روايات

رواية من قال أنتي عانس الفصل الخامس 5 بقلم أسو أحمد

رواية من قال أنتي عانس الفصل الخامس 5 بقلم أسو أحمد

رواية من قال أنتي عانس الجزء الخامس

رواية من قال أنتي عانس البارت الخامس

رواية من قال أنتي عانس الحلقة الخامسة

قالت فى صدمه :
ما هذا ؟ ياله الهول كل هذا الكم الهائل من البنات التي لم تتزوج بعد ؟ إذا انا لست وحدي على هذا الكوكب التى لم تتزوج بعد ..
بدأت فى التصفح فى الجروب وهي تتعجب من القصص التى تقرئها لتقول ..
اللي يشوف بلاوى الناس تهون عليه بلوته والله ، ربنا يسعدهم كلهم ويرزقهم من حيس لا يحتسبو ياارب
استوقفتها جمله ما ، جعلتها تنظر إليها وتتمعن بها ..
متخافش..
جايز كل اللي بيحصل دلوقتي مجرد “بداية” لخير كتير ربنا هيعوضك بيه ❤️
هو انا فعلا ممكن ربنا يعوضنى عن كل اللي شوفته ده ؟ هو اليوم ده ممكن يجى فعلا ؟
عقلها
ايه اللي بتقوليه ده ياوعد ، ربنا اسمه الرؤوف ” الرحيم ” الكريم ” اكيد طبعا هيعوضك
هيعوضنى امته ؟
عقلها
فى الوقت المناسب اكيد ، اصبري ..
تنهدت وقالت..
صابره وهصبر يارب ، وهستنا عوضك ليا بفارغ الصبر
يارب سامحنى على الحاجات الغريبه اللي بتدور جوايا دى ، يارب انت عالم بال في قلبي ..
سامحنى ..
اكملت تقليب في الجروب لتتوقف وهي تبتسم بتعجب مصحوب بفرحه لما تراه عينيها..
دى مش صدفه ، ده رزق ربنا باعته ليكى ..
ليك في الأيام إللي جاية ليلة مش هتنام فيها من كتر م إنتٍ فرحان إن ربنا عوضك أخيراً ..
معقوله يارب هتعوضني وهفرح اخيراً ، يااااااااااه ياااه يارب لو استجابت لامنيتى ياارب كن معى خير وكيل ف انى لا احسن التدبير ، يا الله ..
القت نظره اخيره على اسم الجروب وهى تتمتمه بصوت خافت ” مين قال انتى عانس ”
الاسم شدنى فعلا تنهدت بحزن قائله .. بس الحقيقه حقيقه برضه ياوعد لو مكنتش اللي فاتها قطر الجواز عانس ماكنش حد اطلقها علينا كده ..
يلا منه لله إللى اخترع الكلمه ده ” عانس ” يعنى مالقاش غيرها اوووف..
ايه ياست وعد بقينا نكلم نفسنا وبقينا مجانين كمان ، الصبر من عندك يارب على الخلفه ال تشرح القلب دى ..
اسكتى ياماما مش طلعت انا مش لوحدى اللي متجوزتش و في فوق ال 100 الف بنت ماتجوزوش وفاتهم القطر وطلعت مش انا بس وفى بنات أكبر منى بكتييير اوى ولسه ماتجوزتش برضه..
امها ..
وانتى فرحانه قوى كده ليه ياشملوله وانتى بتقولى وكانه انجاز كبير حققتيه ، ده من كلامك حسيت انك لقيتي كنز وانتى بتقولى بالطريقه دى
يافرحت امهاتهم بيهم ياختي ، يلا ياختي قومي جهزى الغدا يلا موتنا من الجوع وانتى هنا قعدالى ملمومالى على شويت بنات عوانس شبهك ، ما ده اخرك ياعنوس ، ده بدل ماتحطيلك حتت احمر وتطلعي فوق السطوح تشمي هوا وبالمره تشقطيلك عريس بدل ما انتى قاعده فى وشي كده زى خيال المئاته …
وعد ..
ايه اللي بتقوليه ده ياماما ؟ ده كلام بتقوليه برضه لبنتك ؟
بجد مكنتش اتوقع الكلام ده منك انتى ، وبعدين انا لا يمكن اعمل الكلام ده حتى لو هفضل من غير جواز لاخر عمري ..
والدتها..
لما تبقي بنتى وحده زيك اقولها واقولها كمان ، نفسي افرح بيكى قبل مايحصلي حاجه ، هيجى يوم واموت ناقصه عمر بسببك ..
وعد بصوت خافت ..
بعد الشر عليكى
والدتها
وبعدين فيها ايه يعنى لو تسمعي كلامى مره وحده هتخصري ايه يعنى اكتر من اللي خصرتيه هااا..
وعد ..
روحى ياماما شوفي كنتى بتعملى ايه ولا اقولك خليكى هنا وانا اللي سيبهالك مخضره..
والدتها
هتطلعي فوق السطوح صح ؟
خرجت وعد وهى تخبط كف على كف ..
ياحول الله ياربي
شوف انا اقول ايه وهى تقول ايه ، استغفرك ربي واتوب اليك
استغفرك ربي واتوب اليك..
قال شقط قال
وايه دخل الروج بالشقط ما انا ياما حطيت روج ولا حد عبرني..
عقلها..
شوف انا في ايه وانتى فى ايه لتضحك على حالها ياحول الله ياربي ..
اللي يقعد فى البيت ده يتجنن والله ، ده بيت مجانين اصلا هههههه
ذهبت وهى تدندن بعض الاغانى وهى تعد الطعام كما قالت والدتها لها وفى قلبها سعاده لا تعلم من أين اتتها ولكنها تشعر أن الذي قرئته فى الجروب هو فعلا اشاره من الله لها
لا يعقل أن تكون صدفه ..
اكيد ربنا بعتلى الرساله وفى الوقت ده بالذات علشان يطبطب على قلبي بيها ويطمنى انه معايا دايما ومش نسيني
وكيف لهو أن ينسي عبد هو يرعاه دائما وابداً ، فهو لله
فقد اشاره واحد من الله سبحانه وتعالى قادره على ان تغير كل شيئ حتى ولو تاخرت يبقي مفعولها معنا طويلا ، يجوز أن يكون سبب هذا لان قلوبنا تامن بأن الله سوف يرضينا باكثر مما نتمنا ، لان القلوب بيد الله ..
فقلوبنا تتشبث باقل بصيص امل فى وقت يحتاج المرء إلى قليل من النور ليضيء به عتمته..
حلا المساء سريعاً ..
ومازالت بطلتنا جالسه على حاسوبها ، تكتب وتمسح ، تكتب تمسح ماكتبته مره اخره في تردد لتستجمع قواها وتكتب ..
كيف تخطيتى جمله انتى عانس ؟
لتكبس على زر النشر وهى واضعه يدها على عينيها لتفتح جزء من صابعها تنظر فى توتر لتره نشر و وافقت ادمن الجروب على المنشور ايضاً ..
ضربت على جهها فى صدمه..
نهاااار مش فايت البوست اتقبل ، ده انا فى العاده الجروبات التانيه بتعلق المنشور يومين تلاته بعدين تقبله وده بسم الله ماشاء الله عليه من سافت مانشرت من سافت ما اتقبل
ياشماعتت ابله ظاظه فيا ، ياشماتت العدوين فيكى ياوعد
مكنش يومك ياضنايا ، ااااخ يانى ياما..
ايه ده ؟ ايه ده ؟
كل دى تعليقات ، بقيت مشهوره للدرجادى
يانهاار أسود، يا نهار اسود
اتفضحت خلاص
ما انتى من يومك مفضوحه ياوعد ايه الجديد يعنى، يلا بسم الله
بدأت تقراء التعليقات فى تمعن وتبدي برئيها ايضاً ولكنها كانت فى غاية السعاده لقرئتها و لاول مره تعليقات تحمل كميه هائله من البهجه والسرور بهذه الدرجه..
كانت تعليقاتهم كلها راقيه جدا وفى غاية الاحترام والأدب لم تعهدها هى من المجتمع فقد غمرتها السعاده ولاول مره فى حياتها تذهب في سبات عميق وهى سعيده..
وحين تظن أن الحياه قد أخذت منك الماء لتموت تاتى الغيوم لتمطر لكِ لكى تزهر من جديد..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من قال أنتي عانس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى