روايات

رواية منقذي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الجزء الثاني والعشرون

رواية منقذي البارت الثاني والعشرون

رواية منقذي الحلقة الثانية والعشرون

عدا اسبوع ونور روحت بيتها وصحابها مش بيسبوها وبدات تتحسن اما ميرنا كانت بتحضر ترتيبه الخطوبه وزين مختفي وجة يوم الخطوبه ميرنا بعتت الدعوه لنور نور كانت ماسكة الدعوةبكل قهرة ودمعوها على خدها
لينا بزعل :متزعليش يا عمرى ربنا عمره ما يبعت شر ابدا هو الى خسر والله
نور ببكاء:انا مش زعلانة انه هيطلقنى انا الى طلبت منه دة بس زعلانة عشان اختار إلى اسمها ميرنا دى
ملك :انتى هتجننينا يا بنتى انتى ازاى زعلانه على اختيار زين لميرنا ومش زعلانة انه هيطلقك وازاى تطلبى من زين الطلاق مش دة حبيبك إلى حلفتى لينا انك غلطى لما دخلتي حد تانى فى حياتك غير زين وان دة الإنسان الوحيد إلى قلبك حبه ومستحيل تسبيه حتى لو على موتك ازاى طلبتى الطلاق
نور بإنهيار وبكاء :لو فيها اذا ليه لازم ابعد عنه مقدرش انه يجراله حاجة بسببى مش هستحمل يبقا بعيد عنى وهو بخير احسن لما يبقا معايا وفى خطر
حور بشك :قصدك ايه بكلامك دة يعنى انتى سايبه زين غصب عنك انا كنت حاسة
لينا :كلام حور صح ومعنى كلامك ايه ب انه يبقا فى خطر وهو معاكى احكى
نور بصلهم وساكتة
ملك بعصبية :انطقى يانور متطلعيش زرابينى
نور بتوتر ;عمر جالى المستشفى وهددنى ان اطلق من زين لو مبعدش عنه هيموته وان لو فكرت احكى حاجة هيموته ب ابشع طرق الموت
حور بعصبية :الكلب الزبالة وانتى ازاى سكتيله
نور بحسرة:اعمله ايه وانا لما اعترضت راح وكان هيديله حقنه تموته معرفتش اعمل حاجة وانا عاجزة وافقت عشان انقذه من شره انا عندى زين يكرهنى ويبقا بخير احسن ما يجراله حاجة
ملك بعصبية :ابن….. وحيات امه ما هسيبه هو فاكرها سايية ولا ايه
نور بوجع :إلى هنعمله مش هيغير حاجه خلاص زين قرر يطلقنى ويتجوز ميرنا وبصراحة انا كنت هبقا حمل عليه زيادة على حمله سبوني اعيش على ذكرياتي معاه لتمسح دموعها التى خانتها لتنظر للفتيات :اسمعه كويس إلى هقوله زين ميعرفش حرف عن إلى اتقال دلوقتي مفهوم هو لو عرف حاجة زى كدة ممكن يتهور ويعمل حاجة فى عمر ويضيع نفسه على كلب ميسواش
لينا :اديكى قولتى لو سمع إلى حصل ممكن يتهور واكيد هيغير رأيه ويرجع عن إلى هيعمله
نور :اقسم بالله لو حد فكر يروح يقوله لهيبقا فى حساب كبير مابينا غير ان هيخطب ميرنا النهاردةوكمان انا مبقتش انفعه
حور بعصبية:ايه إلى بتقوليه دة انتى طول عمرك نور عبدالله الزغبى إلى ضوفر واحد منها بمليون راجل انتى سامعة انا اختى عمرها ما ابقا ضعيفة ابدا وبعدين هو الى خسر على فكرة
نور بقلة حيله :ساعدونى البس حاجة مناسبة للخطوبة
منه :مش هتروحى فى حته
نور ببرود :ليه عشان بقيت عاجزة هتحبسينى مكسوفة منى
منه بحدة :قطع لسان إلى يقول عليكي كدة انتى زينة البنات
نور:طب بتمنعينى ليه
منه :عشان انتى مصممة على وجع قلبك
نور بلا مبالاه مصطنع :لامتخافيش عليا انا الى عايزة كدة يلا يابنات بعد اذنكم جهزونى عشان سليم مستنينى
بعد فترة نور راحت الخطوبة وهى على كرسى بعجل راحت معاها لينا وملك وحور وسليم ومصطفى ويوسف وميرنا راحت ليها هى وزين يستقبلوهم
ميرنا بشماتة: ايه دة نور انتى جيتى انا قولت انك مستحيل تيجى
نور ببرود مصطنع :ومجيش ليه بعتيلى دعوة وجيت مافيهاش مشكلة
ميرنا بدلع :اصل يعنى دى مش خطوبة عادية دى خطوبتى على جوزك سورى إلى كان جوزك
لينا بعصبية:بت انتى عدى يومك الأسود إلى شبة وشك دة عشان مجيش انا والبنات تساوى وشك ب الاسفلت
زين :ميرنا مكنش قصدها ياجماعة
نور بإبتسامة مصطنغة:مافيش حاجة حصلت يا مستر زين هى قالت الحقيقة فعلا انت كنت جوزى
زين ببرود :لسة على زمتى بس متقلقش كل حاجة هتخلص النهاردة
نور بخوف :ق.. قصدك ايه
ميرنا بدلع زائد :قصده ان المأذون جاي وهيطلقك ونفس المإذون إلى هيطلقكم هيجوزنا انا وزين
ملك بصتله بعصبية وكانت لسة هنتكلم نور ضغطت على اديها انها تسكت بصتلها نور بوجع اخفته ببرود :واي يعنى اصلا دة إلى المفروض يحصل بس الموضوع طول شوية
ميرنا بغيظ من برودها:بس انتم مكملتوش يومين مكتوب كتابكم ممكن الناس تتكلم
حور بعصبية :قصدك ايه يا سحلية انتى قطع لسان اي حد يتكلم عن اختى نص كلمة نور سمعتها طول عمرها معروفة انها بنت بخيت راجل مش شبهك مع كل راجل حبة
ميرنا :انتى مين يا معفنة انتى عشان تتكلم معاها كدة
نور بغضب كبير الكل خاف منه :لمى نفسك عشان اقسم بعزة وجلالة الله مايهمنى احنا فين ولا انا وضعى الصحى إيه واعرفى حدك انتى وبتتكلمى مع اسيادك عشان مفرجش عليكى كل الناس إلى فرحانة بيهم ويبقا منظرك عرة اكتر ماهو عرة ودلوقتي حالا تعتذرى لستك
ميرنا :نعم اعتذر لمين اعتذر لعيلة
نور بنفس العصبية :لومعتذرتيش ليها مابينا هخليكى تعذر ليها قدام الكل اتاسفلها حالا يا اما متلوميش الا نفسك
ميرنا :هتعملى ايه انتى عاجزة مش هتعرفى تعملى حاجة فى حياتك غير انك بتتكلم وبس
زين بعصبية:ميرنا أخرسى
مصطفى بأستهزاء :لا ياراجل لسة فاكر دلوقتى يطلعلك صوت
زين :قصدك ايه ما تاخد بالك من كلامك
يوسف :مين الى ياخد باله من كلام مين احنا ساكتين من بدرى عشان نور نبهت علينا واحنا مش عايزين نقلل منها بس انت ولا كأن كان فى يوم مابينكم عشرة او حتى حب انت بنى ادم خسارة فيك ربعها هى تستاهل واحد ارجل منك مليون مرة مش فى اول مشكلة يسبها ويروح لواحدة شبة دى
زين :يوسف الزم حدك ومتنساش انت بتتكلم مع مين انت فاهم
نور :يوسف اهدى خلاص الكلام مافيش منه فايدة لتنظر لميرنا بنظرة تحدى ودلوقتي اتفضلى اعتذرى لاختى وليا
ميرنا :اعتذر لمين انتى اتجننتى
ملك :ياجماعة سبونى عليها وانا هعملها الادب
نور:اعتذرى حالا يا اما البنات هتقوم ب الواجب معاكى خدى بالك انا الى مسكاهم عنك ف اسمعى الكلام زى الشاطرة واعتذرى حالا يلاااااا
ميرنا بخوف منها :انا اسفة ياحور انا اسفة يانور
نور:سامحتيها ياحورى
خور:اممممم والله على حسب سامحتيها انتى
نور :انا بقول عديها وخلى قلبنا طيب
حور:خلاص هضر اسامحها
نور بسماجة:خلاص خلاص سامحناكى ودلوقتي اتفضله هاتو المأذون عشان نخلص الحفلة دى
لينظر لها زين نظرة ام تفهمها وياخذ ميرنا ويذهب بعد فترة كانت الفتيات يحاولون ان يهونه على نور والشباب ينظرون لها بشفقة
نور :يا جماعة خلاص بقا سبونى شوية مافيش حاجة انا بس عايزة اشم شوية هوى
لينا :طب نجي معاكى
نور :لا لوحدى سبونى لوحدى شوية بعد اذنكم
سليم :سبوها ياجماعة براحتها انا عارف نور هى عايزة ايه
لتذهل نور بعيد عن الانظار وتنظر أمامها بدموع :بلاش تبينى ضعفك قدام حد يانور خليكى قوية عشان خاطر زين بس قلبى وجعنى اوى مش قادرة استحمل وجعه هيبقا مع حد غيري ولما يبقا مخنوق هيروح ليها هى مش هيجيلي لما يضحك غمزاته هتبان ليها هى اااه يارب هيحصلى ايه تانى انا تعبت والله تعبت بس واثقة فيك ان عمر ماحاجة هتحصلى هتبقا وحشة كله خير يارب
عمر بضحك شماتة :شايف شكلها بقا عامل ازاى
أسر بخبث:دلوقتى تروح وتكمل تهديد حسسها انها فى خطر والخطر الأكبر على زين
عمر :انت تؤمر يا كبير
ليذهب إليها :ايه يا نونو انتى بتعيطى ولا ايه
نور :انت جيت هنا ازاى
عمر :انا اعرف كل خطوة بتروحيها عيب لما تقوليلي كدة
نور بعصبية :انا عملتلك كل إلى انت عايزه ابعد عن زين ياعمر
زين:تؤتؤتؤ يانونو اهدى على أعصابك شوية هيجرالك ايه تانى اكتر من الى انتى فيه اسمعيني كويس لو فكرتى مجرد تفكير انك تحكى حاجة لزين هيبقا بح مع الأموات انتى فاهمة
نور :مش هقوله حاجة بس ابعد عنه
عمر:شطورة يا حبيبتى احبك وانتى بتسمعى الكلام باي يانونو
بعد فترة نور كانت واقفة ومراسم الخطوبة بتم قدام عيونها وهى بتبص لزين بكسرة ووجع انه عاش حياته عادى بعدها وكانه ماصدق
ميرنا :حبيبي اقلع الدبلة القديمة دى بقا عشان البسك الدبلة بتاعتى
زين بإبتسامة:مش قبل ما البسك شبكتك الأول يا روحى
ليشير لرجل يحمل الخواتم
لتنظر ميرنا اليه بفرحة وتنتظر ان يلبسها خاتم الخطبة لتشعر بشيئ يقيد يدها لتنظر اليه بصدمة :ايه دة يا زين
زين بسخرية :شبكتك ياروحى لينظر للجميع طبعا كلكم متفجائين ب الى بيحصل بس احب أعرض عليكم شريط بسيط
ليعرض على الشاشة الكبيرة عمر وهو يهدد نور فى المستشفى وتسجيل بصوت ميرنا وهى تتفق مع أسر وعمر بنقفل ملكيه زين إليها وصوت تهديد عمر إلى نور ب البعد عن زين والتهديد ب القتل غير انهم بيتاجره فى كل الممنوعات
ليقف زين بثقة:طبعا كلكم شوفته كل الدلائل إلى على عمر وميرنا واسر جمال الدين رجل الأعمال المعروف لينظر إلى ميرنا :مبروك عليكى الكلبشات ياميرو شكلها يجنن وهتبقى منورة اكتر على صور الغلاف بتاعت المجلات وانتى بلبس السجن طبعا انتى وشركائك متخافيش هما سبقوكى وانتى هتحصليهم دلوقتي اتفضل خدها يا حضرة الظابط
ميرنا بصريخ:لااااا مش بعد كل التعب دة يروح على الفاضى على جثتى ابعد عنييي مش هسيبك يازين انت ونور
كل هذا والجميع مصدوم وأكثرهم نور ليذهب إليها ويرجكع أمامها :اوعى تفتكرى فى يوم ان هسيبك ب بالساهل يبقا بتحلمى انا معرفش ابعد عنك يوم واحد انا حاولت اضغط عليكى عشان تقوليلى حاجة بس انتى متكلمتيش ودة إلى جننى اكتر ليه يانور ليه مجتيش وقولتيلي للدرجادى شيفاني قليل
نور ببكاء :والله ابدا انت كبير فى نظرى يا زين طول عمرك بس خوفت عليك لو كنت اتكلمت انا مكنتش هتسكت وهما كانه هيأذوك
زين:تقومى تطلب الطلاق للدرجادى الموضوع سهل بالنسبالك
نور وهى تحضنه:كنت بموت فى اللحظة الف مرة وانا من غيرك انا بحبك يازين وحبى ليك يخليني استحمل اي حاجة قصاد انك تبقا بخير متبعدش عنى تانى وحشنى حضنك اوى يازين
زين :معاكى وعمري ماهستغنى عنك ابدا دة انتى نور قلبى بس طالب منك طلب
نور:قول يا حبيبي
زين :انا عرفت من سليم انك رافضة تمشى على كورس العلاج الطبيعى ليه
نور:مكنش في حاجة احارب عشانها
زين: وانتى من أمتى ضعيفة كدة لازم تمشى من تانى عشان فرحنا إلى قرب دة
نور بدموع :فرحنا
زين وهو يمسح دموعها :ايوة فرحنا اول لما تتحسنى هنعمل فرح العالم كله يتكلم عنه بس انتى قومى بالف سلامة
نور وهى تخرج من احضانة:زين
زين :عيونه
نور :انت جبت منين تسجيل إلى ما بينى وبين عمر مع انى كنت لوحدى
زين :من سليم طبعا
نور وهى تنظر لسليم بصدمة :سليييييم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى