روايات

رواية ملاحقة الماضي الفصل السادس 6 بقلم لمياء نبيه

رواية ملاحقة الماضي الفصل السادس 6 بقلم لمياء نبيه

رواية ملاحقة الماضي الجزء السادس

رواية ملاحقة الماضي البارت السادس

رواية ملاحقة الماضي الحلقة السادسة

حور :ماما قالت إنك بعد ما جبت طنط دي معانا يابابا فهيا مش عاوزه النونو وراحت مع طنط همس علشان تعمل عمليه
محمود :بتقولي اي ! الجذمه لبسها ولسه رايح يفتح الباب جرس الباب رن بيفتح لقاها نور كان مصدوم هو وساره وبصين ليها
نور :في اي يامحمود مالك واقف كدا
نور حضنت حور بنتها وجابت كرسي وقعدت ترتاح
محمود فاق من صدمته:انتي كنتي فين نور:كنت في مشوار
محمود :كنت في المستشفي بتنزلي ابني
نور :لا ياحبيبي كنت عند سمسار عقارات بيشوفلي مأجر يأجر الشقه دي
ساره :انتي بتقولي اي دي مش شقتك دي شقه جوزي وهيطلقك
نور قامت :بصي ياقمر دي ممكن إنما شقتك وشفته دي لا لمحمود :اي الهبل اللي بتقولوه دا نور دا بيتي وطلاق اي ساره
نور بصت لساره :مش هتردي ارد أنا دي شقتي وضحكت ياحبيب أيامي علي رأي الست وانت ماضي
ساره :انتي اكيد مزوره الورق
محمود :اسكتي كدا انتي تقصدي اي بكلامك ماضي اي أنتِ عمرك ما جبتي ليا ورق وانا مضيت من غير ما اقرؤه
نور :لا مضيت ياحبيبي دقيقه وطلعت ورقه متصوره مش دي امضتك ياروحي ساره شدت الورقه وراحت عند محمود
محمود في صدمه :دا ازاي أنا مضيت امتي
ساره وقعت بعينها علي حور :امبارح الرحله يامحمود بنتك مرحتش مكنا أهي
نور : فكنا بقا من الكلام دا انا أجرت اوضه حور و اوضه سرسور أصل بأجر بالحجرات وضحكت فحور هنام في اوضتي في حضن أمها
محمود :نور لو الشقه مرجعتش هطلقك وقتها مش هتلاقي اللي يأكلك بعد ما وقفتي قصاد عيلتك
نور :يما خوفت وبإستهزاء والنبي ياحوده متعملش فيا كدا طز فيك وصحيح بكره في عمليه هنزل ابنك وانت جاي معايا يانور عيني
محمود : أنت مجنونه صح اكيد اتجننتي
نور :والله اللي يتعمل فيها كل دا وتفضل عايشه تكون اتجننت فعلا يلا هروح أنام صحيح لما يجي الناس قولولي هيجوا كمان ساعتين يلا تصبحوا علي خير يلا ياحور سحبت بنتها ودخلوا حجرتهم
نور طلعت البلكونه اللي في اوضتها والبسمه علي وشها ورنت علي صحبتها همس : شكراً اوي اه لو تشوفي شكلهم ياعيني امال لما يعرف هو ماضي علي اي مقرأش الغبي ولو شاف الورقه تانيه …ايوا دخلت …كان منظرهم يضحك تحسي ماء متلج وقع عليهم …سلام بقا بعد اسبوع زي ما اتفقنا
أخدت نور يتنهيده إحساس بإنتصار صغير كفيل يلهمها ابتسامه بقيت اليوم دا لسه لما اليوم هيبدأ اصلا دخلت ووقفت قدام مرايه وحطت أيديها علي بطنها
نور :المعذره ياصغيري هذا عالم لا يناسبك وهذا الاب لا يناسبك سأتعب من أجل اختك سامحني لن اقدر
عند محمود
ساره :يعني اي كدا
محمود :يعني اللي شوفته واللي سمعتيه يا ساره
ساره :قولتلك أقرأ اقرأ يامحمود قولت لا
محمود :ساره خلاص
ساره :مش خلاص يامحمود دلوقتي هنعمل اي
محمود :انتي ناسيه اني كان عندي الشقه اللي مسكنك فيها اقدر أبيعها وغير كدا رصيدي في البنك
ساره : أما نشوف دا سيف صحي
ودخلت جابت سيف وراحت المطبخ
محمود بتحسر ويضع يديه علي وجهه: أنا غبي فعلا
بعد مرور وقت الباب خبط طلعت نور فتحت قبل ما ساره تفتح وكانوا اربع بنات
نور: اهلا حبايبي اكيد جيتوا علشان الحجرات اللي هتتأجر كل بنتين في اوضه
بدأت توريهم الاوض طبعا تحت آنذار ساره ومحمود وهما دخلوا الأوضاع وهيا راحت لمحمود وساره
نور :هتعملوا اي دلوقتي في اوضه تحت تشبه البدرون بس لا احسن شويه وقربت من محمود وساره كانت واقفه بغيظ
نور :أنا ميرضنيش ابو بنتي يبات تحت صح يا حوده
ساره :محمود وشدته انت بتعمل اي وسابته وخبطت علي الباب
نور :بتعملي اي يامجنونه الناس جوا
ساره :هاخد هدومي
نور :اه اللي كانت جوا مهما البنات طلعوها هي هناك في الشنطه دي
ساره راحت واخدت الشنطه واتجهت ناحيه محمود وفي يدها سيف :يلا يامحمود
نور :هو اي اللي يلا محمود مش ماشي من هنا
ساره :يلا يامحمود لو مجتش معتش هتشوفني لنا ولا سيف
محمود قام ومسك ذراع ساره:اهدي ياساره واحنا هنلاقي حل بإذن الله
ساره :حل بتقولي حل أنا ماشيه ونزعت يده من عليها ونزلت
محمود بص لنور :لي يانور بتعملي كدا
نور بإبتسامه :أنا عملت اي
محمود :منتش نور مراتي وأخد المفاتيح ومشي
نور دخلت اوضتها ووقفت قدام المرايا :هو فكرني اي اللي منتش نور مراتي مراته الجاريه اللي اتجوز عليها وعاش حياته اللي قال عليها حاجات عمرها ما عملتها نور اللي كانت بتطبخ و تأكل وتنضف وتغسل ودلع وتشيل وتحط نور تعبت من نور اوي وقعدت تعيط
عند محمود
ساره :أنا فعلا لما حبيت عرفت أختار حبيب وسند وأب وزوج
محمود :تمام ياحبيبتي اهم حاجه تكوني مرضيه
ساره :هنعمل اي دلوقتي
محمود :هروح اسحب من الفيزا فلوس
ساره :طب أنا و سيف نيجي معاك
محمود :لا هتقعدوا هنا في المطعم دا واطلبوا اكل ووداهم المطعم
ساره : متتأخرش
محمود :حاضر وبص لسيف حبيب بابا اللي هيوحشه وطبع قبله علي خده ومشي
في الطريق
محمود :اي يامحمود منتش مبسوط لي الفرحه اللي كنت متخيلها منتا كنت مستني اليوم دا من زمان كنت بتروح لساره حبيبتك وأم إبنك وانت مستخبي وخايف كنت عمرك ما تقدر تعيش معاها في بيت قدام حد ونور أخدت الشقه مهو بردوا حور بنتك تعيش فيها يعني م فارقه أنت م فرحان لي
وصل محمود عند المكنه ATM ودخل الفيزا والرقم السري دائما يطلعله حسابكم فارغ
محمود :لا حول ولا قوه الا بالله هعمل اي دلوقتي لازم اروح البنك
بس اجيب ساره وسيف راح المطعم لقي ساره طالبه عصير مانجا لسيف
محمود :مطلبتيش غدي
ساره :لا استنيتك بس اطلب دلوقتي اقعد يلا
محمود :لا أنا مش معايا غير فلوس المانجا يا جرسون
جه الجارسون وحاسب علي مانجا
في الطريق
ساره :يعني اي مفيش فلوس
محمود :السيستم عطلان هنروح البنك
ساره :طب بسرعه دا سيف بينام اشتاله يا محمود
محمود حمل سيف وساره بتجر الشنط
محمود :سرعي
ساره :اهدي بإذن الله خير
وصلوا البنك
أحد الموظفين :كتير بيحصل الحدثه دي يافندم هشوفلك حسابك حالا
ساره :اهدي بقا
محمود :خير
الموظف راح ورجع :يافندم قدامي فعلا أن حسابك فارغ ومفيش اي غلط سيستم ولا حاجه
محمود :اي اللي بتقوله دا حسابي فارغ ازاي
ساره : اتأكد كدا لو سمحت ابننا نام واحنا كدا هنام في الشارع
موظف :قدامي اهو حضرتك حساب محمود البيشبشي يحتوي علي صفر جنيهات اخر حاجه هو حول من حسابه جميع الأموال واملاكه للسيده نور ابراهيم عيد
محمود وساره :نور !!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاحقة الماضي)

تعليق واحد

  1. بس لى نور هتاجهض نفسه و تنزل الحمل ده حرام و اكبر غلطه الانتقام ميصولش لدرجة انها تقتل ابنها هى اخدت حقها من جوزها بس متلقتش روح ربنا نفخ فيها

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى