روايات

رواية وحوش الأرض الفصل السابع عشر 17 بقلم منة ضياء

رواية وحوش الأرض الفصل السابع عشر 17 بقلم منة ضياء

رواية وحوش الأرض الجزء السابع عشر

رواية وحوش الأرض البارت السابع عشر

رواية وحوش الأرض الحلقة السابعة عشر

بسم الله..
البنات قعدوا مع بعض و اتكلموا كتير..
مروة : الا صحيح انتم اسمكوا اي.. الكلام اخدنا و معرفتش اساميكم..
ياسمين : انا ياسمين..
مروة : ايوه عارفاكِ اخويا كلمني عنك كذا مره بالصدفه.. اتشرفت بيكِ
ياسمين : الشرف ليا حبيبتي..
همس : انا بقا همس مرات ابن خالت ياسمين.. بس هي زي اختي الصغيره.
مروة هزت راسها : اتشرفت..
مليكه : انا مليكه.. همس مرات اخويا الكبير.. و ياسمين بنت خالتي و بنت عمي ف نفس الوقت.
مروة ابتسمت : اتشرفت.
وعد : انا وعد.. وياسمين صديقتي واختي ف نفس الوقت
مروة : اتشرفت..
وعد : الشرف ليا ي حبيبتي..

 

مروة شهقت وشاورت ع وعد بايديها : اي ده انتي مرات اخويا المستقبليه..
الكل ضحك ع شكل مروة الا وعد اللي استغربت : مرات اخوكي ازاي.
مروة : مش انتي وعد اللي كنتي هتبقي خطيبة ايهاب اخويا لولا الظروف اللي عدت دي
وعد : احم.. هو انتي اخت ايهاب خالد.
مروة بابتسامه جميله : مش اخته بس لا ده انا توامه.
ياسمين : وعد انتي اتخطبتي امتى؟!
وعد : احم.. لا انا مش اتخطبت.. كنت هتخطب بس كل شئ اتاجل..
ياسمين : طب ليه.. و مقولتليش ليه انك هتتخطبي..
وعد بحزن: انا مكنتش جاهزه اصلا للخطوة دي كل حاجه اجت فاجاه يعني هو قالي انه عايز يتجوزني و وافقت و هو قال ان الخطوبه تاني يوم ع طول.. انا يومها اتصلت عليكِ بس اني مردتيش.. تاني يوم اللي هو يوم الخطوبة اتصلت عليكِ وانتي قولتي ان طنط هالة تعبانه و ف المستشفى و وقتها اجيت و.. مقدرتش تكمل كلامها..
ياسمين مسحت دموعها : احم.. ربنا يتمملك ع خير..
همس غيرت الحوار و قعدوا يتكلموا مع بعض و يضحكوا ع معاذ اللي بيضرب ف امه و عايز يروح لوعد بس..
____________

 

نروح عند ياسين و ايهاب..
ياسين اخد ايهاب معاه ع اوضته فوق..
ياسين : مبروك الخطوبة يا عريس
ايهاب ابتسم باستغراب : الله يبارك فيك.. بس مين قالك انا لسه مخطبتش كل حاجه اتاجلت..
ياسين هز راسه : ايوه عارف..مين قالي دي مش مهم انت مكنتش عايزني اعرف و لا اي؟!!
ايهاب : لا مش كده خالص والله.. انا كنت حتى ناوي اعدي عليك اقولك يومها بس كل حاجه اتاجلت.. و مكملش علشان ياسين ميضايقش
ياسين : ايهاب انت تعرف وعد منين؟!! و طلبت ايدها امتى.
ايهاب اخد السؤال منه عادي و جاوبه و قاله كل حاجه..
ياسين رفع حاجبه 🤨: امممم و انت بقا مش شايف انك اتسرعت..
اي اللي يخليك متسرع كده.. هو ف حد بيحب حد بالسرعه دي؟!
ايهاب : قصدك اي؟!! انت شايف اني مستاهلش وعد.
ياسين : ايهاب.. افهم كلامي صح.. انا بس مستغرب.
ايهاب مسك كتف ياسين : لا متستغربش الحب بيدخل القلب ف لحظه محدش بيكون عامل حسابه ليها.. و دي حاجه مش بايدينا..
ياسين مسح ع وشه : معاك حق.. ربنا يتمملكم ع خير..
ايهاب : يارب ي صاحبي..
__________

 

هاني راح سلم ع عمه جاسر و استاذن و راح وقف عند الشباك و مربع ايديه..
مالك : اي يا عم مالك واقف كده ليه.
هاني : مفيش حاجه
مالك بضحك : ازاي يعني ده انت عامل شبه الواحده اللي مطلقه و شايله هم هتصرف ع عيالها ازاي
هاني : ما انت لو تبطل تشبيهاتك دي هعرف اتكلم معاك..
مالك : خلاص.. خلاص اتكلم قول ف اي
هاني : مفيش.. كلام ابوك بيخبط ف دماغي بس.
مالك : متزعلش هو عايز مصلحتك بس.. و عايز يكون اسلوبك كويس بس.. تعالى نشوف الواد ياسين مختفي فين..
هاني : تعالى..
________
جاسر و عماد قعدين مع بعض و احلام قالت لسعاد تعمل قهوة ليهم و عصير للبنات و الشباب..
بعد شوية وقت سعاد اخدت القهوة و قدمتها لعماد و جاسر..
و احلام اخدت العصير للبنات و قعدة معاهم و اندمجت معاهم ف الكلام…
_________

 

مالك و هاني راحوا عند ايهاب و ياسين و طبعا هما مش اول مره يشوفوا ايهاب.. دخلوا و سلموا ع بعض و عرفوا انه هيتجوز..
هاني : مبروك يا عم.. ربنا يعينك ع اللي انت هتكون فيه.
ايهاب : اللي هكون فيه؟!! اي يا جدع بتقولها كده ليه محسسني اني هلبس ف حيط..
مالك بضحك : كويس ان عندك فكرة انك هتلبس ف حيطه سد.. مش هتتصدم😂
ايهاب :اي ي جماعه انتم بتخوفوني ليه
مالك : انا مش بخوفك انا بقولك ع الحقيقه علشان مش تنصدم.
ياسين : ع اساس انه متصدمش..
ايهاب : انا هنزل اروح الشركه.. احسن لو قعدت معاكم كمان شوية هطلق البت قبل ما اتجوزها
الكل ضحك..
ياسين : هستناك تيجي تتعشا معانا.
مالك : ايوه تيجي نقعد مع بعض شويه ملحقناش نقعد مع بعض..
ايهاب : لا اصل هاخد مروة معايا الشركه و بعدها هاجي هنا و بعدين نرجع البيت هيبقا مرمطه و صعب عليها.. هتندم انها خرجت معايا اصلا.. هنرجع البيت احسن و خلينا نتجمع ف يوم تاني..
مالك : و تاخد اختك معاك ليه ما تسيبها مع البنات تحت انا داخل و شايفهم متجمعين.
هاني : هي اللي كانت قعدة تحت لوحدها دي اختك؟!
ايهاب : ايوه توامي.
هاني : الله اكبر..
ايهاب بشك : ف اي يالا🤨

 

هاني : ولا حاجه ربنا يديمكم لبعض.
اجت سعاد بالعصير.. والكل شرب ايهاب استاذن و نزل سلم ع جاسر و عماد.. و خرج شاف الكل موجود سلم عليهم كلهم بس مش بالايد..
ايهاب : هاا يلا ي مروة علشان اتاخرت ع الشركه ..
ياسمين : هو حضرتك ممكن تسيبها قعدة معانا هنا و لما ترجع من الشركه تيجي تاخدها.
مليكه : اه ياريت.
ايهاب : مش عارف والله.. وبص لمروة انتي عايزه اي.
مروة : خليني هنا معاهم كلهم لُطاف.. حتى وعد مزه اوي و جميله و غمزت
ايهاب بص ع وعد : اي ده انتم اتعرفتوا
مروة : اهااا.. زين ما اختارت و الله ي اخويا
وعد : سيبها هنا معانا و ابقا عدي خدها و انا كمان هبقا معاها متقلقش مش هسيبها
احلام : سييها يا ابني مع البنات و شوف انت مصلحتك
ايهاب : خلاص اللي يريحكم.. السلام عليكم
كلهم ردوا السلام..
ايهاب مشى و راح الشركه و اشتغل..
و ياسين اخد مالك معاه الشركه و عرفه شغله و مكتبه و شويه تعليمات و بعد شوية رجعواوالبيت تاني ع طول و من بكرا هيرجعوا يبداو شغل بجد..
_______

 

بقلمي منة ضياء♡
بعد شوية ياسين رجع هو و مالك و الكل اتجمع ع السفرة علشان يتغدوا..
كانت مروة قعدة محرجه لان وعد و البنات هما اللي بياكلوها لانها مش عارفه من دراعها و كانت مضايقه من هاني و مش عارفه هو ازاي اخو مالك و مليكه..
هاني كل شويه يبص عليها و للحظه حس انه زعلان علشانها و شايف انها مضايقه علشان مش عارفه تاكل من نفسها..
عدى الوقت و الساعه بقت 8..
وصل ايهاب و دخل سلم ع الكل..
الشباب اتجمعوا تاني مع بعض و بعدها البنات انضموا معاهم و قضوا وقت حلو.. ف وسط القعدة و كلهم بيتكلموا مع بعض..
ايهاب قام و اخد وعد من ايديها من غير ما حد ياخد باله.. وعد لسه هتتكلم.
ايهاب : اهدي دي عيال رخمه لو اخدوا بالهم هيجوا ورانا و انا عايز اقولك كلمتين و ارجعي تاني.
وعد هزت راسها من سكات..
ايهاب وقف بعيد عنهم شوية : وعد انا عايز اقولك حاجه..
وعد بصت حواليها : قول اظن مفيش حد معانا.. قول اللي انت عايزه..
ايهاب : انا عايز نعمل كتب الكتاب مع الخطوبه..

*ما خلاص قولتلك اسف.. ع فكرة انا مش بتاسف لحد.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وحوش الأرض)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!