روايات

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل العشرون 20 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل العشرون 20 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الجزء العشرون

رواية وهل سيأتي جبر قلبي البارت العشرون

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الحلقة العشرون

تقي بدموع فرغم كلامه الا انها لا تسمع الا حديث مريهان معه البارحه فنظرت له وبثبات مزيف طلقني يازين
نظر لها زين بصدمه لا يصدق ما تفوهت به انتي قلتي اي ؟
تقي وهي علي نفس ثباتها الزائف انت قلت ان اهم حاجه في العلاقه الثقه وانا مش بثق فيك يبقا تطلقني احسن ليا وليك ، انا هسيب البيت النهارده وورقتي تجيلي
وقف زين بغضب وامسك بيدها ضغطا عليها اطلقك انتي واعيه للي بتقوليه ؟ وبعيون قد تحولت للون الاحمر من شدة غضبه مش هطلقك لو هتعيشي في البيت دا خدامه وضغط علي فكها وبشر هعرفك ازاي تنطقي الكلمه دي تاني ودفعها للفراش بغضب وتركها وغادر وهوا يقسم علي تربيتها….
في ذلك الوقت كانت تقي تجلس وقد تحجرت الدموع في عينيها تمنت لو انها لم تحبه تمنت ان تستعيد عيشت زوجة ابيها ولا تعيش ح*رقة القلب التي تعيشها الان فكيف لها ان تتحمل رؤيته مع اخري تمنت الموت فوجع قلبها لا يحتمل
خرج زين من الغرفه وهو يشتعل من شدة الغضب فهو لم يتخيل طلبها لطلاق فهو يعشقها ، فمنذ رؤيته لها في سنتها الاوله وهوا يحبها.
__& فلاش باك &___
كان يجلس زين في مكتبه فرفع عينه رأي فتاه جميله تبتسم وهيا تتأمل الورود وبعدها قامت بالاتصال علي والدتها .
الو ياماما انا مبسوطه اوي لا مبسوطه مين انا طايره مش مصدقه اني خلاص بقيت في الكليه اللي اتمنيتها ، وظلت تضحك وتتحدث مع والدتها وزين ينظر لها ويبتسم علي فرحتها وبعد مده من الوقت كان زين في طريقه لقاعة المحاضره فارتطمت به احد الفتيات فنظرت له بخجل واحمرت وجنتاها من شدة الخجل انا اسفه ما اخدتش بالي

 

زين بابتسامه ولا يهمك فبتسمت له ببرأه جعلته يتوه وسمع احد الفتيات وهيا تناديها فعلم ان اسمها تقي ، فهي رقيقه كابتسامتها واسمها.
اغمض زين عينه وهوا يتذكر تلك الذكريات فاستمع لمريهان وهيا تناديه زين
نظر لها زين ببرود عكس النار المشتعله به خير يا ماريهان؟؟
مريهان برقه مبالغه اقتربت منه مالك يا زين ليه بقيت بتتعامل معايا كده ؟واقتربت منه اكثر بـ اغراء تعدل ياقة قميصه ، في تلك اللحظه خرجت تقي من الغرفه ونظرت لهم ببرود واقتربت من زين وابعدت مريهان وقامت بعدل ياقة قميصه وهوا ينظر لها باستغراب يليه الحزن علي ما فعله اما هي تنظر له بكسره وحزن تخفيهم خلف نظرة الجمود التي تعتلي وجهها ونظرت بعدها لماريهان ونزلت بيدها بقوه علي وجهها
نظرت لها مريهان بصدمه وانصدم زين من فعلت تقي.
تقي بجمود عشان تتعلمي متحطيش ايدك تاني علي شخص متحوز يا زباله وتعرفي يعني اي تحترمي نفسك ونظرت لزين المنصدم من فعلتها بنفور وغادرت للاسفل..، نظرت ماريهان لزين بصدمه انا تضربني وبغضب اعمي انا هعرفها وحياة امي لا اندمها علي اليوم اللي اتولدت فيه
زين بابتسامه ساخره انتي نسيتي دي تبقا مرات مين ؟

 

مريهان بغضب مش ماريهان الجرحي اللي يتعمل فيها كده
زين بجمود انتي اللي بدأتي ورخصتي نفسك واقترب منها بشر لو حسيت انك هتإزي تقي صدقيني محدش هيقفلك غيري فاتقي شري يا مريهان وخلينا حلوين مع بعض وتركها وغادر
مريهان بغضب ماشي يازين بكره هتكون ليا لماريهان الجرحي وهتشوفي ياتقي ان ما ربيتك
كان يبحث عنها بعينيه الي ان دخل المطبخ ورآها واقفه اقترب منها بغضب وسحبها اليه شهقت تقي بخوف فنظر لها زين بغضب انتي ازاي تمدي ايدك عليها ؟
تقي ببرود اي زعلت علي حبيبة القلب؟
زين بشر شاطره وكده نبقا علي المكشوف لو مريهان اشتكتلي منك تاني ياتقي هتندمي فاهمه وتركها وغادر
“”لكنه لم يسمع كسر قلبها لم يشعر بثقل روحها ابتسمت وهيا تبكي وتتذكر حديثها مع والدتها وهيا صغيره عاوزه امير زي الامير شارل وانا اكون سندريلي واحبه ونعيش مع بعض مبسوطين وياخدني علي حصانه الابيض وبابتسامه من بين دموعها مكنتيش تعرفي ساعتها ان قلبك هيتوجع الوجع ده”””
خرج زين والغضب يتطاير من عينه وذهب الي شركته قابله ياسين باستغراب وهوا يري حالته وذهب خلفه..
جلس زين علي مكتبه بغضب نظر له ياسين بهدوء مالك ؟
زين بعصبيه ماريهان مش هتجبها لبر
ياسين بهدوء وانت ليه ساكت عليها؟
زين بشر لاني منستش الحركه اللي عملتها ولازم اظبطها وادفعها التمن غالي.
ياسين بجمود امم ومراتك ذنبها اي تفضل موجوعه ؟

 

زين وهوا يضغط علي يده بقوه فكرتها بتثق فيا وهتتفهم انها ضيفه وصديقة عمل
وقف ياسين امام النافذة ووضع يده في جيبه وبهدوء جرب تبقا مراتك واقفه في الجامعه وجه واحد وسلمت عليه واكمل ياسين بخبث مش باسها ولاا قالها كلام يدل ان فيه ما بينهم علاقه لا سلمت وبس
نظر زين لياسين بشر عندما استمع لكلماته
لم يهتم ياسين بنظرات زين واكمل رغم انك بتثق فيها هيكون رد فعلك اي ؟وطبعا انا وانت عارفين رد فعلك هيبقا عباره عن اي بس سيبك من دا دلوقتي بعد رد الفعل ده تقي معملتش لمشاعرك اي اهميه ووقفت معاه تاني وحصل نفس الكلام ساعتها تصرفك هيبقا اي ونظر له بتأكيد متحللش لنفسك وتحرمه علي مراتك الوجع والغيره دي حاجه مش بإدينا هيا دلوقتي بتكوي مراتك وبتوجعها لأن ماريهان اسلوبها وطريقتها واضحه وكمان هي معاك في بيت واحد ودا اصعب من انها تتحمله .
غادر ياسين دون النظر اليه عمرنا ما دخلنا شغلنا في حياتنا فكر في كلامي كويس، وفتح الباب وغادر وزين يفكر في كلامه بضيق وغضب قرر انهاء تلك المهزله فياسين علي حق اغمض عينيه بغضب وهوا يتذكر …
الو زين باشا!!
زين بهدوء خير؟
المجهول بنبره طبيعيه سعتك مريهان الجرحي نازله مصر بعد كام يوم
زين بهدوء كمل

 

المجهول بجديه لما دورنا ورا الموضوع عرفنا انها هتمضي الصفقه اللي خرجنا منها واكيد مش هتظهر وجودها لانها لو ظهرت كل حاجه هتتكشف
زين بهدوء تمام
اغلق زين هاتفه وهوا يبتسم بشر فهو يعلم ان مريهان وراء الصفقه التي كانت بينه وبين احدي الشركات الكبيره لتستغلها هي لمصلحتها
فقام بفتح فديو وهوا ينظر له بشمئزاز فهي فعلت المحرمات من اجل تلك الفرصه ولم تكن المره الاولى لها.
فاق زين من شروده مكنتش اعرف انها هتيجي علي بيتي وبغضب بنت الكلب لعبتها صح وبطريقتها حسبتها اني مشكش انها جايه لشغل دي جايه ليا وتقدر تلعب براحتها بس علي مين وقسما بالله لدفعك التمن غالي اوي.
قام بالإتصال علي احد معارفه
عاوزك تعمل اللي قلتلك عليه انا عاوز دمار شامل مش عاوز يبقا فيها قومه واغلق الهاتف بشر فهي من بدأت بالخيانه
_____
__عند حور____
__ كانت تجلس هيا ووالدتها ووالدها
وتقي ولكنها شارده .
“”حور بجمود عكس ما تشعر به وجهت حديثها لوالدها “”
بابا كنت عاوزه اخد رايك في موضوع؟
والدها بنتباه اتفضلي ياحبيبتي

 

حور بتنهيده انا كنت عاوزه اسافر اكمل دراسه بره
انتفضت والدتها من مكانها اي؟؟
حور بحزن ماما انا عارفه انه صعب عليكي بس صدقيني دا احسن ليا
والدتها بغضب لا مش هيحصل من امته وانتي بتفكري تكملي بره ؟
حور بهدوء من مده وياريت ياماما تفكري فيها من ناحية مصلحتي ، انا عارفه انك مش عاوزه موضوع السفر ده بس انا شايفه انها حاجه كويسه ليا
والدتها بحزن ودموع حاولت اخفائها تمام اكيد انتي عارفه مصلحتك
حور بحب ياحبيبتي مش هلحق اوحشك هكلمك علي طول واعملي زي ما كنتي بتعملي مع ياسين لما كنتي بتسافريله ، وانهت كلامها بحزن وضيق فهيا لا تريد السفر ابدا لكنها لن تتحمل فهيا يوم عن يوم يذداد حبه في قلبها
والدها بهدوء اللي شايفاه لمصلحتك انا معاكي فيه
ابتسمت حور بحب ووأمت له ان شاءالله هتكلم مع زين واجهز الاوراق المطلوبه
……

 

عند.تقي صعدت الي الغرفه فقابلت ماريهان
مريهان بابتسامه مستفزه تؤتؤ شكل زين مزعلك اوي واقتربت منها بستفزاز قلتله يهدا وميتسرعش وبصوت خفيف بس انتي عارفه القلب مبنقدرش نتحكم فيه
نظرت لها تقي ببرود وتركتها ودخلت الغرفه وظلت تبكي بحرقه ،مسحت دموعها عندما سمعت طرقات علي باب الغرفه ودخلت حور وكانت تشعر بتوتر
تقي بستغراب مالك يا حور في اي؟
حور بتوتر تعالي معايا تحت
تقي بهدوء انتي متوتره ليه ؟
نظرت لها حور بتوتر وحزن اصل في حد لازم تشوفيه
تقي بستغراب حد مين؟
حور بتنهيده…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وهل سيأتي جبر قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!