روايات

رواية مشوار حياتي الفصل الثاني 2 بقلم نورا محمد

رواية مشوار حياتي الفصل الثاني 2 بقلم نورا محمد

رواية مشوار حياتي الجزء الثاني

رواية مشوار حياتي البارت الثاني

رواية مشوار حياتي الحلقة الثانية

اليوم التاني
اول مطلعت من الامتحان جري عليا
عملتي ايه فى الامتحان
قول ما عملتش ايه يا صغيره على بهدله يا لوزه
قلقتيني
انت منك لله مادخلت اللجنه غششني
من غشنا فليس مني
ايسل: اصلك طالع من فيلم فجر الاسلام ياخي كنت اخدت ثواب
سيف :وانتي مذاكرتيش ليه
ايسل بتريقه: كان عندي ظروف
سيف بصدمه:اااايه
ايسل بتوضيح: دماغك مترحش بعيد اقصد البنت ملهاش غير بيت جوزها دكتوره جاهله دبلوم اخرنا هنقشر بصل
مشي وسبني مش عارفه مالها دي يلا مش مهم اكمل صياح بقي
يلاهووووووو يا مصيبتي السوده ياما كملت بابا بيرن
الو يا بابا
___
الحمد لله امتياز أن شاء الله
___
سامع عيط وصياح لاء متخافش دول اصحابي بيحتفلوا علشان كفلنا الامتحان
دخلت البيت وانا بحاول مبينش اني عكيت فى الامتحان
ماما : الامتحان كان سهل
ايسل ؛ اومال دا انا كنت بعيط من سهوله
ماما : دا بفضل دعواتي روحي يبنتي يديك على قد تعبك
ايسل بصراخ:انتي بتدعي عليا كدا ياماما اقولك اسكتي
______________
بحب اقف فى البلوكه ٣الفجر بخلى كل ينام واطلع
نسمة الهوي والنجوم والسما يخرااااابي
‏ااااانت يا زفت خشي جو
ايسل: ‏خضتني وانت مالك
‏سيف:شعرك يست انتي مش محجبه
‏ايسل: بس انا في البلكونه
سيف: ‏يعني فى الشارع محجبه والبلوكه بشعرك
‏ايسل:البلكونه بتاعتنا الشارع مش بتاعنا
هي عينك مالها انت بتتحول ولا ايه اوعي تكون هتقلب ذئب ياما
سيف عينه بقيت حمره وعروقه كانت بارزه وبيعض شفايفه بطريقه مخايفه
انا لبست الطرحه بمزاجي مش خايفه منك
يبنتي جربتي تبقي عقله قبل كدا
يوه وكل الناس فضلوا يسالوني مالك فيكي ايه
مشي وسبني ابن الايه يلا فى داهيه
كنا قاعدين سوا
‏ماما : جايلك عريس محترم وبيشتغ……
‏ايسل : انا اعترض
‏سيف: تعترضي علي ايه يا بنتي انت لسه شوفتيه
‏ايسل: معرفش بس مدام عريس يبقي اعترض
‏سليم : هتتجوزي امتي يا ايسل انت عندك ٢٣سنه
‏ايسل ببرود:هتقعد مكاني فى الكوشه يسليم
‏سليم :لا
‏ايسل : امال شاغل بالك ليه ما اتهبب وقت ما اتهبب
دخلت اوضتي انا وفريده
‏فريده: هتفضلي لحد امتي ترفضي عرسان
‏ايسل بدموع: مش عارفه نفسي أخرجه من قلبي
‏فريده : ما اعترفي بحبك ليه لو بيحبك خير وبركه بيعتبرك أخته هتنصدمي وتزعلى والموضوع هيعدي
‏ايسل : حرام حبه فى قلبي مليش دخل بيه لكن البوح بيه حرام
تاريني اقول حكم
‏عدي شهر والفاينال جاه ويلهوووو عليا انا لو بابا وماما دعين عليا و باكل مال اليتيم وقالبه الشبشب مش هيحصل فيا كدا
‏سيف : مالك
‏ايسل : كنت قاعده فى وش الباب بتاع اللجنه والعميد واقف جمبي ودكتور هاني العسول إلى بيدي مقبول والمعيده صباح الهي ماتربح كلوهم وقفين جنبي لحد اخر الامتحان اهئ اهئ
‏سيف : خير أن شاء الله
‏ايسل بدموع: بين اسمي واسم جدي راجل هيمسح بكرامتي الأرض لو منجحتش و يلهوي على مراته اه اه
‏سيف بضحك : مراته هتعلق هههههههههههه
‏ايسل بضيق: اضحك اضحك علموك تضحك على وجع الناس
‏رجعت البيت
‏ايسل بصوت عالى : البنت ملهاش غير بيت جوزها انا عايزه اتجوز بلا تعليم بلا زفت ‏
‏ماما: اجهزي فى عريس جاي النهارده
‏طبعا عريس الغفلة جه بعد ما روقت البيت وطبعا الرؤية الشرعية كلنا عارفينها بنبص بالخباثه لحد بابا قال نسيب العرسان لوحدهم قلبي كان بيدق اوووووي وبحاول ابص لبابا اوقوله بلاش تسبني رغم اني فى عرسان قبل دا كتير بس عمر ما بابا سبنا لوحدي لحد ما انقذني سيف
‏سيف بحد: اتفضل يا بابا انا موجود معاهم ولا هضايقك يا عريس
‏العريس : لا طبعا
‏مكنش فى الاوضه غيرنا احنا تلاته انا وسيف والعريس وصمت الا
‏العريس : اعرفك بنفسي خالد خريج ادب قسم فرنساوي بشتغل فى شركه ميزه بمول المكانيات وعندي شقه وبقبض مرتب كويس جدا عندك اي سؤال
‏سيف كان وشه احمر مش عارفه ليه يا رب يطلع زي الروايات ويكون بيحبني
‏العريس : احم فى اي سؤال
‏هزيت راسي بلا
‏العريس : بس انا ليا طلب
‏ايسل بهدوء غير العاده: اتفضل
‏العريس: تمسحي الفيس والواتس والأصدقاء ومتكلميش حد غيري
‏ايسل بتسرعه: بره يا عسل
‏مقدرش احكلكم على الحصل العريس مشي وسيف كان هيموت من ضحك قال غيران قال وبابا وماما حكايتهم حكايه
‏بابا: خليكي عايشه فى الروايات لحد ما تعنيسي
‏ماما : فاكره نفسك السفيره عزيزه امال لو كنتي طويله شويه هنعمل ايه منك لله اه ربنا ياخدك
‏ايسل بغباء: ماما هي مين السفير عزيزه دي محستش غير بشبشب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مشوار حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى