بلاش تكسري فرحتي.. لاني مهما حصل مستحيل اسيب نغم
غضبت جميلة من حديثه نظرت الى داخل عينيه بعمق ثم اردفت
يعني هتتجوزها غصب عن امك ياريان
ماما… قاطعته دلوقتي انا بسألك هتتجوزها غصب عني
ماما لو سمحتي ممكن اعرف ايه اللي حصل عشان تغيري رايك كدا.. مش دي نغم اللي كنتي بتقولي فيها اشعار
: وانا بسالك دلوقتي هتتجوزها غصب عني
نظر اليها واستغرب تصميمها على تركه لنغم
: حضرتك اللي وصلتيني لكدا
صاعقة نزلت على جميلة
اردفت بصدمة يعني ايه.!! ممكن تتجوزها وامك رافضها
: للاسف ياماما حضرتك اللي عايزة كدا
نزلت دموع جميلة لاول مرة
طيب ياحضرة الدكتور دلوقتي قدامك خيارين وانت اختار
ثم اتجهت بانظارها الى نغم التي كانت تبكي بوجع
واردفت وهي تنظر اليها
ياتختارها اه نسيت قصدي مراتك اللي خبيت عني طلاقها
ياتختار امك
_الى هنا لم تصمت نغم وخرجت تتحدث عندما وجدت الصدمة على وجه ريان
وانا مستحيل احط ريان في الاختبار دا ياطنط
اتجهت ووقفت امامها
: انا مش عارفه اقولك ايه بس مش انا اللي ممكن تتخير بينها وبين ام جوزي
وقف ريان ينظر لها عن ماذا تقصد
اتجهت نغم اليها بسيقان تكاد تحملانها
دي مش عايزة تفكير ياريان صدقني والدتك اهم مني بكتير
صدمة هزة عنيفة هزت جسده بالكامل اهو في كابوس وسيفيق منه… يكاد ان يتماسك ولكن كيف والضربة هنا من اعز الناس!!
نغم همس بها ريان عندما وجدها في حالة ترثى لها
انتي بتقولي ايه انتي واعية للي بتقوليه
امأت براسها ودموعها تغرقها ثم اتجهت للخروج قبل الانهيار كاملة امامه
وجع توهان زلزلة لكيانه بالكامل حياته تسرق امامه
نظر الى والدته بوجع ثم اسرع بالخارج خلفها
اوقفته والدته: مااخترتش يادكتور
اتجه بانظاره اليها ونظر اليها بوجع وخذلان
: مراتي مش هسبيها ياماما الا بموتي فبلاش تخيرني بين حياتي وبين موتي لانك هتخسري
ذهلت جميلة من حديثه أهذا ريان ولدها الذي ربته
بدأ الشيطان يتحكم بها وبدات تكره نغم اكتر
اتجهت للشرفة حتى ترى ابنها وصل إ ليها ام انها غادرت
اسرع ريان خلف نغم التي كانت تسير بتخبط لم تحملها سيقانها للحركة ألم قلبها اكبر من اي شئ
كل ماتفكر فيه كيف ستعيش بدون؟
هو يمثل لها الحياة ماذا عليها ان تفعل؟
لماذا دائما فرحتها مكسورة؟
بدات تحدث حالها بانهيار
وقفت للحظات تستعيد انفاسها فهي تشعر كانها تختنق مجرد لحظات فقط في البعد عنه سيخنقها
اسرع ريان اليها سريعا واوقفها قبل خروجها من حديقة المنزل
امسك يديها وجذبها لاحضانه بقوة واردف حزينا منها:
لدرجادي يانغم سهل تبعيني دا وعدك ليا.. انك عمرك ما هتبعدي عني… فين محاربتك علشاني انا مش مصدق انك ممكن تتخلي عني بسهولة من غير ماتحاربي
احارب مين ياريان.. احارب مامتك انت فاهم معنى كلامك.. انا مستحيل اقف بينك وبينها لاني هخسر
وانت لو اخترتني هتكون غلطان وهتخسر
ذهل من حديثها وتحدث بصدمة
اخسر.. اخسر علشان هختارك.. دا اللي كنت مستنيه منك، عشان كدا كنتي عايزة تاجلي الفرح، بدل ماتوقفي معايا وتعرفيهم ان حبنا اقوى من شوية ريح تهدمه
: ريان افهمني انا كنت بحاول مع والدتك انها ترجع تثق فيا عشان كنت طالبة منك تإجل الفرح بس كام شهر لازم ترضى عن جوازنا انا مستحيل اجوزك وهي رفضاني
قبض بعنف على اكتافها
: شكلك نسيتي اننا متجوزين ومش معنى اننا ماتممناش جوازنا يبقى احنا مخطوبين بس
ثم اقترب منها وهمس لها… احنا متجوزين ياهانم مش الفستان والهيسة هما اللي هيوثقوا زواجنا
ثم وضع يديه على قلبها.. التوثيق هنا سامعاني وانا مش باخد رايك فرحنا بعد اسبوعين
اما امي انا هعرف ازاي اراضيها واخليها ترضى بالامر الواقع
مش هينفع.. مستحيل اقبل بدا لازم والدتك تقتنع الاول
نظر لها بغضب ثم تحدث بصوتا مرتفع: انتي عايزة ايه دلوقتي.. انا بقولك الفرح هيتم ودا اخر كلام عندي حتى لو غصب عنك
اتت مرام في هذه الاثناء وسمعت صوت اخيها
: ريان فيه ايه وصوتك عالي كدا ليه، مينفعش كدا
: نظر الى مرام وصليها يامرام ماتسبهاش تمشي لوحدها انا عندي اجتماع واتاخرت ثم تركها وغادر
سارت نغم للخارج ولكن اوقفتها مرام وحضنتها على رغم انها لم تعلم ماذا حدث الا انها تحدثت بهدوء:
متزعليش منه حبيبتي هو بس متوتر عشان عمر سافر وانتي عارفة فيه شغل متراكم ولسة صحته زي ماانتي عارفة.. وبابا وتعبه كمان عمل تحاليل وللاسف يانغم بابا محتاج عملية في اسرع وقت
وريان مش عارف يجبهاله ازاي مخبين عنه
ربتت على ضهرها بحنان حاولي تراعي ظروفه حبيبتي
امأت نغم براسها دون حديث والآن علمت انه امام عاصفة من كل الاتجاهات كيف سيصمد امام كل هذه المحن
بعد يومين من لقاء ريان ونغم
كانت نغم تجلس وتراجع بعد الحسابات الخاصة بشركة عمها التي اصبحت شريكة معه
اتي اليها يوسف لزيارتهم واردف :
: نغم بابا تعبان جدا وعايز يشوفك انتي وهمس
ممكن تيجوا معايا تشفوه هو هنا في اسكندرية من امبارح
: حاضر يايوسف هقول لماما واشوف ردها ايه
وبعد موافقة نبيلة
تجهزت همس ونغم للذهاب الى عمهما ولكن اتى اتصال من زميلة همس بضرورة حضورها الجامعة اعتذرت همس وذهبت الى جامعتها
بينما اتجه يوسف ونغم لزيارة عمها، ولكن قبل خروجها اتت فريدة اليها للاطمئنان فهي لم تذهب الى عملها منذ فترة في شركة ريان
فريدة: انتي خارجة ولا ايه
: اه رايحة ازور عمي ادخلي وانا نص ساعة بالكتير وراجعه
فريدة: لا ياحبيبتي هعدي على اختي لسة والدة من يومين اروح اشوف النونو لما تخلصي مشوراك رني عليا
: طيب تعالي نوصلك في طريقنا.. اردفت بها نغم بعدما نظرت ليوسف
اماء يوسف وخرجوا من المبنى متجهين الى سيارة يوسف
في هذه الاثناء كان ريان يركن سيارته فهو لم ياتي ولا يتحدث اليها منذ اخر لقاء بينهما
وجدها تركب بجانب يوسف وفريدة بالخلف
استغرب خروجها دون اذنه او الاتصال به
قام بالاتصال عليها ولكنها لم تجيب على اتصالته
اعاد الاتصال مرة اخرى
فتحت نغم الخط وانتظرت حديثه ولكنها لم تسمع الا انفاسه الغاضبة ولكن فسرتها على اخر لقاء لو اتجهت بانظارها الى مرآة السيارة لراته
انتي فين في البيت هذا ما تحدث به ريان
: لا خارجة انا وفريدة عندنا مشوار ثم اغلقت الخط
تحرك بالسيارة خلفهم وجد فريدة نزلت من السيارة ومازالت نغم ويوسف بها
كز على اسنانه لانها كذبت عليه.ثم بدا يحدث حاله:
يعني عشان زعلانين تكذبي ولا وكمان خارجة مع يوسف يا ويلك مني
وقفت السيارة في مكان راقي.. مباني مرتفعة
نزل يوسف ثم نغم واتجهوا الى المبنى الذي يسكن به يوسف ووالده
نظر ريان لهما وغضب كثيرا عندما وجد يوسف يضع يده على ظهر نغم يحثها على التحرك
اتجه اليهم سريعا وكانه يطارد شياطين الانس والجن واثناء وصوله الى بواب العمارة الذي اكدله ان يوسف يسكن بالدور السابع هنا لم يعد يعرف ماذا يفعل.؟ ايصعد خلفهم!! ام ينتظرهم!!
بدأ ااشيطان يلعب في رأسه
قرر اخيرا يصعد لم يستطع الصبر اكثر فبداخله نيـ. ـران تحرق الاخضر واليابس
وفي اثناء صعوده اتاه اتصال من خاله
علي: ريان ممكن تيجي على المستشفى ضروري
صدم ريان بما قاله خاله وتوتر ثم تراجع للسيارة
في ايه ياخالو بابا وماما كويسين
ايوة يابني ابوك وامك بخير الحمدلله بس سها
وقف عندما التقط انفاسه وشعوره بالراحه عندما اطمئن عن والديها
قاطع شروده خاله: ريان سها بتموت وطالبه تشوفك انا بترجاك يابني تيجي بسرعة على المشفى
ركب سيارته وجاء الى ان يغادر راى نغم ويوسف يغادرون المبنى وهما في كامل سعادتهم.. يسيرون ويضحكون كأنهم عاشقان
ضرب بيديه بقوة على القيادة مما شعر بألم في يديه
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
صل ريان الى المشفى وجد خاله يجلس ويضع رأسه بين يديه ومديحة تجلس بصمت ولكنها عندما رات ريان بدأت تمثل البكاء
ريان: خالو فيه ايه ومالها سها.. على رغم من انه قطع علاقته كليا بها الا انها مهما حدث فهي ابنة خاله
رفع علي انظاره الى ريان كانه يتهمه بما حدث لبنته
ليه يابني ليه تعمل كدا يعني انت علقتها بيك ودلوقتي عايز تخلى بيها
نظر ريان اليه بصدمة ولكنه ضيق عينيه مستفهما
انا مش فاهم حضرتك تقصد ايه
قاطعت مديحة حديثه: دلوقتى مش فاهم لما تيجي خطيبتك وتهينا في بيتنا وتهدد سها وتجرحها بالكلام وتقولها انكم هتتجوزا بعد اسبوعين وتقولها مستحيل تخليها تحضر فرحك دا كله مش فاهمه ولا ايه
ذهل ريان من حديثها.. وبدأ يحدث حاله.. معنى كدا نغم راحت لسها بعد ماشافت الرسالة
على رغم سعادته بما فعلته.. وتمنى ان يراها ويعاقبها ولكنه تذكر كذبها عليه
نظر الى خاله: انا وسها منفصلين بقالنا اكتر من سنتين ياخالو وحضرتك عارف انا ونغم مكتوب كتابنا فطبيعي اننا نتمم جوازنا ايه اللي مش طبيعي
غضبت مديحة من حديثه ثم اردفت بقوة
لا ياريان كلنا عارفنا انك طلقتها ودا خلى سها يكون عندها امل انك ترجعلها…

ارجع لمين ياطنط هو انا وسها كنا مرتبطين عشان نرجع دا كان مجرد خروجات وبس انا عمري ماقولتلها اني بحبها.. اه قولت هنتجوز بس هي للاسف مش اد اي علاقة… ايه جاين تحاسبوني انا ومراتي على اللي هي فيه
ثم نظر لخاله: سها اذتني قوي ياخالو وهي السبب في اني ابعد عن مراتي وافهمها اني طلقتها
بنتك السبب في عذابي الفترة اللي فاتت.. انا فهمتها من بدري اننا مننفعش لبعض.. وانا اتمنى لها السعادة.. فبلاش تحسسوني اني السبب في اللي هي فيه
اتى الطبيب.. اتجه اليه علي بقلب اب خائف على فلذة كبده
: طمني يادكتور هي عاملة
: للاسف ياجماعة بنتكوا حالتها صعبة ودخلت في انهيار عصبي بعد مافاقت ومش مبطلة غير ريان بيضحك على نغم ويرجعلي
صدمة نزلت عليه كالصاعقة… ماذا يحدث
اكمل الطبيب حديثه دلوقتى احنا طالبين من ريان يدخلها ويسايرها في الحديث عشان ترجع لعقلها
نظر ريان اليه ثم اردف مستفهما: مش فاهم حضرتك ممكن توضح
نظر الدكتور اليه وتحدث: اكيد انت ريان
اماء ريان براسه ثم تحدث غاضبا
ممكن تدخل في الموضوع على طول
نظر الطبيب الى مديحة ثم اتجه بانظاره الى ريان
عايزك تأكد كل كلام سها قدامها
: بمعنى هذا مااردف به ريان
الطبيب: يعني كل اللي تقول عليه قولها حاضر وخلاص..
: يعني ايه افرض قالت حاجة مش صح، ثم نظر الى الطبيب الذي اماء راسه بالموافقة
ورغم حالة خاله الذي تستعطفه الا انه اردف: مستحيل. ازاي حضرتك عايز تكذب على مريضه عندك دا كدا انت مش بتعالح
تحدث الطبيب اليه بغضب: حضرتك عايز تعرفني شغلي مع المرضى
ثم اتجه بنظره الى والد سها دا الحل اللي عندي عشان صحتها تتحسن بعد اذنكم ثم غادر
وقف ريان ولا يعلم ماذا يفعل، هو لايريد رؤيتها ولكن تذكر عمر وحزنه فمهما فعلت هي اخته
ثم اتجه الى خاله الذي نظر اليه يستجديه بنظره
امسك خاله يديه: ريان انا بطلب منك بقلب اب يابني ترجعلي بنتي وبعدها انا مش هلومك
ربت على كتف خاله بحنان واردف مهموما: حاضر ياخالو
دخل الى غرفتها ببطئ وعنده شعور سئ لا يعلمه
وجدها تجلس على فراش المشفى وتضع راسها على ارجلها وتنظر في اللاشئ وعلى يديها ضمادة نتيجة ماحاولت ان تفعله بنفسها
وصل امام فراشها ووقف بمقابلتها ثم اردف مناديا سها
رفعت نظرها اليه ثم وقفت واسرعت عليه وحضنته
ريان كنت عارفة انك هتيجي وبدأت تبكي
ربط على ظهرها بحنان حتى هدئت
جلست على الفراش وامسكت بيديه
: وحشتني قوي.. قولي انك خطبت نغم عشان تبعدها عن عمو وكمان ناوي تكسرها يوم الفرح مش كدا حبيبي
اغمض عينيه قهرا على مايحدث له من جميع الجهات
سها.. عايزك بس تقومي
قاطعته صارخة قولي الاول انك بتضحك عليها وانا بس اللي حبيبتك ثم حضنته وبدأت تبكي قولي ياريان
لم يستطع حتى مجرد نطقها لم يعلم ماذا يفعل اتجه بانظاره الى خاله الذي يقف على باب الغرفة يستجديه بعينيه الا يخذله
ثم اتجه اليها بانظاره واردف حزينا من نفسه لما يتفوه به
اه ياسها انتي بس اللي حبيبتي، ونغم انا بضحك عليها عشان اكسرها..
ضحكت اليه ثم وقفت وبدات تتحدث بسعادة كانها طفلة:
كنت عارفة والله ياريان انك بتحبني انا وبس ودي لعبة عشان تبعدها عن باباك

اغمض عينيه بوجع لا يستطيع حتى النظر اليه
وقف سريعا واردف: انا لازم امشي عندي شغل
امات له براسها ثم ابتسمت بسعادة
خرج ريان سريعا من المشفى كأن هناك مايطبق على صدره شعور غريب يجتازه لايعلم ماهو ولكن رغم ذلك اتجه الي متيمة قلبه حتى يعاقبها على مافعلته اليوم وخروجها مع ذلك اليوسف
بعد قليل وصل الى منزلها.، ولكن صورتها مع يوسف وكذبها عليها جعله يتخذ قرار اخر ويرجع الى منزله مرة اخرى
في المنصورة
قامت شادية الاتصال بابتسام
انا جايلك عشان نتفق على التنفيذ هيكون امتى!! ثم اغلقت الهاتف…
في مساء اليوم التالي بفيلا المنشاوي
دخلت جميلة الى غرفة ابنها وجدته يستعد للمغادرة
نظرت اليه واردفت:
هتفضل مخصمني كدا ياريان، حتى مش عايز تقعد معايا زي الاول لدرجادي نغم بقت اغلى من أمك
استدار اليها ونظر اليها بعمق:
ممكن اعرف ايه اللي حصل خلاكي كدا مع نغم ومتقوليش الحادثة ياماما عشان الحادثة دي قضاء وقدر انتي اللي علمتيني ارضى بقضاء ربنا دلوقتي جاية تعترضي عليه
اتجهت اليه ووقفت امامه مباشرة واردفت حزينه:
لاني حسيت انك مش هتجني غير وجع قلبك حبيبي
انا عرفت بموضوع حبيب نغم
قاطعها بصوتا صارم: مفيش حبيب عند نغم غير ابنك ياماما ولاحظي انك بتتكلمي عن شرف مراته
ثم اتجه مغادراً ولكن قبل خروجه من الغرفة
: انا رايح عشان احدد ميعاد الفرح وادعي ياماما ان نغم توافق عشان لو رفضت صدقيني هتخسروني انتوا الاتنين للابد ثم تركها مغادرا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل نغم كانت تجلس بالغرفة التي كان يقيم بها ريان عندما خرج من المستشفى
جلست على الاريكة وامسكت تي شيرت خاص به وبدأت تستنشق رائحته.. وبدأت تحدث حالها:
ياترى عامل اي!! وحشتني قوي حبيبي
عارفة اننا داخلين على عاصفة شديدة.. يارب عديها على خير.. اتجهت الى تليفونها وقامت بتشغيل اغنية لكوكب الشرق بعيد عنك حياتي عذاب
ثم اتجهت الى شرفة الغرفة وجلست تستمع الى الاغنية وتتخيل لحظاتهما
في هذه الاثناء وصل ريان الى منزلها
همس: ابيه ريان وحشتني فينك بقالك يومين غايب حاسة فيه حاجة غريبة عندنا
رفع احدى حاجبيه واردف: دا اي الوحشة الطيراني دي..
ضحكت عليه ثم تحدثت اليه بحماس
لا شكل ليلتنا فل ان شاءلله.. انت متأكد انك دكتور جامعي
: همس مش وقتك خالص فين مامتك ثم صمت قليلا ونغم فين
استغربت طريقته ولكنها اشارت بعينيها على الغرفة
: مامتك فين
: ماما بتصلي العشا جوا
اماء برأسه ثم دخل بهدوء لعند معذبته
نظر في ارجاء الغرف بحثا عنها..وجدها تجلس في الشرفة (البلكون) وتغمض عينيها وتستمع الى ام كلثوم وبيديها تي شيرت خاص به
اتجه اليها ووقف بجانبها ثم اخرج نفسا عميقا:
نغم
نظرت اليه مطولا وعيونها محجرة بالدموع.. ثم وقفت وارتمت باحضانه واردفت معاتبة:
كدا ياريان تبعد عني يومين معرفش عنك حاجة
ماوحشتكش.. ثم نظر الى داخل عينيها قدرت تبعد عني يومين بتصل بيك ومبتردش ليه
امسك يديها ووضع بها علبة ثم اردف متحمسا بعد مارأى حالتها!! هو تغيب قاصداً حتى يضغط عليها
نظرت اليه ثم الى العلبة
اي دا!!
افتحيها هذا ماقاله عندما وجد فضولها
فتحت العلبة وجدت بها الكثير من دعوات الافراح المسماه بكارت الدعوة
وضعت العلبه امامها واردفت مستفهمة:
مش فاهمة حاجة ايه الكروت دي؟
وضع يديه بجيب بنطاله.. ونظر بالخارج ثم تحدث بهدوء عكس النيــ.ـــران والخوف من مجرد فكرة رفضها.. ثم اردف دي كروت دعوة الفرح بتاعنا
وقفت امامه واخرجت ذراعه حتى ينظر اليها
ووالدتك وافقت ولا دا رأيك لوحدك
نظر بداخل عينيها التي تأسره ووقع صريــ. ـعا في عشقها: انا اللي هتجوز مش ماما.. دي حياتي انا مش حياة حد تاني
امسكت وجهه بين يديها واردفت حزينة: حبيبي مينفعش احنا مش هنفضل في العالم دا لوحدنا لازم نكون مقبولين من اللي حوالين
قاطع حديثها بهدوء: اختاري يانغم الكارت اللي يعجبك عشان اطبعه غير كدا ماتحاوليش
: مينفعش اردفت بها بقوة
اخرج عن صمته الذي حاول أن يكون هادئا الى حد ما.. ايه هو اللي مينفعش من شوية كنتي بتقولي اني وحشتك من يومين بس هتقدري تبعدي عني على طول، احنا بقالنا سنتين في العذاب دا كفاية انتي مشبعتيش
امسكت يديه بين يديها: ريان اسمع كلامي لو سمحت اجل الفرح شهر بس لحد مانقنع مامتك
ترك يديها بقوة واردف: اختاري يانغم صبري بقى ينفد مرة واحدة بس ضحي عشان حياتنا
بدأت تبكي بانهيار: اضحي بمين بوالدتك مقدرش ادخل في علاقة ووالدتك ضدي هخسر صدقني
: امال تخسريني هذا ماراردف به مذهولا
هزت رأسها بتوتر واردفت سريعا: لا انت مقدرش اخسرك انت روحي بس حاول تصبر شوية
: اصبر دا كله وماصبرتش انتي بتقولي ايه انتي مقتنعة بدا
نظرت الى الارض ولا تعلم ماذا تفعل شعرت بأن حياتها تنهار امامها
رفع ذقنها واردف متمنيا لاخر محاولة: نغم مش انا حياتك.. اثبتيلي دا خلينا نبني مع بعض علاقتنا
استدارت واعطته ظهرها ثم اردفت: انت مش بس حياتي انت عوض ربنا ليا
ادارها اليه: خلاص حبيبي تعالي نكمل فرحتنا ونكون مع بعض
آسفه مقدرش افرح على تعاسة والدتك صدقني ياريان
صدمة زلزلت كيانه هو لم يتوقع انها ستضحي به…
: خلاص يانغم انتي اخترت وانا كمان اخترت
نظرت اليه بخوف وشعور سيطر عليها بفقدانه
اتجه الى الخارج وقام بالمناداة على والدتها التي اتت مستغربة
نظرت نبيلة اليه مستغربة حالته:
: في اي ياريان مالك يابني!!
نظر اليها حزينا كأن حياته وسعادته تسرق بكل جبروت:
: انا لحد دلوقتى شاري بنتك بس للآسف هي كل مرة بتبعني
صدمة نزلت عليها جعلت جسدها كجسد ميت لا تشعر الا ببرودته هي تعلم ان ابنتها بها شئ خلال الايام الماضية ولكنها لم تضغط عليها

نظرت الى ريان مستفهمة عن اي شئ يتحدث
: نغم رافضة نتمم جوازنا فانا بقولك.. لو الفرح مااتعملش في ميعاده كل واحد مننا يروح لحاله
انا طاقتي استنفذت على الاخر مفيش غير وجع قلبي سنتين وانا بحاول باقصى جهدي ان العلاقة تستمر بس هي دايما بتهدها واخر كلام عندي دا
استغربت حديثه: ونغم ترفض ليه يابني تعملوا الفرح!!
اسأليها! عشان اوهام في دماغها وبس
وقفت امام ابنتها التي تبكي بصمت.. هو مش انتوا متفقين الفرح بعد شهر وبنجهز على الاساس دا ليه غيرتي رأيك
: نغم اردف بها ريان بقوة
هتختاري الكارت ولا ننهي العلاقة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وهم الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى