روايات

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الفصل الأول 1 بقلم فاطمة أحمد أبوجلاب

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الفصل الأول 1 بقلم فاطمة أحمد أبوجلاب

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الجزء الأول

رواية ممنوع الرؤية الشرعية البارت الأول

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الحلقة الأولى

مقدمة..
جلست تتذكر وهي تمسك قلمها لتمضي عقد زواجها وهي لا تريد هذا الزواج و تنظر للسماء وترفع يداها وهي تدعو ربها قائلة:يارب أنا خايفة
أنا عارفة اني عملت ذنوب كتير
بس انت سترتني سنين وانت لوحدك عالم بيا واللي فيا حصل ازاي وانت عارف انه غصب عني
يارب متفضحنيش انهاردة واسترها عليا
وهنا يقاطع حديثها صوت زوجها قائلاً
معاذ: أخيراً يا جويرية
أخيراً خلص الفرح وأخيراً جات اللحظة اللي تجمعني بيكي
ممكن بقي ترفعي النقاب؟.
ويقترب معاذ من جويرية ليرفع نقابها ومجرد لمسه لجزء من نقابها تقف وتبتعد عنه وهي خائفه وتقول:
ممكن متلمسنيش؟
معاذ: نعم انتي بتقولي ايه؟ انا جوزك علي فكره

 

 

بعدين انا مفرضتش عليكي اني اشوف وشك واحنا في الخطوبة وكان في رؤية شرعية بس يا دكتوره انا أحترمت قرارك ورفضك ان يكون فيه رؤية شرعية
وقولت مش مهم احنا جيران من الطفولة وفاكر ملامحك البريئة والجميلة من وأحنا عيال
بس دلوقتي مش فاهم فيه ايه مالك؟
جويرية بأرتباك؟ انت تقصد ايه انا مفيش حاجه بس انا خايفه..
معاذ: وهنا يرق قلب معاذ ويتحدث بصوت هادء قائلاً: طيب أهدي ومتخفيش انا دلوقتي جوزك حلالك يعني ده عادي بعدين انا بقولك هرفع النقاب
مش هعمل حاجه تاني دلوقتي وانتي بالحاله ده 😂
جويرية: لاء
انا مش هرفع حاجه لو سمحت انا مش هقدر بجد اعمل أي حاجة دلوقتي؟
معاذ: يا بنت الحلال ازاي انهاردة دخلت**نا انتي فاهمه ده؟
جويرية بانهيار: ايوة قول كده كلكم شبه بعض انتي مش عايز حاجه غير انك تشوفني وتلم**سني؟
معاذ: بعصبيه: لا إله إلا الله هو انا كلمتك دلوقتي بتعيطي ليه بعدين مين اللي شبه بعض؟ وانا مش هغتصب**ك انا جوزك يا هانم
واقولك حاجه انتي قرفتيني من الجوازة ده يا شيخه بلا قرف روحي اتخمدي انا طالع انام في الريسبشن
وبكرة ليا كلام تاني مع اهلك
عشان واضح انك مدلعه اووي
تصبحي على خير..

 

 

وخرج معاذ لينام بمفردة وترك جويرية التي سقطت علي الارض وضمت راسها بين ذراعيه باكيه وهي تقول: يارب ساعدني لو قرب مني هيعرف كل حاجه؟
انا عارفه اني اتظلمت بس مين هيصدق اني مليش ذنب
يارب ساعدني…
ومر الليل واتي الصباح وبدلت جويرية فستان زفافها
وخرجت من غرفتها لتجد معاذ نائماً علي الأريكة وتذهب لتحضير فطاراً لهم
ويستيقظ معاذ
ويجد جويرية تضع الطعام وهي تقول: صباح الخير يلا عشان تفطر
معاذ بكئابة: مش هطفح
وياريت تقعدي بعيد عني لحد ما اهلك يجو
جويرية بخوف: أنت بجد هتقولهم حاجه
معاذ: هقولهم أكيد بنتهم رافضه اشوف وشها ولا المسها وهم يشوفو ايه حكايتك يا هانم ممكن عامله حاجه غلط ولا حاجه كده او كده
جويرية بدموع: انت حيوا**ن انت فاكرني ايه؟
فأقترب معاذ من جويرية والغضب والغيظ يملاءن وجهه ويمسك يد جويرية بقوة وهو يصرخ بها قائلاً:
انتي قليلة الادب وانا هربيكي احنا معندناش واحده تقدر تقول ربع كلمة زي دي لجوزها
ويدفعها بقوة علي الارض
لتنظر له بغضب قائلة: عشان مفيش راجل منهم قال لمراته انها عامله حاجه غلط؟
معاذ:ومفيش واحده فيهم منعت جوزها يلمسها..

 

 

وهنا يرن جرس شقتهم
لتقف جويرية خائفه
ويشعر بخوفها معاذ ليهدأ لثواني وينظر لها قائلاً: ادخلي أغسلي وشك عشان في كلام كتيير هيتقال دلوقتي؟..
جويرية: يبقي تطلقني يا معاذ عشان مش هقبل تشوفني كده
معاذ: حاضر بس بعد ما اتأكد انا بنفسي
ويذهب ليفتح بابه ليتفاجيء بوجود؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ممنوع الرؤية الشرعية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!