روايات

رواية من الجاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم هدى مرسي أبوعوف

رواية من الجاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم هدى مرسي أبوعوف

رواية من الجاني الجزء الثالث عشر

رواية من الجاني البارت الثالث عشر

رواية من الجاني الحلقة الثالثة عشر

حسين يعيش في فيلا كبيره له ثلاث زوجات لكل زوجه غرفه وله هو ايضا غرفه ينام به واحده ليله كل اسبوع‘وفي الليله المفترض ان ينام وحده بغرفته احضر معه مبلغ مئة الف جنيه كان سيدفعهم لبداية مشروع جديد وضعهم في خزانة مكتبه واغلق الخزانه والمكتب ودخل الي غرفته‘وعندما استيقظ في الصباح وجد المكتب مفتوح والخزانه مسروقه فاتصل بالشرطه واتي الضابط وبعض العساكر وبدأ التحقيق مع جميع من بالمنزل
الضابط : استاذ حسين مين كان يعرف بوجود الفلوس دي في البيت ؟
حسين : كل اللي في البيت عارفين حتي الخدم لاني جيت ومعايا الشنطه ودخلت علي المكتب علي طول وهما عارفين اني مدام دخلت علي المكتب علي طول يبقي معايا فلوس هشلها للصبح.
اتت الزوجات الثلاثه وسالهم الضابط كل واحده علي حدي.
الضابط : مدام بهيره تفتكري مين اللي سرق الفلوس ؟
بهيره : معرفش .
الضابط : طب مين من الشغالين ممكن يعمل كده ؟
بهيره : الثلاثه بيشتغلو هنا من زمان ومحدش منهم يعمل كده.
………
الضابط : مدام انصاف تفتكري حد من الخدم يعمل كده ؟
انصاف : مظنش كلهم كويسين وطيبين.
الضابط : طب تشوكي في حد من زوجاته التانين ؟
انصاف : حسين مش مخلي واحده منا محتاجه حاجه مفيش سبب للسرقه.
……..
الضابط : مدام روقيه تفتكري مين سرق الفلوس ؟
روقيه : معرفش ومظنش ان حد من الخدم يعملها عشان بيمشو بالليل ويجو الصبح واحنا بنكون صحينا.
الضابط : يعني الخدم محدش منهم يعملها يبقي التهمه محصوره بنكم الستات الثلاثه .
روقيه : لاء طبعا مفيش واحده منا ممكن تبص لمبلغ تافه زي ده دي اسوره واحده بتجيب اكتر منه بكتير.
ذهب الضابط لحسين ونظر اليه
الضابط : اعتقد اني عرفت مين اللي سرق الفلوس
ويا تري انتو كمان عرفتو ولا لسه ؟

الحل

تحدث الضابط مع حسين
الضابط : استاذ حسين انت قولت لحد من اللي في البيت عن عدد الفلوس ؟
حسين : لاء.
الضابط : طب بعد التحريات اللي سرق الفلوس رقيه زوجتك لان هي الوحيده اللي اتكلمت عن عدد الفلوس فالامر ليك نكمل المحضر ونقبض عليها ولا نمشي ونخلي الموضوع عائلي
حسين بتفكير وضيق : لاء خليه عائلي هي بردو مراتي متشكر جدا لزوقك.
الضابط : طب احنا هنمشي هقفل المحضر وانهي الموضوع
اخذ الضابط العساكر وذهب في ذهول من جميع من بالمنزل‘دخل حسين الي غرفة رقيه ونادها فدخلت له وهي تنظر اليه بترقب
حسين بغضب : رقيه انا عمري حوشت عنك حاجه عمرك طلبتي حاجه وقولتلك لاء ؟
رقيه بتوتر : لاء عمره ما حصل.
حسين : طب ليه سرقتي الفلوس ممكن افهم ؟
رقيه : انا مسرقتش…..
قاطعها حسين بغضب : مش عايز كدب انا متاكد الظابط كشفك ولولا اني مش عايز فضايح كنت خليته يخدك معاه.
رقيه ببكاء : بامن نفسي انا مخلفتش وانت روحت اتجوزت اتنين غيري قولت امن نفسي من الزمن والايام خايفه تسبني اعمل ايه ؟
حسين بضيق : غلطانه لو عايز اطلقك مش محتاج سبب لانه موجود لكن بعد اللي حصل ده روحي بيت اهلك ولما احس اني قادر اتكلم في الموضوع هجيلك.
رقيه ببكاء : حسين ارجوك…..
قاطعها حسين : مش عايز كلام انا هقول اني لقيت الفلوس كانت وقعه تحت المكتب وانت روحي عند اهلك يلا مش عايز كلام دلوقتي مفهوم.
رقيه ببكاء : مفهوم.
اخذت رقيه حقيبة ملابسها وذهبت الي والديها بعد ان اعادت المال الي حسين .

يتبع…

لقراءة اللغز التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من الجاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!