روايات

رواية نسمة على الطريق الفصل الأول 1 بقلم منصور سيد

رواية نسمة على الطريق الفصل الأول 1 بقلم منصور سيد

رواية نسمة على الطريق الجزء الأول

رواية نسمة على الطريق البارت الأول

رواية نسمة على الطريق الحلقة الأولى

الله يسامحك ياولدي انت السبب فى إللى انا فيه ده
يابنتى ادعيله بالرحمه
بدعي له والله ياساره بس ذنبي ايه انا فى اللى انا فيه ده
ذنبي ايه ان والدى كان ضاحك على أهل البلد وبيقولوا عليه انه كان بيلعب بالبيضه والحجر وناصب عليهم طب دي أفعاله هو
انا مالى دا حتى والله ماساب لي جنيه واحد كان اي مليم يحصل عليه كان مضيعه اول بأول على السهر وصرفه على الحريم ودلوقتي هما وخدنى بذنبه وحتى الشقه اللى لمانى من الشارع عاوزنى ابيعها ويخدوا حقهم وكلهم عليا ومعاهم وصله وأوراق ديون على والدى اكتر من قيمة الشقه وأهم عاوزين يخدوها ويرمونى فى الشارع طب اعمل ايه انا يا ساره دا كمان نسوانهم محكمين رايهم انى اسيب البلد وامشي بيقولوا قال ايه اكيد طالعه لوالدى وممكن الف على رجالتهم واميل عقلهم قولى لى اعمل ايه ياساره واروح فين فى اب يعمل فى بنته كده
ساره:سبيها على الله يانسمه بكره ربنا يفرجها
نسمه:ممكن تباتى معايا يا سمر انا خايفه انام لوحدى انا ماليش غيرك ياصحبتي وممكن اي حد له فلوس عند والدى الله يرحمه يجي يتهجم عليا وهو فاكر انى معايا فلوس سبهالى والدى
ساره:بس اخويا مش هيرضى ابات برا البيت معلش يانسمه انا حتى هقوم دلوقتى لحسن اتأخرت وكده هيزعق لى سلام بقى
نسمه:سلام يا ساره
وبعد ما خرجت ساره
حتى انتى ياساره هتتخلى عنى يالا هي جت عليكى هعمل ايه ياربي ليه كده يابا بدل ما تسيب لى حاجه اتسند عليها بعدك تسيب لى ديون وسمعه ما انت عارف يابا اننا مقطوعين من شجره دا حتى التعليم فضلت اتحايل عليك انى اكمل بعد الاعداديه قولت لي هتعملى ايه بالتعليم البنت مالهاش غير الزواج ادينى ولا اتعلمت ولا اتزوجت ومين هيتقدم لى باللى انت عامل فى اهل البلد هقول ايه بس غير الله يرحمك ويسمحك
ووضعت نسمه رأسها على الوساده محاوله أن تغفل قليلا ولكن القلق والخوف من الغد جعل النوم يطير من عينها واي صوت كانت تسمعه يقترب من باب الشقه تخاف وتقلق وظلت تنظر حولها فى الشقه والسكون والوحشه والوحده والقلق يحيطوا بها
وغفلت عيناها من التعب والإرهاق وهروب من التفكير ولكن لم تهنىء بالنوم كثيرا فبمجرد شروق الشمس وكان كل من له دين عند والدها متجمعين أمام باب شقتها وكأن كل منهم يحاول ان يغفر بدينه قبل الآخر وافزعوها من شدة الطرق على الباب وقامت مفزوعه جالسه على السرير وكانت تظن أنها كانت فى كابوس ولكن ظل الباب يطرق بصوت عالى وسمعت ضوضاء وهرجله بالخارج ومنهم من يقول افتحى خلى كل واحد ياخد حقه وأخر افتحى انتى اصلا مالكيش حق فى الشقه دى ولا فى اللى فيها انتى اصلا نايمه فيها ليه قامت هى من على السرير دون مبالاه وارتدت ملابسها وأخذت شنطت يديها وشنطة ملابسها وفتحت الباب وخرجت أمام الجميع وهى تقول الشقه وكل حاجه عندكم اهي اللى شايف حقه فى حاجه ياخدها وانا سيبهالكوا وماشيه راحت واحده من اللى ليهم دين اخدت منها شنطة الملابس وشنطة يديها وقالت ولا حتى هتخدى دول اكيد فيهم أوراق بحسابات او اى حاجه خاصه بوالدك واخرى قامت بنزع الحلق والسلسله اللى كانت لبساها قالت نسمه بس دول حاجتى انا حرام عليكم انا ماعيش غيرهم راحت حطت وصل امانه على والدها فى ايدها وقالت خدى حقهم اهو وراحت دفعتها على السلم وهى تقول غورى خلى المكان ينظف والأخرى رمت عليها شنطة ايدها بعد ما لم تجد بها شيء مفيد واخذت نسمه الشنطه و نزلت على السلم وهى تبكى وعندما نزلت نظرت إلى شقتها وهى تودعها ولا تدرى إلى اى وجهه سوف تتجه ولا إلى أي مكان تذهب وظلت تسير فى الشارع والدموع تسيل على خدها لم تستطع ان توقفها رغم ان العيون بالشارع تنظر اليها وذهبت إلى صديقتها ساره لكي تفكر معها ماذا تفعل والى أين تذهب وعندما وصلت لبيتها وسألت عنها خرج اخوها وقال لها ساره مش هنا فى مشوار وياريت ما تجيش تسألى عنها تانى وبمجرد ان لفت ظهرها سمعت ساره تقول لاخيها ليه قولت ليها كده حرام عليك دى ساره بنت كويسه وانت نفسك عارف كده وهى ملهاش غيري دلوقتى فزعق فيها وقال بس فى كلام دلوقتى عليها والبنت سمعه وماينفعش تكونى لكى بيها اي صله من النهارده انتى سمعه ادخلى ومش عاوز اسمع صوتك زاد ألم نسمه وسألت دموعها اكثر وسارت بلا هدف وظلت تسير فى الشارع حتى أصبحت لا تقوى على السير وجلست على رصيف بجانب الطريق تبكي ومش عارفه تعمل ايه ولا تروح فين حطت ايدها فى جيوبها تشوف معاها فلوس قد ايه وجدت لديها بعض المال ولكن ليس بكثير وظلت تحدث نفسها وبعدين يانسمه هتعملى ايه وهتروحى فين دانتى مقطوعه من شجره ايه هتنامى فى الشارع وهتبقى عرضه لكلاب الشوارع ورجعت دموعها تسيل مره اخرى عندما لم تجد ردا على اسألتها التى تدور بداخلها حتى فجأه قطع تفكيرها وقوف احد السيارات أمامها ويقول من بها مالك ياقمر.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نسمة على الطريق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!