روايات

رواية مين الضحية الفصل الخامس 5 بقلم سمر زيدان

رواية مين الضحية الفصل الخامس 5 بقلم سمر زيدان

رواية مين الضحية الجزء الخامس

رواية مين الضحية البارت الخامس

رواية مين الضحية الحلقة الخامسة

(في المستشفى الدكتور عادل ومريم))
ابني فين ايه اللي حصل ؟؟
الدكتور بيخرجلهم
الحمد لله لحقناه لولا الدكتور مصطفى كنا فقدناه عمليه جراحية دقيقة الطعنه كانت جنب القلب بمللمترات قليلة جدا وكمان فقد كمية كبير من الدم والدكتور مصطفى اتبرعله بالدم لدرجة انه فقد وعيه بس الحمد لله حالة حسام مستقرة بس مفيش زيارة النهارده
مريم بتدخل لمصطفى :
مريم بعصبية :ممكن تفهمني ايه اللي بيحصل دا
وليه أيه صاحبة ريم عملت كدا؟؟
رد عليا حاسه أني هتجنن
مصطفي: ارجوكي اهدي يا مريم الانفعال مش كويس عالجنين
مريم بصدمه: جنين ايه؟ انا مش حامل
مصطفي بيمسك دماغه بايده وبيتكلم بوجع:يالله انا تعبت والدموع بتملا عنيه
مريم: ارجوك يا مصطفى رد عليا ايه اللي حصل ؟؟
مصطفى بضعف : نطمن على حسام الاول وبعد كدا لينا كلام مع بعض ارجوكي عاوز ارتاح
عادل بيرجع عالبيت
ريم :بلهفة بابا كنت فين قلقتني عليك
سارة :حسام فين ياعمو
عادل :بالراحه يا ولاد اصل حسام واحد صاحبه عمل حادثه وهو هيبات معاه في المستشفى
انا داخل ارتاح
تاني يوم حسام بيفوق بيلاقي وكيل النيابة جنبه
وكيل النيابة :استاذ حسام لازم شوية اسئلة
س/مين اللي عمل فيك كدا ؟
حسام :معرفش اللي عمل كدا جري وانا مشوفتوش وكان بيحاول يسرق مني التلفون
وكيل النيابة :بس الشهود فقالوا ان بنت هيا اللي حاولت تقتلك
حسام :الانسة أية صاحبة اختي وهيا حاولت تساعدني
وكيل النيابة :بس هيا كانت بتصرخ وبتقول قتلته
حسام:لا حضرتك هيا كانت بتحاول تساعدني وشدت السكينه فانا نزفت جامد فكرت انها كدا اذتني واتصدمت
وكيل النيابة: هل لديك أقول اخري
حسام: لا يافندم
((بيخرج وكيل النيابة وبندخل مريم ))
مريم: حسام حبيبي سلامتك يا حبيبي ايه الي حصل ؟
ومين ايه الي حاولت تقتلك دي؟
حسام :ماما اسمعيني دكتور مصطفى برئ
مريم :حسام ارجوك ترتاح دلوقتي ونتكلم بعدين
في قسم الشرطة
حضرتك تقدري تروحي
أيه: ازاي؟؟
الاستاذ حسام قال أنك معملتيش حاجه وإنك كنتي بتحاولي تساعديه
أيه بذهول : حسام قال كدا
انا هتجنن أنا لازم افهم ايه اللي بيحصل دا
وبتخرج تروح البيت لريم
ريم بتفتح بتلاقيها
أيه؟
ايوه أيه اللي انتو دمرتوها
ريم :وطي صوتك وقولي ايه الللي جابك هنا
أيه: جيت افهم منين اخوكي كان بيهددني ومنين برأني لما حاولت اقتله؟
ريم بتصرخ :تقتليه ؟عملتي ايه عملتي ايه؟؟ حسام برئ حسام معملش حاجة
انا اللي كنت بكلمك من تلفونه
أيه بذهول : حسام برئ انا ضربته بسكينة في قلبه بسببك
ريم :بتشهق لا لا اخوياااااا وبتنزل تجري ووراها ايه عالمستشفى
ريم بعياط وانهيار: حسام حسام فين يابابا ؟
عادل :اهدى يا بنتي هيبقا كويس
مريم بتبص لأيه انتي ايه اللي جابك هنا يا أيه مش كفاية اللي انتي عملتيه
أيه: انا لازم اشوف حسام هو فين لازم أفهم عمل كدا ليه لييه؟؟
مريم اخرجي بره بدل ما اجيب الامن يخرجك
مصطفى: أيه مش هتخرج
واخدها وقعد معاها وبعد كدا دخل لحسام
ريم: حسام انتا كويس سامحني انا السبب
أيه : فهموني اللي بيحصل
مصطفى :ريم خلاص مفيش مفر قولي الحقيقة
عادل :حقيقة ايه؟ مالكم ومال بنتي؟
مصطفى: بنتك يادكتور هيا السبب في دا كله
دخلت بيتي وسربت الامتحان
اخدت تلفون اخوها وابتزت صاحبتها بفيديو وصور عريانه
وخلت صاحبتها دي كلمتني وقالتلي انها عاوزه تنتحر وقالولي ان مريم حامل وحطولي مخدر وصورتني مع صاحبتها وبعتت الصور لمريم
عادل :مستحيل مش ممكن بنتي تعمل كدا وبيروح لريم
عادل بيمسكها من كتافها بغضب :ريم ردي عليا انتي عملتي كدا ؟
عادل بعصبية وغضب ردي ياريم؟؟
(بتصرخ) ايوه انا اللي عملت كدا عشانك وعشاني
عشان هيا (وبتشاور على مريم) متستهلش حبك ليها ومتستهلش اللي انتا عملته عشانها باعتك وباعتنا كلنا وخانتك
باباها بيضربها بالقلم: اخرسي الست دي انضف واحسن ست في الدنيا وانا اللي مستهلهاش
ريم: كفاية بقا انتا ايه؟؟ بتدافع عنها ليه ؟؟لو مفرط في حقك فين حقي انا منها واللي عملته فيا
عمري ماكنت زي باقي الاطفال كانت بترفض تحتفل بعيد ميلادي أنا واخويا عشان ذكرى وفاه ابوها
عمري ما حسيت بحنانها وانا صغيرة
عمري مأنسى يوم دخلت عليا انا واخويا واحنا نايمين بس انا كنت صاحية وهيا بتقول مفرحتش بيكم زي أي ام
مبتفرح لما بتخلف قريت في مذكرتها انها بتعتبرك نقطة سودا في حياتها وانها بتتمنى انه عيشتها معاك كابوس وعاوزه تصحا منه ولما شافتني بقراهم زعقتلي وقالتلي أنا هبعد عنكم هبعد عنكم وفعلا بعدت بعدت وراحت تاخد الانسان الوحيد اللي حبيته من اول يوم شفته من سنتين وانا بحلم بيه وشايفه فيه صورتك يا بابا وعاهدت نفسي لما يكون ليا هعامله كويس مش هبقا زيها
بس هيا اخدته زي ماخدت البسمة من على وشك والسعاده من حياتك وعيشتك في جحيم
مريم بصريخ :كفاية كفاية كفاية
وبتبص لعادل هتتكلم والا اتكلم أنا ؟
عادل: ارجوكي يا مريم اتوسل اليكي
مريم: لا خلاص بقا مقدرش استحمل لازم الكل يعرف الحقيقة
كنت وحيدة ابويا جابني بعد سنيين من جوازه من أمي
ساب الصعيد ونقل القاهرة عشاني وعشان تعليمي
دخلت الكلية اللي كان ابويا بيحلم بيها كان بيخلي الناس تقوله يأبو الدكتورة وسكنا في بيت وانتا كنت جارنا ودا كان بداية مآساتي معاك
Flash back
مريم لو سمحتي
عادل من فضلك قلتلك قبل كدا مينفعش تناديني كدا باسمي ادام زماياي يقولو عليا إيه؟؟
عادل: مريم انا بحبك يامريم ومش قادر اعيش من غيرك
مريم: ارجوك يا عادل مينفعش كدا انا مبفكرش في أي ارتباط انا لسه في سنة أولى ولو فكرت فانتا مش الشخص اللي بحلم بيه
عادل: لا يا مريم متقوليش كدا انا بحبك اوي
مريم: عن اذنك عندي محاضرات
عادل في نفسه: ليه يامريم مش قادرة تحبيني انا بحبك من اول مرة شوفتك وانتي بضفاير على سلم البيت اللي أنا وانتي فيه جيران ورايحه اولى ثانوي كبرتي ادامي وكل يوم كنت بتعلق بيكي أكتر
لا يا مريم مقدرش ابعد مقدرش اشوفك مع حد تاني
انتي لازم تكوني ليا
مريم : وفي يوم كنت راجعه من الكلية كالعادة مبسوطة وسعيدة وفجأة…….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مين الضحية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى