روايات

رواية وردة في المزبلة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم منة محمد

رواية وردة في المزبلة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم منة محمد

رواية وردة في المزبلة البارت الثالث والعشرون

رواية وردة في المزبلة الجزء الثالث والعشرون

رواية وردة في المزبلة
رواية وردة في المزبلة

رواية وردة في المزبلة الحلقة الثالثة والعشرون

عند البنات بعد ماغظتهم الكارثه المتحركه ريمو
روان بغل : اااااااااااه انا اكبر منها ورافضين يجيبو لي موبيل
نسرين لريم بحقد: شوفوا بتلعب فيه علشان تحرق دمنا وتكدنا ربنا ياخدها
اميره وارتفع عندها الضغط : ليه يعني جدي يميزها عننا كدا يعني تفرق ايه عننا ولا كمان مشتري لها لاب توب و انا ما عنديش الا لما ادخل تالته ثانوي واضطر استخدم لاب ايهاب
سلمى عوجت بوزها : انتم على الاقل عندكم اما احنا ممنوع نستخدمه نهائي
روان بقهر : عمي نادر وبابا نسخه واحده بالعقليه والتحجر افففف بعكس عمي فخري وعمي سلطان تحسوهم في عندهم مصطلح اسمه تفاهم ومواكبه للعصر
نسرين : لو يسمعك بابا يا عصريه
اميره شاورت بعيونها : شوفه المخفيه ريم ازاي مندمجه بالكلام مع الحريم ما عرفش ازاي بتستحمل كلام الحريم فلانه اطلقت وعلانه اتجوزت
نسرين: لا والمشكله جدتي وحريم عمامي بينبسطوا معها وامي بتقول والله القعده مع ريم احسن من القعده معاكم والله مشاعارفه ايه الي عجبهم في الكلام معها
اميره تغمز لنسرين وبصوت هامس : سيبك منها قوليلي ايهاب ما اتصلش بيكي النهارده
نسرين بصوت هامس : لا ما اتصلش بس بعت رسالة
اميره بهمس : خليني اقرأها
نسرين خايفه حد يسمع وبصوت هامس : بعدين بعدين
وبعدها رجعوا يكملوا كلامهم مع البنات!!!!
*******قصص من محمد*********
عصمت ضحكت بشويش : يقطع شرك يا ريم طيب وما قالتلكيش البنت ايه الي حصل معها بعد ما جوزها ضربها وطردها
ريم : لا والله ما قالتليش البنت لان حصلت المشكله فالمدرسه وما قعدتش معها
سها: شفتي يا خالتي طول وقتها تقول انا وانا ونافشه ريشها وفالاخر طلع جوزها ضاربها وطاردها كمان
ريم للجوز الثلاثي : ع فكره انتو ضحكتوا عليا وعدتوني بلاب توب وما ج..
قاطعتها سها : انتي الي مش عجبك قاعده تتشرطي عاوزه النوع الفلاني وما عرفش ايه انا وعدتك ب لاب وانتي ما حددتيش نوعه وبعدين يا طماعه لسه عمي مشتري لك واحد

 

 

 

ابتسمت ريم : ومين قال لك اني عاوزاكي تجيبيلي لاب توب دلوقت امممممممم خلاص فستان فرحي تشتريه على حسابك انتي وخالتي نجوي ومن دلوقت بقولكم انا هختار التصميم اتفقنا
نجوي : بعد تلات سنين فكرينا هههههه
سها بتحقيق : ازاي اقنعتي عمي يشتري لك موبيل ؟؟
عصمت بغضب وكأنها افتكرت : وكمان عازمها على العشاء وانا بقالي قرن متجوزني ولا مره عزمني على مطعم او ع عربيه ع الرصيف
سبلت ريم عيونها بدلع وهي تبتسم : لان ما عندكيش اسلوب بالكلام والدلع زي
نجوي بقرف : لا يا شيخه بقولك ايه تعرفي تطيري
ردت ريم بابتسامة : اذا مكياج مش بتعرفوا تحطوا علي وششكم عاوزني تتعزموا علي مطعم سوفاج
ساميه :بالحق افتكرت اتعلمتي الرقص الحلو ده منين ياريم
عصمت : اعوذ بالله من الرقص ربنا ما يبلينا
ريم لعصمت : قولي انك غيرانه لانك ما بتعرفيش ترقصي زي وبدلع اصلا انا كدا ما رقصتش كويس لان حفلتكم تخنق ومش حاطين اغاني عدله
شهقت عصمت وحطت ايدها على صدرها وبصوت عالي نست نفسها : ولما حفلتنا مش عجباكي ورقصتي كدا امال ازاي كنتي هترقصي يامزغوده لو كانت الاغاني عجبتك
بصوا الكل لجهتهم
بصت ريم للموجودين باحراج ولون وشها بقي عده الوان وبعدها بصت لجدتها بمعنى عجبك فضحتينا
وبعدها همست ريم : صدقوني مش هعلمكم الرقص على اصوله ولوت ريم بوزها شبرين
نجوي : ومين قالك عاوزين نتعلم ؟؟!!
ريم رفعت حاجب وبدأت تلعب في دماغهم ان حتماً ولابد يرقصو
نسبها تلعب في راس الحريم
**************قصص من محمد****************
صقر قاعد عند شله الانس ومبسوط فجأة سمعوا صوت ضحك عالي

 

 

 

كل الي موجودين بصوا جهة الحريم كانوا بيضحكوا ومش قادرين من كتر الضحك
والجده حاطه ايدها على بؤها من كتر الضحك ودموعها نزلت من عيونها
وريم تبصلهم بابتسامة جميله وجذابه
عطى الرجاله الحريم نظره سكتتهم إلا عصمت فضلت تضرب على فخدها من كتر الضحك
الجد بحزم : وبعدين
ردت عصمت وهي فاصله ضحك : ههههههه مش ههههه قادرة هههههههه يقطع ههههههه سنينك يا ريم ههههههههه
ودخلت بنوبه ضحك والحريم رجعوا يضحكوا من جديد بقوه
اتعصب الجد وزعق فيهم : قوموا اطلعوا برااااااا ولا واحده تبقى هنا
وقفوا الحريم وهما مش قادرين يوقفو من كتر الضحك والجده تتمايل بمشيتها من كتر الضحك
وصوتهم برا المكان بيقولوا ريم
وقفت ريم تطلع بهدوء بس ناداها الجد بحزم : ريم تعالي هنا
قربت ريم لجدها : نعم
الجد بحزم : انتي قلتي لهم ايه لحد ما ضحكوا كدا
بصت ريم للموجودين والكل متنحين وهيموتو يعرفوا ايه سبب الضحك
رجعت بصت لجدها وبابتسامه : كلام حريم
خالد بعصبيه : انتي يا طفله ايه الي عرفك بكلام الحريم وفضل يقلدها باستهزاء كلام حريم
بصت ريم لخالد و حطت ايدها على خصرها : ليه شايفني راجل له شنب في وشه مترين ؟؟
صقر بغل منها : لا شايف عيل مضيع رضعته
ضحكوا الشباب بصوت عالي اوي
سكتتهم صرخت الجد : ولا نفس عيب دي بنت عمكم وتحترموها غصب عنكم وبعدها بص لخالد : وانت ما تتكلمش مره تانيه بالاسلوب ده مع ريم البنت كبيره ومخطوبه
وبعدها بص لريم : انا بقي عاوز اسمع كلام الحريم يالا سمعينا خلينا نضحك
قربت منه وهمست في ودنه وحكتله
وقبل ما تكملها ضحك جدها

 

 

 

وهو يبصلها: ههههه انتي داهيه ههههه خلاص روحي ههههههه
ريم : بس استني انا لسه مش كملتلك الحكايه
شاور لها الجد: هههه خلاص مش عاوز اسمع اتقلي يا بنت هههههه يالا اطلعي بسرعه
طلعت ريم والكل بص للجد وعنده الفضول يعرف الحكايه
صقر : ايه يا جدي بتضحك لييه؟؟؟
الجد زاد في الضحك وما قدرش يرد من كتر الضحك
خالد والفضول دبحه : ايه الي بيضحك اوي كدا ؟؟
الجد وهو بيضحك : كلام حريم ههههههههه خلاص انسوا الحكايه هههههههه
سكت الجميع وهما مضايقين هيموتوا يعرفوا الكلام والفضول اشتغل
*******قصص من محمد *******
بعد العصر كان قاعد على مكتبه ومن شهر ونص عقله مشوش رمي الكتاب الي على مكتبه على الارض بقهر ومش متخيل انها خلاص طارت منه وكتبت على غيره…حط ايده علي راسه وهو بيكرر غبي غبي
ليه رفضت لما سألني جدي ليه رفضت
ضرب ايده في الحيطه :كله بسبب غروري وكبريائي
ما سمحليش غروري ارضى اخطب بنت طلب جدي مني اني اتجوزها كنت مخطط اني انا بنفسي اخطب ريم من جدي بس خلاص كل شيء بقي سراب
حلم الطفوله طار من صغري وانا بخطط اني اخطبها
ااااااااااااااااه يا بالحسره الي في قلبي ااااااه
شد على ايده بقوه ووهو مقهور من غروره وكبريايئه الي حطم حلم حياته
ياتري مين ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!! مع الأحداث هنوضح
…………..قصص منه محمد………..

 

 

 

في صاله واسعه جدرانها محجره باللون البني والبيج والكنب اوف وايت وعلى الجدار بالزاويه ساعه كبيره على شكل قلبين حب مندمجات ببعض القلب الاول فيه xxxxب الساعه والقلب التاني منظر من ورد كان قاعد فالصاله ومتربع على الكنبه و يطقطق على اللاب ومنسجم
دخلت امه بهدوء وحطت فنجان القهوة على الطربيزه
وبضجر قعدت قصاده
بصلها وابتسم : ماله القمر زعلان ؟؟
بصت لابنها: انت اخرتك هاتجلطني ببرودك
بص لامه وابتسم من يوم الخناقه وهي تفتح معاه موضوع الطلاق ما ملتش : يا امي يا حبيبتي البنت مالهاش دخل بولاد عمها
صفيه بضيق : وعاجبك انها تكلمني من طرف مناخيرها ولا لبسها البايخ
ابتسم على امه نفس الكلام تعيده كل يوم : يا امي ياريت ما تحكميش على البنت من اول مره يمكن كانت تعبانه واكيد ما كانتش تعرفك يعني لو كانت تعرفك كانت استقبلتك احلى استقبال واذا كان بقي علي لباسها انا مش هحكم على البنت لان يمكن بيئتها ما ساعدتهاش على الالتزام
وجدها قالي انها لسه صغيره وكمان عندها مشكله ومع الايام تنحل
وبعدين انا حسيت ان البنت فيها خير كونها في الحفله لبست جاكت طويل فوق الفستان ومسحت المكياج قدام اولاد عمها والبنت الظاهرانها مطيعه لاني بس طلبت منها تقف معايا ومن غير اعتراض سمعت كلامي
رفعت صفيه حاجبها : بتدافع عنها كدا وانت لسه متجوزتهاش اهلا امال لما تتجوزها اكيد هتبعنا كلنا علشان ست الحسن والجمال
اخد زياد نفس ومش عارف ازاي يقنع امه واخيرا جتله فكره : اسمعي يا ست الكل ايه رايك بكره تزوريهم واذا استقبلتك استقبال ما عجبكيش انا مستعد اطلقها لان الي متشلش اهلي جوه عيونها انا مش عاوزها ها موافقه؟؟
صفيه امه بتفكير : موافقه ومتخافش وتقول اني هكدب عليك هقولك الصدق
ابتسم زياد : خلاص اتفقنا واخد فنجان القهوة وشربه بهدوء !!!!!
*******قصص منه محمد********
في اليوم الثاني ( يوم جمعه )
بعد الغداء كانت ريم تتابع فلم سمعت خبط على الباب وبصوت كله ملل : مين
فتحت لطيفه الباب : انا تعالي العبي معنا

 

 

 

ريم بصتلها وبعدها التفتت على tv : مش عاوزه دلوقت بعد العصر تعالي
برطمت لطيفه وطلعت تبلغ الاولاد
ورجعت ريم تتابع الفلم كانت حياتها فارغه روحيا ما فيش اي صله بينها وبين ربها
كملت ريم متابعة الفليم دون ان تدرك ان الله يراقبها ومطلع عليها
وبعد انتهائه راحت فتحت للاب توب ودخلت النت تتصفح بشكل عام بعض المواقع المهتمه بالازياء
بعد وقت دخل عليها احمد بلهفه : يالا اذن العصر تعالي العبي معنا
ريم مركزه علي الشاشه : بتلعبوا ايه ياموكوس؟؟؟؟
احمد بحماس دخل الغرفه : الغميضه يالا تعالي
ريم بصتله ونفخت وهي بتقفل اللاب : طيب جايه
وبسرعه جري احمد يبلغ الاولاد
طلعت من الغرفه تلعب معاهم وبدأ اللعب ودخلت ريم حماس باللعبه
وبعد مرور وقت باللعبه كانت لطيفه تلحقها عشان تمسكها
كانت تجري في الصاله الي قدام غرفتها كانت بتجري بحماس
والحيوانه لطيفه سريعه جدا ومن كتر الحماس من غير وعي راحت للسلم واتزحلقت على الدرابزين ولطيفه نزلت علي السلم جري تلحق ريم لكن ريم وصلت قبلها لتحت بسرعه وبعدها جريت علي المطبخ وهي خلاص تعبت مش قادره تتحمل الجري اكتر من كدا استخبت تحت طربيزه بالمطبخ
ترتاح شوي وتريح جسمها كانت تتنفس بسرعة وقلبها يدق بسرعه
وبعد خمس دقايق دخلت لطيفه المطبخ كانت مرتاحه شوي ونفسها رجع طبيعي تقريبا سابت لطيفه تحوس لحد ما عطتها ضهرها وبسرعه طلعت من المطبخ تجري وتصوت بحماس ودخلت الصالون ووصلت لنص الغرفه وهي بتبص وراها وتصوت بعدها بصت قدامها وانصدمت لما شافت عندهم ضيوف وللاسف مش اي ضيوف كانت لابسه بلوزه باكمام طويله لونها اسوده ماسكه على جسمها وبنطلون ازرق استرتش ضيق وشعرها هنا المشكله عملاه قرون وحاطه توك لونها ابيض
كانت واقفة ومتحنطه دخلت لطيفه من وراها وهي بتضحك ومسكتها وصرخت : مسكتك مسكتك
بصتلها عصمت وبحده : ريم لطيفه

 

 

 

ريم كانت عاوزه ترقص زي الهنود وتقول طار العريس طار العريس
نهار اسود عليا وعلي حظي ….وداعا إلى اللقاء يا عريس الغفلة <فيس يبكي😭
بس لااااااااااا مستحيل استسلم واطير العريس من ايدي
اخدت نفس وبابتسامه : اهلا والله بخالتي ام زياد وانا بقول البيت منور
وقربت منها وباستها على راسها وقعدت قصادها ووفضلت ترحب بيها
وبعدها بصت للطيفه : خلاص روحي عند العيال
وبعدها بصت لصفيه وهي تبتسم : تعرفي اطفال صغيرين وجدي يا عيني مش بيخليهم يطلعو يلعبوا برا فحبيت افرحهم والعب معاهم حتي عشان اكون قريبه منهم لبست وعملت كدا بنفسي وابتسمت بغباء
عصمت وهي قاعده نفسها الارض تنشق وتبلعها من الفضيحه وبصتلها بحده
ابتسمت صفيه مجامله : اخبارك يا ريم ؟؟
ريم ببتسامه: بخير الحمد لله
صفيه : اسفين زرناكم من غير معاد
ريم بدلع: لا عادي يا خالتي البيت بيتكم وفي اي وقت تشرفينا
دخلت الخدامه ومعها العصير وقفت بسرعة عشان تظهر قدامها انها عاقله واخدت من الخدامه صينيه العصير
صفيه :خلاص متتعبيش نفسك
قدمت لها العصير : تعبك راحه يا خالتي انا اخدمك بعيوني وبنفسها كانت تقول كله علشان عريس الغفلة
وبعدها قدمت لجدتها وهي تهمس لها علشان تغير هدومها طنشتها لان خلاص شافتها وانتهى الأمر
وحطت صينيه العصير وقعدت مكانها
صفيه: واخبار دراستك ؟؟
ابتسمت : الحمد لله
دخلت سها وقفت وريم رحبت بيها : اهلا اهلا بمرات الغالي تعالي اقعدي اعرفك على خالتي ام زياد
سها مستغربه من ادب ريم بمعنى من امتى الاحترام بس ماشي
قربت وسلمت على ام زياد وبعدها قعدت
ودخلوا مع بعض كلام مع ان عصمت وسها اخدين موقف منها علشان المشكلة اللي حصلت
****

 

 

 

وبعد مرور ساعه استأذنت صفيه كانت ريم هتموت وتطلع معها لحد الباب بس عصمت حشرت نفسها وطلعت معها
انقهرت وقعدت على الكنبه بغضب سها بصتلها
وهي رافعه حاجبها : مبسوطه من وضعك
ريم عقدت حواجبها : قصدك ايه ؟؟؟
سها بتأكيد : ان ما وصلتك ورقة الطلاق النهارده قبل بكره ابقي قابليني مفكره ان صفيه هتسكت ابنها يتجوز عيله روحي يا ماما بصي علي روحك في مرايا انا مش بهينك بس بقول الحقيقه لان مفيش ام ترضي علي ابنها يتجوز طفله زيك
وبعدها وقفت وطلعت من الغرفه من غير ما تنتظر منها جواب
دب الرعب بقلبها معقول تخلي ابنها يطلقني ربنا يبتليها بالجرب اذا عملت كدا لانه حرام عليها انا ماليش ذنب
حست الدنيا قفلت في وشها وبسرعه طلعت من الغرفه وطلعت السلم وهي ناسيه وجود اولاد عمها بالطابق الاول وصلت السلم وما انتبهت على الشخص الي شافها وصد وشه بسرعه للناحيه التانيه
دخلت غرفتها وهي تندب حظها
*********قصص منه محمد************
ركبت صفيه مع زياد وبعدها حرك العربيه كانت امه
ساكته واستغرب سكوتها
سألها بهدوء : كانت الزياره خير ان شاء الله انبسطي
بس اتفاجئ بدموع امه
وقف العربيه والتفت لامه : ليه بتعيطي يا امي ؟؟ ايه الي حصل ؟؟ حد آذاك بكلمه ؟؟
مسحت صفيه دموعها وبعدها اتنهدت : حرام عليهم
بصلها باستفهام وهو عاقد حواجبه
نزلت دمعه من خدها : ولا حاجه يا حبيبي تتم جوازك من البنت شكلها طيوبه وعلى نياتها والابتسامه مش بتفارق وشها وان شاء الله تسعدك
بص زياد لامه وحس في شي مخبياه عنه بس ما حبش يضغط عليها هز راسه وبعدها حرك العربيه وهو بيفكر ليه امه بتبكي !!!!

 

 

 

*****قصص منه محمد*****
رمت نفسها على السرير وهي خايفه حتى ما طلعتش من غرفتها وقفله الباب على نفسها وحتى رفضت تتعشى اخدت نفس وخلاص راسها انفجرت من كتر التفكير
ووصلت لقرار نهائي اكيد في اي لحظه هتوصلها ورقه الطلاق
**
دخلت غرفتها غيرت هدومها وبعدها بدقايق دخلوا بناتها عندها وطلبوا منها تحكلهم عن الزياره
صفيه بصتلهم بحزن ودموعها لمعو بعيونها : اه يا عيال لو شفتوها تكسر الخاطر ما تصدقوش انها نفسها الي شفناها بالحفله دي طفله صغيرة تصدقوا ما تفرقوها عن أصغر حفيده عندهم مش عارفه ازاي جوزوها
قاطعتها سوسن : بس فالحفله كان شكلها عادي!!!طيب ازاي استقبلتك ؟؟ و كانت لابسه ايه؟؟
ردت صفيه : اصلا ماكانتش تعرف عن وجودي قاعده تلعب مع العيال وهم يجروا و راها دخلت الصالون واتفاجئت بوجودي لابسه بنطلون وبلوزه ورابطه شعرها قرون
ضحكوا بناتها وهما مستغربين علي قرون
اتنهدت صفيه : والله ما تفرقوها عن العيال الي كانت بتلعب معاهم
سألت نوفه : طيب حلوه من غير مكياج ؟؟
ردت صفيه : تبارك الرحمن زي اللعبه وخدودها يجننوا لونهم وردي طبيعي وشعرها سبحان الخالق لونه يجنن معرفش اذا كان مصبوغ او طبيعي
بس سبحان الله الحلو ما يكملش البنت قصيره جدا ومش تناسب زياد من ناحية الطول فرق كبير يعني اللي يشوفها يفتكرها بنته مش مراته
ردت بنتها سوسن : الطول يمكن تطول وده شئ من عند ربنا
صفيه : ان شاء الله ربنا يسمع منك والله توجع القلب تصدقوا انها عايشه عند جدها
سألت نوفه : وابوها عايش صح ؟؟
صفيه : ابوها وامها عايشين بس راميينها و جدها التزم بتربيتها،،والله بحس ان قلبي متقطع عليها لو تشوفوا عند رقبتها شفت لون احمر خفيف الظاهر انه مكان ضرب (وبحرص) انتبهوا ما تجبوش سيره لزياد مش ناقصنا مشاكل
حرصت صفيه بناتها ما يعرفوش زياد بحاجه وكملت لهم كلامها عن الزياره وجمال ريم
******قصص منه محمد*********

 

 

 

صحيت ريم الصبح ونفسيتها زفت وعقلها مشغول وهي بتفكر جهزت نفسها وقبل ما تطلع بصت علي نفسها ووشها شاحب طنشت وورفضت تفطر كانت نفسها مسدوده ونزلت السلم بهدوء
كان ايهاب ورامي واقفين فالصاله طنشت ريم وجودهم ونزلت السلم بهدوء وهي سرحانه بعقلها مش عارفه هتعمل ايه اذا فعلا طلقها زياد اكيد طبعا الجوز الثلاثي هيشمتوا فيها وخصوصا خالد عضت علي شفايفها اكيد هيتشفي فيها ويتمسخر عليها اتملت عيونها بالدموع خلاص مش قادرة تستوعب فكرة الطلاق
عدا على كتب كتابها شهر ونص وتطلق نفضت راسها بالرفض عشان تبعد الفكره من راسها بس نطت علي صرخه صقر رفعت نظرها لقت نفسها في نص السلم واقفه تبص لصقر بعباء بمعني ليييه يصرخ
صقر وهو عاقد حواجبه : انتي يا مخبوله بقالك خمس دقايق واقفه في نص السلم وبكلمك وانتي في عالم تاني
بصتله ريم وكان ايهاب ورامي واقفين جنبه وبعدها نزلت راسها ونزلت بهدوء وما اتكلمتش بحرف
بصلها صقر باستغراب من الهدوء والسرحان والدموع اللي بعيونها
فاتت من جنبهم بهدوء وما تكلمتش بكلمه وكأن كل هموم العالم فوق راسها
رامي بص لصقر : مالها النهارده يعني ساكته كل يوم تلاقيها صوتها يرج البيت بالازعاج
صقر وهو يبتسم : يمكن ناسيه رضعتها
وبعدها طلع يركب عربيته عشان يوصل البنات للمدرسه قبل ما يروح شغله
**
وصلت ريم لعربيه صقر كانوا البنات متجمعين قدامها وقفت بعيد شوي عنهم كانوا بيبصولها ويتهامسوا
طنشت نظراتهم وهمساتهم سمعت صوت صقر قريب منهم وهو باصص للبنات : ابعدوا عن العربيه لتخربوها والله انا مش عارف انا مستفيد ايه منكم كأني سواق عندكم
نسرين : واحلى سواق فالعالم
صقر بصلها وضيق عيونه : اضحوا عليا بكام كلمه يلا يله اركبوا من غير كلام كتير
راح صقر وفتح بابه وقبل ما يدخل بص علي ريم اللي كانت واقفه بعيد عن البنات ابتسم لها وهو حاسس بحزنها وفيه شئ شاغل بالها : يالا شرفي والا عاوزه عزومه يا اميره
دخلوا البنات من غير تعليق وبعدها قربت ريم بهدوء وما ردتش على صقر
وركبت من الخلف وجنبها لينا
بعدها حرك صقر وطول الطريق يبص علي ريم من المرايه ومحتار ياتري مالها وايه الي فيها مخليها كئيبه كدا
طول الطريق وريم باصه من الشباك وكأن كل احزان العالم فوق راسها
وبعد مرور وقت وقف صقر ولف وشه على البنات : يالا شرفوا يا سحالي
روان فتحت عيونها : احنا سحالي؟؟؟
صقر وهو يبتسم : اااه كلكم سحالي باستثناء القمر الي قاعد وراي و زعلان
بصو البنات كانت ريم باصه من الشباك وعلامات الحزن على وشها
ما عجبهمش البنات الكلام ونزلوا ووهما بيبرطموا
حركت ريم نفسها عشان تنزل وقبل ما تنزل مسك صقر ايدها وبجديه : ايه الي مضايقك ؟؟؟

 

 

 

بصتله ريم ونزلت دمعه من عيونها مسحتها بايدها التانيه وبعدها نفضت ايدها من صقر وبصوت مبحوح : ولا حاجه
وبعدها نزلت بهدوء ودخلت المدرسة …..
استغرب صقر حالتها ياتري ايه الي مخليها تعيط وصمم النهارده يعرف ايه هو سبب بكائها
حرك العربيه وبعدها طلع علي المستشفى !!!!!
**قصص منه محمد
دخلت المدرسة ببرود ما كانتش مهتمه انها مش عارفه حد لان عقلها كان مشغول بامور تانيه
وبعدين هي اتعودت دي المره التالته تدخل مدرسه جديده عليها لوحدها
بصت علي البنات في اختلاف كبير بين البنات في المدرسه دي ومدرستها القديمه من ناحيه المظهر
سألت واحده من البنات عن الاداره وبعدها راحت للاداره بثقه وما اهتمت لبنات عمها واخواتها الي سابوها ولا واحده ارشدتها
كان اغلب البنات يبصولها لانها جديده بالمدرسة
دخلت الاداره بثقة وسألت عن فصلها وبلغتها المديره تراجعهم علشان الاختبارات
كان يومها عادي بالمدرسة وما خلصتش من فضول البنات
بالفسحه كانت ماشيه مع بنت من صفهم صاحبتها بس لدلوقت ما تعرفش الا اسمها
قاطعتهم بنت طويله ونحيفه وبشرتها ناعمه وباستفسار : انتي ريم بنت عم نسرين
ريم باستغراب : ايوه
نوفه بابتسامة : يعني انتي خطيبة اخويا زياد
ريم لما سمعت اسم زياد حست ان الزمن وقف
استوعبت الموقف بعد ثواني وبعدها ردت ريم بغباء : مين زياد ؟؟؟
ضربتها نوفه على راسها بخفه : لا انتي عقلك ضارب امبارح امي كانت عندكم نسيتي
حكت راسها باحراج : اه صحيح افتكرت
قاطعتها ليان صديقتها الجديده : لا لا مش مصدقه انتي مخطوبه
نوفه اتخصرت للبنت : يعني مش عاجبك خطيبه اخويا ؟؟

 

 

 

ليان باحراج : لا مش قصدي ما شاء الله عليها بس لسه صغيره
كانت ريم باصه لنوفه والافكار تلف بعقلها وهي بتقول في سرها معقول اخوها بعتها علشان تقولي موضوع الطلاق
نوفه بابتسامة : امبارح ماما فضلت تمدح وتقول ما شاء الله هاديه ومش زي الحفله خالص كنتي مغرورة
كانت ريم مش مصدقه مدحتها يعني ما قالتش لابنها يطلقها اخدت ريم نفس بارتياح وبعدها ابتسمت : لا لا يوم الحفله انسيه كنت تعبانه ومضايقه اصلا وما كنتش اعرفكم
خلصت الفسحه
نوفه بابتسامة : يالا حصل خير اشوفك مره تانية
وبعدها استأذنت وراحت لفصلها
وريم اتنفست براحه وحالها انقلب 360 درجه كان نفسها تقوم ترقص وتغني من الفرحه
**
بعد انتهاء اليوم المدرسي كانت مبسوطة على الاخر
واتأكدت ان زياد مش هيطلقها
والبنات الي في فصلها الحمد لله نوعا ما طيوبات
طبعا طلعت قبل بنات عمها واتعمدت توصل لعربيه صقر قبلهم
وصلت العربيه قبلهم وفتحت الباب الامامي وقعدت بثقه والابتسامة العريضه مرسومه على وشها
بصلها صقر وهو رافع حاجب : لا حول الله انتي ملبوسه الصبح اشوفك قالبه البوز ودلوقت مبسوطه على الاخر سبحان من غير الاحوال
اتنهدت براحه وشخطت فيه : اسكت اسكت فلم رعب كنت عايشه فيه من امبارح للنهارده وحياتك لحد الفسحه الحمد لله اختفى الرعب
رد صقر وهو يتريق : طؤ طؤ طؤ ده طلع فيلم رعب شوف ازاي احكيلي عنه والاهم بطوله مين؟؟
شافت ريم البنات قربوا من العربيه : خلاص انسى المهم انه راح الرعب وحاليا ارتحت تصدق لسه ما اكلتش من امبارح من ساعه ما اتغديت
صقر فتح بؤه : كله بسبب الفيلم
قبل ما ترد عليه فتحت نسرين الباب وبامر : يالا انزلي يا انسه ده مكاني
ريم بغرور : لما قعدت ما شفتش اسمك مكتوب عليه وبعدين انا جيت قبلك

 

 

 

نسرين وهي تكتم غيظها : بقولك انزلي
لفت ريم وشها لصقر وبصتله بمعنى اتكلم انت
اتنهد صقر بقرف : وبعدين يعني ؟؟ خلاص يا نسرين ارجعي وراه ومن يوم وجاي اللي توصل الاول هي اللي تركب قدام يالله خلصوني انا علي اخري وواصله معايا من الحر اففففف
قفلت نسرين الباب بعنف ورجعت لوري وهي تشتم فيهم
اما ريم كانت مبسوطه على الاخر لانها قهرتها
نسرين: بقي القزمه دي بتتأمر وتقعد قدام اصلا الي يشوف العربيه من قدام يفكر مفيش حد قاعد علي الكرسي ميعرفش ان فيه قزم قاعد عليه
لفت لها ريم وحركت حواجبها : القزم الي مش عاجبكي احلى منك بمليون مره ياسحليه
اصلا احمدي ربنا كل يوم تتخطبي بس جدي ماكانش بيوافق العريس يشوفك الشوفه الشرعيه عارفه ليه لان لو العريس شافك كان هج مسكين كانت جاتله سكته قلبيه من وشك الي يجيب القرف ويخليكي عاوز ه ترجعي
نسرين بقهر : اخرسي ياقزمه بقالك لسان كمان
روان بكره : على الاقل نسرين ابوها مربيها وعايشه في بيته مش زي بعض ناس ابوها راميها ومتبري منها
ريم حست بالغصه من كلامها بس مستحيل تخليهم يتشفوا فيها بصتلهم بغرور : وايه الفايده اعيش مع اب ويأكلني ويشربني بس مش بيثق فيا لو ابوكي واثق فيكي ما يشتريلك تلفون
روان بعصبية : اخرسي يا حيوانه
صقر اتقهر منهم ع ريم وصوت فيهم : بسسسسسسس وقسم بالله اذا سمعت نفس واحد كمان لحدفكم كلكم من العربيه مفهوم
سكت الكل وعم المكان الصمت
**********قصص منه محمد**************

 

 

 

في مكان بعيد
كان البيت كله حزن فبعد موت جوزها جون اضطرت ترحل للمدينه هي واطفالها الصغار استأجرت بيت صغير جدا وحتى تكسب قوت يومها اضطرت للبيع على عربه بعض الاكسسوارات واطفالها يبيعوا الورود
يا ترى ايه هي قصتهم وهل سيكون لهم تأثير بروايتنا ؟؟؟
انتظروني وبارت جبار والتخلص من ريم وانهيار الجد وانفعال صقر ع امير ابن خالد وده أول ظهور للبطل امير هيشرفنا شويه حلوين في الروايا….صقر عاوز ايه من ريم طب انا راضيه زمتكم ده سؤال ؟بيحبها لكن مينفعش يتجوزها وهنعرف ليه ،،،،ليه دايما مستعجلين

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة في المزبلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى