روايات

رواية ملاحقة الماضي الفصل العاشر 10 بقلم لمياء نبيه

رواية ملاحقة الماضي الفصل العاشر 10 بقلم لمياء نبيه

رواية ملاحقة الماضي الجزء العاشر

رواية ملاحقة الماضي البارت العاشر

رواية ملاحقة الماضي الحلقة العاشرة

نور : الماضي فضل ورايا لحد ما رجعني بعد ما هربت علشان أواجهه الماضي كان صعب اوي يعـ لتخبط في شخص تلتفت نور وتركز في ملامح الشخص في صدمه :هو انت
_انتي تعرفيني بدأ قلبها يدق بسرعه كانت حسا بيه
نور بصت ليه :لا ومشيت نور أنا لي موقفتوش لي مقولتش ليه انت استفدت اي أما عملت كدا لي مقولتش ليه اني عمري ما هسامحه وأنه السبب في طلاقي لي متكلمتش
في ناحيه أخرج
_شباب انتم عارفين أنا شوفت مين النهارده في البلد
عبدالرحمن :بيجاد يااه هي الايام هترجع تاني ولا اي ياشباب
سلمان :قصدكم اي
محمدالعطار :يقصد نرجع زي زمان اي يابني فوق معانا
محمد ممدوح :ايوا بقا
سلمان :أنا مش معاكم وكفايه لحد كده
محمد صابري:مالك كدا يابني خايف ولا اي احنا كبرنا مش زمان لما ابوها يجي هنخاف
سلمان :لوحدكم أنا عندي بنت وخايف عليها ومش معاكم مشي سلمان
محمد شداد : الا عندي بنت هيعكننا ولا اي عارفين القعده الحلوه والسيره الحلوه دي نقصها مين
ممدوح:مين
محمد شداد :محمد السلاوي اي انتم فين
عبد الرحمن : صح و الولا ابن خاله ماجد
ممدوح :ايوا وبقيت الشله السيره الحلوه اللي هتجمعنا وضحكو.
عند نور كانت خايفه قعدت في زوايا في البيت
نور :ازاي ياتري هو عرفني بعد الوقت دا كله لا مستحيل طب ما فيها اي يعرفك مش قولتي عاوزه توجهي الماضي قولت الكلام سهل الفعل طلع صعب اوي ليرن هاتفها لتقوم لتجده والدها فيدكول
لتأخد نفس عميق وتفتح بابتسامه :ازيك يابابا
ابراهيم :انت بخير ياحبيبتي
نور :ايوا يابابا
ابراهيم :حلو انك سبتي حور عماله تلعب معايا ومش هوديها المدرسه الايام دي
نور بضحك :بابا مينفعش هي ضحكت عليك
ابراهيم يضحك:دي حبيبه جدها لتظهر حور وهي تمسك بكتفه :ماما جدو مش هيوديني المدرسه
نور :قلب ماما اللي وحشها
ابراهيم :مهيأ كانت معاكي الصبح حور روح جدو عاوزه تفضلي مع جدو ولا تروحي لماما
حور بدون تردد :لا مع جدو وتطبع بوسه علي خده
نور :يووه كل دا لجدو ومفيش حاجه لماما
حور وهي بتضحك :تؤتؤ انا بحب جدو
نور :عملت اي لحور يابابا
ابراهيم:والله ما اعرف البت طالعه حلوه وجميله كدا لمين اكيد لجدها تضحك نور
حور :جدو مش قولت هنروح الملاهي
نور :الاه بقا كل دا من اول يوم
ابراهيم:الوداع ياقلب ابوكي حلو اني اطمنت عليكي و يخفي ضحكته ويبتسم ابتسامه نور اللي انتي فيه مش سهل بس دا اختبار والله اكبر ياحبيبتي وقادر يقويكي علي كل اللي انتي فيه صدقيني هتقدري ربنا بيقويكي وهيقويكي ومعاكي واعرفي أن أنا حور ومامتك مستنين بنتنا ترجع وهيا كويسه واتخطت كل دا وان الجرح اختفي ومعدش موجود
نور تبتسم ابتسامه رقيقه :حاضر يابابا وشكرا مع السلامه تغلق المكالمه و تهدأ كان هذه المكالمه كانت بمسألة دواء لها ولقلبها
وتذهب لتقراء روايه جديده فتح هاتفها لتجد روايه لقاء القدر وتبدأ بقرأتها بعد مرور وقت تجد هاتفها يرن رقم غريب تفتح نور المكالمه
_انا هفضل واقف برا كتير ولا اي
نور :مين واقف برا فين
_انتي لحقني تنسيني اي الناس دول يارب هتنزلي امتي تنظر نور من النافذه لتجده دكتور يزن
نور : انت بجد بتهزر مش قولت منش جايه
يزن :حبيت اقولك أن هنا لسه ارياف يعني لو فضلت واقف كدا هيقولوا كلام
نور :منا لو ركبت هيكلموا بردوا امشي يادكتور
يزن ضغط على الدركسيون ليصدر صوت
نور :انت بتعمل ااااااي
يزن :انزلي يلا كدا كدا هيكلموا
نور :حاضر بس اسكت وتغلق الهاتف يارب اي الدكتور المجنون دا دا هو اللي عاوز يتعالج مش انا هلبس اي أنا يوم ما اروح اروح لدكتور مجنون لي يعني دلوقتي احنا الاتنين عاوزين نتعالج لتسمع صوت العربيه مره أخري يالهوي مش هيسكت تفتح شنطتها لتجد دريس اسود يزينه بعض الورود هادئ تلبس سريعا و تلم شعرها للوراء مره أخري لتجد نفس الصوت ترتدي كوتشي اسود وتأخد هاتفها وتنزل
نور :اي الناس
يزن :بقالي ساعه
نور :ساعه اي لتفتح الهاتف انت كلمتني من 37دقيقه اي
يزن :طب يلا
نور ركبت ويزن وانطلاقا حتي وصلي الي مطعم بيتزا
يزن :تحبي بيتزا اي
نور :اي حاجه بقولك انا هروح
يزن :تروحي اي اهدي
نور :منا وافقتك وجيت اهو يلا نروح
يزن اخد كرسي بتاعه وقعد جمب نور : أنتي خايفه من أن حد يشوفنا ولا خايفه من أي بالضبط
نور :تقصد اي
يزن :انتي خايفه لحد يشوفك منهم
نور :بصراحه اه انت عارف هما كانوا صحاب وزمايل في نفس الفصل كانوا كلهم حتي نفس الاسم محمد معدا اتنين او تلاته ذاكرتي مش قادره تجيب كنت لما اشتكي حد فيهم واقول للاستاذه محمد يقف واحد تاني منهم يقول أنا معملتش حاجه تعرف ان كان كل ما يبقي ليا صحاب وحد منهم يعرف حد من عيلتها يروح يقولهم اي اللي مشي اختك او قريبتك مع دي كانوا بيمنعوا صحابي يمشوا معايا شوفت وصلت لحد أي يارتني ما دفعت ولا حتي اتكلمت
يزن : مفكرتيش تتكلمي مع صحبتك روان صح
نور ابتسمت :مفكرتش لا فكرت مكنتش صحبتي اوي وقتها كان فيه صديقه مشتركه بينا لو جيت اكلمها لقيت الصديقه دي بتقولي أن محمد ممدوح راح قالها أني قولت كلام وحش عليها وهيا صدقته عرفت وقتها اني غلط مرتين مره لما أدخلت ومره لما قولت أن دي اللي تستاهل ادخلها وادافع عنها
يزن :تحبي تأكلي بيترا فرايد تشيكن ولا بيتزا تشكن رانش
تبتسم نور :بيتزا سي فود
يزن بتعجب :بتحبيها
نور :ايوا
يزن :خلاص اتنين
نور :لي منا وانت بيتزا وحده تكفي
يزن :تؤتؤ مش هتكفي
وطلبوا البيتزا وجت
نور :شكرا
_اي أوامر تانيه
نور بصت لي
يزن :شكرا
مشي ونور فضلت بصاله
يزن :مالك في اي
نور بلعت ريقها :دا واحد منهم ومسكت شنطتها أنا لازم امشي
يزن مسك أيدها ليوقفها:اهدي يا نور اقعدي
نور :قعدت وشالت أيده
يزن :في اي دا زميلك بردوا وصحابهم
نور :لا مش زميلي فاكر رئيسه القريه اللي قولت عنها دا ابن اخوها و هو صاحبهم وكان بردوا بيكلم عليا
يزن :اقعدي وانا معاكي ومحدش يقدر يعمل حاجه
نور قعدت وبدأت تاكل وهو اكل معاها بيتزا سي فود وفاض وحده
نور :قولتلك كفايه وحده بيتزا قولت لا
يزن :طب يلا
نور طلعت فلوس يزن بصلها :شيفاني اختك في الرضاعه عيني فلوسك وناده الويتر تاني :اتفضل دا الحساب الويتر بص لنور
_هو أنا مشوفتش حضرتك قبل كدا
نور بدأت تتوتر ويزن لاحظ دا
يزن :مفتكرش يا مش مهم بس مفتكرش انك تعرفها يلا
نور بصت ليه ومشوا
ركبوا العربيه
يزن :شوفي يانور أول ما تشوفي حد فيهم اهدي خالص معرفتيش خدي نفس عميق وتفضلي فكري في حاجه بتحبيها أنا مثلا تبصله نور وتضحك ايوا كدا اضحكي بس بجد متتوتريش انتي هنا علشان تمشي في نفس الاماكن وانتي حسا بالأمان و تتعلجي في المكان نفسه
نور :تمام
وصلها البيت يزن طلع البيتزا تانيه :خدي دي
نور :بس دي بتاعتك
يزن :لا خديها انتي ابتسمت نور :شكرا
مشي يزن و نور طلعت بيتها
في احد الاماكن
محمد ممدوح :وحشتني التجميعه دي
محمد السلاوي :فعلا متجمعناش كدا من زمان خير
ابن خاله :ايوا التجميعه دي وراها حاجه
محمد العطار :تتخيلوا من جه
محمد السلاوي :مين
محمد صابري :كوبري
ينظر الجميع للآخر
في اليوم تالي تستيقظ نور وتفطر
نور :الو يا دكتور يزن
يزن : هو احنا فضنالك بقا
نور : أنا بعتذر سل ليقاطعها يزن بضحكه
يزن :بهزر نعم
نور :كنت عاوزه اشوف شغل
يزن :هايل طب حضرتك صحيا من الساعه تمانيه علشان تقوليلي القرار دا
نور :منا بصراحه عاوزاك تدوري عليه
يزن :هايـ اي ادور
نور :دا بعد إذن حضرتك
يزن:اهو انتم صنف كدا وقت المصلحه حضرتك ويااستاذنا
نور :يعني هدور ولا لا
يزن :اهدي ياعم أنا كدا كدا رايح المستشفي هاتي ورقك وتعالي
نور :اجي فين مستشفي اي
يزن :مستشفي الكردي
نور :ماشي وغلقت الهاتف
عند يزن
ام يزن وتدعي سميحه
سميحه :حبيبي يلا قوم افطر
يزن :حاضر يماما قام واخد غياره ودخل اخد شاور وطلع
وبعدها طلع لبس وقعد يفطر
سميحه :علفكره مي رنت عليك
يزن :بجد يماما
سميحه :اه والله مالك فرحت كدا لي
يزن :لا عادي
سميحه :ياولا بس اشطا المهم متقعدش في وشي
يزن :دي امي ياجدعان
سميحه :بتكلم مين يا مجنون
يزن :أمي أنا ماشي
عند نور كانت خلصت لبس وماشيه
نور :يارب أنا مش عارفه انت ادتلي امل ان الماضي انتهي بس انا خايفه أنا هحاول أواجه ليقاطع أفكارها سماع كلمه تخشي منها
_كوبراااااي انتي يا كوبري

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاحقة الماضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى