روايات

رواية منزل تجمع به الأحبة الفصل السابع 7 بقلم دينا النجاشي

رواية منزل تجمع به الأحبة الفصل السابع 7 بقلم دينا النجاشي

رواية منزل تجمع به الأحبة الجزء السابع

رواية منزل تجمع به الأحبة البارت السابع

رواية منزل تجمع به الأحبة الحلقة السابعة

القاضي بمهنيه حكمت المحكمة حضوريا علي المتهم شهاب جمال الحديدي بالحبس المؤبد لتزويره في اوراق ملكيه وقيامه برشوه واحداث ضجه والتجارة في الممنوعات رفعت الجلسة
ابتسم سليم بانتصار ونظر بجانبه وعندما رأي مظهره لشهاب الحديدي اطفئ النار الموجودة بقلبه
اسر بابتسامه مبروك ياصحبي
سليم وهو يضمه الله يبارك فيك يا أسر
اسر وهو يوجه كلامه لسليم وكدا فهمت يعني ايه لا هيعيش دنيا ولا هيموت دانت طلعت تمساح يجدع
سليم بضحك مش لدرجه دي يعم تعاله يلاه لزما نحتفل باليوم دا
وعندها غادروا الي المنزل والفرحة تعم علي الجميع
ـــــــــــــــ
في المساء أقاموا حفله خاصه بالعائلة
سليم في خاطره وهو ينظر للجميع دي اجمل مرحله عديت بها عشان اتعرفت علي ناس زيكوو
وعندها رأي حور تجلس بعيده عنهم وشارده فذهب بتجاهها وبصوت خفيف وحشتيني نظرت له حور وضربات قلبها تتسارع
حور بصوت خفيف بجد وحشتك
سليم بحب فهو يعلم انها حزينة بسبب عدم اهتمامه في الايام الماضية
= انتي بتوحشيني في كل ثانيه ودقيقه حقك عليا ياروح قلبي بس الايام اللي فاتت كنت مضغوط
حور بابتسامه وانا عذراك ومش زعلانه منك
ــــــــــــــــــ
اما في الجانب الاخر كان اسر يجلس وعينه لم تغفل عنها فهي تتهرب كلما رأته فذهب بتجاهها وسحبها في مكان خالي واحاطها بينه وبين الجدار وبعصبيه يحاول تهدئتها بتستخبي مني ليه ومش علي بعضك.. وكل متشوفيني تهربي من المكان
تالين بتوتر من نبرته انا مش بهرب منك
اسر بنبره اشد واللي بتعلميه دا اسمه ايه مش فاهم
تالين بدموع مش عارفه اقولك ايه انا اتهمتك وقلتيلك كلام محدش يستحمله مش قادره ارفع عيني في عنيك… نظرت له بدموع تحاول السيطرة عليها انا حبيتك اوي يااسر بس مطلعتش من ورا حبي ليك غير بأني جرحتك ومن يوم معرفتني وانا بسببلك مشاكل
اسر باستغراب مشاكل ايه اللي اتسببتي فيها وغير كده انتي زي ما تحبي تقربي وزي ما تحبي تبعدي هو انتي شيفاني مليش اي اهميه لدرجه دي
تالين بصدمه مما يتفوه به فهي لم تفكر هكذا ابدا.. لا والله ابدا انت مش عارف انت بنسبالي ايه متقلش كده ي أسر عشان خاطري
اسر بجمود يعني انتي عاوزه تبعدي؟..لم يعطيها فرصه لتتحدث واوقفها بإشارة من يده خلاص مفيش داعي للكلام وان كان دا قرارك فـ انتي ملزمه بيه سلام وتركها بصدمتها وغادر.. وشيء ما يشغل باله
ـــــــ وبعد فترة ــــــ
اجتمع الجميع علي سفره واحده فوجه سليم حديثة لوالد حور كنت عاوز اطلب منك طلب يعمي
والد حور بهدوء اتفضل يبني
سليم وهو ينظر لحور ثم نظر له مره اخري في التجميعة الحلوة دي قلت مش هلاقي فرصه انسب اني اطلب منك ايد حور
انصدمت حور مما سمعته وكسا وجهها اللون الاحمر
سليم بابتسامه ايه راي حضرتك
والد حور: والله يبني انا موافق بس نشوف رأي حور الاول وعندما نظروا جميعا لحور رؤها ستموت من شدة إحراجها
سليم: السكوت علامة الرضا نقول مبروك
أ
سر بغيظ فهو من اراد استغلال الفرصة لكن كيف ومعه تمساح
= وانا مش موافق
نظر له سليم وهو يحاول فهم صديقه
اما حور فنظرت لشقيقها بحزن لا تعلم سبب رفضه فهم صاروا اعز اصدقاء
اما تالين ظنت انه رفض بسببها
أسر وهو يوجه كلامه لسليم هو انت كل مره كده هتستغل الفرصة يجدع اعتق
سليم وقد فهم ما يقصد به صديقه وانا مالي يعم انا واحد بحسب خطوتي وبستغل الفرصة
كل هذا والجميع لا يفهم ما يقصدونه
اسر بغيظ رفع نبرة صوته انا مش موافق غير لما توافق عليا انا الاول
جميعهم نظروا الي بعض
سليم طيب نشوف رأيها الاول.. وجه سليم حديثه لتالين
تالين ياحببتي اسر طالب ايدك اي رايك
تلين بصدمه طالب ايدي انا
اسر بابتسامه ايوه ي حببتي طالب ايدك وان موفقتيش انا مش هوافق علي اخوكي القرار في ايدك
حولت تالين نظراتها لشقيقها ونظرت لأسر وببراه يعشقها طيب ااقول ايه
أسر وهو يحاول كبت ضحكاته قولي موافقه ياحببتي
نظرت تالين اليه بكسوف موافقه
فبتسم أسر بحب فهو يعلم ان تالين عندما تكون امام الاخرين لا تعرف التصرف او كيفية التحدث بسبب كسوفها فستغل هذا الامر
ــــــ وبعد مده من الوقت
كان يجلس كل من حور وسليم وتالين وأسر
حور بفضول سليم هو انت عرفت منين ان اسر طالب ايد تالين……..
سليم بحب كنا يا ستي قاعدين في يوم قاعده زي دي وأسر قالي انه عاوز يحكيلي موضوع وقالي انه بيحب تالين وطلبها مني وانا نفس الحوار قلتيله اني بعشق اخته وطلبت ايدك منه واتفقنا بعد حوار عمي دا ما يخلص هنتكلم
فبتسمت تالين ونظرت لأسر
ـــــــــــــــــــــــ
وبعد عدت ايام قام اسر وسليم بعمل حفل خطوبه في اجمل وافخم القاعات وتمت خطبتهم وعقد قرانهم وانتقلت عائلة اسر لمنزلهم الجديد
اما سليم رجع الي منزل والديه هو وشقيقته وجدته وبدء بمراقبة عمله فـ المهام زادت عليه وبعد كثير من التفاوض مع اسر ان يكون مدير لشركته فهو انسب شخص لهذا المنصب وافق اسر بشرط ان يقدم بأسهم له في الشركة فوافق سليم
في المنزل كانت حور تجلس وتقرأ كتابا فدخلت عليها والدتها.. حور يا حببتي في بنت بره بتقول انها عوزه تقبلك
حور باستغراب حد اعرفه ياماما
الام: مش عارفه ي قلبي بس مش من اصحابك اللي انا عرفاهم
حور بتفكير حاضر ياماما هغير هدومي وجيه
وبعد دقيقه خرجت حور فرأت فتاه في نفس سنها لكن لم تراها من قبل
حور بابتسامه السلام عليكم
الفتاه بغرور وعليك السلام
لحظت حور نظراتها لكنها لم تعلق
حور بابتسامه اتفضلي
الفتاه بتكبر انا جايه أقولك كلمتين وماشيه علي طول
حور باستغراب كلمتين ايه مش فهمه
=كنت عوزه أقولك انك واحده مش محترمه واني مش مسمحاكي لأنك السبب في ان الشخص اللي حبيته يبعد عني
حور بصدمه انا………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منزل تجمع به الأحبة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!