روايات

رواية مذكرات حبيبة الفصل العاشر 10 بقلم عادل عبدالله

رواية مذكرات حبيبة الفصل العاشر 10 بقلم عادل عبدالله

رواية مذكرات حبيبة الجزء العاشر

رواية مذكرات حبيبة البارت العاشر

رواية مذكرات حبيبة الحلقة العاشرة

الحلقة العاشرة
كان فاضل علي الفجر ساعة قعدت صاحية مستنية لما تقوم حماتي تصلي الفجر علشان اقولها .
واول لما حماتي صحيت الفجر وفتحت باب اوضتها جريت عليها وانا ببكي وقولتلها تعالي يامه واقفلي الباب هقولك علي مصيبة .
دخلت انا وهي اوضتها وقفلنا الباب وقالتلي : فيه اي يا بت وقعتي قلبي .
: ابنك دياب .
: ماله دياب حصله حاجة ؟
: اغتصبني .
خبطت حماتي بايدها السليمة علي صدرها : يا نهار اسود !! انتي بتتكلمي جد يا بت ؟
: ايوه يامه وحياة ربنا بكلمك جد !! وقعدت ابكي بحرقة .
: لا ابني عمره ما يعمل كده ابدا .
: يا نهار اسود يامه !!! دا انا اشتكيت لك منه كتير قبل كده !! لو مش مصدقة تعالي وانا اوريكي الهدوم اللي قطعها .
: طيب اسكتي خالص وحسك عينك حد يعرف .
: يعني اي يامه ؟ يعني ابنك يدوس علي شرفي واسكت !! ده الموت اهون عليا من اللي انا فيه !!
: بقولك اسكتي وحسك عينك حد يعرف .
: انا هموت نفسي اكرم لي .
: انتي مجنونة يا بت ؟! عيالك عايزينك .
: مادام عايزاني اسكت يبقي الموت اشرف لي .
: سيبك من كلام الجنان ده ، انا هقولك كلام العقل .
: قولي يامه .
: يابت جوزك غايب ومحدش يعرف هيرجع امتي .
: يعني اي يامه ؟
: يعني اعتبري اللي حصل ده حصل من جوزك واسكتي .
: اسكت ؟ بس ده مش جوزي !!!
: يابت ده اخو جوزك ويسد مكانه في غيابه .
: يسد مكانه في مصاريف ولا احتياجات البيت ويخلي باله من عيال اخوه ، انما يسد مكان اخوه في ده كمان ؟؟!!
: يابت انتي لسه صغيرة وفي عز شبابك ومحتاجة راجل ، وراجلك مش موجود !! اعتبري ان ده راجلك علي ما جوزك يرجع !!!!!!!!
من صدمتي من كلامها اللي سمعته حسيت ان الدنيا بتلف بيا ووقعت .
حماتي جابت ميه وفوقتني من الاغماءة ولما فوقت قومت جريت خرجت من اوضتها ودخلت اوضتي وقفلت عليا الباب وقعدت ابكي .
مش مصدقة وداني !! معقول اللي انا سمعته ده !!! الولية راضية ان ابنها يعمل كده مع مرات اخوه اللي مسافر !!
عرفت قد ايه الست دي قذرة واولادها اقذر منها لكن هعمل اي ؟؟
مفيش حل قدامي دلوقتي الا اني اقول لأمي هي بردو ستر وغطا عليا وهتقولي اتصرف ازاي ومش هتضللني .
و اول ما طلع النهار سمعتهم كلهم خرجوا من اوضهم علشان يفطروا ، وسمعت شهد بتخبط علي بابي وبتصحيني وبتقولي قومي يا حبيبة علشان نفطر .
رديت وقولتلها مليش نفس للأكل مش هفطر .
قالتلي : مالك يا حبيبة ؟ انتي تعبانة ؟
سمعت حماتي بتقولها : يلا تعالي وسيبيها لما تصحي تبقي تفطر .
قعدت مستنية يخلصوا فطار وكل واحد منهم يشوف اشغاله علشان اخرج .
وبعد ما حسيت ان كلهم انشغلوا لبست وخرجت .
حماتي قالتلي : رايحة فين يا حبيبة ؟
: هروح اجيب العيال من عند امي .
: طيب ما تتصلي بها تبعتهم مع اي حد من اخواتك ..
: لأ انا هروح اجيبهم وجاية علطول .
خرجت من الدار وانا حاسة اني خرجت من جهنم و اول ما دخلت عند امي اترميت في حضنها وقعدت اعيط .
: فيه اي يا حبيبة ؟ مالك يا بنتي كفانا الشر .
: الحقيني يامه .
: مالك يا بت وقعتي قلبي .
: تعالي جوه علشان اعرف اتكلم .
دخلنا الاوضة وقالتلي : اتكلمي يا بنتي ، حصل اي ؟؟
: دياب اخو جوزي .
: ماله ؟
: اغتصبني يامه .
: يا مصيبتي !! يانهار اسود ومهبب !! بتتكلمي جد يا بت ؟؟
: ايوه يامه .
: يا فضحيتنا يافضيحتنا السودا !!
: اعمل اي يامه ؟؟ اروح فين واجي منين ؟؟ انا هموت نفسي احسن .
: اوعي يا بت !! قولتي لحد ؟؟
: ايوه قولت لأمه .
: وعملت اي ؟
: قالتلي انتي لسه صغيرة وفي عز شبابك ومحتاجة راجل ، وراجلك مش موجود !! اعتبري ان ده راجلك علي ما جوزك يرجع !!!
: الولية الناقصة قالتلك كده ؟!!
: ايوه يامه .
: اما وليه بنت ….. ناقصة ، اكيد هي عملت كده علشان كده عايزاكي زيها .
: اعمل اي يامه دلوقتي ؟
: انتي تسكتي خالص ومتعمليش اي حاجة ولا تتكلمي ولا تعرفي سرك لحد ، وتطلبي من جوزك يبعتلك تسافري معاه وتبقي جنبه بعيد عن القذارة دي !!
: يعني اسافر لجوزي يامه ؟
: ايوه تاخدي عيالك وتسافري لجوزك علشان طول ما انتي بعيدة عنه ومش معاكي راجل ده وغيره هيطمعوا فيكي .
: اقول لجمال ؟
: اوعي تعملي كده !! جوزك ممكن يموته وساعتها مين اللي هيربي عيالك !!
: واخد حقي ازاي ؟
: حقك ربنا هو اللي هيجبهولك .
: انتي شايفة كده يامه ؟
: ايوه يا بت ده عين العقل .
: طيب انا هقعد معاكي لحد ما اسافر لجمال .
: لا ، جوزك هيسأل عن السبب وهيستفسر وممكن تقعي بالكلام ، خليكي في دارك لحد ما تسافري بس اهم حاجة تخلي بالك من نفسك وتقفلي بابك علي نفسك كويس وخلي السكينة علطول جنبك لو حسيتي انه هيعمل اي حاجة هدديه بالسكين لكن اوعي تموتيه .
: حاضر يامه ، منه لله حسبي الله ونعم الوكيل فيه وفي امه .
رجعت قعدت لوحدي مش بتكلم مع حد لغاية لما كلمت جمال بالليل وطلبت منه انه يبعت يسفرني له هناك ، لكن المفاجأة ان جمال رفض بشكل قاطع وقالي ان الحياة هناك غالية جدا وان هو لوحده مش لاقي ياكل ، هيصرف علينا ازاي ؟!!!
حسيت ان الدنيا سودا في عينيا بعد ما كان اخر أمل. ليا اني اسافر لجوزي دلوقتي الامل ده انتهي !!
وفي اللحظة دي وانا قاعدة ببكي الموبايل رن بصيت لقيت رقم شريف !!
حسيت ساعتها ان شريف هو النجدة اللي هتنقذني من اللي انا فيه .
فتحت علي شريف وقولتله : ازيك يا استاذ شريف .
: ازيك انتي وحشتيني اوي رغم اني معرفش اسمك بس ملامحك و شكلك محفور في قلبي ومش قادر انساه .
: انا اسمي حبيبة .
: وانتي حبيبتي انا بس يا حبيبة .
: استاذ شريف انا عايزة اشوفك !!!
تعجب اوي شريف من كلمتي وقالي : وانا كمان وحشتيني اوي ونفسي اشوفك ، تحبي نتقابل امتي ؟
: في اي وقت .
: ينفع بكره .
: ماشي نتقابل بكره .
ومن اليوم ده اتغيرت حياتي واتحولت ١٨٠ درجة .
الي اللقاء في الجزء الثاني من مذكرات حبيبة .
تمت..

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مذكرات حبيبة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!