روايات

رواية منقذي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم نور الفجر

رواية منقذي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم نور الفجر

رواية منقذي الجزء الخامس والعشرون

رواية منقذي البارت الخامس والعشرون

رواية منقذي الحلقة الخامسة والعشرون

-اسلام..اسلام
-ها..ف في ايه يا ماما
-انت مكنتش سامع انا قولت ايه
-لاء..لاء كنت سامع….ك كنتي بتقولي ايه
-انت بتفكر في ايه….لسه بتفكر في لقتهولك
F
-امال مين الي بيخبط
-لوفتحت الباب هتعرف
اخذ البوم الصور وذهب وفتح الباب
-ض..ضوء
-ممكن ادخل
افسح لها لتدخل وهو تحت صدمه…مازال لا يصدق
عندما رئها علي صدم ايضا
-ممكن نتكلم يا اسلام
-انا هروح اجيب اكل
خرج علي وبقي ضوء واسلام وحدهما …..كان الصمت سيد المكان….حتي قاطع ذالك صوتها وهي تتحدث
-ممكن يكون ليه يد في الي حصل
-مين
-عمي
-عرفتي ازي
-دي متخصكش….اهم حاجه انه ليه يد في الي حصل….بس بردوا مش ناسيه ان باباك ومامتك لهم دور اكبر
-بس…انا واثق انه معملش كده
-قولتلك متقولش كده طول مش معاك دليل
صمت قليلا
-هلقيه
نظرت له اردف:هلاقي الي يخلكني متأكد انه معملش كده….ممكن ماما ضغط عليه…بس مستحيل الي رباني يعمل كده
-مش مهم ده مش الموضوع الي جايه اكلمك فيه
-انا سامع
-ع..عوزه منك طلب
-ايه
-لازم ات..اتخلص من وصايت عمي عليا…طول ما هو لسه واصي عليا هيكون في مشاكل كتير
-مشاكل ازي
لم ترد اخباريه بانه سيجبرها علي الزواج
-م مشكل وخلاص ..ممكن تساعدني
-ازي بردوا مش فاهم
-مش مهم تفهم دلوقتي..اهم حاجه تكون معيا
-بس انا عاوز افهم هتعملي ايه
وقف وهي تغادر
-مستنيه ردك….هقولك هعمل ايه بعدين
B
-مش فاهم هي عيزه ايه
-وانت هتوافق تسعدها
نتهد ولم يرد
-انت صحيح هتكت كتابك علي دلال اخر الاسبوع
صمت وقلبه يحترق من تلك الفكره ولكن…
-ايوه….انا خطبتها بقالي سنه اهو….يبقي نتجوز
-انت بتقولها وانت مش مقتنع
-و..ومش مقتنع ليه….اما خطبتها ليه
نهض ليغادر
-متنكرش يا اسلام….انت بتحب ضوء
تحدث دون ان يعطيها وجه
-ولو….هي فين
خرج من المنزل متجه الي عمله
_____________
-ب..بتعملي ايه ن نزلي المسدس ده
-قولتك هاخد حق كل واح كان ليه يد في الي حصل
اطلق’ت ال’نار….. لتمر من جوار وجهه وتخطرق الرصاصه الجدرار
بلع ريقه
-ايه رأيك. ….اتعلمت هناك استع’مال المسدس
نهارك سعيد يا عميي
خرجت من الغرفه وهو جلس ووضع يده على قلبه
-انتي بقيتي. …خطر عليا….جيه دوري
وقف
-وائل اتمتع بي الفلوس….وفاء اتمتعت بيها….وكه دوري انا…هههه
جائه اتصال …..اجاب عليه
-في ايه
-في الحقيقه يا…بيه
-ايه انطق
-سناء هانم اختفت
اتسعت عينه من الصدمه
-اااايه….وده حصل ازي…..هو انا موقف شويه بقر
-ولله ه..هي طلبت نجيب اكل ولما روحنا نجبلها رجعنا ملقنهاش
-اقفل انا جاي
اغلق معه
-كان لازم اتخل’ص منك يا سناء…..كان لازم تمو’تي ……انا غلطان اني خليتك عايشه
خرج مسرعا من المنزل
____________
-انسه ضوء
-في ايه يا اسماء
-مستر هادي
-ماله
-عايز يدخل لي حضرتك
-دخليه
-تمام
دخل هادي وكان علي وشك غلق الباب ولكن….
-سيبه وفتوح
-ليه
-سيه مفتوح وخلاص….وقول عايز ايه
-ماشي….التاجر كامل
-ماله
-عايز يقابلك بيقول ان في حاجه وصلت غلط
-غلط..؟؟…ومش المفروض ان انتي الي تروح بدل مني
-انا قولته كده….بس هو اصر انك تروحي
-وميجيش ليه
-بيقول انه في حاجه عايز يورهالك
-هااا…تمام…هبقي اروح بكره ولا الاسبوع الي جاي
-ماشي
نظرت له وجدته يتقدم اليها
-في ايه تاني
-انتي مش متقبلاني ليه
-وانت شايف ان في حد هيقبلك
-قصدك ايه
-قصدي خد بعضك واخرج بره
-ضوء انتي ليه مش عايزه تدني فرصه…فرصه
-هادي اخرج بره لو سحمت
-انا بحبك…ليه مش مصدقه
-الي بيحب حد ميخنهوش….انت بتسهر في اماكن زبا’له شبهك
-ه..هتغير صدقني
-امتي…لو متغيرتش عشان نفسك…مش هتتغير ابدا
خرجت كن المكتب وتركته
ركبت سيارتها….ونظرت الي هتفها تتمني ان يرن عليها
-رم بقي يا اسلام….بجد محتاجه مساعدتك
فكرت قليلا
-ط..طب ارن انا عليه. ….اكيد هو محتاج يفكر شويه….هستني لي بليل…ولا اعمل ايه
______________
-سلووومي
-فيه ايه يا دلال
جلست على المكتب امامه
-ايه رائك نخرج النهردا
-ورنا شغل كتير. …لازم ارجع المصنع زي مكان
-ما انت كل يوم بتشتغل لحد بليل….سبنا نخرج انا وانت سوي
صمت
نزلت من علي المكتب وجلست علي قدمه ولعبت بي ازرار قميصه
-دلال…..انا مابحبش الحركات دي
تحدثت بي دلع
-وفيها ايه….كلها كام يوم وهكون مراتك….صح
نظر من النافذه وكانه لايشعر او يسمع بي اي شئ اغمض عينه….متي ينتهي هذا الكا’بوس…ويفيق على واقع اجمل
-اسلاااام
-همممم
-يلا نخرج
صمت قليلا
-ماشي
-هااا….هجيب شنطتي
خرجت مسرعه لتحضر حقيبتها
نظر الي طيفها
-خايف….خايف اظلمك معيا
____________
وصل جاسر الي المكانت الذي كانت بيه سناء
-هربت ازي دي
-ولله منعرفش
-متعرفوش..؟وهي فين محدش لقها منكم….فص ملح وداب
-لسه بندور عليها
حدث نفسه
-روحتي فين ياوش النصايب انتي….يعني هلقيها منك ولا مني الز’فت ضوء….ضوء
وكانه تذكر امرها ونظراته لها….انها خطر عليه
-رؤوف اسمع
-ايه يا بيه
-في خدمه عاوزها منك انت وي الرجاله
-طب وسناء
-سبك منها دلوقتي….ركز
-سامع
_____________
-الأكل جميل
-ايوه….عارف….انا عيزه اغير لون الاوضه بتاعتنا
-ليه هي لونها وحش
-لاء….بس حاسه ان في الوان اجمل
-زي ايه
-لون رمادي….هيكن جميل
-امم طب ما قولتيش ليه والشقه بتتعمل
-خلاص نغيرها بعد الاجواز….مش مستعجله
ابتسمت بحب له….نظر لها بحزن
-مالك…انا قولت حاجه زعلتك
-هاا…لاء مفيش
_______________
-قمر…..شوفي مين الي بيخبط
-مين مفروض يفتح
-يعني اروح افتح وانا بستحمي
-خلتص قيامه….اااه يا ضهري….جايه
فتح الباب
-اهلا ياضوء…عمل ايه
– دكتور علي هنا
-علي؟؟…ايوه….تعالي خشي
دخلت واغلقت الباب
-هو هيطلع كمان شويه…تحبي تشربي ايه
-شكرا..انا هقوله كلمتين وامشي مش لازم تتعبي نفسك
خرج علي بعد مده
-ايوه انا سامعك….اقدر اخدمك في ايه
صمتت قليلا
-عيزه منك خدمه بسيطه….عيزاك تستدرج اسلام لي *****
-ايه…انا مش هسعدك تاذي صحبي
-ومنين قال اني هئذيه
نظر علي بستغراب
-امال..؟؟
______________
-بجد يا سناء ده كله حصل معاكي
-ايوه….انا كل الي صعبان عليا هادي عاش ده كاي وهو مفكرني ميته
-ليه. ..ليه عمل كده
-ما انا قولتلك هو كان عاوز ولد وخلاص…ولما اخد الي عيزه رماني….وسعات كان بيخلني اجمعله معلومات عن شويه ناس
-ده طلع مش سهل خالص
-عارفه كان نفسي اجي واقولكم على الي حصل
وان زكريا ملهوش علاقه بحاجه
-يلا قدره الله ماشفع….اهم حاجه انه زكريا ملهوش يد في ده….كنت شايله حمل ذنبه
-هو ابنك كا متجوز ضوء فعلا
-ايوه
-دي كانت علي طول سكته وخايفه بكل حاجه
-دلوقتي اتغيرت خالص
-كذ’ب عليها ….ربنا ينت’قم منها
سمعوا صوت سياره
-اكيد اسلام جه
تحدثت وفاء بشك
-بس اسلام مش بيجي دلوقتي
-قصدك ايه
خرجوا ليجدوا اناس مسلحين
_____________
-كده متفقين
-تمام
-شكرا جدا ليك يا دكتور علي
-العفو….بس مش هو لازم يعرف
-ابقي بلغه….انت ….هو لسه مردش عليا
نهضت
-هستأذن انا بقا
-خلي بالك من نفسك
-ماشي…سلام
____________
في المساء
-بااي يا اسلام
-مع السلامه يا دلال
نزلت دلال
وانطلق هو عائد إلى المنزل ولكن….جائه اتصال من علي
-الو يا علي….ايه….انت عارف الساعه كام…..لازم يعني …..ما انت معاك عربيه…..ماشي…ماشي جاي اهو
اغلق معه واتصل على والدته
-تلفونها مغلق…ممكن تكون فصل وهي نائمه…مش مشكله
انطلق الي منزل صديقه
____________
دخل الي غرفتها وجدها تجهز حقيبه
-انتي رايحه فين
-قولتلك الصبح
-انتي بجد هتمو’تيهم
-قتلوا ابويا وامي..ليه اسبهم يعيشوا
-هادي هيروح معاكي
-ايوه…وانا عيزاك كمان معيا
-انا
-ايوه…عشان تشهد علي الي نهايه الي قتل اخوك
نظرت له شئ بشيء غريب في قلبه ولكن..
-ماشي
-هستاك في العربيه
حملت الحقيبه على ظهرها وخرجت
-النهردا اخر ايام حياتك هههه
____________
-انت متأكد من العنوان
-ايه
-مش انت قولت انك رايح لي مريض….العنوان الي انت ادتهولي مفيش حد ساكن هناك
-كمل الطريق بس
-انا حاسس ان في حاجه غريبه
-اول ما نوصل هتعرف
-ماشي
____________
في مخزن قديم متهالك تقف في منتصفه وحدها
كان النور خافت ولكن يمكن الرؤيه
صوت محرك سياره يعرك هدوء اليل
-علي
-يلا ندخل
دخلا ليجدها واقفه
-اتاخرتم
-انت جيبني هنا ليه
-شكرا يا علي ممكن تستني بره
خرج علي ليعود الصمت مره اخري…..
-انتي عيزه ايه
-هكون عيزه ايه منك
اخرجت مسد’سها وصوبت نحوه…والقت اليه بمسدس
-هتم’وت ….هم’وت يا اسلام
نظر الي المسد’س…ولكن لم يأخذه
-خده….دافع عن نفسك
-مقدرش
نظر لها
-مدرش ارفع علكي مسد’س
تقدم خطوه
-انا هو…لو متي هيريحك….. اضر’بي
كانت متردده
ظهر عمها من خلفها
-مستنيه ايه…مش دول الي اخدوت علتيك
اقترب منها
-يلا…يلا يا ضوء ….خدي حق باباكي وماماتك…حق اخويا
تحدث اسلام وهو ينظر الي عينها يبحث عن اي ذرت حب
-ضوء
-مع السلامه يا اسلام
انطلق الطلقه لتستقر في صدر اسلام ويسقط ارضا وتسل الدماء منه
ليغمض عينها
ووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى