روايات

رواية ملك روحي الفصل الثلاثون 30 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الفصل الثلاثون 30 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الجزء الثلاثون

رواية ملك روحي البارت الثلاثون

رواية ملك روحي الحلقة الثلاثون

أرسل حسام رجاله لأخذ أخت مهند
من رجال شريف والذهاب بها للمشفي الخاص بهم ليتم إجراء عملياتها
وبعد شهر من نجاح العمليه تم إشهار زواج هايدي ومهند
في حفله صغيره جداا في حديقه الفيلا
وبعد العشاء استعدت هايدي للرجوع معه إلتف حولها الفتيات وهم يباركوا لها
وهتفت ملك بحنان إحنا دايما معاكي وهنزورك
ابتسمت لها بإمتنان بينما لى لى ضمتها بحب أعملي
حسابك هزورك علي طول ونتسلي مع بعض
زادت هايدي من ضمها وهي تشعر معها بدفيء لم تجده
في حضن أمها التي لم تتذكر متي أخر مره ضمتها
لم تستطع رفع عينها اتجاه أختها الصغير التي دائما ما كانت تعاملها بحده ونفور
لكن مي لم تستطع منع نفسها عن أختها الكبيره هي الان تحتان أن تشعر بالامان و الألفه التي خسرتهم بمزاجها
بكت هايدي من الحنان والقوه التي شعرت بها من وجودهم حولها لم ينفروا منها ولم يعنفوها رغم فداحه ما قامت به
يقف مهند علي مقربه منها بقلب موجوع عليها ولا يعلم كيف يواجهها بعد انطباعها عنه بأنه خائن وغدار
وذهبت معه بعد وداع الجميع لها
توقفت سيارتها التي تركها لها حسام في حي شعبي بسيط لم تتحدث معه طوال الطريق فمازالت مجروحه منه نزل فتح شنطه السياره وحمل حقائبها وأدخلها الشقه ثم عاد إليها وفتح لها الباب وطلب منها النزول
تأملت المكان حولها بعيون حزينه زادت ألمه
أغلق السياره وتحرك أمامها حتي دخل شقته الأكثر من
بسيطه شعر بحرج شديد من تأملها للمكان ولأول مره يعلم أنه صغير جداا أمامها فهي إبنه القصور والعز
والنسب المشرف ومن هو أين هو علي الخريطه لا شيء ليس له وجود
انتظرها أن تتحدث أو تصرخ به أو تعترض علي تواجدها في مثل هذا المكان لكن قابله صمتها القاتل
تعطيه ظهرها وهي تحاول السيطره علي خفقات قلبها من تواجده معها لقد افتقدت وجوده الفتره الماضيه تمنت لو وقف
أمام الجميع يدافع عنها حتي لا يضربوها و يهينوها بتلك الطريقه و الأسواء من كل ذلك طفلها الذي قتل بين أحشائها سالت دموعها عند تلك النقطه
إلتفت له ليه خدعتني أنا كنت رخيصه وسهله عندك للدرجه دي معقول الحب بيتزيف لدرجه الإقناع أنا كنت
بحب نظرتك ليا عمري ما حسيت بإنسانيتي غير معاك وضحكه بقوه وفي الأخر طلع كله وهم وخداع
وقف علي مقربه منها وتحدث بصدق عمري حبي ليكي ما كان تمثيل ولا خداع أنا وقعت في غرامك من أول لحظه شوفت
صورتك فيها الأول كنت بحاول أنقذ أختي الطفله اللي كل ذنبها أنها اتولدت في اسره فقيره
لكن يوم ما حبيتك فضلت شرفك علي حياتها افتكري جت ليا كام فرصه أصورك في أوضاع كتير عشان انقذ
حياه أختي ورغم كده قلبي رفض واتمرد عليا
أزاي تفضح حبيبتك وتعريها مش ممكن أعمل كده مهما كان الثمن
أنا بعشقك يا هايدي مش مجرد حب سيبت أختي بين إيديه وهربت عشان أحميكي من نفسي ومنه
عارف إنك كبيره جدا عليا حقيقي أنا أسف علي كل حاجه حصلت لك بسببي أسف علي إبننا اللي ضاع بسبب جبن أبوه و عدم تقديري لوضعنا
لو قدرتي تسامحيني و تتنازلي وترضي عن واحد زيي و تكملي حياتك معاه هعتبره كرم كبير من بنت أكابر زيك
لو مش قادره تسامحيني يبقي من سوء حظي وتفضلي هنا معززه مكرمه لحد ما تمر مده وبعد كده أرجعك لأهلك
تعالت ضربات قلبه من الرعب أن ترفض البقاء معه وقتها لن يستطع منعها وسوف يتدمر نهائيا عيناه ترجوها أن ترحم ضعفه
ليه عملت كده فيه كان ممكن تطلب المبلغ اللي محتاجه وأنا اجيبهولك
هتف بحزن الوضع مش زي ما أنتي فاهمه قص عليها كل شئ وترك لها حرية الإختيار في تركه أو الاستمرار معه علي وضعه المادي الضعيف
ولأنها تعشقه وافقت علي العيش معه هو وأخته في شقته الصغيره
ردت له روحه بموافقتها ليقترب منها بحذر و يضمها بقوه اجهشت في البكاء من كل شيء هي لا تندم علي وجودها معه في هذا المكان لكن البكاء بسبب طفلها الذي خسرته
حددت الفيتات يومين في الأسبوع يأتوا فيهم لزيارتها وتقضيه بعض الوقت معها حتي يعوضوها ما فات وكان مهند يترك المنزل في هذا اليوم حتي يتركهم علي راحتهم ويعود عندما تهاتفه
وهي أيضا تقوم بزيارتهم أراد حسام تربيتها حتي لا تعود لما كانت عليه وترك لها مجوهراتها
ومصروفها عندما يتأكد من نضج تفكيرها سوف يقوم بتغيير حياتها للأفضل
أما مهند فقد إستعان حسام به في شركته لتحسين أوضاعه الماليه
**********
دلف مراد من الباب بسعاده وجد ملك وناهد و مي يتناولوا الشاي
هتف ملوكه ممكن كلمه
قامت ملك حاضر توجه بها لحديقه المنزل
هتفت بخبث وشك بيقول أن الموضوع فيه بنت
ضحكه مراد كلك نظر يا ملوكه أخيرا لقيت البنت التحرك ده وشاور علي قلبه
إلتمعت عينها بفرحه كبيره طيب يلا هنستني أيه
هتف بنفي بكره هاخدك ونروحلها
طيب أسمها أيه بنت مين ساكنه فين
حيلك حيلك أنا شوفتها بس لكن مسألتش عليها
نظره له بإستغراب يعني أيه
كنت معي أصحابي في كافيه وشوفتها وأعجبت بيها روحت بعدها كام مره
في نفس الميعاد قولت تيجي تشوفيها وتقولي رأيك وتعرفي عنها كل حاجه
تحدثه بإهتمام خلاص أستاذن حسام وبكره إن شاء الله نشوفها
*********
مي خير ياتري في أيه الواد دخل ولا عبرنا حتي بسلام وملوكه أنا عايزك قراطيس جوافه إحنا
ضربتها ناهد علي كتفها بحنان لسانك الوقت نعرف كل شيء
نظره لناهد أنتي مالك يا ست أنتي فين الغيره فين الضيق ابنك نادا ملك مش أنتي
شهقت ناهد بخوف من أمتي بناتي اشرار وبيوقعوا الدنيا عيب كده
وبعدين أنا راحتي في راحتكم مش مهم مع مين المهم تكونوا بخير
إلتمعت عيون مي بالدموع من كم الحب والحنان الذي تمتلكه تلك المرأه لتحتضنها وتقبلها ربنا يخليكي لينا يا ماما
ربتت ناهد علي ظهرها ويخليكي ليا يا حبيبتي
دخلت ملك بخطوات بطيئه من ثقل حملها لتجد هذا الوضع هتفت بصوت مرتفع خيانه من غيري لتقترب وتضمهم هي أيضا
****
نزلت ملك في الصباح وجدت مراد في إنتظارها
تأملته بإبتسامه كبيره أيه يا عم الشياكه دى
هي لما تشوفك هتطلب منك تتجوزهاعلى طول
لو كان الموضوع سهل كده مكنتش بهدلتك معايا
تحدثه بحب وهي تطول مراد الدمنهوري بجلالة قدره يبصلها
ياريت كل الناس ببساطت قلبك
توجهوا للخارج وركبت جواره وبعد وقت وقف أمام كافيه وترجلت من السياره
مراد في الكافيه هي اللي لوحدها دي وأنا هستنا هنا**
اقتربت ملك بخطوات بطيئه وتحدثه بإبتسامه عذبه السلام عليكم
رفعت حور عيونها وهي ترد وعليكم السلام
حور خمريه البشره بعيون عسليه ورموش طويلة وشعر بلون الشيكولاته
ممكن أخد من وقتك شويه
تركت حور اللاب أمامها أه طبعا أتفضلي
جلست ملك جوارها وهي تقديم نفسها أنا ملك حسام الدمنهوري
تأملتها حور بإستغراب حسام الدمنهوري ملك الإقتصاد صاحب الدمنهوري جروب
تحدثه ملك بمرح حسام اللي أعرفه ملك قلبي لكن معرفش ملك الإقتصاد ده
ضحكه حور من خفه دمها يعني هو صاحب الدمنهوري جروب
أيوه هو
بس العرفه من السوشيال أنه شاب ثلاثيني
فهمت ملك قصدها أه أنا مراته
وأنا كمان فهمت أنا أتشرفت بمعرفتك تأمريني بأيه
الشرف ليا بس أنا معرفتش أسمك
حور بإبتسامه دكتوره حور إسماعيل الخضري
أنت دكتوره بشريه
لا دكتورة صيدلية لسه متخرجه السنه دى أيه جيبالي عريس
ابتسمت ملك لا العريس هو الجايبني
انصدمت حور من ردها فهي تمرح لم تقصد الكلمه فعليا مش فاهمه.
هتفت ملك ببساطه ولين بصي ياستي المز الي هناك ده صاحب القميص الأسود مراد الدمنهوري سلفي الوسط
معجب بيكي وطبعا أنا ماصدقت أن فيه وحده قدرت تلفت نظر الباشا
تورد وجه حور من الخجل أكملت ملك حبيت أشوف القمر اللي قدرت تخليه يودع العزوبيه أخيرا
هو الوحيد السنجل في العيله وكل مره نكلمه عن الجواز يقول لسه مالقتش التحرك قلبي
بس لما جه قالي علي أساس أني أخته مش مرات أخوه مكدبتش خبر وجيت علي طول
أيه رأيك يا جميل
لو هوافق يبقي علشان يكون عندي أخت بطيبتك وجمالك
ثم أكملت أنا كنت فاكره الناس أصحاب الملايين دول متكبرين وبيبصوا للي زينة من فوق .
ضحكه ملك وهي تهتف ده كمان كان إحساسي لما حسام طلبني للجواز أنا كمان من طبقه متوسطة وحسام حبني و اتقدملي وأنا مش من نفس المستوى
بس ماما ناهد بلسم مافيش زيها هتحبيها جدا أنتي عندك أخوات
لا مافيش غيري أنا وماما بابا الله يرحمه توفي من سنين طويله
رددت خلفها ربنا يرحمه ويخليلك ماما ولو وافقتي هيكون عندك ست أخوات بنات زي العسل شوفي بقي كرم ربنا
تحدثه حور بفرحه طفله بجد
ملك بتأكيد أه والله أخواتي التوائم واحده منهم سلفتك و مي ومرام بنات أعمام مراد وحده معانا
في القصر و التانيه متجوزه صاحبهم
ورهف وهايدى
هاتي رقمك بقي تبادلوا الأرقام ثم قالت ملك هنادي
مراد ولما تروحي تاخدي رأي مامتك بس كده كده أنتي معزومه عندنا بكره علشان تتعرفي
علي العيله وسواء وافقتي ولا لا أحنا بقينا أصحاب
حور بتوتر بس أنا ماينفعش أقعد معاه لوحدي
أنتي في مكان عام وأنا جنبك بس علشان تتكلموا براحتكم
أرسلت ملك رساله لمراد فقام وأتجه ناحيتها في خطوات واثقه
قامت ملك بتعريفهم مراد دي دكتوره حور حور ده باشمهندس مراد
ثم تركتهم وجلست علي طاوله جوارهم تحدث حسام وتبلغه ماحدث
جلس مراد أمام حور وهي كانت لا تستطيع رفع عيونها من الخجل والتوتر
هتف مراد بمرح حتي يرفع عنها الخجل هو فيه حاجه واقعه منك بتدوري عليها
قامت بهز رأسها علامة الرفض
طيب ممكن تبصيلي علشان أعرف أتكلم
أنا مش بعرف أبص في وش حد من المسافه الصغيره دي
تحدث بإبتسامه خلاص براحتك أنا هتكلم علي طول
أنا مراد الدمنهوري رجل أعمال عندي حسام الكبير وأدهم الصغير بس لو شوفتيه تتخضي من حجمه
ماعنديش أخوات بنات بس من يوم دخول ملك بينا وكلنا اعتبرنها الأخت الكبيره للكل رغم أنها الاصغر سنا
أنا معجب بيكي جدا وأتمني تكوني شريكة حياتي أنا كنت عايش في ألمانيا بقالي كام سنه
بتابع الشغل هناك ولسه راجع من 8 شهور
تحدثه لتلقي عليه سؤالها الغريب يعني كنت مصاحب بنات وكده
كنت مصاحب بنات بس في حدود الأدب يعني كلام سهر لكن العلاقه ما تتعداش كده
ليه قولت ملك أختي مش مرات أخويه
لأن علاقتها بينا أقوي من علاقة مرات أخ يعني لو بعاملها علي أساس مرات أخويا
مش هجري عليها و أحكيلها عنك واجبها قبل أي حد تشوفك و تتعرف عليكي
حتي علاقتها بأدهم أقوي كمان مني وتستغربي من معاملتها معاه تحسينم اتولدوا واتربوا مع بعض ورغم عشق حسام ليها مافيش مره حاول يبعدها عننا
أنا ليا جناح في القصر لو مش حابه تعيشي فيه أنا
عندي شقه كبيره في حي راقي. دي كل حياتي
أي حاجه تحبي تسألي فيها أنا معاكي
هتفت بنفي لا كده تمام وأنا صراحه ماكنتش محتاجه أعرف كل ده دخول ملك عليا وطريقه كلامها خليتني اوافق بدون قيد أو شرط تحسها دخلت القلب
ابتسم بحب و عذرها فهي ملكه مفاتيح قلوبهم جميعا
أنا هتكلم عن نفسي
أنا حور إسماعيل الخضري دكتورة صيدلة لسه متخرجه السنه دى وحيدة ماما وبابا
بابا متوفي من 10 سنين
كنت مخطوبة من 3 سنين من ابن عمي وبصراحه بس مافيش نصيب و مكملناش
سألها بفضول ممكن اعرف سبب الإنفصال ولا لا
ماكنتش برتاح ليه بس وافقت لأن ماما كانت
خايفه عليا نفسها تطمن عليا وشافت أن ابن عمي أولي
بيه كنا متفقين أن الجواز بعد ماأخلص بس للاسف. ***
طلع إنسان مش كويس فاكر لما ألبس دبلته من حقه يلمسني بأي طريقه هو عايزها
تحدث بغضب يعني أيه
هتفت حور وقد تعجبت من غضبه يعني يبوسني أو يحط أيده علي وسطي فاكر أني هستسلم
لأن ماليش حد يقف له لكن من أول مره حاول يبوسني ضربته بالقلم و طردته
ماما كانت بتصلي لما خلصت لما عرفت أني طردته زعلت حكتلها ال حصل
أتصلت بعمي قلتله كل شئ قسمه ونصيب
عمي سألها أيه الحصل حكت ليه الحصل قالها دول شباب وبعدين بكره هتكون مراته
زاد غضب ماما جدا من رد عمي وقالت له لما تبقي مراته لكن طول ما هي في بيت أبوها
فيه حدود
هتف مراد بتأكيد أنا مش هطول أنا أخويا الصغير أتجوز من كام شهر
نظره في ساعه يدها وقفت بإعتذار طيب معلش أنا كده أتأخرت
هتف بلهفه طيب هستنا ردك
هرد علي ملك في أقرب فرصه
عندما قامت حور جاءت ملك لتعرف ما توصلوا إليه
مراد خلاص وإن شاء الله حور ترد عليكي وأتمني يكون خير
تحدثه لتنزع عنه توتره طبعا خير
سلمت عليها حور وتركه المكان بسرعه وهي تحمل اشيائها
*****************
تجلس هايدي وهي تحتضن نور أخت مهند يشاهدوا كارتون سمعت صوت فتح الباب
نظرت إتجاهه في سعاده أما نور قامت تجري لاستقبال أخيها
دلف مهند وهو يحمل أكياس كثيره وعيونه تحتضن هايدي بحب وضع حمله علي الأرض وحمل أخته
وقبلها وأعطاها لوح من الشيكولاته وقام بإخراج عروسه وبيانوا صغير خدي يا حبيبتي وأدخلي أوضتك
الوقت
قامت نور بتقبيله وركضت علي غرفتها وهي فرحانه.
توجه إلي هايدي فاقتربت منه بحب حمدالله علي سلامتك
قام مهند باحتضانها وقبلها بحب ولهفه وحشتيني
تأملته بسعاده وأنت أكتر
أخرج من جيبه علبه قطيفه صغيره وأخرج منها سلسله ناعمه ورقيقه جدا دي حاجه بسيطه
من أول مرتب أنا عارف إنها مش من قيمتك بس وضعت هايدي يدها علي فمه
::وتحدثة بعشق دي عندي أغلي من الماس لأن حبيبي أفتكرني وجبهالي
إلتفتت له ورفعت شعرها حتي يلبسها لها أغلقها مهند وضمها من خصرها وقام بتقبيل عنقها
بنعومه أذابتا وهمس جوار أذنها ربنا ميحرمنيش منك يا حبيبتي أبدأ
إلتفتت لتحتضنه خرجت نوره أبيه البيانوا مش بيشتغل خجلت هايدي و أبتعدت وتوتر مهند
أسف يا حبيبتي الحجر في الشنطه نسيت اركبه
تحركه هايدي تبتعد تداري توترها أنا داخله أجهز العشاء جذبها مهند لا هنتعشي أنا وأنتي بره
كلمت جارتي تخلي نور معاها يلا أدخلي ألبسي قفزة هايدي مثل الأطفال و قبلته من
وجنته بسعاده لأنهم لم يخرجوا منذ أن أتت معه شقته
**********
نتقابل مع بارت جديد

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك روحي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى