روايات

رواية نور حياتي الفصل الثاني 2 بقلم سندس حكيم

رواية نور حياتي الفصل الثاني 2 بقلم سندس حكيم

رواية نور حياتي الجزء الثاني

رواية نور حياتي البارت الثاني

نور حياتي
نور حياتي

رواية نور حياتي الحلقة الثانية

وبعدها راح المطبخ يشرب اتصدم وفضل واقف متنح كده يستوعب
هى حاسه بقهر والدموع بدأت تلمع فى عيونها بس اتظهرت بالقوه وخفت دموعها وقالت ..ايه مكنتش متوقع كده صح كنت بتحسب انى حلو وكده ولا لا انتى كنت متوقع انى وحشه زى ما قلت عليا
********
.هى اسمها نور محمد فتاه فى الثالثه والعشرون من عمرها وبشرتها سمراء جداا ونحيفه ولكن عيونها زرقاويتان وواسعه ورموشها ثقيله وطويله وشعرها اسود كالفحم وطويل جداا كل فتاه لها جمال خاص بها . ومنتقبه وتحفظ القرأن الكريم كامل ومتخرجه من كليه ألسن
**********
هو إسمه نادر الهلالى فى الثلاثين من عمره هو قمحاوى اللون وعيونه بنيه وملامحه رجوليه وشعره اسود وجميل ولديه عضلات ووسيم بعض الشئ لا لا عزيزتى القارئه ليس لحد اللعنه متخرج من كليه هندسه
************
هو ساب الازازه من ايده وخرج من البيت كله وفضل يلف بالعربيه
هى دموعها نزلت بس دة ال كان متوقع عادى يعنى ومش جديد عليها وياما اتحملت مسحت دموعها ونزلت تحت لقيت والده نادر (احلام )واخته (ندى ) جلست وتعرفت عليهم واحبتهم وهم ايضاا احبوها
*********
ندى صاحبه الخامسه العشرون عاما هى بيضاء وجميله وعيونها بنيه كأخيها وشعرها بنى وقصير محجبه متخرجه من كليه اداب وهى مخطوبه ..سنتعرف على خطيبها فيما بعد
********
ظل خارج البيت طول اليوم ورجع متأخر لم يجدها علم انها بغرفتها دخل الى غرفته والقى بجسده على السرير ..فسمعت نور الباب بنفتح فعلمت انه هو قامت وطرقت عليه الباب لم تسمع رد فدخلت كى تطمئن عليه مها ان كان فهو اصبح زوجها ومسؤله عنه ووجدته ممد فى فراشه فقالت بهدوء ..انت كلت
رد عليها وهو يزفر ضيقا ملكيش دعوة بيه ومتدخليش فى حياتى اظن انى قلتلك كده مره وتانى مره متدخليش الاوضه دة تانى بدون استئذان مفهوم… قال اخر كلمه بصوت عالى جعلها تتوتر وتخاف ولكنها تظاهرت بالقوه امامه كالعاده .وقالت .مفهوم بس انتى جوزى وانا بعمل ال عليا ومفيش مانع انى هاحاول معاك مره والتانيه
ثم غادرت الغرفه وذهبت واغلقت الباب على نفسها ونامت
اما هو فلم يهتم لها ولا لكلامها هو فقط يريد ان يتخلص منها ويطلقها هى ليست جميله كيف لشخص مثله ان يتزوج فتاه سوداء..ثم نام
على اذان الفجر استيقظت هى وقامت وتوضأت وصلت ومسكت المصحف واخذت ترتل ايات القرأن بصوتها وكأنه صوت من الجنه صوت عندما تسمعه يرق قلبك حتى وان كان حجر
قلق هو فى منامه فى ذلك الوقت واستيقظ وخرج من الغرفه وسمعت صوت من غرفتها فاتجها اليه وظل ينصت امام الباب احس بقشعريره فى جسده وجلس بجانب الباب على الارض واخذ يسمع صوتها واغمص عينه وكأنه اول مره يسمع ايات القرأن ترتل امامه وبصوت عذب هو يعرف القرأن ولكنه لم يقراه هو حتى لا يصلى شعر بنفسه فقام من الارض قبل ان تراه وذهب غرفته مره اخرى ولكنه لم يغفو له جفن وظل مستيظا الى الساعه الثامنه فنهض وابدل ملابسه ووضع البرفيوم وسرح خصلات شعره كان حقا جميل جدا ونزل الى الخارج وجد امه
صباح الخير يا سكت الكل
فردت امه مبتسمه .صباح النور قلبى. .يلا علشان تفطر ياحبببى
ثوانى ودلفت اخته هى الاخرى وهى تضحك
صباح النور ياندوش ..كان هذا اخيها
ردت عليه بابتسامه .صباح النور ياقلب ندوش ثم نظرت الى امها .مش يلا بقا ياست الكل هاموت واكل جعان يناس ولا لازم نستنى حبيب القلب يعنى
رد عليها الام (احلام)…بس يابت يلا ياحبببى
وتناولو الفطار وذهب هو الى شركته ..شركه الهلالى. للتصدير والاستيراد للعرببات
اصبح هو رئيسها بعد وفاه والده وليس لديه غير اخته ندى وامه فهما كل حياته
.اما بطلتنا استيقظت وبدلت ملابسها ونزلت لتحت وجلست مع احلام وندى فهى احبتهم كثيرا
بقلك يماما احلام
انتبهت لها احلام ..نعم يابنتى.
نور ..انا عايزة اروح اشوف بابا وماما واخواتى وحشونى
احلام ..طيب يابنتى ماتقولى لجوزك
نور… انا هاقوله اكيد بس بستأذن حضرتك برضوا ولو مردبش تقنعيه انتى
احلام …ماشى يابنتى بس بقلك يانور
نور بأهتمام ..نعم يماما
احلام ..نادر مش وحش يابنتى هو طيب وغلبان اووى وخليكى معه وجنبه اعملى ال تقدرى عليه علشان يحبك انتى والله هايحافظ عليكى ويحطك جوه عيونه ابوه قبل مايموت اجبره انه يتجوزك وانا كمان وافقت عليكى لما فضل يحكيلى عنك وعن اخلاقك لانى مكنتش عايزة ابنى يتجوز زفته بتاعته دى مش بقبلها ومش مرتاحلها
نور ..حاضر يماما والله هاعمل كل ال اقدر عليه ومش هاسيبه ابداا لازم اصلحه واغيره للاحسن
*******
فى شركه الهلالى عند نادر دخل عليه صديقه او مايدعى صديقه علاء …ايه ياعريس انت لحقت انا قلت انك مش هاتيجى غير بعد شهر
رد عليه نادر ..ياعم مانتا عارف انى مش بحبها ومش معتبر دة جواز اصلا انا بحب بسنت ومش عارف اعمل معها ايه دلوقتى
علاء ..ماتتجوزها هى كمان وايه المشكله الشرع حلل اربعه تبقى رضيت ابوك واتجوزت حبيبتك
الباب خبط ودخل عليهم صديهم الثالث عدى وهو الاقرب لنادر شخصيه
عدى بابتسامه وهو يحضن نادر ..حبيبى. يابو الصحاب ليك وحشه ياجدع شوف من يوم عامل ايه وجاى ليه الشغل انهارده
نادر بضحك..ايه حيلك حيلك كل دة اصبر عليا طيب وخد نفسك
عدى.. ها كنتوا بتقولو ايه
علاء وهو يزفر بضيق حاول اخفاءه ويغير الموضوع لكى لا يلاحظ عدى انه عرض عليه فكره الزواج .مفيش يبشااااا نفس الكلام بقله ايه ال جابك
عدى بجديه بعض الشئ ..صحيح فى نوع عربيات نزل جديد وفى ناس كلمونى علشان نعمل معاهم صفقه
نادر …تمام ضبط الامور كده وشوف ويلا كل واحد على مكتبه يشوف شغله …اتجهوا ال عملهم
********
اما نور كانت فى المطبخ تجهز العشاء حتى لو لم يرضى فهى سوف تفعل مابوسعها لكى تفوز بحبه وخلصت ومسكت المصحف تنتظره حتى يأتى
*******
فى بيت عائله نور
الابن الاكبر ويسمى عمار صاحب السابعه وعشرين من عمره هو اسمر البشره مثل ابيه واخته ولكنه وسيم وملامحه رجوليه ولديه لحيه تزيده جمال فوق الجمال .هو دكتور حراجه مخ واعصاب
ووالده ويدعى محمد وهو شيخ ليس كبير وهو واسرته متوسط الحال كان مدرس للمواد الشرعيه بمدرسه الازهر الخاصه بالبنين ولكنه تقاعد
والده نور وتدعى مرفت وهى جميله جداا وعيونها زرقه وورثها عنها ابنتها نور
ومرفت …ياحج اصحى علشان تاكل
لم يرد عليها ظلت تحركه وتناديه ولكنه لم يجيب فنادت بأعلى صوتها ..عمااار ياعمااااار الحق ابوك
.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية نور حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!