روايات

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رنا أحمد

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رنا أحمد

رواية مهرة فارس الصعيدي الجزء الحادي والعشرون

رواية مهرة فارس الصعيدي البارت الحادي والعشرون

رواية مهرة فارس الصعيدي الحلقة الحادية والعشرون

في الجنينه .
كان جاسر واقف بيجهز العربيه علشان يطير ل ساره فجاه سمع صوت منه .
منه بحزن شديد/خلاص مسافر ل ساره ي جاسر .
جاسر بجديه /ايوه ي منه .
منه بوجع ومراره/ي عني مش هتكون معايا في فرحي النهارده .
جاسر بجديه/اظن ي منه انا اخر واحد المفروض يكون موجود النهارده معاكي انتي معاكي اهلك وعريسك اتمنالك حياه سعيده .
منه بمراره ووجع/حياه سعيده مفتكرش ي جاسر علي العموم الف مبروك ي ابن خالي عن اذنك .
مشت منه بوجع ومراره وهي بقت حاسه ان الكل لاقا الي يحبه وهي بس الي بتعيش الحزن والوجع بس خلاص مفيش مفر .
********************.

 

في شركه فارس …
كان قاعد فارس مع كريم وهو بيبص في السي في بتاعه بإعجاب .
/مشاء الله عليك امتياز اربع سنين بجد حاجه تشرف انك تشتغل في شركتنا ي كريم .
كريم بسعاده كبيره /دي شهاده اعتز بيها جدا ي فارس بيه بصراحه الفضل ل انسه مي مش عارف والله اشكرها ازي.
مي بابتسامه اعجاب /انت تستاهل ي كريم كل خير ربنا يوفقك يارب .
فارس بجديه /تمام ي كريم من بكره هتستلم الشغل وبمرتب كبير كمان .
كريم بسعاده كبيره/شكرا جدا ي فارس بيه شكرا .
********************.
في جناح جاسر وفريد .
كان واقف فريد بيجهز الجناح لاستقبال العروسين فجاه دخل جاسر وانصدم من المنظر .
/ايه ده ي فريد .
فريد بابتسامه وسعاده لأخيه /ايه رايك عجبك تصميمي ربنا يجعلها ليله الهناء ي حبيبي يارب .
جاسر وهو يحتضن فريد بابتسامه وحب /ربنا يخليك ليا ي قلب اخوك .
تسبيح بابتسامه ومرح /النهارده فرحي ي جدعان عايز كله يبقا تمام ههه الف مبروك ي جاسر .
جاسر بابتسامه /الله يبارك فيكي ي تسبيح بقولك ي تسبيح دول لبس انا اشتريته ل ساره عايزك انتي كبنت تظبطيهم في الدولاب لحد ماتيجي ماشي .
تسبيح وهي تنظر إلي الملابس بغمزه /وماله لا بس زوقك عالي عالي تمام ي اخويا متقلقش انا هظبط كل حاجه.
جاسر بابتسامه/تمام يلا ي فريد علشان منتاخرش علي الناس .
*********************.

 

في الصعيد …
في بيت أعمام ساره..
كانت واقفه وهي بتبص في الساعه بلهفه واشتياق له فمنذ أن رأته ولا اول مره شعرت وكأنها تعشقه من سنين لتستمتع الي صوت طلقات النار لتسرع الي الشرفه لتبتسم بشده وسعاده تكفي العالم وهي ترا يدخل بهيبته الساحره ومعه فارس ومهره وفريد .
**************.
في الاسفل ..
كان واقف حسان رايح ناحيتهم بترحيب شديد .
/اهلا فارس باشا أهلا اهلا الدباح كلها نورت اهلا ي حضره الظابط اهلا ي هانم اتفضلوا اتفضلوا .
فارس بابتسامه وبساطه /اهلا ي حاج حسان احنا لينا الشرف والله بالنسب ده مش كده ولا ايه ي جاسر .
طبعا جاسر مكنش معاهم اصلا كان ماسك فستان ساره علي دراعه وعنيه في لمح البصر جابت البيت كله وهو بيدور عليها دفعه فريد بغيظ .
/جاسر رد علي الحاج حسان .
جاسر بانتباه /نعم ي حاج حضرتك بتكلمني .
حسان بابتسامه /لا ي ولدي متشغلش بالك اتفضلوا جوه اتفضلوا .
مهره بابتسامه وهي بتاخد الفستان من جاسر/انا كنت عايزه اشوف ساره وانا الي البسها الفستان ي حاج حسان.
حسان بجديه/طبعا ي هانم ي أم محمود هودي مهره هانم عند ساره .

 

ساره بابتسامه وسعاده/انا جيت استقبلها انا بنفسي ي عمي .
مهره بابتسامه وارتياح لتلك الجميله /مشاء الله ي حبيبتي لا ي واد ي جاسر زوقك مالوش حل قمر منور .
فريد بنظره خبيثه/بصراحه عندك حق ي امي زوقه اتحسن كتير عن قبل كده ساره اجمل البنات الي عرفهم جاسر .
جاسر بغيظ شديد/نعم ي اخويا انا عمري عرفت بنات انا .
ساره بابتسامه جميله/حتي لو ي فريد انا عمره مهلومه علي اي حاجه ابدا .
جاسر بابتسامه ساحره/تسلميلي يارب .
مهره بابتسامه وهي تمسك يد ساره /تعالي ي يروحي تتطلعي وتجهزي علشان المأذون علي وصل علشان تيجي تنوري بيتنا ي حبيبتي.
ساره وهي تقبل يدها بحنان /ربنا يخليكي ليا يا امي .
*******************.
في فيلا القناوي..
كانت تتعالي الزغريط والافراح والمعازيم يملوه المكان أما في غرفه منه كانت زي الي رايحه لاعدمها مش قادره اصدق الي وصلت ليه بس ده آخره الشر والغل .
رحمه بابتسامه وسعاده/مشاء الله ي حبيبتي قمر منور اللهم بارك يلا العريس مستني علي نار تحت.
منه بوجع ومراره/انتي بجد فرحانه بس نفسي اعرف انتي فرحانه كده ليه علي ايه دي جوازه زباله انا بعمل كده بس علشانك انت وبابا .
رحمه بابتسامه/طب يلا بس المأذون تحت اديكي هتشوفي لما تعيشي مع عمر وتحبيه ساعتها هتقولي ي ماما انت عندك حق يلا ي روحي.
******************.

 

في الاسفل ..
كانت تجلس منه بجانب المأذون وهي تتدمع بشده لتتحدث دلال بسخرية .
/في ايه ي اختي قالبه وشك كده ليه زي ماتكوني مغصوبه ده ايه الكوهن ده .
عمر بارتباك شديد/مالها ي امي ما هي زي القمر اهيه مبروك ي منه .
منه بضيق وجمود /الله يبارك فيك.
وبالفعل تم كتب كتاب منه وعمر وذهبوا الي بيتهم .
*********************.
في الصعيد …
كانت تجلس ساره بفستانها الابيض الساحر وهي تنظر إليه بابتسامه ساحره اما هو فكان ينظر ل عمها ووالده وهما بيكتبوا الكتاب وخلاص بيملوكوها ليه العمر كله وعندما نهاء المأذون كتب الكتاب اسرع إليها ليحتضنها بتملك وحنان وهي كانت ماسكه فيه بسعاده وراحه واطمئنان كان واقف فريد بيبص علي جاسر بفرحه وسعاده لأخيه .
جاسر وهو يقبل يدها بابتسامه ساحره /مبروك مبروك ي ساره خلاص بقيتي مرائتي وملكي اوعدك اني هعيش علشان اسعدك ي ساره خلاص معايا بقيتي في امان .
ساره بابتسامه وسعاده /ربنا يخليك ليا ي جاسر انا مش قادره اصدق اني بقيت مرائتك ربنا يقدرني واسعدك واصون اسمك وشرفك يارب .
جاسر وهو يقبل رأسها بحنان/ربنا يخليكي ليا يا ساره .
فريد بابتسامه خبيثه /ايه ي عريس في اوضه نوم هتتقفل عليكم مش علي الملا كده .
جاسر بغيظ شديد/اصبري عليا بس لما نروح .
فريد بضحك وهو يرسل له قبله في الهواء/ههههه حبيبي.
*********************.

 

في بيت عمر ..
في اوضه متهالكة بعض الشئ كانت تنظر منه لكل شي بقرف شديد .
/ايه القرف ده ي عمر هي دي اوضتنا .
عمر بارتباك شديد/ايوه ي حبيبتي اصل اخويا سيد وولاده قاعدين في الجزء الي تحت احنا بس هنام هنا ونبقا ننزل تحت .
منه بغيظ شديد/انا منه سالم تبقا دي ليله دخلتي في اوضه متهالكة زي دي .
عمر بابتسامه مرتبكه /معلش ي حبيبتي روحي غيري هدومك خلينا نقضي ليله دخلتنا يلا امي قاعده علي نار .
دخلت منه غيرت هدومها بضيق شديد وكره لذاتها لاني هي السبب في الي وصلت ليه وهي خارجه اتفاجات ب عمر وهو بيتكلم مع دلال بهمس شديد وريبه في كلامهم بس اول لما شافوها سكتوا .
دلال بابتسامه وسخريه /نورتي بيتك ي عروسه انا كنت لسه بقول ل عمر منه تعبانه النهارده من الفرح وكده فاجلوا دخلتكم ل بكره مفيهاش حاجه يلا ارتاحوا وناموا.
منه براحه وهمس /احسن برضه انا مش طايقه أنه يقرب مني .
******************.
في جناح جاسر…
كانت داخل وهو شايل ساره بابتسامه ليضعها علي السرير بحنان شديد .
/نورتي البيت ي ساره .
ساره بخجل شديد/ده نورك ي جاسر .

 

جاسر بابتسامه/انا مش هتقل عليكي اتصرفي في الجناح براحتك انا هنام هنا جنبك علي الكنبه احنا لسه مخدناش علي بعض كفايه ي ساره وانا هقدر ده كويس
ساره بابتسامه/ربنا يخليك ليا ي جاسر .
جاسر بابتسامه/ويخليكي ليا الدولاب فيه هدوم كتير انا اشترتها علي زوقي يارب تعجبك .
ساره وهي بتفتح الدولاب بابتسامه لتغلقه سريعا بفزع شديد .
/ايه قله الادب دي ي استاذ ي محترم .
جاسر بصدمه/افندم .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مهرة فارس الصعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى