روايات

رواية وجع الهمس الفصل الخامس 5 بقلم ميرفت سعيد

رواية وجع الهمس الفصل الخامس 5 بقلم ميرفت سعيد

رواية وجع الهمس الجزء الخامس

رواية وجع الهمس البارت الخامس

رواية وجع الهمس الحلقة الخامسة

عند فهد مكنش فاهم بيبرط بين كلامها وكلام ابوها مش فاهم حاجه بس وهي بتتكلم كان باين في عنيها وجع قرر انه يدخل ويتكلم معاها ويفهم منها بس لما دخل اتصدم لما شافها قاعده بترتعش و بتعيط جامد
فهد بصدمه وقلق: همس مالك في اي
همس ببكاء وخوف: مفيش حاجه
فهد: امال مالك كده بتعيطي ليه
همس: مفيش انا عايزه انام
فهد بحنيه : طيب نامي
فعلا بعد خمس دقايق همس راحت في النوم وهو كان قاعد يفكر ومش فاهم اي اللي حصل لها كان سيبها كويسه فضل يفكر لحد ما تعب ونام
★************★

 

عند جميله كانت بتقرأ في كتاب ولقت رقم غريب بيرن عليها
جميله: الو
حازم: اي الصوت القمر ده
جميله بخجل: مين معايا
حازم: معقول مش عارفه صوتي لا كده ازعل
جميله: لا لا عرفت مش انت حازم صح
حازم: ولو مش حازم ابقي حازم عادي
جميله ابتسمت وقالت بخجل: كنت عايز حاجه
حازم: ااه بصراحه كنت زهقان ومش جيلي نوم قولت ياولا يا حازم ما تسمع كده صوتها يمكن تعرف تنام فالقيتني بكلمك
جميله: تمممم وسمعت صوتي خلاص بقا هقفل
حازم بزعل مصطنع : اي ده شكلي ضيقتك طب سلام
جميله بسرعه: لا والله يعني بس مفيش كلام نتكلم فيه
حازم: طب ما تحكيلي عنك شويه وانا احكيلك عني علشان نتعرف اكتر علي بعض

 

جميلة : تمام انا جميله عندي ٢٣ سنه في كلية فنون تطبيقية بابا متوفي وعايشه مع ماما واختي الصغيره وانت بقا
حازم: اممم انا حازم 24 سنه لسه بدرس في هندسه
جميلة باستغراب: ازاي بتدرس مش المفروض اتخرجت
حازم بتوتر لانه بيسقط نفسه كل سنه علشان بيحب يقعد في الجامعه علشان البنات: ا ااه اصل انا جه عليا وقت كنت تعبان اووي وعملت عمليه وللاسف السنه ضاعت عليا علشان مكنتش عارف اذاكر او ادخل الامتحانات وكده
جميله بحزن : معلش ربنا اللي كاتب ليك كده اكيد خير انا اسفه
حازم باستغراب: بتتأسفي ليه
جميله: علشان فكرت
حازم باستغراب طيبتها وانها طيبه و بريئة: لا عادي متتأسفين كتير ياحبيبتي
جميله بخجل : اي؟؟!
حازم : احم سلام بقت علشان عندي شغل الصبح هشوفك الصبح في الكافيه
جميله : تمام ماشي
حازم : سلام
جميله : سلام

 

★*********★
عند همس كانت واقفه في البلكونه دموعها نازله وبتفتكر بعد ما فهد خرج من الاوضه
فلاش باك
همس غيرت هدومها لبجامه خفيفه واقتكرت فهد لما سابها بعد ما قالت له انها خايفه منه وحست ان فهد مش زي باباها ممكن يعوضها وانها ممكن تفوق من الكابوس ده علي ايد حنينه راحت قعدة علي السرير بأمل في تغير اللي جاي ولكن قطع تفكيرها صوت رنة الفون واستغربت اكتر لما لقت انه ابوها همس خافت بس ردت
همس بتوتر: الو
حسام: بقولك فهد جمبك
همس: لا برا في الصاله
حسام بسخريه: هتلاقيه طفش منك
همس دموعها نزلت بحزن
حسام: المهم انتي طبعا عارفه او مش عارفه انتي طول عمرك خايبه جوزك ده راجل غني مش عادي عنده فلوس كتير وشركات وهو داخل صفقه مهمه اوووي
همس : طب وانا مالي بفلوسه
حسام: اسكتي يافق.ر واسمعيني جوزك داخل صفقه مهمه انا عايزك في اكيد في ملفات مهمه هيجيبها البيت انا عايزها
همس بصدمه: عايزها ليه
حسام بغضب: انتي مالك اعملي اللي بقولك عليه

 

همس خايفه ولكن قالت بقوه: ل لا لا يابابا انا مش هعمل كده
حسام بخبث: تمام انتي استغليتي انك بعيده وانك منجوزه ومش هعرف اطولك صح احب اقولك لا انا اصلا اللي اتحايلت علي فهد علشان يتحوزك ويعبرك يعني ممكن يرميكي في اي لحظه وممكن حد يلعب بدماغه بنص كلمة بس هيرميكي وساعتها هتجيلي انا وانا عايزه اقولك اللي انتي شافتيه ده كوم واللي هتشوفيه كوم تاني ده لو لحقتي تشوفيه اصلا
همس بخوف مش مصدقه اللي بتسمعه هي فعلا ممكن ترجع لباباها تاني هي ماصدقت خرجت من البيت ومن ظلم باباها وكان عندها امل ان فهد ممكن يحبها ويعوضها
حسام ببرود: ها قولتي اي
همس: ط طب اشمعنا انا
حسام: هو حد غيرك اللي في البيت
همس ببكاء: طب علشان خاطري يابابا بلاش
حسام: ومين قلبك ان عندك زفت خاطر عندي بت اسمعي الكلام احسن ليكي انا هقفل و خلي بالك انا بعرف اذا كان خد معاه ملفات ولا لا يعني اول معرف انه اخد ملفات في البيت وانتي مصورتهاش ليا انتي عارفه انا هعمل اي وقفل السكه
همس قعدة تعيط بخوف وجسمها ارتعش وقعدة تفكر هتعمل اي من الناحيتين هتدمر من ناحيه لو فهد عرف اكيد هيطلقها ده لو معقبهاش علي كده ومن ناحيه تانيه هترجع لجحيم ابوها والجحيم هيزيد فضلت تفكر وتعيط لحد ما لقت فهد بيكلمها
بااااك

 

همس عيطت تاني مش عارفه تعمل اي الدنيا بضيق بيها اوووي قطع تفكيرها فهد
فهد : بتعيطي تاني ليه مالك يا همس
همس بخوف بعدت: مفيش
فهد ترجم ده وفكر ان خوفها لما قالت له امبارح انها بتخاف منه فعلشان كده عيطت بس هي بتخاف منه ليه هو معملش ليها حاجه
فهد: خايفه مني ليه يا همس هو انا كلمتك…… و لا علشان قولت ليكي انتي خدامه
همس فضلت ساكته متكلمتش
فهد: طب ماتخافيش مني ولو عايزه اجيب خدامين هنا علشان متتعبيش في شغل البيت هجيب
همس: لا لا انا كويسه مش علشان كده انا اصلا بحب شغل البيت انا بس خوفا من فكرة الجواز بس واني بعدت عن اهلي بصراحه فكرت انك هتعملني وحش زي… وسكتت هي مش عاريزه تقول لفهد
فهد باستغراب : زي مين؟
همس: ولا حاجه هروح اجهز الفطار وفعلا مشت همس علشان تحضر الفطار وقالت في نفسها: لا هو باين عليه طيب ومش هيأذيني انا مش عايزه يضر في شغله وابقي انا السبب لا لا مش هعمل كده وفجأ سمعت صوت صدمها ووقع الطبق من ايديها…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وجع الهمس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى