روايات

رواية معلمة من الصعيد الفصل السادس 6 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل السادس 6 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الجزء السادس

رواية معلمة من الصعيد البارت السادس

رواية معلمة من الصعيد الحلقة السادسة

عند بيت هيام دخلت بالعصير ل عز و موده

هيام: اتفضلوا يا ولاد بالهنا

عز: تسلمي يا طنط

هيام: سلمك الله من كل سوء و تخرج

موده: عايز اي

عز: بت طريقتك تكون كويسة معايا انا هكون جوزك

موده: اخلص عايز اي

عز: انت عايزة تشتغلي ف مدرستنا ليه

موده: ما عندكم مدرسة اشتغل برة ليه

عز: والله قولي الحقيقة

موده: احم اقولك الحقيقة و تساعدني

عز: قولي

موده: أنا عايزة اكون ميس ف فصل جاد

عز: نعم لا مستحيل

موده: ليه

عز: مش هتقدري عليهم

موده: ما انت لسه متعرفنيش انا هكون ف الفصل ده

عز: يا بنتي بلاش

موده: متخفيش أنا قدهم

عز: ربنا يستر أنا مدرس الجغرافيا بتاعهم السنة دي بس هم لسه مش عارفين مش بيحبوني اكون مدرس عليهم

موده: ليه

عز: عشان بطلع عيونهم و لسه السنة دي جد

موده: العيال دي عايزة تربية من الاول

عز: صح و الله و اخوي جاد أولهم

موده: ما تحاول تكون صاحبه اعرف سره

عز: حاولت كتير

موده: حاول تاني

عز: باذن الله المهم عايزة تجيب فستان ولا تعملي ولا عايزة اي

موده: هو أنا ممكن اطلب منك طلب

عز: هو اداب غريب بس قولي عايزة اي

موده: أنا عايزة الفرح يكون منفصل البنات لوحدهم و الشباب لوحدهم لو عايز يكون مختلط يبقي مفيش اغاني و لا دوشة يكون اسلامي

عز: تحت امرك يا موده هانم يكون اسلامي اي تاني

موده: هو انت بتصلي صح و بتقرا قران

عز: الحمدلله اه و بقرا اذكاري كمان

موده: بتصلي ف الجامع

عز: الحمدلله

موده: حافظ كام جزء

عز: الله اكبر ف عينك ١٥ جزء

موده: احلف

عز: الله اكبر

موده: ما انت ماشاء الله كويس ف دينك اهو

عز: اسال الله الثبات

موده: ما كنت بترخم عليا ليه

عز: عشان انت رخمة

موده: اقوم امشي يا عز

عز: طيب انت قولتلي طلباتك ينفع اقول أنا بقي

موده: اتفضل

عز: طيب هنعمل خطوبة و كتب بس هيكون مختلطة بس اسلامي ف بلاش تكوني حاطة مكياج علي وشك ولا قالعة الخمار و تلبس بطريقة ساترة و كويسة انتي قمر من غير حاجة

موده: هعمل كده اكيد ما تقول أية قرآنية بصوتك كده

عز: تمام أنا بحب سورة يوسف اوي هقرا منها

موده: اتفضل

عز: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

(إِذۡ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَٰٓأَبَتِ إِنِّي رَأَيۡتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوۡكَبٗا وَٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ رَأَيۡتُهُمۡ لِي سَٰجِدِينَ (4) قَالَ يَٰبُنَيَّ لَا تَقۡصُصۡ رُءۡيَاكَ عَلَىٰٓ إِخۡوَتِكَ فَيَكِيدُواْ لَكَ كَيۡدًاۖ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ لِلۡإِنسَٰنِ عَدُوّٞ مُّبِينٞ (5) )

موده: ماشاء الله اللهم بارك صوتك جميل احم ربنا يثبتك

عز بابتسامة: يارب

******

بعد كام يوم الاموار ماشية تمام عند هيام موده بتكلم رحاب

موده: لازم تجي خطوبة و كتب الكتاب

رحاب: جايه و الله جايه

موده: و خالتو معكي و البت يارا و موسي

رحاب: حاضر يا حبيبتي عمتي جنبك

موده: اه عمتو عمتو تعال خدي بنت اخوكي دي

هيام: رحاب هاتي عاملة اي يا حبيتي

رحاب: الحمدلله يا عمتو انتي عاملة اي

هيام: الحمدلله يا بنتي اي جاية علي خطوبة البت دي

رحاب: اه باذن الله هيكون عندكم بعد يومين كده

هيام: تنوري يا بنتي

رحاب بنورك يا عمتو هات العروسة

هيام: خدي يا موده

موده: هات يا ستي عايزة اي يا بت

رحاب: اوعي تكوني جبتي الفستان من غيري

موده: لا طبعا مستنياك و الله

رحاب: ايوه كده انا جاية بعد يومين

موده: الفلاشة معكي يا قمر

رحاب: معايا معايا

موده: باكد عليكي بس

رحاب: دي خمس مرة انهاردة تقولي الفلاشة الفلاشة

موده: للتأكيد يا رحاب

رحاب: تمام يا ستي عايزة حاجة من هنا

موده: اه روحي اوضتي عشان شكلنا مطولنا هنا هات الصندوق بتاعتي للي انت عارفه

رحاب: تمام حاجة تانية

موده: لا تسلمي يا حبيبتي

رحاب: يلا اقفلي عشان اروح أحضر الشنط

موده: تمام اوعي تنسي الفلاشة

رحاب: يلهوي حاضر حاضر سلام

موده بضحك:سلام و تقفل و يجي حاتم

حاتم: بتعملوا اي

هيام: بنجهز ل خطوبة موده بنعمل اي يعني

حاتم: ما العروسة القمر تقوم تعملي شاي كده

موده: حاضر و تقوم

حاتم: اداب غريب بجد منها الفترة دي

هيام: بقولك يا حاتم نعم

حاتم: نعم يا ماما

هيام: عايزة يا بني اعمل اغير الوان الشقة

حاتم: ليه

هيام: يا بني مش كتب كتاب و الخطوبة هيكونوا هنا عايزين حاجة تكون جديدة أنا هقول ل موده تعمل خطوبتها هنا

حاتم: هنا ازاي سليم بيه هيجي هنا

هيام: ماله هنا يعني

حاتم: يا امي دي منطقة شعبي و واحد زي سليم بيه عمره ما يجي هنا شخصية متكبرة اوي بلاش تقولي ل موده كده

هيام: أنا بس عايزة تفرح هنا ف بيت عمتها الخطوبة علي طول بتكون عند العروسة

حاتم: معلش يا امي خلي اليوم يخلص علي خير

هيام بحزن: تمام يا ابني

*****

بليل عند هيام كانوا متجمعين كلهم و معهم عز

حاتم:اي هتروحوا امت تشوف مكان الخطوبة

موده: مش هنروح

صابر: ليه يا بنتي

عز: عشان باختصار الخطوبة هتكون هنا

هيام: بجد

موده: اه مستغربين ليه الخطوبة عند العروسة علي طول مش فرحانين ولا اي

هيام بفرحة: مش فرحانين ازاي بس بس الحاج هيوافق يجي هنا

عز: و مش يجي ليه ده انتوا ناس طيبين

هيام: ربنا يكرمكم يا ولاد

موده بصت ل عز: يارب و هو ابتسم

عز: طيب استاذن أنا بقي

صابر: ما انت قاعد

عز: ورايا كام حاجة هخلصهم صح بخصوص الشبكة شوفي يوم و كلموني

موده: لما تجي رحاب هننزل

عز: خلاص بإذن الله بعد اذنكم

هيام: روحي مع خطيبك يا موده

موده: حاضر اتفضل و يخرجوا عند الباب

موده: شكرا

عز بابتسامة افتكر لمي كلمته الصبح و قالتله انها سمعت كلام عمتها و عايزة تعمل الخطوبة هنا و هو وافق علي طول

عز: مفيش بينا شكر لما تجي الاخت رحاب للي كل حاجة واقفة لحد ما تجي هننزل نجيب الشبكة للي انتِ عايزها و الفستان

موده: باذن الله

عز: يلا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موده: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته و تقفل و تدخل

موده بابتسامة: الحمدلله

******

سليم: يعني اي نروح هناك أنا سليم السيد اروح مكان شعبي

نبيل: اهد يا بابا خطوبة بتكون عند العروسة علي طول و هم من حقهم تكون عند عمتها

سليم: و احنا مش أهلها

سهام: بس هي عايزة تكون عند عمتها بلاش نكسر فرحة عمتها كفاية جواز اجباري

سليم: اي كلكم هتروحوا

ماهر: الصراحة اه

سليم: و انت يا زهراء هتخرجي ازاي

زهراء: اركب العربية و اروح

سليم: و الله و رجلك هتقدري تمشي ف المكان ده

عز: جدو احنا هندخل بالعربية هننزل قدام عمارة عمتها

سليم: روحوا انتوا أنا مش هروح مكان

عز: تمام يا جدو الخطوبة و كتب الكتاب الاسبوع الجاي عند عمة موده و يمشي

سليم: شوف ابنك بدل ما يقول خلاص يا جدي هعملها هنا

سهام: يا بابا تتعمل هنا ليه فيها أي لو روحت هناك

سليم: سليم السيد يروح هناك اروح مكان بلدي زي ده

سهام: ما تقولي يا بابا كده احنا مش من البلد و لا عشان ربنا كرمك و جيت هنا نسيت إننا اساسا كان من الصعيد

سليم: كنت كنت زمان إنما دلوقتي انا اي أنا اطلع اوضتي احسن منكم و يطلع

نبيل: هنعمل اي

سهام: الخطوبة هتكون عند عمة موده عادي

نبيل: و بابا

ماهر: يا بابا يعني انت مش عارف جدو هيروح عادي

زهراء: أنا عايزة فستان

سهام: من عيوني يا قلبي هكلم ايه تجي و تشوفي كام فستان

ماهر: صح يا ماما عرفتي اني بنت عمي جاية بكرة

سهام: مين بيري يا ختي اي السيرة دي

ماهر: لا كمان جاية هي و مامتها و عمي عشان خطوبة ماهر

سهام: مين قالهم اني عندنا خطوبة

نبيل: أنا اكيد قولت ل اخوي مش هقول يعني

سهام: أنا مش بحب مراته

نبيل: و مين بيحبها

زهراء: بيري جاية يلهوي علي الضحك للي هيحصل و خصوص موده هتكون موجودة

سهام: أنا عرفت مين هيجيب حقنا من بيري و امها

نبيل: مين

سهام بضحك: موده

*****

موده: حاضر جاية حاضر و تفتح

رحاب: ساعة عشان تفتحي

موده بفرحة: رحاب حضنتها

يارا: ادخلوا بقي بقالكم ساعة بتسلموا علي بعض

موده: بس يا بت يا عمتو اتفضلوا ازيك يا طنط عاملة اي

حسناء: الحمدلله يا حبيبتي

هيام: يا اهلا وسهلا و تسلم عليهم

رحاب: عاملة اي في يا عمتو وحشتني اوي

هيام: و انتِ كمان يا بنتي و يدخلوا يقعدوا ما عدا لين و موده

لين: انت عروسة

موده: شوفتي

لين: بس العروسة بتكون كبيرة و حلوة

موده: يعني أنا مش حلوة

لين بضحك: لا مجنونة و تجري

موده: يا بنت تعالي يابت

هيام: عاملة اي يا حسناء اي اخبارك

حسناء: الحمدلله يا حبيبتي فين الواد حاتم

هيام: ف الشغل زمانه جاي

حسناء: ربنا يوفقه عروستنا عاملة اي

هيام: زي القردة مطلعة عيني اي يارا عاملة اي

يارا: الحمدلله يا عمتو

هيام الحمدلله يا حبيبتي انتي ٢ ثانوي صح

يارا اه يا عمتو دعواتك

هيام ربنا يوفقك و يكرمك ف ٣ بإذن الله و تدخل موده شايلة لين من هدومها

رحاب: سيبي بنتي

موده: لا بتقولي أنا مجنونة

هيام: ما دي الحقيقة

موده: كده يا عمتو مش هنزلها

لين: يا تيته خليها تنزلي

حسناء: نزلها عشان خاطري يا موده

موده: عشان خاطرك بس و تنزلها و الباب يتفتح و كان حاتم و تجري لين

لين: خالو حاتم

حاتم: اهلا اهلا و يشيلها لين هانم عندنا

لين: عامل اي

حاتم: انا كويس الحمدلله و يدخلوا

رحاب: يا اهلا

حاتم: وسهلا يا ختي ازيك يا طنط

حسناء: الحمدلله يا ابني

حاتم: ازيك يا يارا عاملة اي

يارا: الحمدلله

رحاب: مفيش ازيك يا رحاب

حاتم: لا مفيش

هيام: قبل ما نبدأ الخناقة هتنزلوا امت يا مودة

حاتم: ماما انا هنزل معهم

هيام: بإذن الله

موده: ممكن بليل عشان نخلص نشوف الشبكة بليل و الفستان بكرة

حسناء: علي خير يا بنتي ربنا يكملك علي خير

موده: يارب حاتم كلم عز و أتفق معه اننا هننزل انهاردة نجيب الشبكة

حاتم: حاضر

****

عز مع اهله و يرن موبايل

عز: السلام عليكم و رحمة الله بركاته

حاتم: وعليكم السلام و رحمة الله بركاته عامل اي

عز: الحمدلله بخير

حاتم: موده بتقولك انهم جاهزين ننزل انهاردة نشوف الشبكة

عز: طيب تمام بإذن الله بص انهاردة ننزل نجيب الشبكة و بكرة أجيب اهلي و نجي كلنا نتقدم رسمي

حاتم: تمام بليل هنكون جاهزين

عز: أنتوا مين

حاتم: اه انا جاي معهم

عز: ليه ان شاء الله

حاتم: يعني اسيبهم يروحوا لوحدهم

عز: لا طبعا يا باشا تنور هكون عندكم بعد المغرب

حاتم: تمام سلام

عز: سلام جماعة بليل هروح انا و موده نجيب الشبكة و بكرة هنروح عندها نقرأ الفاتحة انا قولت لازم نروح نتقدم رسمي عند عمتها

سهام: تمام يا ابني هو ده الصح اساسا

عز: جدو

سليم: مش هروح

عز: يا جدو بقي مش هينفع

سليم: قولت كلمتي لا و يقوم

عز: هتروح يا جدو معنا بكرة

زهراء: هو ينفع اروح معك انهاردة

عز: طبعا تعالي

نورسين: و انا و انا

ماهر: لا مش هينفع نروح بكرة

عز: لا تعالوا معنا

سهام: صح نسيب ابوك و جدك انهاردة و نروح احنا بالمرة اتعرف علي اهلها

عز: خلاص تمام يا ماما

نورسين: يعني هنروح كلنا

سهام: اه يا حبيبتي

نورسين: طيب يلا نلبس

ماهر بضحك: لسه بدري

نورسين: طيب زهراء تعالي نشوف الفستان

زهراء: حاضر يا ستي قدامي يلا

ماهر: هو سند فين

سهام: مع جاد

ماهر: تمام

سهام: انا اقوم اجهز انا كمان

عز: انتي كمان يا امي من دلوقتي

سهام بضحك: طبعا مش امي العريس

****

هيام: بكرة

حاتم: اه هو قال يجي يتقدم رسمي

صابر: جدع و الله صح

حاتم: صح كلمني من شوية ثالي اني مامته و اخته و اخوه هيجوا معه شوية

هيام: ينوروا يا ابني

رحاب: هتلبسي اي شوية و بكرة

موده: اي فستان عندي

صابر تنزلي تجيبي فستان جديد ل انهاردة و بكرة

موده: ليه يا بابا انا عندي كتير

صابر: لا طبعا هتنزلي انتي و رحاب و يارا

موده: مفيش وقت يا بابا هلبس فستان من عندي

صابر: طيب بكرة تنزلي تجيبي فستان جديد

موده: ربنا يحفظك خلاص تمام

صابر: يارب

هيام: قومي يا بت انتي و هي يلا ورانا كام حاجة نخلصها

صابر: صح يا حاتم تعال معايا نروح نجيب حلويات

حاتم: انا كلمت صحبي يا خالو صاحب محل حلويات شوية الحاجة هتجي

صابر: طيب تسلم يا ابني

*****

عز: يا جدعان خلصتوا

جاد: انا خلصت

عز: انت جاي ليه مش وراك مذاكرة

جاد: يلهوي اسيبك تروح لوحدك عيب عليا ده انت اخوي برضو

عز: و الله

جاد: اه بس اي رايك ف هدومي ده انا أشيك من العريس

عز: امشي يا جاد اطلع برة يجي سند

سند: بصوا انا حلو ازاي

عز: يا باشا الجمال ده

جاد: مش احلي مني

سند: لا انا حلو

جاد: لا

عز: يا بني انت طفل رخمة انت جميل يا سند

سند: عمو عز جميل جاد وحش

جاد: انا وحش طيب تعال و يجري وراه

نبيل: جاد ملكش دعوة بيه انت يا زفت

عز: مجنون و تنزل نورسين و زهراء

نورسين: عمو

عز: حبيبتي و شيلها اي الجمال ده

نورسين: حلوة

عز: ده انت قمر و بعد كده يمسك ايد زهراء بس عمتو زهراء قمر: أوي صح

نورسين: جدا

زهراء: حبيبي ربنا يحفظك

عز يبوس راسها: و يحفظك يا حبيبتي و يجي ماهر

نورسين: باشا شوف فستاني

ماهر: الله حلو أوي عرايسي الحلوين

نورسين: فستان عمتو زهراء انا قولتلها تلبسه

ماهر: جميل يا حبيبتي هو قمر و عمتو قمرين

زهراء: ربنا يحفظكم ف حياتي

ماهر: يارب يا حبيبتي

نبيل ابتسم بحب علي حب ماهر و عز لزهراء

عز: مش هتروح برضو يا بابا

نبيل: لا روحوا أنتوا انهاردة و انا هيروح بكرة

عز: تمام مش يلا يا جماعة

جاد: فين ماما

سهام: انا اهو خلصت

جاد: سوسو يا عسل

سهام: ام العريس وصلت

ماهر: هو جدو فين

سهام: ف اوضته شوفه يا نبيل كل شوية تمام

نبيل: تمام يا حبيبتي

عز: يلا نمشي بقي

الكل: يلا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!