روايات

رواية نصيب الورد الفصل السابع 7 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد الفصل السابع 7 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد البارت السابع

رواية نصيب الورد الجزء السابع

رواية نصيب الورد
رواية نصيب الورد

رواية نصيب الورد الحلقة السابعة

7- لازم.

في اليوم الثاني أخذ ‘عبدالحميد’ ‘جمال’ لطبيب مشهور في أمراض السرطان و بعد عمل الفحوصات اللازمة طلعت النتيجة فعلاً ‘جمال’ عنده سرطان في القولون في المرحلة الثانية و انه لازم في الأول يستأصل الورم لأنه فيه نزيف و كتل متورمه و بعدها يتم عمل فحوصات ثانية و يبدا العلاج بالكيماوي حتى يقدر يقضي على السرطان نهائياً بإذن الله ..

# * # * # * # * #

بعد يومين تم إستئصال الورم و خرج ‘جمال’ من غرفة العمليات و نقلوه لغرفة العناية المركزة حتى يبقى تحت الملاحظة و منع عنه الدكتور أي حد يدخل عليه و لو حتى من أفراد عيلته ..

قدام باب العناية المركزة ..
قربت ‘نرجس’ من والدتها ‘إيزابيل’ و هم قاعدين على كرسي الإنتظار ..
” و الكلام دايماَ بينهم باللغة الفرنسية ” ..
‘نرجس’ : – ماما !!
‘إيزابيل’ : – أنا فاهمة أنت عايزه تقولي إن دي فرصتنا نستغل تعبه و نخلي قلبه يحن عليكي !!
‘نرجس’ : – ايوه صح بس ازاي هندخل عنده و الدكتور منع اي حد يدخل عليه !!
‘إيزابيل’ : – بسيطة بس مش وقته دلوقتي لأن ‘جمال’ لسه تحت التخدير !!
هنستنى لما يصحى !!
‘نرجس’ : – ماما إحنا لازم نشوف طريقة اقدر اتكلم فيها مع بابا !!
‘إيزابيل’ : – هشش خلي الكلام لبعدين ‘عبد الحميد’ بيراقبنا !!
‘نرجس’ : – ااه حاضر !!

بص ‘عبد الحميد’ ناحيتهم ..
‘عبد الحميد’ – لنفسه – … ” يارب اديني الصبر شبه الشياطين و هم بيوسوسوا لبعض !! ” …

بعد مرور أربع ساعات ..
خرجت الممرضة ‘أحلام’ من غرفة العناية المركزة و قربت ناحية ‘إيزابيل’ و ‘نرجس’ ..
‘أحلام’ – بهمس – : – البيه صحي !!

برقت عينين ‘نرجس’ بالفرحه ..
‘نرجس’ : – يلا يا ماما خلينا ندخل لبابا !!
‘أحلام’ سمحت لنا ندخل عنده !!
‘إيزابيل’ : – في الأول خلينا نخلص من جوزك !!!

قامت إيزابيل’ و مشيت برقة ناحية ‘عبد الحميد’
و هو قام من كرسيه لأدأب الاتكيت و الاحترام لحماته ..
‘عبدالحميد’ : – شايفكم إنبسطتوا هي الممرضة قالت لكم على حاجة تفرحكم عن حالة عمي !!
‘إيزابيل’ : – ااه بلغتنا انه حالته مستقره اطمن !!
‘عبد الحميد’ : – حالة عمي مستقرة من وقت ما خرج من أوضة العمليات فإيه هو الجديد !!
‘إيزابيل’ : – عادي مانفرحش !!
هي استقرار حالة عمك لحد دلوقتي مش تخلينا نفرح !!
‘عبد الحميد’ : – إنتوا بجد فرحانين !!!
انا كنت فاكر انكم عايز ..!!
‘إيزابيل’ – مقاطعة – : – من مصلحتنا انه يفضل عايش علشان نكون مطمنين على ميراثنا أنا و بنتي !!
‘عبد الحميد’ : – أه دلوقتي وضحت الرؤيا و الله بجد فكرت انكم فرحتوا لصحة عمي مش خوف على ثروته !!

قربت ‘إيزابيل’ من ‘عبد الحميد’ ..
‘إيزابيل’ : – اسمع وقت ما ‘جمال’ يدي لنا حقنا فعادي هو يغور لأي داهية و أنت معاه لو عايز و أخواته كمان !!

رفع ‘عبد الحميد’ حواجبه دهشة من صراحة ‘إيزابيل’ و تكلم قدامها بالعربية ..
‘عبدالحميد’ : – إقلب القدرة على فمها تطلع البنت لأمها !!
اللهم احفظنا من غدرهم !!!
يعني بنتك هتعمل معايا زيك بالضبط لو أنا تعبت في يوم زي عمي !!
‘إيزابيل’ : – كلمني بالفرنسي ما انت عارف أنا ماقدرتش اتعلم اللغة العربية !!
‘عبد الحميد’ – باللغة الفرنسية – : – صح خليكي على الفرنسي العرب حاجة ثانية !!
بين العرب لو في زوجين متخاصمين و حصل لواحد منهم شدة هتلاقي الثاني نسي كل الخلاف اللي بينهم و جري خايف عليه !!!
‘إيزابيل’ : – و بعدين إيه اللي هيحصل بينهم !!
يعني هم هيكسبوا حاجة لو خافوا على بعض !!
‘عبد الحميد’ : – ايوه هيكسبوا الحب و الرحمة و الاحترام لنهاية حياتهم !!

هزت ‘إيزابيل’ رأسها إنه كلام فارغ و مش عايزه تسمع منه كلام اكثر ..
‘إيزابيل’ : – خلاص أسكت انا جيت اقول لك انا و ‘نرجس’ عاوزينك تروح الفيلا و تجيب لنا هدوم علشان نغير الهدوم اللي علينا !!
‘عبدالحميد’ : – ما تروحوا ترتاحوا عمي مش هيصحى دلوقتي فبلاش تضيعوا وقتكم على الفاضي !!
‘إيزابيل’ : – احنا قاعدين هنا علشان اي حد لو جه يزور ‘جمال’ يشوفنا اننا قايمين معاه بالواجب !!
‘عبدالحميد’ : – ايوه ما انا فاهم سبب قعادكم هنا مش حب لعمي!!
أنا بقصد بس انه محدش عارف بمرضه فمحدش هيجي اطمني !!
و دلوقتي يلا خذي بنتك و روحوا !!
‘إيزابيل’ : – قولت لك لا مش هنروح !!!
‘عبد الحميد’ : – خلاص معاكي موبايل اتصلي ل ‘علية’ و خليها تجهز لكم هدوم في شنطة و تبعثها مع ‘أكرم’ !!
‘إيزابيل’ : – هوفف خلاص مش عايزين هدوم !!
روح هات لنا اكل من مطعم راقي ممتاز مش من كافتريا المستشفى و ما تنساش تجيب لنا القهوة !!
هو أنت ناوي تسبنا نموت من الجوع !!
‘عبدالحميد’ – بإبتسامة – : – مش أحسن ليا و ليكم !!!
‘إيزابيل’ – بعصبيه – : – روح هات الاكل يمكن يطلع الأكل مسموم و نرتاح منك !!

رفع ‘عبد الحميد’ عيونه للسقف ..
‘عبد الحميد’ : – امين يارب ربنا يسمع منك !!!

سكتت ‘إيزابيل’ و تركت ‘عبد الحميد’ قبل ما تعمل معاه مشكلة و يرفض يخرج يشتري لهم الأكل و تفشل خطتهم ..

خرج ‘عبد الحميد’ من المستشفى و بسرعة من غير تضييع وقت دخلت ‘نرجس’ و ‘إيزابيل’ لغرفة العناية بمساعدة الممرضة ‘أحلام’ و أتجهوا ناحية سرير ‘جمال’ ..

شافت ‘نرجس’ والدها صاحي فبدأت التمثيل بالبكاء و ارتمت في حضنه ..
‘نرجس’ : – حمدالله على سلامتك يا بابا هيء انا ما قدرتش اروح غير لما اشوفك و اطمن عليك !!
‘جمال’ : – أي يا بنتي وجعتيني انا لسه عامل عملية صعبة !!
‘إيزابيل’ : – مسكينة بنتك مش مصدقة نفسها انك فقت من التخدير !!
احنا مستنين نشوفك من اكثر من ست ساعات و انت تقابلنا كده !!
‘جمال’ : – اعذروني مش قادر استحمل التخدير و الوجع !!
‘نرجس’ : – يا رتني كنت انا !!
ما كنتش متصوره ان مرضك خطير كده !!
‘جمال’ : – ده سرطان مش حاجة بسيطة بيهاجم الجسم كله !!
‘نرجس’ : – مدامك انت عارف بمرضك إنه خطير كده يعني انت راضي اني اتبهدل من بعدك !!
‘جمال’ : – و مين ده اللي هيبهذلك !!

تدخلت الممرضة ‘احلام’ و قطعت عليهم الكلام ..
‘أحلام’ : – بسرعة لو سمحتوا اخرجوا قبل محد يجي و يشوفكم و تحصل لي مصيبة !!

سحبت ‘إيزابيل’ الممرضة بعيد عن ‘جمال’ و ‘نرجس’ ..
‘إيزابيل’ : – مش إحنا دفعنا لك و كمان لما نخرج هندفع لك اكثر بس دلوقتي سيبينا خمس دقايق لوحدنا يلا اخرجي و اقفلي الباب وراكي !!!

انبسطت الممرضة من سماع كلمة الفلوس و استمعت لأمر ‘إيزابيل’ ..
‘أحلام’ : – حاضر هخرج و اسيبكم لوحدكم بس بسرعة لو سمحتي !!
‘إيزابيل’ : – طيب قولت لك خمس دقايق و هنخرج يلا أمشي !!!
‘أحلام’ : – أمرك مدام !!!

خرجت الممرضة ‘أحلام’ من غرفة العناية و ‘إيزابيل’ أشرت لبنتها ‘نرجس’ تستعجل كلامها قبل ما يوصل ‘عبد الحميد ‘ ..
‘نرجس’ : – بابا أنا خايفة !!
مش عارفه هيحصل لي إيه لو انت مُت لا قدر الله !!
انا بنتك الوحيدة المفروض انك من غير ما تفكر تديني كل حاجة !!
مش انت تعبت كل السنين اللي راحت علشان مين !!
مش علشاني انا !!

حن قلب الاب ‘جمال’ على بنته ‘نرجس’ ..
‘جمال’ : – ايوه بس في حاجات كثيرة هتحصل لو قمت ببيع كل حاجة ليكي !!
‘نرجس’ – بغضب – : – شفت انت بتفكر بكل حاجة الا مستقبل بنتك بعدما انت تموت !!
‘إيزابيل’ – بصوت واطي – : – ‘نرجس’ !!!

انتبهت ‘نرجس’ لخطأها في الكلام مع والدها ..
‘نرجس’ : – قصدي بعد الشر عليك !!!

حزن ‘جمال’ من أنانية بنته و فكر بحل يخلص من زنها و هو تعبان مش قادر مواصلة الكلام معاها ..
‘إيزابيل’ : – بنتك مش تقصد حاجة !!!
هي خايفة من اخواتك يمكن يزيد فيهم الطمع و يخرجوا بنتك من غير ميراث و كمان ‘عبد الحميد’ بنتك مش مطمنه ليه !!
‘جمال’ : – و لا بنتك تقصد ما بقاش يهمني !!
اسمعي انا تعبان دلوقتي و لما ترجع لي صحتي شويه انا هصدر قرار تكوني شريكة مع ‘عبد الحميد’ في إدارة الفندق و القرية !!
خلاص اطمنتي !!!
‘إيزابيل’ – بلهفة – : – يعني ‘نرجس’ هتقدر تمضي على أي ورقة رسمية !!
‘جمال’ : – ايوه انا من زمان طلبت منها و اكثر من مرة تشتغل معانا و هي خريجة هندسة بس بنتك عايزه الفلوس تيجي لحد عندها من غير ما تتعب !!

دخل ‘عبد الحميد’ و سمع اخر كلمات ‘جمال’ ..
‘عبد الحميد’ : – و دلوقتي بعدما نجحت خطتكم مع عمي تقدروا تتفضلوا و تخرجوا !!

انتفضت ‘نرجس’ لما سمعت صوت ‘عبد الحميد’ و التفتت ناحيته بكره ..
‘نرجس’ : – و انت مالك !!!
هو بابايا انا !!

التفت ‘عبدالحميد’ ناحية ‘إيزابيل’ ..
‘عبد الحميد’ : – و جوز الهانم ايوه انا عارف
ما فيش داعي يا حماتي تكرري كلام بنتك انا فاهم بس اللي انا عايز منكم تفهموه انكم مش هتقدروا تاخذوا اي قرار من عمي لانه هيهدم كل اللي بنيناه طول عمرنا !!!
‘إيزابيل’ : – و انت دخلك ايه بينا و بينه !!
هو إبوها و حر يديلها اللي هو عاوزه لو حتى روحه !!

قرب ‘عبد الحميد’ بهدوء من سرير ‘جمال’ و قعد على الكرسي اللي جنبه ..
‘عبد الحميد’ : – سامع يا عمي هيأخذوا روحك بعد ما تدي لهم كل حاجة !!!
الحقيقة انا اسف يا عمي لانك سمعت منهم كلام زي السم و انت في الحالة دي فلو سمحت سيبني انا اللي أرد عليهم !!!

أشر له ‘جمال’ برأسه و هو حزين منهم إنه موافق التفت ‘عبد الحميد’ ناحية ‘إيزابيل’ و ‘نرجس’ ..
‘عبد الحميد’ : – إحنا خبينا مرض عمي عن الصحافة و الناس علشان انتوا نسيتوا من طمعكم إنه في حاجة إسمها سمعة شركة حاجة إسمها أسهم في بورصة حاجة إسمها شركاء في الفندق و القرية السكنية !!
فلو عمي مشي بعد كلامكم و أصدر قرار إي قرار و هو تعبان هتحصل مشاكل كثيرة و هنخسر حاجات اكثر و بغبائكم هتضيعوا كل حاجة و مش هتلاقوا و لا مليم !!
فأحسن حل انكم تختاروه يا أما تحترموا عمي و تقفوا معاه في مرضه و أنا مستعد أوظف نرجس معايا لحد ما تتعلم ..!!!
‘نرجس’ : – نعم !!!
عايزني انا صاحبه الكل أتوظف عندك زي اي موظف !!!
‘عبد الحميد’ : – بقيتي صاحبه الكل و عمي لسه موجود قدامك !!
يا غبية انا كان قصدي أنك أول حاجة تتعلمي أصول الشغل و بعدين تقدري تديري أملاك والدك !!
بس دلوقتي بقى تحدي بيني و بينكم لو تقدروا تاخذوا شبر واحد من ممتلكات عمي يلا اخرجوا دلوقتي و سيبوا عمي يرتاح من وشكم !!
‘نرجس’ : – مش بأمرك هنخرج !!
‘عبد الحميد’ : – يلا يا قمرات العفاريت بره قبل ما انده لكم الحراس ييجوا يطردوكم زي الكلاب المريضة !!

من غير إي كلمة سحبت ‘إيزابيل’ أيد ‘نرجس’ و خرجوا من اوضة ‘جمال’ ..
دخلت ‘نرجس’ مع والدتها عربيتها و قفلت الباب و بصت ناحية الدريكسيون بحقد ..
‘نرجس’ : – ماما إحنا لازم نخلص من ‘عبد الحميد’ قبل ما يموت بابا و يضيع مننا كل أملاكنا !!!
سندت ‘إيزابيل’ مرفق إيدها على شباك العربية و سندت صدغها بصباعها تفكر ..
‘إيزابيل’ : – ايوه لازم يا ‘نرجس’ !!!

# * # * # * # * #

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيب الورد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى